Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Alpha Innotec PWZSV Nordic Inverter  (Luettu 147821 kertaa)

Poissa vturpeinen

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 23
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Alpha Innotec PWZSV Nordic Inverter
« Vastaus #400 : 05.10.20 - klo:21:09 »
Tervehdys.

Nyt on tämän lämpöpumpun osalta luettu ketju läpi ja näyttää kommentointi vähentyneen noiden bugien osalta. On ilmeisesti alkanut vehkeet toimimaan paremmin?

Itse olen harkitsemassa maalämpöä yhtenä vaihtoehtona korvaamaan öljyn ja tästä pumpusta tuli yksi tarjous. Mielellään kuulisin tämän hetken tunnelmia laitteen omistajilta.
Alpha innotec PWZSV 9, 200m kaivo.

Poissa commo73

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 365
Vs: Alpha Innotec PWZSV Nordic Inverter
« Vastaus #401 : 07.10.20 - klo:11:50 »
Vuoden olen seurannut pumpun toimintaa tiiviisti. Minulla on kivitalo, joten kaikissa rakenteissa suuri lämpökapasiteetti. Lämmönjakona lattialämmitys, joka toimii tässä talossa todella hyvin. Yksi vaiheinen 9kW malli toimii pienillä tehoilla korkealla copilla. Patterit lämmönjakona, siitä minulla ei ole kokemusta.  Osaltani,  AIT Inverter nordic maalämpöpumpulle 👍
Lämmitettävä 240m2

Poissa repomies

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 598
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Alpha Innotec PWZSV Nordic Inverter
« Vastaus #402 : 02.11.20 - klo:19:10 »
Tervehdys.

Nyt on tämän lämpöpumpun osalta luettu ketju läpi ja näyttää kommentointi vähentyneen noiden bugien osalta. On ilmeisesti alkanut vehkeet toimimaan paremmin?

Itse olen harkitsemassa maalämpöä yhtenä vaihtoehtona korvaamaan öljyn ja tästä pumpusta tuli yksi tarjous. Mielellään kuulisin tämän hetken tunnelmia laitteen omistajilta.

Kyllä uusin firmis toimii kutakuinkin niin kuin nyt vaihtoventtiilikoneen voisi kuvitellakin toimivan. Ei tarvitse enää sen suhteen pelätä.
AIT PWZSV9 suoraan lattiaan, KA 198m2 vm 2004 1-taso OKT Pirkkala, 230m kaivo

Poissa Krive

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 283
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Alpha Innotec PWZSV Nordic Inverter
« Vastaus #403 : 08.12.20 - klo:11:55 »
Vajaa kolme vuotta on nyt pumppu meillä hyrissyt, eikä mitään ole sille sinä aikana tehty. Ei virheitä eikä yhtään mitään ongelmaa. Ei ole kyllä esim. päivitettykään kertaakaan ::)
AIT SWCV 4-16Kw+400L kvv+200L puskurivaraaja. Okt 245 neliötä pattereilla ja lattialämmityksellä. 23 Kuution maalämmöllä lämmitettävä sisäuima-allas. 285m kaivo.

Poissa kaupunkitila

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 391
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Alpha Innotec PWZSV Nordic Inverter
« Vastaus #404 : 16.01.21 - klo:23:40 »
Moi, onko kenelläkään tietoa, mitä pumpun logista löytyvä  "Thermal Power" tarkoittaa? Yksikkönä on KW. 
- Ohessa käyrää täältä kovimmilta pakkasilta:  ylimmässä kuvaajassa on "Thermal Power", Qh [KW]  Kts. LIITETIEDOSTO
- Alemmassa kuvaajassa ovat kompressorin kierrokset, maksimissaan 66hz,  pattereille menevän veden lämpötila,  pattereilta palaavan veden lämpätila.

Maalämpöpumpun omalta webserveriltä näkyy "kapasiteetti", mutta en nyt löytänyt tähän hätään sitä pumpun logista. Olettaisin "kapasiteetti" olisi ollut noin 4.40 - 4.45 KW kun pumpun kierrokset ovat 66hz.  Kapasiteetti ymmärtääkseni on paljonko energiaa patterit luovuttavat, yksikkönä KW,  tai näin olen sitä ajatellut, "lämmitysteho" kansan kielellä. Kun täällä laite pyörii minimihertseillä 27hz, kapasiteetti on ollut noin 2.05-2.07 KW.

En nyt sitten ymmärrä mikä tuo Thermal Power on. Se vaikuttaa olevan noin 5.7KW (ja pieniä piikkejä siellä täällä -> 6.2 kw saakka) samalla kun oletan "kapasiteetti" olisi ollut noin 4.40-4.45KW.   

Alpha Innotec PWZSV Nordic Inverter - 9kw,  Purmo C22 -patterilämmitys, 250m kaivo, Vantaa
+ maaviileä 2 x Sabiana SK-32, Grundfos Alpha2 25-60 -pumppu

Poissa Maunomato

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 54
Alpha Innotec PWZSV Nordic Inverter
« Vastaus #405 : 06.02.21 - klo:11:24 »
Moi

Olen huomannut tänä talvena että lämmityksen lämpötilaero on noussut. Aiemmin ollut noin 6 astetta (patterit), mutta nyt välillä yli 10 astetta.

