Ottamatta suoraa kantaa kumpaankaan lämpöpumppuun yleensä on hyvä kiinnittää huomiota siihen, mikä on lämpöpumppumerkkien -ja edustajien yleinen maine ja markkinaosuus. Kotimaisten pumppuvalmistajien asema ei ole hirveän hyvä, koska niiden markkinaosuus on pieni eikä niitä juuri viedä ulkomaille. Niitähän on kaatunutkin tai toiminta on muuten loppunut (mm. Karhu ja Aluheat). Isojen saksalaisten ja ruotsalaisten merkkien valmistusmäärät ja tuotekehitykseen käytettävissä olevat varat ovat ihan eri luokkaa. Jos yrityksen liikevaihto, henkilöstö ja kannattavuus on pysyvässä laskussa, on hyvin oletettavaa, että tulevaisuus ei ole ruusuinen.
Ulkomaisten merkkien maahantuojien ja edustajien keskuudessa on myös monenlaista joukkoa, jotkut toimineen pitkään ja vakiinnuttaneet asemansa. On mahdotonta tietää, miten uudet maahantuojat pärjäävät. Onhan niitäkin vaihtunut. Uusilla yrittäjillä on pulmana se, että laitteista ja niiden asennuksisata on kertynyt vähän kokemusta. Jos joku menee pieleen, löytyykö apuja?
Totta kai on tärkeää, että kotimaisilla yrityksillä menisi hyvin. Mutta oman lämpöpumpun hankkiminen pelkästään isänmaallisilla syillä ei tunnu kyllä kovin järkevältä.
Tilanne on vähän sama kuin autoa ostettaessa. Hankkiiko merkin ja mallin, jota on myyty tuhansia tai kymmeniä tuhansia vai jonkun uuden mallin tai uuden tulokkaan tuottaman auton? Useimmat meistä pelaavat varman päälle.