Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Termostaatit  (Luettu 4423 kertaa)

Poissa EllKuri

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 9
  • Maalämpöfoorumi
Termostaatit
« : 19.06.18 - klo:12:28 »
Nelisen viikkoa nyt asuttu uudessa talossa ja vielä pitäisi lämpöjä säädellä että pysyisi ilmojen mukaan kutakuinkin sama sisälämpötila. Elikkäs minulla on termarit kaikissa makuuhuoneissa. Olohuone ja keittiö on samassa termarissa mikä olohuoneen seinässä. Eteisessä, kodinhoitohuoneessa eikä pesuhuone/saunassa ole termareita. Kysyisin semmoista että voiko nuilla termareilla vaan säädellä mielensä mukaan tiloja koska, nuo tilat missä jatkuva kierto missä ei termareita pitää varmaan taloa aika hyvin lämpimänä ainakin näin kesällä. Eli vaikka kaikki termarit olis kiinni. Lisääkö se sitä pätkäkäyntiä jos osassa paikkaa taloa ei kierrä vesi? Varmaan sekavasti tuli. Laitan vielä kuvan. Tässä haetaan mikä olisi kaikista taloudellisin tyyli ja pumpulle paras ratkaisu. Tässä olen ihan aloittelija vielä. Mukavuus lämpö minulla on 20.5 ja käyrä 0.42. Pumppu Gebwell iq6. Talo yhessä kerroksessa vajaa 120 neliötä. Milloin on kannattaa säätää mukavuuslämpötila arvoa ja milloin käyrää jos haluaa lämpöä lisää tai viileämmälle? Olisi hyvä jos saisi säädöt kohdilleen jo.

Poissa tomppeli

  • Yleismoderaattori
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 8 561
  • Vanha pieru!
Vs: Termostaatit
« Vastaus #1 : 19.06.18 - klo:21:19 »
Tämä on mielenkiintoinen juttu.
Maalämpökonehan toimii itsekin termostoituna.
Sinulla on lisäksi vielä lämmönjaossakin huonetermostaatit.
Siinä taistelee kaksi termostointia samasta saaliista.

Haluat pitää kosteissa tiloissa lämpöä ympäri vuoden.
Siinä auttaa se, että on ne huonekohtaiset termostaatit.
Kesällä voi kuitenkin käydä niin, että kosteisiin tiloihin ei kesällä siirry niin paljon lämpö, kuin pumppu tuottaa.
Pumppu joutuu pysäyttämään kompressorin siksi, että lauhdutin menee liian kuumaksi ja kompressorin vastapaine nousee liikaa,