Olen puhdistanut kaikki suodattimet enkä ole tehnyt mitään muutoksia. Silti kiertopumppu käy tälläkin hetkellä vain 45-55% teholla. Kaikki patterit on lämpimiä ja ilmattu ja sisällä mukava 21 astetta. Pohjoistuulella kodinhoitohuone jäähtyy 17-18 asteeseen. Ulko-ovi toki vetää, se on menossa uusiksi kesällä.

Tämä on siis tällä uusimmalla firmiksellä, onkohan siitä jotain häikkää tuon osalta? Viime kuussa oli 35 asteen pakkasia niin silloinkin kierto noin 70%. Voisin kuvitella että pitäisi olla lähellä 100%.

Tällä hetkellä pakkasta 15 astetta, meno 46 ja tulo 36. Kyselin asentajalta mutta kuittasi että jossakin on ilmaa/tukos. Mutta eikö siinä tapauksessa joku patteri pitäisi olla kylmä?

Pohjois-suomi, 200m2. Alpha Innotec PWZSV 12KW Nordic Invertteri, kaivo 245m (aktiivisyvyys). Patterilämmitys.

Poissa Kajakki

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 375
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Alpha Innotec PWZSV Nordic Inverter
« Vastaus #406 : 06.02.21 - klo:18:08 »
Moi

Olen huomannut tänä talvena että lämmityksen lämpötilaero on noussut. Aiemmin ollut noin 6 astetta (patterit), mutta nyt välillä yli 10 astetta.

Olen puhdistanut kaikki suodattimet enkä ole tehnyt mitään muutoksia. Silti kiertopumppu käy tälläkin hetkellä vain 45-55% teholla. Kaikki patterit on lämpimiä ja ilmattu ja sisällä mukava 21 astetta. Pohjoistuulella kodinhoitohuone jäähtyy 17-18 asteeseen. Ulko-ovi toki vetää, se on menossa uusiksi kesällä.

Tämä on siis tällä uusimmalla firmiksellä, onkohan siitä jotain häikkää tuon osalta? Viime kuussa oli 35 asteen pakkasia niin silloinkin kierto noin 70%. Voisin kuvitella että pitäisi olla lähellä 100%.

Tällä hetkellä pakkasta 15 astetta, meno 46 ja tulo 36. Kyselin asentajalta mutta kuittasi että jossakin on ilmaa/tukos. Mutta eikö siinä tapauksessa joku patteri pitäisi olla kylmä?
No niinhän se deltta kasvaa ulkoilman jäähtyessä. Täälläkin on nyt 9 astetta ero ulkolämpö -15. Se kuuluu asiaan. Myös kun pakkanen kiristyy pumppujen nopeudet laskevat. Nyt ne ovat 33 ja 34 %. Menovesi 39 astetta ja paluu 30. Sisällä 22 astetta.
Nibe F1255 3-12kw +100 UKV kaivo 149 m Makrotalo rv. -86 117m2 + 60 m2 Pattereita 14 joista 5 Purmoja 450 c21

Poissa Maunomato

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 54
Vs: Alpha Innotec PWZSV Nordic Inverter
« Vastaus #407 : 06.02.21 - klo:20:23 »
Jaa se kuuluu asiaan  :)

Kuitenkin tuntuu että jos kiertopumppu nostaisi kierroksia kun pakkanen kiristyy niin ei tarvisi tehdä niin kuumaa vettä joten hyötysuhde olisi parempi.

Onko tässä joku fysiikan laki mitä en ymmärrä  ::)

Ennen puulämmityksen aikaan kiertopumppu laitettiin isommalle talvella...
Pohjois-suomi, 200m2. Alpha Innotec PWZSV 12KW Nordic Invertteri, kaivo 245m (aktiivisyvyys). Patterilämmitys.

Poissa Kajakki

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 375
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Alpha Innotec PWZSV Nordic Inverter
« Vastaus #408 : 06.02.21 - klo:22:01 »
Ainakin minun Nibe toimii noin. En ole yrittänytkään  muuttaa sitä. Ja sähkön kulutus on alentunut paljon.
Nibe F1255 3-12kw +100 UKV kaivo 149 m Makrotalo rv. -86 117m2 + 60 m2 Pattereita 14 joista 5 Purmoja 450 c21

Poissa kaupunkitila

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 391
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Alpha Innotec PWZSV Nordic Inverter
« Vastaus #409 : 07.02.21 - klo:00:26 »
Kuitenkin tuntuu että jos kiertopumppu nostaisi kierroksia kun pakkanen kiristyy niin ei tarvisi tehdä niin kuumaa vettä joten hyötysuhde olisi parempi.

Muuta pumpun asetuksista patterilämmitys -> lattialämmitys, jos ei jo ole, sillä nousee kiertopumpun kierrokset. En muista paljonko nousee, mutta ainakin pienillä kierroksilla se on useamman kymmenen prosenttia, olisko 30-50%.

Täällä siis patterilämmitys, muutin asetuksen jo alkuvaiheessa, havainnoin että laitteen hyötysuhde parani hieman, samoilla hertseillä antoi ulos enemmän lämmitystehoa, pattereille kiertoon menevän veden lämpötila laskee.  Mutta varmaan riippuu patterien lämmönluovutuskyvystä, täällä ylimitoitetut patterit, luovuttavat tehokkaasti lämpöä.

