Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Neuvoa,ohjeita ja mielipiteitä WPC07  (Luettu 25979 kertaa)

Poissa Henkka82

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 27
  • Maalämpöfoorumi
Neuvoa,ohjeita ja mielipiteitä WPC07
« : 04.02.18 - klo:16:40 »
Heinäkuussa startattu wpc07, lattialämmitys. Huonetermostaateilla...

Heinäkuusta tähän päivään käynnistyksiä 3818.
Käyntiaikaa vd lämm. 1156 ja lämmiv. 187.

Tänään kiinnitin huomiota pumpun käyntiin, kävi 20min huili 20min kävi 20min jne.
Pakkasta -15.
Säädin dyn 30
Käyrä 0,22 koitin nyt tiputtaa käyrää 0,20
Mukavuuslämpötila 20,5
Minimi säädetty 24C
Termostaateilla säädetty n.21-22 riippuen tilasta, kylppäri jatkuva kierto.

Mitä mieltä olette tuosta 20min käynti huili ajasta onko se normaali, testasin kun otin termostaatit pois
Tämän jälkeen kone käy 45min huilii 20 ja taas vetäsee 45min...
Jos noita termostaatteja ei ole sisäilma nousee liian korkeaksi, etenki syksysin ja keväisin. Ja näin saan jatkuvan kierron ja hiukan lämpösempää kylppäriin.
Eikös sitä suositella pidempiä käynti aikoja.

Poissa Nakke vaan

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1 236
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Neuvoa,ohjeita ja mielipiteitä WPC07
« Vastaus #1 : 04.02.18 - klo:16:57 »
Mitä tarkoittaa minimi säädetty 24c ?
Stiebel eltron wpc10-2014, kaivo 220m, talo 1980, 2krs rinne, kaikki 290m2 laatoitettua lattialämpöä ja diy lattiaviilennystä, ei tulisijaa, myVallox 110, etelässä

Poissa Henkka82

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 27
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Neuvoa,ohjeita ja mielipiteitä WPC07
« Vastaus #2 : 04.02.18 - klo:17:03 »
Minimi lämpötila mikä pitää kesät ja talvet mennä lattiaan.
Luin muuten juuri sun postin tuosta lämmityskäyrästä, sanoit että minimi lämpökärä on sinulla 0,20.
Koitin just ja kyllä meillä saa pienemmänki käyrän. Pumpusta en kokeillut mutta ainakin ISG antaa laittaa vaikka 0,10

Poissa Nakke vaan

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1 236
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Neuvoa,ohjeita ja mielipiteitä WPC07
« Vastaus #3 : 04.02.18 - klo:17:14 »
Minimi lämpötila mikä pitää kesät ja talvet mennä lattiaan.
Luin muuten juuri sun postin tuosta lämmityskäyrästä, sanoit että minimi lämpökärä on sinulla 0,20.
Koitin just ja kyllä meillä saa pienemmänki käyrän.
Okei, minulla kone on vuosimallia 2014, siinä ei ole tuommoista minimiä ollenkaan.
Eikä myöskään lämpökäyrä suostu menemään alle 0.20 eli kehitystä on tapahtunut.

Mutta tuohon sinun varsinaiseen kysymykseen niin kyllähän se on selvä että tuollainen tuplatermostastti järjestelmä, koneessa oma ja huoneissa oma, saa aikaan sen että kone käy hetkittäin. En nyt silti olisi tuosta huolissaan, ehkä pakkolevon voisi nostaa 25 tai 30 minuuttiin niin kone saa vähän armoa. Jos tuollainen pitempi pakkolepo vaan toimii teidän taloudessa, senhän näkee testaamalla. Itse en tekisi mitään.
Stiebel eltron wpc10-2014, kaivo 220m, talo 1980, 2krs rinne, kaikki 290m2 laatoitettua lattialämpöä ja diy lattiaviilennystä, ei tulisijaa, myVallox 110, etelässä

Poissa Nakke vaan

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1 236
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Neuvoa,ohjeita ja mielipiteitä WPC07
« Vastaus #4 : 04.02.18 - klo:17:18 »
Minimi lämpötila mikä pitää kesät ja talvet mennä lattiaan.
Luin muuten juuri sun postin tuosta lämmityskäyrästä, sanoit että minimi lämpökärä on sinulla 0,20.
Koitin just ja kyllä meillä saa pienemmänki käyrän. Pumpusta en kokeillut mutta ainakin ISG antaa laittaa vaikka 0,10

Koitapas pumpusta tuo käyrä, jos tuo isg antaa käyrään lisää niin sehän ajattaa minut kerjuulle että saan tuon isgeen.
Stiebel eltron wpc10-2014, kaivo 220m, talo 1980, 2krs rinne, kaikki 290m2 laatoitettua lattialämpöä ja diy lattiaviilennystä, ei tulisijaa, myVallox 110, etelässä

Poissa Henkka82

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 27
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Neuvoa,ohjeita ja mielipiteitä WPC07
« Vastaus #5 : 04.02.18 - klo:17:42 »
Eipä onnistu pumpusta, en tiedä onko silti tuo 0,2 pienin käyrä, muutin tuohon 0,15 muttei se muuta veden ohjelämpöä. Aika outoo et isg:stä voi muuttaa....

