Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Kokemuksia Ekowell:sta  (Luettu 11427 kertaa)

Poissa maalämpökalle

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 27
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Kokemuksia Ekowell:sta
« : 30.03.09 - klo:21:27 »
Olen muuttamassa varaavaa Sähkölämmitystä tulevana kesänä maalämppöön ja olen ottanut tarjouksia monilta ja olen kiinnostun Ekowell:n 752:sta, kertokaa kokemuksia kyseisestä toimittajasta, ei ole halvin, mutta pitääkö hyvästä maksaa

Poissa kapynotko

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 10
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
Re: Kokemuksia Ekowell:sta
« Vastaus #1 : 31.03.09 - klo:10:29 »
Itselläni ei ole kokemuksia muista pumpuista kuin Ekowell 752A. Ja siitäkin vain pelkkiä hyviä kokemuksia. Pumppu startattiin talvella 2006. Asennuksen jälkeen ei ole paikkailtu eikä korjailtu mitään. Kaikki asiat tehtiin kerralla kuntoon. (Näin Tampereella)

Meillä n.170m2 lämmintä ja alijäähdytyspiirin perässä 80m2 talli/varasto.
180m lämpökaivo.
Vuoden 2008 kulutus pumppu 7063kwh ja koko sähkönkulutus 13850kwh.
2 aikuista + 1 lapsi. Kylpyamme,sähkökiuas ja Tiilerin Pikku-Lauriin pesällinen puita päivässä lämmityskauden ajan.
Sisällä lämmintä 22-23 astetta. Talli/varasto n.6/8 astetta.

En tekisi toista valintaa näillä tiedoilla. Jos joku pumppu pystyy parempaan niin hyvä
on.

Poissa eksile

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 243
  • 1002 ja toimii
Re: Kokemuksia Ekowell:sta
« Vastaus #2 : 03.04.09 - klo:19:02 »
Täällä on surrannut 1002 lokakuusta 2004 ilman ongelmia.

Ensimmäisenä talvena huoltomies soitti ja kertoi tehtaalla olleen ongelmia jenkeissä valmistetun suodatinkuivaimen kanssa. Sanoin että meillä kyllä pumppu rullaa moitteetta mutta jos haluavat tulla sen vaihtamaan niin sopii. Huoltomies kävi "etelänlenkillään" ja vaihtoi komponentin, siis  tehtaan aloitteesta.

Mun mielestä hatunnoston arvoinen asia, olisi voinut ajella ohikin.

Kaappi on hiljainen, kaikki tarpeellinen vakiona, logiikassa riittää ominaisuuksia, ohjeita ja säätöarvoja niin että jokaiseen asumukseen saadaan konffattua parametrit kohdalleen. Sitten nojataan taaksepäin ja annetaan pumpun hoitaa työnsä.

Meillä on pysynyt 290+ neliöö 22 asteessa (eikä ole lämminvesi loppunut) jonkin verran alle 9000 kWh vuodessa. Sähköpatruunassa on tunteja 23, joista parikymmentä käynnistyksessä.
Talon tiedot löytyy tiedonkeruuketjusta.

Olen tyytyväinen ja jos/kun seuraavaan asumukseen maalämpö tulee niin merkki on selvillä.

Poissa Matias

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4 586
Re: Kokemuksia Ekowell:sta
« Vastaus #3 : 03.04.09 - klo:21:32 »
Meillä Ekowell EPT400 hyrrännyt yli 10 vuotta,hienosti on toiminut.Vaihdoin varaavan sähkölämmityksen tilalle 1998 kesällä ja lämmityssähkön kulutus tippui kolmasosaan.
Minusta Ekowell on varsin korkealaatuinen lämpöpumppu ja tehty kestämään.
Tässä on Copelandin mäntäkompressori ja käyntiääni edelleen yhtä hiljainen kuin uutena.
Maksoi tasan 50000FIM aikoinaan mutta on jo vuosia sitten tienannut hintansa. :)