Täälläpäin maailmaa parhaillaan -16C,  pattereille meno on 29.9C, paluu 24.4C.  Asetukset ovat 1C pudotus paluulämpötilassa yö-aikaan. Lämmönjohtopumppu 18%   Patteripiirit ovat pääosin 3/4" rautaputkesta, lähempänä pumppua on paksumpaa, muistelen on 1" ja 1 1/4", patterien lyhyet pystyputket ovat 1/2",  kaikki termostaatit paitsi yksi eteisen patteri täysin auki, kevyesti pyörii neste.





Alpha Innotec PWZSV Nordic Inverter - 9kw,  Purmo C22 -patterilämmitys, 250m kaivo, Vantaa
+ maaviileä 2 x Sabiana SK-32, Grundfos Alpha2 25-60 -pumppu

Poissa Maunomato

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 54
Vs: Alpha Innotec PWZSV Nordic Inverter
« Vastaus #410 : 08.02.21 - klo:12:17 »
Muuta pumpun asetuksista patterilämmitys -> lattialämmitys, jos ei jo ole, sillä nousee kiertopumpun kierrokset.

Onko tietoa muuttuko mitkään muut asetukset?

Olin yhteydessä myyjään, kokeilevat ensin säätää etänä kun kone on netissä.

Viikonlopun tutkimusten jälkeen epäilen että vika taitaa löytyä patteriverkosta, vesi ei vaan kierrä kunnolla joka huoneessa.

Ilmaa ei varmasti ole enää missään. Pitäisi laskea tyhjäksi eikä oikein nyt kehtaa kun pakkasta aika paljon.
Pohjois-suomi, 200m2. Alpha Innotec PWZSV 12KW Nordic Invertteri, kaivo 245m (aktiivisyvyys). Patterilämmitys.

Poissa Kajakki

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 375
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Alpha Innotec PWZSV Nordic Inverter
« Vastaus #411 : 08.02.21 - klo:12:55 »
Onko tietoa muuttuko mitkään muut asetukset?

Olin yhteydessä myyjään, kokeilevat ensin säätää etänä kun kone on netissä.

Viikonlopun tutkimusten jälkeen epäilen että vika taitaa löytyä patteriverkosta, vesi ei vaan kierrä kunnolla joka huoneessa.

Ilmaa ei varmasti ole enää missään. Pitäisi laskea tyhjäksi eikä oikein nyt kehtaa kun pakkasta aika paljon.
Onko sinulla thermostatit patteriventtiileissa paikoillaan? Liikkuvatko karat painaen? Onko esisäädöt tehty patt venttiileihin. Minulla ei ole termostaatteja paikoillaan vaan lootassa hyllyllä.
Nibe F1255 3-12kw +100 UKV kaivo 149 m Makrotalo rv. -86 117m2 + 60 m2 Pattereita 14 joista 5 Purmoja 450 c21

Poissa Maunomato

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 54
Vs: Alpha Innotec PWZSV Nordic Inverter
« Vastaus #412 : 08.02.21 - klo:13:59 »
Oon kokeillut termostaateilla ja ilman, ja karat liikkuu suht. kevyesti.

Esisäädöt on talon entisen omistajan jäljiltä. LVI asioista en paljoa tiedä niin en ole uskaltanut niihin koskea. Pitää varmaan tilata joku asentaja säätämään nuo uudestaan.
Pohjois-suomi, 200m2. Alpha Innotec PWZSV 12KW Nordic Invertteri, kaivo 245m (aktiivisyvyys). Patterilämmitys.

Poissa Kajakki

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 375
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Alpha Innotec PWZSV Nordic Inverter
« Vastaus #413 : 08.02.21 - klo:15:48 »
Sanoit avauksessa että huonelämpötilaa on OK. Vain Deltta kummeksuttaa. Meilläkin -15 asteessa Deltta on 9-10 astetta. 0 kelillä noin 4 astetta. Sanoisin asiasi on kunnossa.
Nibe F1255 3-12kw +100 UKV kaivo 149 m Makrotalo rv. -86 117m2 + 60 m2 Pattereita 14 joista 5 Purmoja 450 c21

Poissa Maunomato

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 54
Vs: Alpha Innotec PWZSV Nordic Inverter
« Vastaus #414 : 17.02.21 - klo:10:22 »

Olin yhteydessä myyjään, kokeilevat ensin säätää etänä kun kone on netissä.


Nyt patterikierron pumppu on lukittu 85% ja menolämmöt tipahti heti 3-4 astetta. Delta oli -20 asteessa tarkasti 3 astetta ja nyt -30 vajaa 5 astetta. Minusta nyt paljon parempi. Kaivonkin tulolämmöt nousi hieman. Kodinhoitohuone ja kylppäri vielä vähän viileitä. Todennäköisesti laitetaan niihin lattialämmitys kesällä.
Pohjois-suomi, 200m2. Alpha Innotec PWZSV 12KW Nordic Invertteri, kaivo 245m (aktiivisyvyys). Patterilämmitys.

Poissa kaupunkitila

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 391
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Alpha Innotec PWZSV Nordic Inverter
« Vastaus #415 : 17.02.21 - klo:11:48 »
Mielestäni tuo säätö voi olla hyvä tai huono.
- Yleensä se, että pattereille meno on alhaisempi tarkoittaa maalämpöpumppu toimii paremmalla COP:illa 
- Toisaalta kysymys on, miten tehokkaasti patterit luovuttavat lämpöä - yleensä jos menolämpö tippuu, myös patterien lämmönluovutus tippuu.