Poissa Nakke vaan

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1 236
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Neuvoa,ohjeita ja mielipiteitä WPC07
« Vastaus #6 : 04.02.18 - klo:17:58 »
Kiitos hei tuosta. Täytyy varmistaa myyjältä olisiko tuo isg minulle sopiva lääke ongelmaan.

Sepä muuten voi olla tuo minimi 24c  joka nostaa sinulla lämmöt syksyllä ja keväällä liian korkeaksi. Katselin omaa syyskuun lämpökäppyrää ja täällä on pyörinyt semmoinen 23 asteinen vesi lattiassa. Eli kyllähän se termostaatteja huoneisiin vaatii jos 24c  lämpöistä pyörittää.
Stiebel eltron wpc10-2014, kaivo 220m, talo 1980, 2krs rinne, kaikki 290m2 laatoitettua lattialämpöä ja diy lattiaviilennystä, ei tulisijaa, myVallox 110, etelässä

Poissa WPF

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 543
  • Säästöä pumpulla
Vs: Neuvoa,ohjeita ja mielipiteitä WPC07
« Vastaus #7 : 04.02.18 - klo:17:59 »
Minulla 2009 kone ja lepoajaksi olen laittanut 25 min. Tuo 24 min pitää talon liian kuumana.

Kylppärin lattiaan pitäisi laittaa rakennusvaiheessa tiheämmin lattialämmitysputkea, niin asia korjaantuis sillä. Näin aina ei tehdä ja tämä ei välttämättä kokse sinua. Toinen mahdollisuus on kaksi piiriä ja kylppärin piiriin korkeampi pyyntö.
Stiebel Eltron WPF 7 E + SBP 501 WP Sol

Poissa Henkka82

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 27
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Neuvoa,ohjeita ja mielipiteitä WPC07
« Vastaus #8 : 04.02.18 - klo:18:08 »
Ai perhana joo, se muuten voipi olla ettei se muuta kun minimi on se 24...
Oma myyjä ei tienny hölkäsen pöläystä isg:stä, ei ollu koskaan nähnykkään käyttöliittymää...
Mutta kiitos stiebel mäntsälä, yhtä kaveria kun opasti (nimeä en muista)
Laitoin nyt lepoajaksi 30min katsotaan miten käy.

Poissa Henkka82

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 27
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Neuvoa,ohjeita ja mielipiteitä WPC07
« Vastaus #9 : 04.02.18 - klo:18:16 »
Minulla 2009 kone ja lepoajaksi olen laittanut 25 min. Tuo 24 min pitää talon liian kuumana.

Kylppärin lattiaan pitäisi laittaa rakennusvaiheessa tiheämmin lattialämmitysputkea, niin asia korjaantuis sillä. Näin aina ei tehdä ja tämä ei välttämättä kokse sinua. Toinen mahdollisuus on kaksi piiriä ja kylppärin piiriin korkeampi pyyntö.

Mulla onki se omassa piirissä, mut hitto kun en tajunnu heinäkuussa sanoo et laittais ton kylppärin läm. Piiri 2

Poissa WPF

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 543
  • Säästöä pumpulla
Vs: Neuvoa,ohjeita ja mielipiteitä WPC07
« Vastaus #10 : 04.02.18 - klo:18:20 »
Mulla onki se omassa piirissä, mut hitto kun en tajunnu heinäkuussa sanoo et laittais ton kylppärin läm. Piiri 2
Jos sulla menee teknisestä tilasta oma linja kylppäriin asti, niin sitten sen saanee muutettua piiriksi yksi ja muun talon piiriksi kaksi.
Stiebel Eltron WPF 7 E + SBP 501 WP Sol

Poissa Henkka82

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 27
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Neuvoa,ohjeita ja mielipiteitä WPC07
« Vastaus #11 : 04.02.18 - klo:18:37 »
Jos sulla menee teknisestä tilasta oma linja kylppäriin asti, niin sitten sen saanee muutettua piiriksi yksi ja muun talon piiriksi kaksi.

