Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Online-palvelu  (Luettu 3201 kertaa)

Poissa finjoy

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 12
  • Maalämpöfoorumi
Online-palvelu
« : 21.11.17 - klo:20:25 »
Thermia online-palvelu on ollut käytössä muutaman viikon ja toiminut ihan OK. Nyt kuitenkin ilmoittaa, että ”Asennus on offline-tilassa”. Olen käynnistänyt Thermian uudestaan ja vetänyt välillä verkkopiuhat tms. kokonaan pois muttei auta. Muutaman tunnin on ollut jo offline-tilassa.

Onkohan tämä ns. normaaliominaisuus aina silloin tällöin? Vai vika Thermian palvelussa?

Poissa finjoy

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 12
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Online-palvelu
« Vastaus #1 : 22.11.17 - klo:16:36 »
Tarpeeksi kauan kun odottaa, niin asiat ratkee. Thermia ilmoitti, että online-palvelu oli vuorokauden rikki ja nyt korjattu. Tällaisia tulee kai silloin tällöin.

Poissa Jarde

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 82
  • Maalämmöllä 26.01.2011 alkaen
Vs: Online-palvelu
« Vastaus #2 : 23.11.17 - klo:00:01 »
Tähän yhteyteen sopivasti kysymys, että miltä näyttää teillä muilla vastaava yhden päivän menoveden lämpötilakäyrä, joilla tämä online on käytössä?

Tästä on voinut olla jo jossain aiemmin puhetta, mutta osaisiko joku kertoa, mistä johtuu tuolla liitetiedostossa näkyvä menojohdon käyrän sahaaminen tuolla lämmitysvaiheen "huipulla" aamuisen käyttöveden tekemisen jälkeen? Onko tuo normaalia käyttäytymistä?

Thermia Diplomat Optimum G2 8 kW, lämpökaivo 171m, 120 + 48 m2, lattialämmitys

Poissa fraatti

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3 859
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Online-palvelu
« Vastaus #3 : 23.11.17 - klo:12:13 »
Katkovatko termostaatit kiertoa?
Viessmann Vitocal 333-G, 180m kaivo
171m2/500m3 talo + 70m2/200m3 talousrakennus
Kokonaissähkö n 10000kWh(MLP n 5500kWh, IV-kone n 700kWh)

Poissa Jarde

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 82
  • Maalämmöllä 26.01.2011 alkaen
Vs: Online-palvelu
« Vastaus #4 : 23.11.17 - klo:23:02 »
Tarkistinpa nuo huonetermostaatit ja tapissa ovat joten eipä niiden pitäisi katkoa...   :-\
Thermia Diplomat Optimum G2 8 kW, lämpökaivo 171m, 120 + 48 m2, lattialämmitys

Poissa fraatti

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3 859
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Online-palvelu
« Vastaus #5 : 23.11.17 - klo:23:04 »
Tarkistinpa nuo huonetermostaatit ja tapissa ovat joten eipä niiden pitäisi katkoa...   :-\

Onko tuossa 1 asteen tarkkuus ja lämpötila pyörii tuossa kahdeen asteen välissä niin ettei oikein osaa päättää kumpi se on?
Viessmann Vitocal 333-G, 180m kaivo
171m2/500m3 talo + 70m2/200m3 talousrakennus
Kokonaissähkö n 10000kWh(MLP n 5500kWh, IV-kone n 700kWh)

Poissa Jarde

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 82
  • Maalämmöllä 26.01.2011 alkaen
Vs: Online-palvelu
« Vastaus #6 : 24.11.17 - klo:00:32 »
Juu, näin on eli asteen tarkkuudella on arvot ilmoitettu sekä online:ssä että pumpun omalla näytöllä. Tarkistin suoraan siitä pumpun näytöstäkin nuo lukemat. Siinä se sahaus näkyy tarkemmin ja se näyttää tapahtuvan 2 asteen sisällä eli tässä tapauksessa 33-35 astetta.
Mutta sitten on taas peräkkäisiä jaksoja ettei tuollaista sahausta näy ollenkaan.
Thermia Diplomat Optimum G2 8 kW, lämpökaivo 171m, 120 + 48 m2, lattialämmitys