Jotta sen pysyisi päättelemään onko muutos parempi vai huonompi:
- kokeilu kannattaisi tehdä tasaisessa olosuhteissa - eg. ulkona suhteellisen vakio lämpötila (ei auringonpaiste)
-- pumpulla asetat vakiohertsit, niin että maalämpöpumpun ohjaus ei niitä ala muuttelemaan
-- havainnoi maalämpöpumpun tuottama "kapasiteetti" , esimerkiksi 3.55 KW
-- tee itse muutos -> esim. lukita 85% patterikierron pumppu jäädyttämällä asetuksista
-- odota vähän aikaa (esim. 1h) ja katso mihin kapasiteetti asettuu, samalla kun patterikierron lämpötila muuttuu,  esimerkiksi 3.60 KW.  tai 3.40 KW
-- Lopuksi poista "hertsien lukitus" -> säätö "auto"

Tuolla testillä nyt kohtalaisen hyvin näkee, auttoiko muutos vai menikö huonompaan.  Jos kapasiteetti nousee vain vähän, esimerkiksi 3.55 -> 3.60KW, todennäköisesti 85% huutava kiertopumppu syö sähköä niin paljon enemmän kuin saavutettu hyöty, ja COP laskee.





Alpha Innotec PWZSV Nordic Inverter - 9kw,  Purmo C22 -patterilämmitys, 250m kaivo, Vantaa
+ maaviileä 2 x Sabiana SK-32, Grundfos Alpha2 25-60 -pumppu

Poissa Maunomato

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 54
Vs: Alpha Innotec PWZSV Nordic Inverter
« Vastaus #416 : 17.02.21 - klo:19:08 »
Tuossa olis tämänpäiväinen logi jos viisaammat siitä näkisi jotaiin.

Edit: lisätty liitteitä, mukana kaikki mitä koneesta sai. Jos nyt näkyisi...omalla tietokoneella näkyi lämmöt ihan oikein mutta muista arvoista en tiedä.

Pohjois-suomi, 200m2. Alpha Innotec PWZSV 12KW Nordic Invertteri, kaivo 245m (aktiivisyvyys). Patterilämmitys.

Poissa kaupunkitila

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 391
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Alpha Innotec PWZSV Nordic Inverter
« Vastaus #417 : 17.02.21 - klo:20:54 »
Avasin tuon DTA -tiedoston Opendta -ohjelmalla, mutta en saanut siitä näkyviin mitään järkevää. Jostain syystä aikajana alkaa 1970 - vuodesta ja menee pitkälle tulevaisuuteen. En tiedä onko ohjelmastani tai sen osaamisesta kiinni. Omasta maalämpöpumpusta ottamani käppyrät saan auki ja näyttää ok.
Alpha Innotec PWZSV Nordic Inverter - 9kw,  Purmo C22 -patterilämmitys, 250m kaivo, Vantaa
+ maaviileä 2 x Sabiana SK-32, Grundfos Alpha2 25-60 -pumppu

Poissa kaupunkitila

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 391
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Alpha Innotec PWZSV Nordic Inverter
« Vastaus #418 : 18.02.21 - klo:08:24 »
Kiitos Maunomadolle tiedostojen uppimisesta, täällä ne ei aukea niin että saisin niistä jotain. Ymmärtääkseni 210217_0927.dta olisi tiedostonimistä se mikä kiinnostaa.   Näkyykö muilla Maunomadon maalämpöpumpun dta -tiedostot?

EDIT: Tässä ketjussa aiemmin oli Repomieheltä havainto 04.11.2019 ::   
Myöskään OpenDTA ei enää toimi 3.85 -firmiksen kanssa. Käytännössä käppyröitä ei siis saa, ellei logita itse esimerkiksi websocketin kautta.

Funtsin olisko Maunomadolla sitten tuo 3.85 -ohjelmaversio. Sehän selviää Luxtronik -ohjaimelta, pyörittelemällä "navigointinappia", tieto löytyy valikosta:

Informaatio -> Laitetiedot -> Ohjelmaversio
Alpha Innotec PWZSV Nordic Inverter - 9kw,  Purmo C22 -patterilämmitys, 250m kaivo, Vantaa
+ maaviileä 2 x Sabiana SK-32, Grundfos Alpha2 25-60 -pumppu

Poissa Maunomato

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 54
Vs: Alpha Innotec PWZSV Nordic Inverter
« Vastaus #419 : 18.02.21 - klo:10:23 »
On 3.85.

Kyllä nuo minun mielestä näkyi omalla koneella, pitää tarkistaa illalla kun ehtii.

Tuolla linkissä luki että olis korjattu?

https://sourceforge.net/p/opendta/discussion/1344436/thread/007a922a86/
Pohjois-suomi, 200m2. Alpha Innotec PWZSV 12KW Nordic Invertteri, kaivo 245m (aktiivisyvyys). Patterilämmitys.

Poissa kaupunkitila

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 391
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Alpha Innotec PWZSV Nordic Inverter
« Vastaus #420 : 20.02.21 - klo:11:13 »
Hyvä huomio, mulla on koti-tietsigana jo vanhempi linux -asennus, ja siinä on vanhempi versio 0.15 "opendta" -ohjelmasta. Koetin asentaa versioita 0.16 ja 0.17, mutta niiden "compile" päätyy virheeseen, varmaankin siksi että myös "qwt" -versio on mulla vanhempi, ja versiot eivät ole yhteensopivia.