Juu menee, eikö sen voi laittaa piiriin 2 kun piirissä 1 on puskuri.
Täytyy kysyy tarjous, kyllä tälläkin pärjää mut jos ei iso homma nii miksei...

Paljon teillä on ohjelämpö kun ulkona -15 (itsellä n.26)

Poissa WPF

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 543
  • Säästöä pumpulla
Vs: Neuvoa,ohjeita ja mielipiteitä WPC07
« Vastaus #12 : 04.02.18 - klo:19:01 »
Juu menee, eikö sen voi laittaa piiriin 2 kun piirissä 1 on puskuri.
Täytyy kysyy tarjous, kyllä tälläkin pärjää mut jos ei iso homma nii miksei...

Paljon teillä on ohjelämpö kun ulkona -15 (itsellä n.26)

Piiri yksi on suora ilman shunttia ja määrittää puskurin lämpötilan. Piiri kaksi on siitä shuntattu alaspäin eli tämä on sinun ”muu” talo. Piiri yksi on kylppäri.. koska se vaatii enemmän lämpötilaa.
Stiebel Eltron WPF 7 E + SBP 501 WP Sol

Poissa Nakke vaan

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1 236
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Neuvoa,ohjeita ja mielipiteitä WPC07
« Vastaus #13 : 04.02.18 - klo:19:28 »

Paljon teillä on ohjelämpö kun ulkona -15 (itsellä n.26)

Minulla on 27.3 ja käyrä siis 0.20, pyynti 21.0 ja sisällä yli 23
Stiebel eltron wpc10-2014, kaivo 220m, talo 1980, 2krs rinne, kaikki 290m2 laatoitettua lattialämpöä ja diy lattiaviilennystä, ei tulisijaa, myVallox 110, etelässä

Poissa Henkka82

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 27
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Neuvoa,ohjeita ja mielipiteitä WPC07
« Vastaus #14 : 04.02.18 - klo:21:23 »
Minulla on 27.3 ja käyrä siis 0.20, pyynti 21.0 ja sisällä yli 23


Voi hitto et on kuuma  :-[
Onko sulla termostaatteja? Tai jos vähän esisäädöstä kierrät kiinni

Mistä nakke katselet niitä vanhoja käppyröitä, kun mainitsit siitä syyskuun lämpötilasta muutama viesti takaperin.

Poissa Nakke vaan

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1 236
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Neuvoa,ohjeita ja mielipiteitä WPC07
« Vastaus #15 : 04.02.18 - klo:22:00 »
Joo, tuo käyrän lasku pitää toteuttaa jotenkin. Omituista että minä lienen ainut kellä tuo käyrä ei riitä, herää epäilys onko koneessa jotain vikaa. Toisaalta kun menoputkissa on neljäkin omaa mittaria jotka näyttävät samoja kun stiebelin oma lähtevä niin en oikein tiedä voiko vikaa olla.

Saanhan mä talon viileämmäksi kun vain käyn pannuhuoneessa näpyttämässä pyyntiä alas, ei vaan huvittaisi 2000- luvulla käydä säätelemässä kun homman pitäisi toimia itsekseen. No, kävin kyllä eilen tiputtaa 0.7 astetta kun tuli jo hiki.

Makkari on ainut huone missä on termari ollut nyt noin kuukauden, sekin uuden valloxin takia. Muuten kaikki piirit ja linjasäädöt on täysillä, tölli on suunniteltu sillain toimivaksi. Piirejä n.20 ja piirien pituudet 50-130 metriä. Pesuhuoneessa mulla on muuten niinkuin WPF tuossa aiemmin kirjoitti aivan supertiheä putkisto. Sillä saa pari astetta lämpimämmän lattian kun muualla. Edellyttää toki että ajaa dyn 10 arvolla jotta tekee vettä vähän väliä, eli starttaa melkein kerran tunnissa.

Noita käyriä saan kun mulla on tuollainen pilveen tallentava sääasema ja yksi sen anturi on avattu ja piitahnalla naitettu jakotukkiin kiinni. Tarkkuus on tietenkin kotilabra tasoa mutta saman se näyttää kun lämpökamera tai infrapunamittari.
Stiebel eltron wpc10-2014, kaivo 220m, talo 1980, 2krs rinne, kaikki 290m2 laatoitettua lattialämpöä ja diy lattiaviilennystä, ei tulisijaa, myVallox 110, etelässä

Poissa stiebel käyttäjä

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 162
  • wpc 07+sbp200
Vs: Neuvoa,ohjeita ja mielipiteitä WPC07
« Vastaus #16 : 05.02.18 - klo:04:57 »
pyynti 22c käyrä 0,6 sisälämpö 20-21