9kw Ekowell EPT400 vuodesta 1998
Jämä Kantikas 1250l Keruu 2X200m

Poissa pete

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 203
  • Ekowell ECT300 08/2003 alkaen
Re: Kokemuksia Ekowell:sta
« Vastaus #4 : 04.04.09 - klo:10:51 »
Minulla on ollut Ekowell ECT-300 pumppu elokuusta 2003 lähtien.
Lämmityssähköä on kulunut 4500kWh/a.
Minun pumpussani oli logiikan kanssa jonkin verran ongelmia.
2 x vaihdettiin takuuseen logiikka kun näyttö pimeni. Sen jälkeen
vielä ohjelmisto päivitettiin kerran ajoittaisen kaatuilun vuoksi.
viimeiset 4 vuotta on sitten toiminut kuin junan vessa.
(muut tiedot löytyy tiedonkeruuketjusta).

Poissa evt752

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 546
  • Ekowell EVT 752
Re: Kokemuksia Ekowell:sta
« Vastaus #5 : 08.04.09 - klo:10:23 »
Ekowell EVT 752 alijäähdyttimellä (olisiko EVTA) vuoden alusta 2004 alkaen. Ei muta ongelmaa kuin että maapiiri vuotaa, nestettä pitää lisätä parin vuoden välein. Alijäähdytin ei ole vielä käytössä.

Vuoden sähkönkulutus oli alkuun 4 hengen taloudelle, ~130 neliön alakerralle (yläkerta rakentamatta, yläpohjan eristys heikohko, porrasaukko huonosti eristetty) ~6000 kWh, mutta on tuosta hieman pienentynyt. En ole viitsinyt laittaa tietoja tiedonkeruu-ketjuun, kun homma on vielä vaiheessa.

Voin suositella pumppua, muuta vikaa ei ole kuin hirvittävän korkea hinta (MLP 8490EUR asennus ~795EUR + tietty putket asennuksineen + nesteet päälle). Pumppu on erillisessä teknisessä tilassa, joka on kohtuullisen hyvin eristetty, pumpun ääni ei kuulu, tärinän jotenkin tuntee. Nyt jos laittaisin, harkitsisin pienempää mallia, kenties 500-sarjaa. Tuli ylimitoitettua. Lopulliset neliöt ovat ~220, mutta yläkertaan tulee hyvä eristys ja alakerrassa on varaava takka. Kuuma vesi on hyvin riittänyt jopa 8 hengelle, jotka kahdessa erässä saunoivat. Alkuvaiheessa piti hieman säätää, muistaakseni nostin yläsäiliön lämpötilaa (mikä tietysti vaikuttaa alasäiliöön ja sitä kautta kulutukseen)

Kyllä Ekowell edelleen seuraavaan taloon vahvoilla olisi, jos maalämpöpumpun laittaisin. Pumpusta ja asennuksesta maksettu hinta tuntuu tosiaan edelleen pahalta, mutta ehkäpä kymmenen vuoden päästä mieli on muuttunut. Tai sitten ei, sittenpä näkee.

Poissa maalämpökalle

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 27
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Re: Kokemuksia Ekowell:sta
« Vastaus #6 : 20.06.10 - klo:18:51 »
Eilen tuli yksivuotis synttärit täyteen EVT1002:lla
Muuten talvi meni ongelmitta, mutta kerran touhutessani päästin maapiirin nesteet karkaamaan (paineistettu) lattialle, kun aukaisin vahingossa mutasihdin sulun auki, ei auttanut muuta kuin lisätä nestettä.
Kokonaiskulutus vuoden aikana 6873 kWh, joka tekee noin 48€/kk, riippuu miten laskee sähkönhinnan.
Talossa oli 130 m2/312m3 ja erillisessä autotallissa 70m2/250m3

Kokonaisuudessa olen tyytyväinen laitteeseen ja voin kyllä suositella muillekkin  ;D ;D