Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Kuinka saada kaikki ilma pois lattiapiiristä  (Luettu 18498 kertaa)

Poissa koccola

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 37
  • Maalämpöfoorumi
Kuinka saada kaikki ilma pois lattiapiiristä
« : 20.03.18 - klo:22:17 »
Morjesta!

Saatiin maanantaina vedet kiertämään keskikerroksen lattiaan. Järjestelmän ilmaus jäi hieman vajaavaiseksi kun aika loppui putkarilta kesken. Aikanaan viime syksynä kun eri urakoitsija laski kellarin jakotukkiin vedet, sai se jakotukin virtausmittaritkin täyteen vettä. Nyt tuolla keskikerroksen tukissa on kuitenkin vettä vain puolillaan. Lähteekö tuo ilma pois mittareita kun riittävän kauan laskee piirin läpi vettä vai kuinka tuo saadaan poistumaan?

Poissa masa87

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 41
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Kuinka saada kaikki ilma pois lattiapiiristä
« Vastaus #1 : 20.03.18 - klo:22:29 »
ei mulla ainakaan oo virtausmittarit täynnä vettä vaikka ei ilmaa olekkaan järjestelmässä. minkä malliset jakotukit? laita kv pumppu vaikka täysille vähäksi aikaa ja anna kiertää kunnolla virtaukset täysin auki ja raotat ilmaruuvia jonkun ajan kuluttua. tarvittaessa lisää vettä lämmönjako järjestelmään että paine nousee sopivaksi. kokeile jakotukilta että lämpeääkö kaikkien piirien menot ja paluut kun virtaukset on täysin auki ja jos lämpeää niin vesi kiertää kunnolla, sitten säätää virtaukset sopivaksi
nibe 1245 6kw, 2*300m vaakekeruu piiriä, vesikierto lattialämmitys. 2018 valmistuva oktalo lämpimättilat 114 m2. pudasjärvi

Poissa koccola

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 37
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Kuinka saada kaikki ilma pois lattiapiiristä
« Vastaus #2 : 21.03.18 - klo:07:59 »
Liitteenä jakotukista kuva.
Aluksi mietin kans ettei tuolla mitään väliä ole. Appiukolla on nimittäin nuo virtausmittarit myös vajaina ja nyt viime vuoden aikana ne on alkanu kasvamaan kasvustoa ja mittarit ovat nyt jumissa. Voisiko johtua siitä että siellä on ilmaa ja kasvusto pääsee kasvamaan. Hänen talolla on nyt ikää 7 vuotta...

Paikalla repomies

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 598
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Kuinka saada kaikki ilma pois lattiapiiristä
« Vastaus #3 : 21.03.18 - klo:13:50 »
Kohtuullisen mielenkiintoinen kysymys sinänsä, miten tuonkin ilmaat.
AIT PWZSV9 suoraan lattiaan, KA 198m2 vm 2004 1-taso OKT Pirkkala, 230m kaivo

Poissa Roori

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5 228
  • Maalämpo... Ollakko vai Ei....KYLLÄ
Vs: Kuinka saada kaikki ilma pois lattiapiiristä
« Vastaus #4 : 21.03.18 - klo:14:00 »
Kohtuullisen mielenkiintoinen kysymys sinänsä, miten tuonkin ilmaat.
Niin minkä, lattiapiirit vai?

Kumma kun ei tänne vielä ole joku oikein ammattilainen kommentoinut kuinka pitäis ilmata  ;)
Amatööri joutuu kysymään mimmoset sulut tossa tukissa on ja onko siinä letkuliitos yhteet tähän ilmaus hommaan?

Tuota konstia kuitenkin epäilen vahvasti, tai no voi se onnistua tosi oikein pitkän ajan kanssa...
Lainaus
laita kv pumppu vaikka täysille vähäksi aikaa ja anna kiertää kunnolla virtaukset täysin auki ja raotat ilmaruuvia jonkun ajan kuluttua

Paikalla repomies

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 598
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Kuinka saada kaikki ilma pois lattiapiiristä
« Vastaus #5 : 21.03.18 - klo:14:06 »
Niin minkä, lattiapiirit vai?