Poissa WPF

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 543
  • Säästöä pumpulla
Vs: Neuvoa,ohjeita ja mielipiteitä WPC07
« Vastaus #17 : 05.02.18 - klo:09:02 »
Joo, tuo käyrän lasku pitää toteuttaa jotenkin. Omituista että minä lienen ainut kellä tuo käyrä ei riitä, herää epäilys onko koneessa jotain vikaa. Toisaalta kun menoputkissa on neljäkin omaa mittaria jotka näyttävät samoja kun stiebelin oma lähtevä niin en oikein tiedä voiko vikaa olla.

Makkari on ainut huone missä on termari ollut nyt noin kuukauden, sekin uuden valloxin takia. Muuten kaikki piirit ja linjasäädöt on täysillä, tölli on suunniteltu sillain toimivaksi. Piirejä n.20 ja piirien pituudet 50-130 metriä. Pesuhuoneessa mulla on muuten niinkuin WPF tuossa aiemmin kirjoitti aivan supertiheä putkisto. Sillä saa pari astetta lämpimämmän lattian kun muualla. Edellyttää toki että ajaa dyn 10 arvolla jotta tekee vettä vähän väliä, eli starttaa melkein kerran tunnissa.



Muista että se Vallox ei ole lämmityslaite. Sieltä katosta pitäisi puhaltaa sellaista raikasta 18-20C ilmaa. Ei +25C asteista. Lattia hoitaa lämmityksen.

Erittäin energiatehokkaissa nykytaloissa on se ongelma että määräävä lämmönlähde ei olekaan lattialämmitys vaan esim asukkaat, TV, tietokoneet ja ruuan laittoa.
0 asteen keleillä tehon tarve on +/- kilowatti ja sen tekemiseen riittä kaksi leikkivää lasta -> seuraamuksena kylmät lattiat.
Stiebel Eltron WPF 7 E + SBP 501 WP Sol

Poissa Nakke vaan

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1 236
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Neuvoa,ohjeita ja mielipiteitä WPC07
« Vastaus #18 : 05.02.18 - klo:11:19 »
Muista että se Vallox ei ole lämmityslaite. Sieltä katosta pitäisi puhaltaa sellaista raikasta 18-20C ilmaa. Ei +25C asteista. Lattia hoitaa lämmityksen.

Erittäin energiatehokkaissa nykytaloissa on se ongelma että määräävä lämmönlähde ei olekaan lattialämmitys vaan esim asukkaat, TV, tietokoneet ja ruuan laittoa.
0 asteen keleillä tehon tarve on +/- kilowatti ja sen tekemiseen riittä kaksi leikkivää lasta -> seuraamuksena kylmät lattiat.

Tuohon on pyritty, valloxin pyynti on 15 astetta, tämä uusi valloxi ei tosin vielä tänä talvena ole alle 17 tiputtanut tulolämpöä kun tuo lämmön talteenotto pelaa aika kivasti.
Tuossa muussa lämmössä olet kyllä oikeassa, tämä talo kun on suht iso niin esim. valotehoa on noin kilowatin edestä päällä oikeastaan jatkuvasti, ollaan kotona tai ei. Yöksi sentään enimmät sammutellaan mutta ei silloinkaan kaikkia. Plus tv, pleikka, xbox, wii ovat jatkuvasti päällä, no telkka sammuu 4h jälkeen itsekseen mutta noista tulee aika kivasti lämpöä muuten, melkein 300w on noiden kolmen pelikoneen ottoteho joten kyllähän ne taloa lämmittää.

Nykytaloista en tiedä kun tämä on wanhus, sillä tuo käyrä ihmetyttääkin.
Stiebel eltron wpc10-2014, kaivo 220m, talo 1980, 2krs rinne, kaikki 290m2 laatoitettua lattialämpöä ja diy lattiaviilennystä, ei tulisijaa, myVallox 110, etelässä

Poissa WPF

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 543
  • Säästöä pumpulla
Vs: Neuvoa,ohjeita ja mielipiteitä WPC07
« Vastaus #19 : 05.02.18 - klo:12:25 »

Sepä muuten voi olla tuo minimi 24c  joka nostaa sinulla lämmöt syksyllä ja keväällä liian korkeaksi. Katselin omaa syyskuun lämpökäppyrää ja täällä on pyörinyt semmoinen 23 asteinen vesi lattiassa. Eli kyllähän se termostaatteja huoneisiin vaatii jos 24c  lämpöistä pyörittää.

