Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Termostaatit  (Luettu 4423 kertaa)

Poissa EllKuri

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 9
  • Maalämpöfoorumi
Termostaatit
« : 19.06.18 - klo:12:28 »
Nelisen viikkoa nyt asuttu uudessa talossa ja vielä pitäisi lämpöjä säädellä että pysyisi ilmojen mukaan kutakuinkin sama sisälämpötila. Elikkäs minulla on termarit kaikissa makuuhuoneissa. Olohuone ja keittiö on samassa termarissa mikä olohuoneen seinässä. Eteisessä, kodinhoitohuoneessa eikä pesuhuone/saunassa ole termareita. Kysyisin semmoista että voiko nuilla termareilla vaan säädellä mielensä mukaan tiloja koska, nuo tilat missä jatkuva kierto missä ei termareita pitää varmaan taloa aika hyvin lämpimänä ainakin näin kesällä. Eli vaikka kaikki termarit olis kiinni. Lisääkö se sitä pätkäkäyntiä jos osassa paikkaa taloa ei kierrä vesi? Varmaan sekavasti tuli. Laitan vielä kuvan. Tässä haetaan mikä olisi kaikista taloudellisin tyyli ja pumpulle paras ratkaisu. Tässä olen ihan aloittelija vielä. Mukavuus lämpö minulla on 20.5 ja käyrä 0.42. Pumppu Gebwell iq6. Talo yhessä kerroksessa vajaa 120 neliötä. Milloin on kannattaa säätää mukavuuslämpötila arvoa ja milloin käyrää jos haluaa lämpöä lisää tai viileämmälle? Olisi hyvä jos saisi säädöt kohdilleen jo.

Poissa tomppeli

  • Yleismoderaattori
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 8 561
  • Vanha pieru!
Vs: Termostaatit
« Vastaus #1 : 19.06.18 - klo:21:19 »
Tämä on mielenkiintoinen juttu.
Maalämpökonehan toimii itsekin termostoituna.
Sinulla on lisäksi vielä lämmönjaossakin huonetermostaatit.
Siinä taistelee kaksi termostointia samasta saaliista.

Haluat pitää kosteissa tiloissa lämpöä ympäri vuoden.
Siinä auttaa se, että on ne huonekohtaiset termostaatit.
Kesällä voi kuitenkin käydä niin, että kosteisiin tiloihin ei kesällä siirry niin paljon lämpö, kuin pumppu tuottaa.
Pumppu joutuu pysäyttämään kompressorin siksi, että lauhdutin menee liian kuumaksi ja kompressorin vastapaine nousee liikaa,
tai sitten lämmitysveden lämpötila ylittää maksimirajansa ja pumppu joutuu pysähtymään.
Kone saattaa alkaa käymään kovin lyhyitä jaksoja ja sen kompressori ei kestä sitä.

En tunne Gebwelli IQ6 konetta enkä keksi mitään hyvää keinoa hoitaa asia.
Voisiko joku toinen auttaa!?

Poissa peki

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2 420
  • IVT C7 168m kaivo. Maalämpöä kesäkuu 2004 alkaen
Vs: Termostaatit
« Vastaus #2 : 19.06.18 - klo:23:59 »
Nelisen viikkoa nyt asuttu uudessa talossa ja vielä pitäisi lämpöjä säädellä että pysyisi ilmojen mukaan kutakuinkin sama sisälämpötila. Elikkäs minulla on termarit kaikissa makuuhuoneissa. Olohuone ja keittiö on samassa termarissa mikä olohuoneen seinässä. Eteisessä, kodinhoitohuoneessa eikä pesuhuone/saunassa ole termareita. Kysyisin semmoista että voiko nuilla termareilla vaan säädellä mielensä mukaan tiloja koska, nuo tilat missä jatkuva kierto missä ei termareita pitää varmaan taloa aika hyvin lämpimänä ainakin näin kesällä. Eli vaikka kaikki termarit olis kiinni. Lisääkö se sitä pätkäkäyntiä jos osassa paikkaa taloa ei kierrä vesi? Varmaan sekavasti tuli. Laitan vielä kuvan. Tässä haetaan mikä olisi kaikista taloudellisin tyyli ja pumpulle paras ratkaisu. Tässä olen ihan aloittelija vielä. Mukavuus lämpö minulla on 20.5 ja käyrä 0.42. Pumppu Gebwell iq6. Talo yhessä kerroksessa vajaa 120 neliötä. Milloin on kannattaa säätää mukavuuslämpötila arvoa ja milloin käyrää jos haluaa lämpöä lisää tai viileämmälle? Olisi hyvä jos saisi säädöt kohdilleen jo.
Moi. Meillä on juuri noin ollut pitkään lämmön jako. Eli khh, eteinen, kylppärit pitää ihan hyvin kämpän lämpöisenä näin kesällä. Säädöt  niin että hidas kierto ja suuri hystereesi laatassa eliminoi aika tehokkaasti pätkäkäyntiä. Toiminee hyvin myös kv-ajossa. Termarit aukee sitten kun siihen on tarve. Ei noita säätöjä voi oikein etukäteen säädellä tarkasti ennenkuin syksymmällä.
Itse olen vielä viritellyt niin että auki olevat termarit ajaa kiinni kun pumppu pysähtyy, mutta tästä ei tunnu olevan kovinkaan suurta hyötyä :-[