Onkos kukaan itse rakentelija kokeillut koskaan rakentaa jäännöslämmön talteenottoa siten, että jäännöslämpö palautettaisiin höyrystettyyn kaasuun?
Elikkäs varsinaisen lämmönvaihtimen jälkeen olisi toinen lämmönvaihdin joka esilämmittäisi höyrystimeltä kompressorille menevän kaasun? Ymmärtääkseni tällä saataisiin aikaan kaksi ilmiötä:
- Kuuma puolen paine laskisi, jolloin kompressorin ottama virta laskisi, täten cop paranisi.
- Energiaa varautuisi kaasun lämpökapasiteettiin, jolloin kaasua kopressoidessa sen lämpö nousisi korkeammaksi -> samalla copilla korkeampi tulistuslämpö joka voidaan ulosmitata joko keräämällä se talteen tai laskemalla koko järjestelmän lämpötilaeroa jolloin se saadaan kotiutettua parempana kokonaishyötysuhteena.
Toki tuon hyödyllisyys varmaan riippuisi pitkälti paljoko kaasun ominaislämpökapasiteetti on verrattuna sen latentti energiaan? Eli käykö tuossa niin, että sen aiheuttama virtausvastus ja lämmönvaihtimen hinta syö kaiken saavutetun hyödyn?