Poissa finjoy

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 12
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Online-palvelu
« Vastaus #7 : 25.11.17 - klo:15:30 »
Lisäsin tähän lämpökäyräkuvan tuosta menojohdon lämpötilasta. Tuollaista käyrää meidän pumppu tuottaa (Thermia Diplomat Optimum 6). Tuo pitkä yhtenäinen viiva tarkoittaa, että wifi-verkko menee automaattisesti meillä kiinni yöllä muutamaksi tunniksi. Etälukuyksikkö on kytketty pienen kiertotien kautta Wifiin.

Poissa fraatti

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3 859
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Online-palvelu
« Vastaus #8 : 25.11.17 - klo:19:05 »
Miltä sellainen käppyrä näyttää missä on näkyvissä meno paluu ja kaivon molemmat låmmöt?
Viessmann Vitocal 333-G, 180m kaivo
171m2/500m3 talo + 70m2/200m3 talousrakennus
Kokonaissähkö n 10000kWh(MLP n 5500kWh, IV-kone n 700kWh)

Poissa Jarde

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 82
  • Maalämmöllä 26.01.2011 alkaen
Vs: Online-palvelu
« Vastaus #9 : 27.11.17 - klo:12:16 »
Tässäpä napattuna käppyrä viime lauantailta, jossa näkyy sekä lämmityksen meno ja tulo (vihreä ja punainen) sekä keruupiirin meno ja tulo (keltainen ja sininen).

Lämpötila-asteikon jouduin rajaamaan kuvasta pois, että sain kuvan mahtumaan liitetiedoston kokorajauksen sisään.  ;)
Thermia Diplomat Optimum G2 8 kW, lämpökaivo 171m, 120 + 48 m2, lattialämmitys

Poissa fraatti

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3 859
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Online-palvelu
« Vastaus #10 : 27.11.17 - klo:20:16 »
Tässäpä napattuna käppyrä viime lauantailta, jossa näkyy sekä lämmityksen meno ja tulo (vihreä ja punainen) sekä keruupiirin meno ja tulo (keltainen ja sininen).

Lämpötila-asteikon jouduin rajaamaan kuvasta pois, että sain kuvan mahtumaan liitetiedoston kokorajauksen sisään.  ;)

Hetkonen... eikös tuossa pumpussa ole aktiivisesti säätyvä tulistuksen poisto? Eli kun kone ottaa eri määri enegiaa käyttöveden tekmiseen niin se tietysti muuttaa myös lähtevän veden lämpötilaa koska virtaus on vakio?
Viessmann Vitocal 333-G, 180m kaivo
171m2/500m3 talo + 70m2/200m3 talousrakennus
Kokonaissähkö n 10000kWh(MLP n 5500kWh, IV-kone n 700kWh)

Poissa tomppeli

  • Yleismoderaattori
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5 878
  • Vanha pieru!
Vs: Online-palvelu
« Vastaus #11 : 28.11.17 - klo:08:33 »
Kuvien lähettäjät.
Pienentäkää kuvien rasteritiheyttä, resoluutiota, jollain kuvankäsittelyohjelmalla, jotta saatte kuvan datamäärän kohtuulliseksi.
Silloin saatte isokokoisemmatkin kuvat foorumille liitetiedostoiksi.
Ne myöskin pakkaavat kuvadataa vähemmäksi.

Tässä muutamia kuvankäsittelyohjelmia:
Photoshop, Photoshop Elements, Lightroom, GIMP, Pixel32, Paint.NET, Paint Shop Pro, Applen Aperture, iPhoto tai Picasa.