Siis. Ensinnäkin jonkinlainen lämpötilaero pitää olla jotta energia siirtyy.

Jos lattia on 23 tai 24 ja on liian kuuma, niin lämpöenergia tulee kyllä muualta, kuin lattiasta.

Jos olette poissa esim. viikonlopun ja kaikki sinun pelikoneet yms. on poissa päältä niin mielenkiinnosta mikä mahtaa olla silloin lämpötila?
Stiebel Eltron WPF 7 E + SBP 501 WP Sol

Poissa Nakke vaan

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1 236
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Neuvoa,ohjeita ja mielipiteitä WPC07
« Vastaus #20 : 05.02.18 - klo:14:51 »
Siis. Ensinnäkin jonkinlainen lämpötilaero pitää olla jotta energia siirtyy.

Jos lattia on 23 tai 24 ja on liian kuuma, niin lämpöenergia tulee kyllä muualta, kuin lattiasta.

Jos olette poissa esim. viikonlopun ja kaikki sinun pelikoneet yms. on poissa päältä niin mielenkiinnosta mikä mahtaa olla silloin lämpötila?

Olet varmasti oikeassa. Tuo 23-24 tilanne on siis syyskuulta. Silloinhan ei juuri tarvitse lämmittää jotta talossa on tavoiteltu 22.5. Tuo ero riittää siihen mainiosti.
Nyt kun pakkasta on 8.7 niin lattia on 24.5 ja sisällä on 22.3-22.7 ja tulevan veden jakotukin lämpötila 26.7  eli energiaa siirtyy hyvin.
Talo kuluttaa nyt 2913 wattia ja pumppu käy, eli noin kilovatti tulee humpasta lämpöä. Sisälämpö on sama on täällä kulutusta tai ei, pumppu vaan pumppaa silloin harvemmin ja lyhyemmän aikaa.


Stiebel eltron wpc10-2014, kaivo 220m, talo 1980, 2krs rinne, kaikki 290m2 laatoitettua lattialämpöä ja diy lattiaviilennystä, ei tulisijaa, myVallox 110, etelässä

Poissa WPF

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 543
  • Säästöä pumpulla
Vs: Neuvoa,ohjeita ja mielipiteitä WPC07
« Vastaus #21 : 05.02.18 - klo:15:30 »
Hyvin on talo eristetty!

Laita lämpö pois vallan joistakin tiloista joiss parketti. Minulla olohuone n. 40-50 neliöö ja pyyntö siellä 18C eli ei kiertoa ja samassa tilassa keittiö 20 neliöö jossa pyynti 26 ja siellä termari auki kokoajan. Lopputuloksena lämminkeittiön klinkkeri ja silti mukava lämpötila.

Tosin minulla menovesi nyt varmaan jotain luokka +30-35C. Rupesi tuo säästäminen muutama vuosi sitten tökkiin ja nyt on laatat lämpösiä. Takassa en ole puita polttanut kahteen talveen. :D
Stiebel Eltron WPF 7 E + SBP 501 WP Sol

Poissa Henkka82

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 27
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Neuvoa,ohjeita ja mielipiteitä WPC07
« Vastaus #22 : 05.02.18 - klo:15:52 »
Mulla tämmöset arvot. Sisällä 21.5 tällä hetkellä.

Poissa Nakke vaan

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1 236
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Neuvoa,ohjeita ja mielipiteitä WPC07
« Vastaus #23 : 05.02.18 - klo:16:11 »


Laita lämpö pois vallan joistakin tiloista joiss parketti.

Ei mulla ole kuin tuota pelkkää laattaa koko talo.

Mikäs Henkka82 lattioittesi pintamateriaali on?
Stiebel eltron wpc10-2014, kaivo 220m, talo 1980, 2krs rinne, kaikki 290m2 laatoitettua lattialämpöä ja diy lattiaviilennystä, ei tulisijaa, myVallox 110, etelässä

Poissa Henkka82

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 27
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Neuvoa,ohjeita ja mielipiteitä WPC07
« Vastaus #24 : 05.02.18 - klo:17:05 »
Meillä 230m2 sisältää 2 autontallin. Varmaanki 80 m2 laattaa ja 100m2 laminaattia.
Talliakin lämmitetään pumpulla, tosin olen vääntänyt virtausta pienemmälle kun siel o muute 20c
Eilen testailin kun nyt eka talvi/pakkaset pumpulla. Säädin eilen testiksi käyrän 0,22->0,20 ja lepoajaksi 30min. Eipä juuri vaikuttanut sisälämpöön. Nyt ruuvasin tallin esisäädöt suunnittelijan säätöihin ja lepoajaksi 25min, kyllä tuo 30min lepoaika taitaa meillä riittää. Samalla tiputin tuon minimi lämpötilan 24->22. Hitto tässähän menee kuus vuotta ennenku saa säätöihin  ;D
Mitä teillä on tuossa säädin dyn. kohdassa?
Mulla vielä sekottaa lämmitystä tuo nilan iv kone jossa pilp, vähän turha nyt kun on tuo maalämpö, sekin puhaltelee sellasta 22-23 -10c  pakkasessa.

