Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Patterilehtien vaihto ja pumpun asetukset  (Luettu 6214 kertaa)

Poissa penso

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 3
  • Maalämpöfoorumi
Patterilehtien vaihto ja pumpun asetukset
« : 21.06.18 - klo:15:16 »
Millaiset asetukset pitäisi Alpha Innotecin maalämpöpumppuun laittaa kun olen vaihtamassa patterit uusiin isompiin.

Nyt pumppu on mennyt Korkeapaine-hälyyn, vaikka olen laittanut asetukista lämmityksen pois päältä. Ajattelin muka loogisesti että lämpimän käyttöveden tekeminen onnistuu vaikka patteriputkisto on paineeton. Nyt vaikka laitan asetuksista käyttöveden sähkölle, alkaa putkistossa hirveä pulputus ja pumppu ajautuu virheeseen.

Miten ihmeessä saan pumpun tilaan että se ei haistele putkiston painetta ja lämmittää tarvittaessa vaikka sitten sähköllä käyttövettä? (jos kerran kompressorilla ei pysty)

Poissa Hambula

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 348
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Patterilehtien vaihto ja pumpun asetukset
« Vastaus #1 : 21.06.18 - klo:15:43 »
Millaiset asetukset pitäisi Alpha Innotecin maalämpöpumppuun laittaa kun olen vaihtamassa patterit uusiin isompiin.

Nyt pumppu on mennyt Korkeapaine-hälyyn, vaikka olen laittanut asetukista lämmityksen pois päältä. Ajattelin muka loogisesti että lämpimän käyttöveden tekeminen onnistuu vaikka patteriputkisto on paineeton. Nyt vaikka laitan asetuksista käyttöveden sähkölle, alkaa putkistossa hirveä pulputus ja pumppu ajautuu virheeseen.

Miten ihmeessä saan pumpun tilaan että se ei haistele putkiston painetta ja lämmittää tarvittaessa vaikka sitten sähköllä käyttövettä? (jos kerran kompressorilla ei pysty)
Sama vesi, mikä kiertää pattereissa, kiertää myös käyttövesikierukassa. Paine pitää olla ja ilmattu, jotta saat lämmintä käyttövettä. Vastus myös lämmittää sitä kiertävää vettä, niin ei auta sekään. Laite ei siis köytännössä toimi, jos ei ole painetta vähintään lämpöpumpulla.
Mlp: Oilon ja Viessmann. Vilp:Viessmann, Mitsubishi.

Poissa euroshopperi

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2 748
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Patterilehtien vaihto ja pumpun asetukset
« Vastaus #2 : 21.06.18 - klo:18:23 »
Ainoa toimiva tapa on suluilla varustettu lämmitysjärjestelmä, jolloin meno ja paluu molemmat kiinni. Sen jälkeen saat laskea vaikka koko patteriston tyhjäksi ja käyttövesi lämpiää normaalisti kompuralla. Sama vesihän siellä kiertää molemmissa, joten sulut määrää mihin se pääsee. Vaihtoventtiili määrää mihin piiriin mennään. Siis paluu pitää myös sulkea pattereilta kokonaan. Paisuntasäiliön paikka olisi hyvä olla sellainen, joka tehoaa eli sulun ja koneen välissä.
350m², 1000m³, kaivot 2x165m
17kW Viessmann 300 G+
390 L KVV+ 500 L puskuri LV kierukalla+
Aurinkosähkö 2022. Fronius Gen24 10 kW + 34 kpl 375 W Doubleglass  12,75 kW.