Poissa finjoy

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 12
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Online-palvelu
« Vastaus #12 : 12.02.18 - klo:08:59 »
Yritin tutkia menneitä päiväkohtaisia (tunnin tarkkuudella) tilastoja aiemmilta kuukausilta mutta Thermia online näyttää vain kaksi edellistä kuukautta. Kuukausitasolla toki tietoja saa mutta päiväkohtaiset häviävät jonnekin. Vai saakohan nämä päiväkohtaiset tuntitiedot jotenkin toisin?

Poissa eerror

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 3
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Online-palvelu
« Vastaus #13 : 24.01.19 - klo:12:50 »
Itselläni online-palvelu toimi kohtalaisesti 2018 alusta alkaen noin puoli vuotta.
Sen jälkeen alkoi siirtyä ajoittain offline -tilaan ja myös pysyi offlinessa kunnes laitteesta poisti hetkeksi sähköt.
Offline -tila alkoi esiintyä yhä useammin, ja nykyään ei suotu siitä poistumaan siitä edes hard-resetin jälkeen.

Laite voi toki olla viallinen, ja sen vaihto ehkä onnistuu..

Isoimmiksi ongelmiksi nään kuitenkin sen, että laite ei osaa toipua virhetilanteista ja sen, että Thermian asiakas"palvelu" on kauniisti sanottuna flegmaattista. Sähköposteihin vastataan päivien - viikkojen viiveellä, ja kenelläkään ei tunnu olevan mielenkiintoa yrittääkään tehdä asialle yhtään mitään.

Itse hankin online-palvelun erityisesti siksi, että matkojen ajaksi lämmmön saisi kätevästi etänä laskettua ja paluumatkalla taas nostettua. Murphyn lakia kunnioittaen laite on matkojen aikana siirtynyt offline-tilaan, eikä lämpöä ole saanut etänä lisättyä, joten paluut on saanut tehdä kylmään taloon.

Harmillista on, että lämpöpumpulleni (Thermia Diplomat Optimum 6kW vm.2017) ei taida muutakaan etäohjausta olla saatavilla. Vai onko..?

Poissa rsaarela

  • Eläkeläinen, Elektroniikan mittaus-, säätö-, ja testausteknikko
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 666
  • 55 vuotta ekan oman radion rakentamisesta !
    • Kotisivuni
Vs: Online-palvelu
« Vastaus #14 : 24.01.19 - klo:16:58 »
Itselläni online-palvelu toimi kohtalaisesti 2018 alusta alkaen noin puoli vuotta.
Sen jälkeen alkoi siirtyä ajoittain offline -tilaan ja myös pysyi offlinessa kunnes laitteesta poisti hetkeksi sähköt.
Offline -tila alkoi esiintyä yhä useammin, ja nykyään ei suotu siitä poistumaan siitä edes hard-resetin jälkeen.

Laite voi toki olla viallinen, ja sen vaihto ehkä onnistuu..

Isoimmiksi ongelmiksi nään kuitenkin sen, että laite ei osaa toipua virhetilanteista ja sen, että Thermian asiakas"palvelu" on kauniisti sanottuna flegmaattista. Sähköposteihin vastataan päivien - viikkojen viiveellä, ja kenelläkään ei tunnu olevan mielenkiintoa yrittääkään tehdä asialle yhtään mitään.

Itse hankin online-palvelun erityisesti siksi, että matkojen ajaksi lämmmön saisi kätevästi etänä laskettua ja paluumatkalla taas nostettua. Murphyn lakia kunnioittaen laite on matkojen aikana siirtynyt offline-tilaan, eikä lämpöä ole saanut etänä lisättyä, joten paluut on saanut tehdä kylmään taloon.

Harmillista on, että lämpöpumpulleni (Thermia Diplomat Optimum 6kW vm.2017) ei taida muutakaan etäohjausta olla saatavilla. Vai onko..?

Mikä on verkkoyhteystapa?
Kuitu, ADSL, MOKKULA ?
Jos Mokkula, niin tuo kait on ns. "aika normaalia"....