Poissa Nakke vaan

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1 236
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Neuvoa,ohjeita ja mielipiteitä WPC07
« Vastaus #25 : 05.02.18 - klo:17:47 »
Mulla on säädin dyn 10. Olen melko varma että se tarkoittaa 1.0 asteen hystereesiä eli toimintaikkunaa.
30 olisi siis 3.0 astetta. Sun kannattaa varmaan pitää se 30 kun käy muutenkin melko lyhyttä vaikka  sulla on se vesipönttö lämmitettävänä.

Oikeestiko sä olet leikkinyt pilpillä tuonkokoisessa talossa?  :'(  Lukiko jossain talosi ikä ja missäpäin se suurinpiirtein sijaitsee, jos ei niin ?
Stiebel eltron wpc10-2014, kaivo 220m, talo 1980, 2krs rinne, kaikki 290m2 laatoitettua lattialämpöä ja diy lattiaviilennystä, ei tulisijaa, myVallox 110, etelässä

Poissa Henkka82

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 27
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Neuvoa,ohjeita ja mielipiteitä WPC07
« Vastaus #26 : 05.02.18 - klo:17:54 »
Mulla on säädin dyn 10. Olen melko varma että se tarkoittaa 1.0 asteen hystereesiä eli toimintaikkunaa.
30 olisi siis 3.0 astetta. Sun kannattaa varmaan pitää se 30 kun käy muutenkin melko lyhyttä vaikka  sulla on se vesipönttö lämmitettävänä.

Oikeestiko sä olet leikkinyt pilpillä tuonkokoisessa talossa?  :'(  Lukiko jossain talosi ikä ja missäpäin se suurinpiirtein sijaitsee, jos ei niin ?

 :D en suinkaan.... ennen oli tehowatti eli suorasähkö, rakensin 2011 enkä silloin jaksanut syventyä maalämpöön. Rakennusvaiheessa kuitenki laitoin vesikiertosen laattaan ja ajattelin et jos se tulee joskus laitettua. Sit kun nuo sähkönsiirto hinnat pomppas niin aloin funtsii..... ja siitä se sitten lähti.
Sit mul on vielä ilp tallissa ja vielä varaava takka, et ei meiltä lämpölopu  :)
Saa vielä kotitalousvähennuksen kun on asunu 3 vuotta lopputarkastuksen jälkee...
Riihimäellä asustellaan

Poissa Nakke vaan

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1 236
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Neuvoa,ohjeita ja mielipiteitä WPC07
« Vastaus #27 : 05.02.18 - klo:18:08 »
Lattiaputket oli viisas valinta, jätti pelin auki tulevaisuutta varten.
Tuommoinen uudennihkeä talo selittääkin sen miksi pärjäilet noinkin alhaisilla veden lämpötiloilla.
Tuosta pilpistä kun aika jättää, ihme kun ei vielä ole jättänyt, harkinnet varmaan tavallista pumputonta iv-konetta. Hiirimäkihän oli muistaakseni siinä Monnin ja Ryttylän puolivälissä   :P eli melko etelässä jolloin iv-kone voi sangen hyvin olla ”sähkö malli” vaikka sen käyttö kustantaakin 3-7 euroo extraa talvessa.
Stiebel eltron wpc10-2014, kaivo 220m, talo 1980, 2krs rinne, kaikki 290m2 laatoitettua lattialämpöä ja diy lattiaviilennystä, ei tulisijaa, myVallox 110, etelässä

Poissa Henkka82

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 27
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Neuvoa,ohjeita ja mielipiteitä WPC07
« Vastaus #28 : 05.02.18 - klo:18:30 »
Lattiaputket oli viisas valinta, jätti pelin auki tulevaisuutta varten.
Tuommoinen uudennihkeä talo selittääkin sen miksi pärjäilet noinkin alhaisilla veden lämpötiloilla.
Tuosta pilpistä kun aika jättää, ihme kun ei vielä ole jättänyt, harkinnet varmaan tavallista pumputonta iv-konetta. Hiirimäkihän oli muistaakseni siinä Monnin ja Ryttylän puolivälissä   :P eli melko etelässä jolloin iv-kone voi sangen hyvin olla ”sähkö malli” vaikka sen käyttö kustantaakin 3-7 euroo extraa talvessa.

