Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Mitä tapahtui? F1245-6 R ja hälytys BT12 lauhduttimen meno  (Luettu 3303 kertaa)

Poissa KissatUuninPankolla

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 3
  • Maalämpöfoorumi
Hei!

Mitähän oikein tapahtui, sain illalla hälytyksen "Anturivika: BT12 lauhduttimen meno" ja usea arvo puuttui, mm. keruupiirin sisään/ulos, imukaasu, kuumakaasu puuttuivat ja vesikierron paluulämpötila oli lähes nollassa. Hetken kuluttua pumppu alkoi lämmittää sähkövastuksilla ja vesikierron paluulämpötila alkoi hitaasti kohota. Sen kohotessa myös alkoi palautua muita arvoja - tosin aika kovilla pakkaslukemilla! Imukaasu, kuumakaasu ja nestejohtokin taisivat kaikki olla pakkaslukemilla, niistä en historiaa näe, eikä lokituksia ole ollut päällä. Lämmönkeruu sisään ja ulos lähtivät lähes -60 pakkasasteesta toipumaan ja noin kuuden tunnin kuluttua hälytilanne loppui itsestään - ennen kuin ehdin huoltomiestä paikalle saamaan. Ohessa jotain historiakäyriä tilanteesta, mitä ilman lokeja jäi talteen.

Onko kellään ideaa, mitä tapahtui ja miksi? Niin, että tällainen maallikkokin ymmärtäisi, voiko sama tapahtua uudestaan ja mitä voisi tehdä sen ehkäisemikseksi? Ei tainnut ihan pelkästään lauhduttimen menoanturin häiriö olla?




Poissa maalämmittää

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3 211
Kävitkö koneella katsomassa tilannetta? Jos, niin millä havainnoilla?

Loggaus kannattaa pitää aina päällä, niistä saa toisen näkökulman asioihin.
Pieneen USB-muistiin mahtuu koneen elinkaaren lokit 1min välillä.
Esim.    https://www.verkkokauppa.com/fi/product/42904/drmhf/Verbatim-Nano-8-Gt-muistitikku-OTG-adapterilla

Nibe F1145-10kW+VPB200+UKV100+kaivo 180m. Pääosa 1 lehtisiä pattereita (22 kpl). Rauma -60 - 70 lukuinen yksitaso 160m2 + 80m2 n. 10-12C askartelu+varastotilaa. Osatehokone. 33->13MWh/v. KH-lattiassa sähkölämmitys.

Poissa KissatUuninPankolla

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 3
  • Maalämpöfoorumi
Itse en päässyt paikalle tuolloin, naapuri kävi katsomassa ja häly oli pumpussakin, statusvalo paloi punaista. Hälytys ei nollautunut suoraan laitteeltakaan. Kymmenessä vuodessa ei ole ollut yhtään hälyä, joten muistitikkujen tai loggauksen tarvetta ei ole ollut. Ohjelmiston päivitinkesällä uusimpaan versioon.

Poissa maalämmittää

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3 211
Itse en päässyt paikalle tuolloin, naapuri kävi katsomassa ja häly oli pumpussakin, statusvalo paloi punaista. Hälytys ei nollautunut suoraan laitteeltakaan. Kymmenessä vuodessa ei ole ollut yhtään hälyä, joten muistitikkujen tai loggauksen tarvetta ei ole ollut. Ohjelmiston päivitinkesällä uusimpaan versioon.
Hienosti on kone käynyt.
Nyt olisi ollut hyötyä loggauksesta. Olisi saanut ainakin vertailuarvoa miten kone todella käyttäytyi.

Ilmeisesti Nibe - palvelusta tulee nyt käyrät, niin se ja yhteydet voi myös vikoa. Käyrissä on suoria osia, niin silloin ei ole dataa liikkunut.
Koneen "älyn" sekoaminen mahdollista (jopa todennäköisintä), eli buutti vähintään paikallaan.

Keruun lämpötilat tuskin todellisuudessa romahtavat hetkessä 60C astetta.
Nibe F1145-10kW+VPB200+UKV100+kaivo 180m. Pääosa 1 lehtisiä pattereita (22 kpl). Rauma -60 - 70 lukuinen yksitaso 160m2 + 80m2 n. 10-12C askartelu+varastotilaa. Osatehokone. 33->13MWh/v. KH-lattiassa sähkölämmitys.

Poissa KissatUuninPankolla

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 3
  • Maalämpöfoorumi
Hei!

Tähän vielä päivitystä. Häly tuli noin kuukauden päästä uudestaan, BT10, BT11 ja BT12 arvot ainakin puuttuivat ja kun alkoivat palautua, nousivat pikkuhiljaa mielikuvituksellisista -60 arvoista kuten edellisenkin kerran. BT12 jäi puuttumaan kokonaan, joten häly jäi päälle ja kun jopa patterikierrosta tulevan lämpötila oli mukamas välillä nollan tienoilla (oikeasti ei ollut), kävi kone hieman "oudosti" yrittäessään tasapainottaa tilannetta. Oli pakko pistää varatilaan ja soittaa huoltomies paikalle.

Syyksi paljastui koneen sisältä antureiden liitoskortti, kortti johon kaikki anturit liittyvät. Lämpimän kesän aikana oli maakierron putkiin tiivistynyt vettä, joka oli koneen sisällä tippunut peltilevylle, jossa tuo liitoskortti oli kiinni. Niinpä se oli saanut tarpeensa kosteutta ja prakasi sen takia. Kun kortti vaihdettiin, Nibe toimii taas kuin buick. Kuvassa syyllinen. Putkien eristyksiä koneen sisällä hieman lisättiin, jottei vastaavaa tiivistymistä niin helposti enää tulisi.