Nibe F1345 /60kW ja /40kW. 8 x 250m reijät, yht. 400m pintavedot, Oilon öljykattila 55/85 kW, Jäspi sähkökattila 70 kW.
48 asuntoa, 3 eri taloa, 2 kerroks. pienkerrostaloja, 1972 rakennettu, 1769 m2/6610m3

-RaS-

Poissa eerror

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 3
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Online-palvelu
« Vastaus #15 : 25.01.19 - klo:09:13 »
Mikä on verkkoyhteystapa?
Kuitu, ADSL, MOKKULA ?
Jos Mokkula, niin tuo kait on ns. "aika normaalia"....



Ymmärtääkseni laite tosiaan muuttuu toimimattomaksi yhteysvirheen jälkeen.. ja yhteyden laatu siten tosiaan vaikuttaa siihen, kuinka usein ongelma esiintyy. Oma yhteyteni pitäisi tosin olla varsin toimiva, vaikka mobiili onkin.

100%:sti toimiva yhteys laitteen ja serverin välillä on kuitenkin täysin utopistinen ajatus. Vaikka oma yhteys toimisi täydelisesti, katkeilee yhteys palvelimeen itsestä riippumattomien asioiden vuoksi väistämättä.. Eihän esimerkiksi yksikään palvelintarjoajakaan pysty lupaamaan 100% käytettävyyttä.

Mielestäni on käsittämätöntä, että kehdataan myydä laitetta, joka lakkaa toimimasta joka yhteysvirheen jälkeen ja vielä siten, että toipumiseen tarvitaan virran katkaisu. Itsekin olen ohjelmoija, ja en vain pysty käsittämään, minkälainen tapahtumaketju on voinut johtaa siihen, että tuollaista kuraa on ylipäänsä julkaistu.. eikä edes yritetä korjata sitä.

Ehkä sitten on vain niin, että kuluttajansuojan puuttuessa Suomessa nykyään käytännössä kokonaan yritykset pärjäävät asiakaslähtöisyyden ja toimivien tuotteiden sijaan paremmin valitsemalla linjan: "Eiköhän se asiakas jossain vaiheessa kyllästy marisemaan, jos vaan jätetään vastaamatta"

Poissa Hermo Raunio

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 1
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Online-palvelu
« Vastaus #16 : 25.01.19 - klo:11:40 »
Itselläni online-palvelu toimi kohtalaisesti 2018 alusta alkaen noin puoli vuotta.
Sen jälkeen alkoi siirtyä ajoittain offline -tilaan ja myös pysyi offlinessa kunnes laitteesta poisti hetkeksi sähköt.
Offline -tila alkoi esiintyä yhä useammin, ja nykyään ei suotu siitä poistumaan siitä edes hard-resetin jälkeen.

Laite voi toki olla viallinen, ja sen vaihto ehkä onnistuu..

Isoimmiksi ongelmiksi nään kuitenkin sen, että laite ei osaa toipua virhetilanteista ja sen, että Thermian asiakas"palvelu" on kauniisti sanottuna flegmaattista. Sähköposteihin vastataan päivien - viikkojen viiveellä, ja kenelläkään ei tunnu olevan mielenkiintoa yrittääkään tehdä asialle yhtään mitään.

Itse hankin online-palvelun erityisesti siksi, että matkojen ajaksi lämmmön saisi kätevästi etänä laskettua ja paluumatkalla taas nostettua. Murphyn lakia kunnioittaen laite on matkojen aikana siirtynyt offline-tilaan, eikä lämpöä ole saanut etänä lisättyä, joten paluut on saanut tehdä kylmään taloon.

Harmillista on, että lämpöpumpulleni (Thermia Diplomat Optimum 6kW vm.2017) ei taida muutakaan etäohjausta olla saatavilla. Vai onko..?

Ainakin ThermiQ toimii tuossa. Itse juuri virittelin samaiseen pumppuun.

Poissa eerror

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 3
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Online-palvelu
« Vastaus #17 : 25.01.19 - klo:14:04 »
Ainakin ThermiQ toimii tuossa. Itse juuri virittelin samaiseen pumppuun.

Kiitos tiedosta!
Otanpa selvää tuosta.