Juuri näin olen aattellut, katselinki jo uutta iv konetta et pääsis säätämään  :D
Mut sulaa hulluutta viel vaihtaa kun vanha toimii.
Hitto sähän oot käyny maantiedon tunnilla kun monnin ja ryttylän tiedät  ???

Poissa Nakke vaan

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1 236
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Neuvoa,ohjeita ja mielipiteitä WPC07
« Vastaus #29 : 06.02.18 - klo:11:22 »
Hitto sähän oot käyny maantiedon tunnilla kun monnin ja ryttylän tiedät  ???

Voi kuule, mun kädenjälki näkyy noissa kylissä, ja siinä puolivälissäkin kun tietää mitä katsoo 8)

Mutta hei, viitsitkö Henkka 82 testata paljonko se ohjelämpö on eri käyrän arvoilla nyt kun vielä on pakkasta. Laita näpytellen verrokiksi 0.20 kun sehän mullakin on ja sitten vaikka 0.15 ja 0.10 ja vielä pienin mihin se isg taipuu kun eihän noi myyjät mitään tiedä.
Stiebel eltron wpc10-2014, kaivo 220m, talo 1980, 2krs rinne, kaikki 290m2 laatoitettua lattialämpöä ja diy lattiaviilennystä, ei tulisijaa, myVallox 110, etelässä

Poissa Henkka82

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 27
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Neuvoa,ohjeita ja mielipiteitä WPC07
« Vastaus #30 : 07.02.18 - klo:13:04 »
Testailen tänään illalla....

Kyllä se siltä tuntuu vaikka laitan 0.15 nii ohjelämpö ei muutu, eli minimi pumpussa 0,20
Isg antaa laittaa kyllä alle 0.20...
« Viimeksi muokattu: 08.02.18 - klo:17:08 kirjoittanut Henkka82 »

Poissa Nakke vaan

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1 236
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Neuvoa,ohjeita ja mielipiteitä WPC07
« Vastaus #31 : 08.02.18 - klo:18:57 »
Okei, kiitos. Täytyy keksiä sitten jotain muuta.
Stiebel eltron wpc10-2014, kaivo 220m, talo 1980, 2krs rinne, kaikki 290m2 laatoitettua lattialämpöä ja diy lattiaviilennystä, ei tulisijaa, myVallox 110, etelässä

Poissa OilToSoil

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 905
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Neuvoa,ohjeita ja mielipiteitä WPC07
« Vastaus #32 : 08.02.18 - klo:23:22 »
Okei, kiitos. Täytyy keksiä sitten jotain muuta.

Mites huonelämpötila-anturi? FE7 tai FEK?
Stiebel Eltron WPC 10 + SBP 400 E puskuri, 60-luvun talo 240 m², lattialämmitystä ja pattereita

Poissa Kimmo_L

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 594
  • Stiebel Eltron WPC 7
Vs: Neuvoa,ohjeita ja mielipiteitä WPC07
« Vastaus #33 : 09.02.18 - klo:21:10 »
Minulla oli/on vähän kanssa samaa ongelmaa, että 0.20 käyrä on liian jyrkkä. Joskus yritin siitä myyjälle ja maahantuojalle valittaakin. En ymmärrä, miksi tuota ei ole korjattu ohjauslogiikkaan, kun ei ole mitään syytä rajoittaa sitä 0.20:een.

FEK auttaa kyllä jonkin verran ongelmaan.

Ongelmaa korostaa vielä sekin, että ulkolämpötila-anturi ainakin minulla on jollain tapaa epälineaarinen ja kovemmilla pakkasilla näyttää todellista alempaa lämpötilaa, vaikka lähellä nollaa ja plussan puolella onkin suhteellisen tarkka. En tiedä, onko muilla samanlaisia kokemuksia ulkolämpötila-anturista. Anturihan on pelkkä yksinkertainen NTC-vastus, joten kaipa sitä voisi kokeilla vaihtaa toiseen yksilöönkin.

Onneksi kovempia pakkasia ei ole viime vuosina kovin paljon ollut, joten ongelmakin on käytännössä ollut aika pieni.
215 m², 600 m³, 175 m kaivo, 7,5 kW Stiebel Eltron WPC 7, Nereus lattialämmitys betonilaatassa, vuodesta 2011

Poissa OilToSoil

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 905
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Neuvoa,ohjeita ja mielipiteitä WPC07
« Vastaus #34 : 09.02.18 - klo:21:23 »
Minulla oli/on vähän kanssa samaa ongelmaa, että 0.20 käyrä on liian jyrkkä. Joskus yritin siitä myyjälle ja maahantuojalle valittaakin. En ymmärrä, miksi tuota ei ole korjattu ohjauslogiikkaan, kun ei ole mitään syytä rajoittaa sitä 0.20:een.