Täällä todennäköisesti "qwt":n asennuksessa tulisi vastaavat haasteet, pitäisi päivittää lopulta riippuvuuksien vuoksi kaikki. Muiden kiireiden vuoksi en tällä erää en koeta tehdä asennusta, pitäis mieluummin päivittää tää vanha linux-purkki... mutta se on vaan niin mukava kun siinä on kaikki vuosien varrella kerääntyneet palikat mitä tarviin.  Ehkä joku muu saisi auki tiedoston, tai kuvaruutukaappauksen.   

Toistaalta en tiedä miten kontrolloidusti asentava yritys on muutoksen tehnyt,  ovatko jäädyttäneet hertsit.   Epäilen ehkä ei ole kovin kontrolloitu muutos ollut, joten kuvaajasta ehkä ei ole mitään hyötyä, koska hertsit todennäköisesti vaihtelee, ja se tekee testaustapahtumasta vertailukelvottoman. 

Kuvaruutukaappaukselta tulisi näkyä se hetki kun muutos (kiertopumppu -> 85%) näkyy  - ja ajassa ja vaikka muutama tunti sitä ennen ja sen jälkeen. Kuvattuina pitäisi olla ainakin:
- hertsit                              ( joka tulisi  olla vakio  - jatkuva suora viiva - asettamalla huollon valikosta hertsit = vakio  X hz ... jossa X vastaa sen hetkistä lämmitystarvetta )
- patterikierron menolämpö   (joka kuvaajalla tippuu  muutoksen myötä)
- patterikierron paluulämpö   (joka kuvaajalla nousee  muutoksen myötä)
- laitteen "kapasiteetti" - kuinka paljon lämpöä se tuottaa patterikiertoon      ( joka muutoksen myötä joko tippuu, tai nousee )
- ulkolämpötila                     ( saisi olla mahdollisimman vakio, ei ainakaan niin että testauksen aikana vaihtuu useita asteita ulkolämpötila)


Alpha Innotec PWZSV Nordic Inverter - 9kw,  Purmo C22 -patterilämmitys, 250m kaivo, Vantaa
+ maaviileä 2 x Sabiana SK-32, Grundfos Alpha2 25-60 -pumppu

Poissa repomies

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 598
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Alpha Innotec PWZSV Nordic Inverter
« Vastaus #421 : 21.02.21 - klo:23:08 »
Tuo lämmityksen kiertopumpun ohjaus on kyllä pöljä näissä AIT:ssa. Pumppu tekee todella kuumaa vettä lattialämmityksenkin kanssa. Hyötysuhde ei voi olla häävi pakkasilla. Sitten jos on joku piiri lattiassa tai pattereissa jota ei saa kiertämään ilman kunnon paine-eroa niin AIT:n kanssa voi tulla ongelmia ihan lämmön riittävyyden osalta. Noita kiertopumpun automaattiasetuksia pitäisi saada enemmän kuin kaksi, siellä saisi olla joku vaihtoehto jolla kiertopumppua saisi automaattiasennossa isommalle. Joskus annoin tästä palautetta valmistajan suuntaan mutta kuten tunnettua, se on musta aukko. Mitään vastausta ei heru.

Itse kokeilen täällä nyt toistaiseksi pakotettua 60% asetusta kiertopumpulle. Tiedän ettei se enempää tartte milloinkaan ja tuolla tuntuisi saavan hyvän kierron hankalimpaankin huoneeseen. Kelien lämmettyä palautan tuon takas automaattiohjaukselle jolloin kiertopumppu ei juurikaan mitään kierrä. Käyttövettä tehdessään tuo on toki automaatilla.
AIT PWZSV9 suoraan lattiaan, KA 198m2 vm 2004 1-taso OKT Pirkkala, 230m kaivo

Poissa Maunomato

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 54
Vs: Alpha Innotec PWZSV Nordic Inverter
« Vastaus #422 : 02.03.21 - klo:16:45 »
Toistaalta en tiedä miten kontrolloidusti asentava yritys on muutoksen tehnyt,  ovatko jäädyttäneet hertsit.   Epäilen ehkä ei ole kovin kontrolloitu muutos ollut, joten kuvaajasta ehkä ei ole mitään hyötyä, koska hertsit todennäköisesti vaihtelee, ja se tekee testaustapahtumasta vertailukelvottoman. 


On näköjään jumittaneet tuon 85% mutta hertzit kyllä vaihtelee.  Itsekin kyselin eikö saa lisää kierroksia automaatti-asentoon mutta ilmeisesti ei.

Minullahan ei siis ole oikeuksia pumpun asetuksiin. Heppu joka on säätöjä tehnyt on lomalla ja liekö ollut ihan minun oma säätäjä kun muut ei ala tekemään muutoksia   :)

Jälleenmyyjää/asentajaa ei meinaa saada kiinni millään eikä ole suoraa yhteyttä tähän scanofficen kaveriin niin muutoksissa menee aikaa. Yritin etsiä tietoa mitä tuo pumppu vie sähköä vaan en löytänyt.

Pohjois-suomi, 200m2. Alpha Innotec PWZSV 12KW Nordic Invertteri, kaivo 245m (aktiivisyvyys). Patterilämmitys.

