Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Danfoss dph-h opti pro 10 ja säädöt  (Luettu 3915 kertaa)

Poissa tynderosa

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 7
  • Maalämpöfoorumi
Danfoss dph-h opti pro 10 ja säädöt
« : 21.09.17 - klo:19:10 »
Vuonna -89 valmistunut talo jossa patterilämmitys. Öljyn tilalle tuli maalämpö ja otsikon mukainen pumppu. Tehtiin myös märkätilojen remppa joihin vesikiertoinen lattialämmitys. Ilmeisesti kuitenkaan en pysty erikseen säätämään menoveden lämpöä ja lämpökäyrää patteriverkostolle sekä lattialämmitykselle. Aktivoin huoltovalikosta shunttiryhmän, mutta lämpökäyrä 2 säädöt jättivät silti lattiat kylmiksi. Shunttiryhmä pois ja lämpökäyrästä menovesi 32:een, integraalia muutin -150 -> -130 niin nyt märkätilojen lattiat kivat.

Tämä johtaa siihen, että pattereissa kiertää nyt turhan lämmin vesi ja epäilen, että hyötysuhteeni kärsii. Termostaatteja jouduin jo kääntämään pienemmälle. Onko mahdollista jälkikäteen laittaa oma laajennuskortti tai shunttiohjaus tai mikä lieneekään jotta voisi erikseen säätää pattereita ja lattioita? Olisiko järkevää? Viestistä paljastunee, että olen ko asiassa aika noviisi, kiitos jo etukäteen!

Poissa tynderosa

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 7
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Danfoss dph-h opti pro 10 ja säädöt
« Vastaus #1 : 03.01.18 - klo:09:35 »
Avataan vielä vähän. Eli järjestelmässä on 3 eri Grundfosin lämpöjohtopumppua: 2x Alpha 2 L 25-60 sekä 1x Grundfos Comfort PM ja tämä viimeinen ilmeisesti käyttöveden kierrätykseen. Toisessa Grundfos Alphassa vieressä Esben toimilaite (?) jossa säätönappi jota voi kääntää kun nappia nostaa vähän ulospäin.

Alkutilanteessa maalämpöpumpussa vain Lämpökäyrä 1 kytketty, käyrä 37 ja +5/0/-5 kaikki +1. Johti siihen, että lattiat liian lämpimät. Tässä vaiheessa Esben säätönappi oli max asennossa (itse ilm säätää anturin, joka putken kyljessä kiinni, mukaan).

Kytkin huoltovalikosta shunttiryhmän päälle. Jätin Käyrä 1:n asetukset ennalleen, laskin Käyrä 2:sta (oletettavasti lattialämmitys) ad 35, meno 35, max 55. Johti siihen, että Esben säätönappi meni itse minimiasentoon ja muutama tunti myöhemmin lattiat märkätiloissa viileät.

Eli, tuleeko minun itse manuaalisesti säätää Esben säätönapista lattialämmitystä (ja samalla kytkeä lämpöpumpusta shunttiryhmä pois päältä) vai antaa automatiikan huolehtia siitä ja käyttää shunttiryhmää/lämpökäyrä 2:sta?

Osaisikohan kukaan viisaampi jelpata...