FEK auttaa kyllä jonkin verran ongelmaan.

Ongelmaa korostaa vielä sekin, että ulkolämpötila-anturi ainakin minulla on jollain tapaa epälineaarinen ja kovemmilla pakkasilla näyttää todellista alempaa lämpötilaa, vaikka lähellä nollaa ja plussan puolella onkin suhteellisen tarkka. En tiedä, onko muilla samanlaisia kokemuksia ulkolämpötila-anturista. Anturihan on pelkkä yksinkertainen NTC-vastus, joten kaipa sitä voisi kokeilla vaihtaa toiseen yksilöönkin.

Onneksi kovempia pakkasia ei ole viime vuosina kovin paljon ollut, joten ongelmakin on käytännössä ollut aika pieni.

Sama täällä tuon ulkolämpötila-anturin suhteen, kovemmilla pakkasilla näyttää vähän kylmempää kuin muut mittarit. Taitaa ns. kuulua ominaisuuksiin.

Omat käyrät on luokkaa 0,5 ja risat, eli ei kyllä ole tuollaisia ongelmia! :)
Stiebel Eltron WPC 10 + SBP 400 E puskuri, 60-luvun talo 240 m², lattialämmitystä ja pattereita

Poissa Nakke vaan

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1 236
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Neuvoa,ohjeita ja mielipiteitä WPC07
« Vastaus #35 : 19.02.18 - klo:21:56 »
Mites huonelämpötila-anturi? FE7 tai FEK?
En tiedä niin. Jotenkin vierastan noita, varmaan voisi toimiakin. Johdoton pitäisi olla, just rempattu ja laatoitettu kosteet tilat mistä piuhat pitäisi tuoda, ei halua jos ei ole pakko.
Kerään voimia ulkoanturin huijaamiseen, ja tietoa.
Stiebel eltron wpc10-2014, kaivo 220m, talo 1980, 2krs rinne, kaikki 290m2 laatoitettua lattialämpöä ja diy lattiaviilennystä, ei tulisijaa, myVallox 110, etelässä

Poissa Henkka82

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 27
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Neuvoa,ohjeita ja mielipiteitä WPC07
« Vastaus #36 : 20.02.18 - klo:21:26 »
Mites teillä pumppu käy näillä -15 - -20c asteessa.
Meillä hurisee 1h huilaa 20min, (säädin huili tauon takasin 20min)
kompressorin sammuessa lähde -2c ja paine 0,7bar.
Oletteko säädellyt liuospumppua ja mitä vaikutusta?

Poissa Nakke vaan

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1 236
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Neuvoa,ohjeita ja mielipiteitä WPC07
« Vastaus #37 : 20.02.18 - klo:21:49 »
No mites, käy 25 min ja huilaa 30-60 min. Ulkona vähän seilas tuo pakkanen niin pumppukin käy vähä miten sattuu. Tuosta mun kuvasta voi laskeskella, yksi palloväli on viisi minuuttia. Dyn on 10.
Mun ei passaa liuospumppua säädellä kun se on muutenkin hätää kärsimässä tuo kaivon kanssa.

Stiebel eltron wpc10-2014, kaivo 220m, talo 1980, 2krs rinne, kaikki 290m2 laatoitettua lattialämpöä ja diy lattiaviilennystä, ei tulisijaa, myVallox 110, etelässä

Poissa stiebel käyttäjä

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 162
  • wpc 07+sbp200
Vs: Neuvoa,ohjeita ja mielipiteitä WPC07
« Vastaus #38 : 20.02.18 - klo:22:39 »
Käynti noin 50 min tauko 20 keruupumppu 80%  dyn 25
Collector putkella ei tarvii välttämättä pitää pumppua täysillä näin kuulin...itse juuri testaile liuspumpun nopeuksia.
Olen kyllä huomannut eron että on parempi pienentää vauhtia.
Mutta jokaisella eri konffaus.

Poissa stiebel käyttäjä

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 162
  • wpc 07+sbp200
Vs: Neuvoa,ohjeita ja mielipiteitä WPC07
« Vastaus #39 : 22.02.18 - klo:13:59 »
tarkka käytiaika -21c pakkasessa on 66 min lepo 20 min.
« Viimeksi muokattu: 22.02.18 - klo:14:30 kirjoittanut tomppeli »