Poissa Maunomato

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 54
Vs: Alpha Innotec PWZSV Nordic Inverter
« Vastaus #423 : 08.08.21 - klo:10:07 »
Kesä on menty ilman ongelmia, mutta sovellus ei näytä enää lämpötila käyriä.

En ole päivittänyt tai tehnyt muita muutoksia. Miten muilla?

Pohjois-suomi, 200m2. Alpha Innotec PWZSV 12KW Nordic Invertteri, kaivo 245m (aktiivisyvyys). Patterilämmitys.

Poissa repomies

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 598
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Alpha Innotec PWZSV Nordic Inverter
« Vastaus #424 : 16.08.21 - klo:14:33 »
Minulla etäyhteys saksan servereille on kaputt. Voisi ehkä kokeilla uudempaa firmistä, mutta serverien IP-osoite saattaa olla vaihtunut. Paikallisesti käppyrät saa näkyviin kännykällä. Käytössä uusin alpha app ja firmis luxtronikissa varsin uusi mutta ei ihan kaikkein uusin.

Näemmä 8.5. on viimeinen kerta kun yhteys saksanmaalle on pelannut.
AIT PWZSV9 suoraan lattiaan, KA 198m2 vm 2004 1-taso OKT Pirkkala, 230m kaivo

Poissa Maunomato

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 54
Vs: Alpha Innotec PWZSV Nordic Inverter
« Vastaus #425 : 05.12.21 - klo:16:32 »
Moi.

Onko tietoa mikä kuvan oikeassa yläreunassa oleva säädin on?

Nyt kovemmilla pakkasilla kone alkaa ulisemaan / ääntämään käyttövesijakson jälkeen.

Tuota kiristämällä tai löysäämällä ääni loppuu mutta voi taas ääntää seuraavan kv jakson jälkeen.
Pohjois-suomi, 200m2. Alpha Innotec PWZSV 12KW Nordic Invertteri, kaivo 245m (aktiivisyvyys). Patterilämmitys.

Poissa fraatti

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4 333
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Alpha Innotec PWZSV Nordic Inverter
« Vastaus #426 : 08.12.21 - klo:06:55 »
Moi.

Onko tietoa mikä kuvan oikeassa yläreunassa oleva säädin on?

Nyt kovemmilla pakkasilla kone alkaa ulisemaan / ääntämään käyttövesijakson jälkeen.

Tuota kiristämällä tai löysäämällä ääni loppuu mutta voi taas ääntää seuraavan kv jakson jälkeen.

Taitaa liittyä käyttövesikierron kuristamiseen jotta haluttu virtaus ei ylity. Onkos @repomies koittanut säätää tuota?

https://mw.ait-group.net/files/docs/EN/A0030/83056900.pdf
Viessmann Vitocal 333-G, 180m kaivo
171m2/500m3 talo + 70m2/200m3 talousrakennus
Kokonaissähkö n 10000kWh(MLP n 5500kWh, IV-kone n 700kWh)

Poissa repomies

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 598
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Alpha Innotec PWZSV Nordic Inverter
« Vastaus #427 : 17.12.21 - klo:13:53 »
Minun käsitykseni on että tuo on hullun kierto jonka tarkoitus on päästää vesi paluupuolelle, jos lämmityskierto ahdistaa liikaa (kaikki termarit kiinni tms). Käytännössä lämmitys lopetetaan, kun paluupuolen lämpötila nousee tuon avautuessa.

Yksi AIT:n bugeista on sellainen, että kiertovesipumppu voi jäädä täysille käyttövesisyklin jälkeen, vaikka lämmitystarvetta ei olisi. Mitään nerokkaita ratkaisuja en ole keksinyt, mutta rajasin kv pumpun maksimikierroksia asentajan loginin avulla.
AIT PWZSV9 suoraan lattiaan, KA 198m2 vm 2004 1-taso OKT Pirkkala, 230m kaivo

Poissa Orthas

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 14
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Alpha Innotec PWZSV Nordic Inverter
« Vastaus #428 : 20.12.21 - klo:16:56 »
AIT PWZSV harkinnassa yhtenä vaihtoehtona. Onko tässä jotenkin teholuokat erilaiset kuin muilla? Esitteet mainostaa esim. 12 maksimitehoksi 13,56kW. Onko se oikeasti enemmän kuin vaikkapa Boschin 12kW pumppu antaa tehoa vai vaan kerrottu eri tavalla?

Poissa kaupunkitila

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 391
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Alpha Innotec PWZSV Nordic Inverter
« Vastaus #429 : 20.12.21 - klo:17:19 »
PWZSV inverterin teho esitteen mukaan on ilmoitettu EN 14511 – B0/W35 -specsien mukaan,  joka tarkoittaa sisään tulevan liemen lämpötila 0C ja pattereille/lattiaan menevän veden lämpötila 35C.

Ja ilmoitetut tehot tosiaan mallista riippuen poikkeavat mallimerkinnästä. Olettaisin markkinoinnillisesti 12kW pumppu on yleisesti halutumpi / helpompi markkinoida kuin 13.56 Kw pumppu, samoin PWZSV 16 varmaan sopii porukan vertailuihin paremmin kuin 17.2kW pumppu.