Lattiapiirit nyt varmaan puskevat ilman pihalle ajallaan ja ylimmästä kohtaa putkistoa sitä yleensä pääsee poistelemaan sitten. Mutta nyt tarkoitin noita virtausmittareita. Nehän on ylöspäin silleen kivasti, eikä niissä varsinaisesti virtaa mitään. Niin mikäs sen ilmakuplan sieltä pois vetäisi?
AIT PWZSV9 suoraan lattiaan, KA 198m2 vm 2004 1-taso OKT Pirkkala, 230m kaivo

Poissa fraatti

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4 333
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Kuinka saada kaikki ilma pois lattiapiiristä
« Vastaus #6 : 21.03.18 - klo:23:32 »
Lattiapiirit nyt varmaan puskevat ilman pihalle ajallaan ja ylimmästä kohtaa putkistoa sitä yleensä pääsee poistelemaan sitten. Mutta nyt tarkoitin noita virtausmittareita. Nehän on ylöspäin silleen kivasti, eikä niissä varsinaisesti virtaa mitään. Niin mikäs sen ilmakuplan sieltä pois vetäisi?

Mulla samanlaiset mittarit eikä niissä oo koskaan ilmaa ollut. Itse olin ilmailemassa ja mielestäni sinne ei jäänyt ilmaa edes täytön jäljiltä. Vesijohtoverkostosta vettä laskemalla virtaus toki paljon suurempi tarvittaessa. Suosittelisin kokeilemaan mitä tapahtuu kun muut piirit sulkee ja yhden avaa selkosen selälleen.

Mitäs kuplille tapahtuu kun lämmitysverkon painetta laskee? Ne kasvavat kokoa ja tulevat helpommin pois? 0,2 bar tais olla raja automaatti-ilmaimen toiminnalle ettei päästä ilmaa piiriin.
Viessmann Vitocal 333-G, 180m kaivo
171m2/500m3 talo + 70m2/200m3 talousrakennus
Kokonaissähkö n 10000kWh(MLP n 5500kWh, IV-kone n 700kWh)

Paikalla repomies

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 598
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Kuinka saada kaikki ilma pois lattiapiiristä
« Vastaus #7 : 22.03.18 - klo:11:04 »
Mulla samanlaiset mittarit eikä niissä oo koskaan ilmaa ollut. Itse olin ilmailemassa ja mielestäni sinne ei jäänyt ilmaa edes täytön jäljiltä. Vesijohtoverkostosta vettä laskemalla virtaus toki paljon suurempi tarvittaessa. Suosittelisin kokeilemaan mitä tapahtuu kun muut piirit sulkee ja yhden avaa selkosen selälleen.

Aika jännä että tulee ilma ulos noista ylössuin olevista mittareista. Ei minullakaan noissa ole ilmaa, ja ihan kirkkaina ovat pysyneet 14 vuotta, että aika hyvin ovat kestäneet. Putkissa näkyy värimuutos kyllä. Menoveden tukilta jossa on virtausmittarit, lähtee vaaleammat putket kuin mitä palaavan tukin päässä olevat putkilenkit. Hieman erikoinen ilmiö tuokin.

Ilmaus pitäisi tosiaan tehdä piiri kerrallaan. Uusissa wehofloorin tukeissa on sulku menopuolella jokaisen virtausmittarin päällä. Vanhoissa voi sulkea vain paluupuolelta ja tietenkin myös kerralla koko tukin.
AIT PWZSV9 suoraan lattiaan, KA 198m2 vm 2004 1-taso OKT Pirkkala, 230m kaivo

Poissa koccola

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 37
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Kuinka saada kaikki ilma pois lattiapiiristä
« Vastaus #8 : 22.03.18 - klo:11:13 »
Luulen että tuo huolellisella ilmauksella onnistuu. Hieman erikoisuutena (tai ainakin mulle) oli se että virtauksen esisäätö tehdään siten että paluupuolen korkki on kokonaan auki ja tuota menopuolen virtausmittaria pyöritetään auki tai kiinni.
Olisikohan tuo väärä virtauksen säätö muuten mahdollisesti syy että miksi ilmaus epäonnistuu? Eli ei ole avattu menopuolen mittareita auki ollenkaan.