PWZSV 9 puolestaan on 1.77 / 8.65 (min./max) joka vastaa havaintoani, että laskennallinen maksimiteho jää 9Kw alle (vaikka en pumppua koskaan täysillä ole nähnyt pyörivän..)
Alpha Innotec PWZSV Nordic Inverter - 9kw,  Purmo C22 -patterilämmitys, 250m kaivo, Vantaa
+ maaviileä 2 x Sabiana SK-32, Grundfos Alpha2 25-60 -pumppu

Poissa Maunomato

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 54
Vs: Alpha Innotec PWZSV Nordic Inverter
« Vastaus #430 : 10.01.22 - klo:13:52 »
Minun käsitykseni on että tuo on hullun kierto jonka tarkoitus on päästää vesi paluupuolelle, jos lämmityskierto ahdistaa liikaa (kaikki termarit kiinni tms). Käytännössä lämmitys lopetetaan, kun paluupuolen lämpötila nousee tuon avautuessa.

Yksi AIT:n bugeista on sellainen, että kiertovesipumppu voi jäädä täysille käyttövesisyklin jälkeen, vaikka lämmitystarvetta ei olisi. Mitään nerokkaita ratkaisuja en ole keksinyt, mutta rajasin kv pumpun maksimikierroksia asentajan loginin avulla.


Kysyin scanwarmilta ja vastasivat näin:


"Se on ohivirtausventtiili. Se aktivoituu mikäli kierto lämmitysjärjestelmässä estyy eli jos veden virtaus lämpöverkkoon lakkaa.

Se estää tiettyyn pisteeseen asti lämpöpumpun menemästä kierron loppumisesta aiheutuvaan häiriöön. Ideaali tilanne olisi, että lämmitysverkkoon kiertäisi aina mahdollisimman paljon vettä eli verkko olisi aina auki.

Säätö on aina kiinteistö kohtainen, sille ei ole mitään tiettyä arvoa. Oikea asento pitää hakea sen mukaan miten lämpöpumppu toimii ja miten verkosto ja kiinteistön lämmitysjärjestelmä toimii."

Tämä ei vastannut kysymykseen... Pitäisikö tästä ymmärtää että tuo pitäisi olla kokonaan auki?

 
Pohjois-suomi, 200m2. Alpha Innotec PWZSV 12KW Nordic Invertteri, kaivo 245m (aktiivisyvyys). Patterilämmitys.

Poissa repomies

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 598
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Alpha Innotec PWZSV Nordic Inverter
« Vastaus #431 : 12.01.22 - klo:00:26 »
^Ei. Et varmasti halua, että se on täysin auki, jolloin pumppu kierrättelee tarpeettoman helposti menovettä paluuseen.

Jos tuon toimintaa ei ymmärrä, ei sitä kannata hirveästi yrittää säätää, se on sitten parempi jättää ammattilaiselle. Toisaalta pumpun mukana tulleessa asennusohjeessa oli kyllä muistaakseni ohje, ja sen mukaan sen laitoin.
AIT PWZSV9 suoraan lattiaan, KA 198m2 vm 2004 1-taso OKT Pirkkala, 230m kaivo

Poissa Maunomato

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 54
Vs: Alpha Innotec PWZSV Nordic Inverter
« Vastaus #432 : 27.01.22 - klo:09:50 »

Löytyisi näköjään firmis versio 3.86.1. Onko kukaan vielä päivittänyt, liekö mitään muutoksia?

Pohjois-suomi, 200m2. Alpha Innotec PWZSV 12KW Nordic Invertteri, kaivo 245m (aktiivisyvyys). Patterilämmitys.

Poissa repomies

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 598
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Alpha Innotec PWZSV Nordic Inverter
« Vastaus #433 : 27.01.22 - klo:23:33 »
Ei juurikaan mitään havaittavaa eroa aiempaan tuossa uudessa firmiksessä. Toimii kuten ennenkin, tosin etäohjaus ei enää itselläni ole pelannut pitkään aikaan. Ei muutosta parempaan sen osalta.
AIT PWZSV9 suoraan lattiaan, KA 198m2 vm 2004 1-taso OKT Pirkkala, 230m kaivo

Poissa Orthas

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 14
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Alpha Innotec PWZSV Nordic Inverter
« Vastaus #434 : 04.02.22 - klo:18:06 »
Onko kellään kokemusta lämpimän veden kierrosta näiden pumppujen kanssa? Vaatiiko erillisen käyttövesivaraajan perään ettei pumppu sekoa, vai saako jotenkin säädettyä? Minkälainen varaaja on toiminut jos on ollut?

Poissa repomies

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 598
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Alpha Innotec PWZSV Nordic Inverter
« Vastaus #435 : 05.06.22 - klo:14:13 »
Eipä näytä lämpimän käyttöveden kiertoa monella olevan. Eiköhän se aika rankasti aiheuta käyttövesisyklien määrän kasvua, ellei laita erillistä, mielellään isompaa varaajaa kaveriksi.

Uusi firmis on julkaistu, 3.87.0. Enpä nähnyt taas mitään mullistavaa.

Etäyhteydet olivat näemmä elpyneet omia aikojaan jo tätä päivitystä ennen, varmaan serveripää sai tuen uudempien firmisten muutoksille viiveellä.
AIT PWZSV9 suoraan lattiaan, KA 198m2 vm 2004 1-taso OKT Pirkkala, 230m kaivo

Poissa tkj

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 15
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Alpha Innotec PWZSV Nordic Inverter
« Vastaus #436 : 15.06.22 - klo:21:24 »
Moro vaan, tuli tuollaiseen pumppuun haksahdettua. Nyt on pari kertaa tullut joku omituinen jumi, pumppu jää "lämmitys" tilaan mutta ei oikeasti tee mitään. Lokeista näkee että joku jumi tosiaan tulee koska käyrät jää joidenkin signaalien osalta ihan viivasuoriksi. Tuhannen taalan kyssäri onkin että onko noita signaaleita missään tiedossa / avattu yhtään tarkemmin, kaikkien nimet kun eivät (ainakaan mulle) sano mitään? Myyjän suuntaan on toki lokit laitettu ja varmaan laittavat eteenpäin mutta ihan mielenkiinnosta...
Alpha Innotec PWZSV 12 (taatusti viimeinen AIT tuote minulla) ja 230m kaivo 80-luvun pirtissä.

Poissa kaupunkitila

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 391
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Alpha Innotec PWZSV Nordic Inverter
« Vastaus #437 : 16.06.22 - klo:11:19 »
Vastauksena, mulla ei ole tiedossa, onko signaaleja jossain enempää avattu. Muistelen .dta -tiedostossa on otsikkotasolla kerrottu, mikä mikäkin on.

Mulle jäi epäselväksi:
- mistä seuraat pumpun toimintoja, web-käyttöliittymältä - osoitteesta  http://xxx.xxx.xxx.xxx/Webserver/index.html  ( jossa xxx.xxx.xxx.xxx on maalämpöpumpun ip-numero, jonka voit tarkistaa pumpun "seinäohjaimelta")   ?
-- sieltä pitäisi näkyä havainnollisesti mitä pumppu tekee  ( kertomasi, että jotkut signaalit ovat viivasuoria - pitää paikkansa sekä pumpun ollessa käytössä, että kompressorin ollessa pois päältä )
-- Lisäksi web-käyttöliittymältä löytyy mm. tieto, miksi kompressori on pysähtynyt, esimerkiksi
Pysähtymistieto
13.06.22 23:48:35   Lämpöraja
08.06.22 22:43:48   Lämpöraja
05.06.22 18:22:28   Lämpöraja
01.06.22 22:52:00   Lämpöraja
28.05.22 23:21:51   Lämpö Ok

...ja pystyt katsomaan ovatko jotkut (lämpötila?) arvot "jumissa". Tuo web-käyttöliittymä on toteutettu web-socket:illa, joten näet tiedon lukuisista eri pumpun arvoista reaaliajassa, lukemat vaihtelevat useita kertoja sekunnissa.


Alpha Innotec PWZSV Nordic Inverter - 9kw,  Purmo C22 -patterilämmitys, 250m kaivo, Vantaa
+ maaviileä 2 x Sabiana SK-32, Grundfos Alpha2 25-60 -pumppu

Poissa tkj

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 15
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Alpha Innotec PWZSV Nordic Inverter
« Vastaus #438 : 16.06.22 - klo:21:06 »

Ihan vaan tosta Luxtronicista oon aiemmin seuraillut, mitä pyynnit ja tämän hetkiset lämmöt yms on.
Nyt kun tuli taas jumi niin otin lokit talteen ja katselin tuolla OpenDTA:lla (laitoin jotain mitä toi nyt oletuksena piirsi liitteeksi), niin kyllä tossa joku jumi mielestäni on tullut. Mitä nyt noista tajuaa niin varmaankin
TA = ulkolämpötila
TRtrgt = lämmityksen target
TI, TR  =lämmitys meno/paluu
THO,THI = maapiirin lämmöt
Alpha Innotec PWZSV 12 (taatusti viimeinen AIT tuote minulla) ja 230m kaivo 80-luvun pirtissä.

Poissa kaupunkitila

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 391
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Alpha Innotec PWZSV Nordic Inverter
« Vastaus #439 : 17.06.22 - klo:18:02 »
Pari kommenttia:
- myös Luxtronic -ohjaimelta löytyy pysähtymistieto ( Asetukset -> informaatio ... )
- jos nyt oikein tulkitsen käppyröitä, lämpötiloista välillisesti voisi päätellä:
-- n. klo. 13 -aikaan 15.06.2022 kompressori olisi pysähtynyt  ( ja ei ole ollut käynnissä sen jälkeen )

Jos logit saat ulos laitteelta, varmaan laite sen verran hengissä on, että myös jotain tietoa tuosta pysähtymisestä on.  Paha sanoa näin etänä, onko asetuksissa esimerkiksi joku aikaohjelma (käyttövettä ja / tai lämmitystä  tiettyinä päivinä, tiettyyn aikaan tms., asetuksissahan on viikko, 5+2, Ma,ti, ke... ohjelmilla valittavissa).   

Muita havaintoja: aika tiuhaan käy (pätkäkäyntiä) laite ( noin 12 kertaa vuorokaudessa?), tuntuu paljolta, onko kesällä lämmitystarvetta, tai? Ehkä sitä saisi säädettyä, hystereesi isommaksi, kesäksi laittaa ajastuksia.

Aika paljon helpottaa sen Web-käyttöliittymän kautta maalämpöpumpun asetusten tai tilojen seuranta,  se pieni Luxtronic -ohjain tuntuu kuin avainreiän läpi koettaisi ihmetellä mitä tapahtuu.
Alpha Innotec PWZSV Nordic Inverter - 9kw,  Purmo C22 -patterilämmitys, 250m kaivo, Vantaa
+ maaviileä 2 x Sabiana SK-32, Grundfos Alpha2 25-60 -pumppu