Täytyy kokeilla erikeinoja tuohon eli joko jarruttaa tuloa tai menoa piiri kerrallaan. Jospa se siitä ilmaantuu. Ainakin alakerran tukilla näytti onnistuvan.


Pitää vaan pari viikkoa odotella ennen kuin uskaltaa uudestaa ilmailla ettei kiertoon pääse liian lämmintä vettä.

Poissa masa87

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 41
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Kuinka saada kaikki ilma pois lattiapiiristä
« Vastaus #9 : 22.03.18 - klo:11:41 »
mulla on kans sitten ilmaa nuissa mittareissa jos ne kuuluu olla täynnä vettä, minulla on topway-lattialämmitysjärjestelmä mutta mittarit on saman näköset. no pitää kokeilla saada ilmat mittareista pois, muuten kyllä kiertää kaikissa piireissä hyvin vesi.  liitteenä kuvankaappaus tukista. neivoka otetaan täälläkin vastaan tuohon mittarin ilma ongelmaan.
nibe 1245 6kw, 2*300m vaakekeruu piiriä, vesikierto lattialämmitys. 2018 valmistuva oktalo lämpimättilat 114 m2. pudasjärvi

Poissa fraatti

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4 333
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Kuinka saada kaikki ilma pois lattiapiiristä
« Vastaus #10 : 22.03.18 - klo:12:43 »
Samoja jakotukkeja myydään monella eri merkillä. Tutkimani perusteella ovat saksalaista alkuperää.

Aika jännä että tulee ilma ulos noista ylössuin olevista mittareista. Ei minullakaan noissa ole ilmaa, ja ihan kirkkaina ovat pysyneet 14 vuotta, että aika hyvin ovat kestäneet. Putkissa näkyy värimuutos kyllä. Menoveden tukilta jossa on virtausmittarit, lähtee vaaleammat putket kuin mitä palaavan tukin päässä olevat putkilenkit. Hieman erikoinen ilmiö tuokin.

Ilmaus pitäisi tosiaan tehdä piiri kerrallaan. Uusissa wehofloorin tukeissa on sulku menopuolella jokaisen virtausmittarin päällä. Vanhoissa voi sulkea vain paluupuolelta ja tietenkin myös kerralla koko tukin.

Liityisikö ilmiö turbulenssiin? Jakotukissa virtaus muuttuu turbulenttiseksi ja huuhtelee putkien reunoja hyvin. Tukille tullessaan virtaus on laminaarista ja sonta kerääntyy siihen. Aivan kuin itsekin olisin nähnyt putkissa jotain värimuutosta... hmm... Täytyy käydä tarkastamassa jossain välissä.
Viessmann Vitocal 333-G, 180m kaivo
171m2/500m3 talo + 70m2/200m3 talousrakennus
Kokonaissähkö n 10000kWh(MLP n 5500kWh, IV-kone n 700kWh)

Poissa koccola

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 37
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Kuinka saada kaikki ilma pois lattiapiiristä
« Vastaus #11 : 22.03.18 - klo:14:33 »
Joo taitaa olla sellainen merkki kun empur.

Onko kaikissa noissa lattialämmitys jakotukeissa virtauksen säätö tehtävä tuolla mittarilla? Kävin äsken appiukon tukkia tutkimassa ja siellä on virtauksen säätö tehty kylläkin paluupuolelta noilla korkeilla...

Poissa masa87

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 41
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Kuinka saada kaikki ilma pois lattiapiiristä
« Vastaus #12 : 22.03.18 - klo:15:10 »
mulla ihan sama tukki kun tuossa ja ei oo tuossakaan täynnä mittarit ----> https://www.youtube.com/watch?v=Ta-vwU9GwaU
nibe 1245 6kw, 2*300m vaakekeruu piiriä, vesikierto lattialämmitys. 2018 valmistuva oktalo lämpimättilat 114 m2. pudasjärvi