Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Alpha Innotec PWZSV Nordic Inverter  (Luettu 147772 kertaa)

Poissa kaupunkitila

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 391
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Alpha Innotec PWZSV Nordic Inverter
« Vastaus #80 : 14.02.18 - klo:20:52 »
Ohessa mun pumpulta DTA -file.

En tiedä paljonko se kertoo, pari näkökulmaa:
- en oo malttanut olla kokeilemasta kaikenlaista, koska voin
- pumppu käy pienillä kierroksilla, plussakeli täällä etelässä
- Isokokoisiin Purmo C22 -pattereihin puskee... ei ole mitään puskurivaraajaa tms., hienosti toimii asetelma... invertteripumppu pitää lämmöt tasaisena, ja 1" ja 3/4" rautaputkissa vesi liikkuu hitaasti... ihan äänettömät patterit, ei minkäänlaista naksunaa, tikitystä, tai veden liikkeestä syntyvää ääntä. Mutta reagoi nopeasti jos haluaa lisää lämpöä, pari astetta lisää lämpöä veteen niin lämpöä piisaa :)

En ole havainnut mitään erityisiä pudotuksia tehoissa, Mutta jotain jännää laitteen ohjelmoinnissa on.
Alpha Innotec PWZSV Nordic Inverter - 9kw,  Purmo C22 -patterilämmitys, 250m kaivo, Vantaa
+ maaviileä 2 x Sabiana SK-32, Grundfos Alpha2 25-60 -pumppu

Poissa repomies

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 598
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Alpha Innotec PWZSV Nordic Inverter
« Vastaus #81 : 14.02.18 - klo:21:16 »
En ole havainnut mitään erityisiä pudotuksia tehoissa, Mutta jotain jännää laitteen ohjelmoinnissa on.

Kiitoksia tuosta, ei sinun pumppusi tilttaile samalla lailla kuin minun. Joku ohjelmistoero näissä nyt on.
AIT PWZSV9 suoraan lattiaan, KA 198m2 vm 2004 1-taso OKT Pirkkala, 230m kaivo

Poissa kaupunkitila

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 391
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Alpha Innotec PWZSV Nordic Inverter
« Vastaus #82 : 14.02.18 - klo:21:57 »
Mulla on tällainen:
Lämpöpumpun tyyppi   MSW2-9S
Ohjelmaversio   V3.81
Alpha Innotec PWZSV Nordic Inverter - 9kw,  Purmo C22 -patterilämmitys, 250m kaivo, Vantaa
+ maaviileä 2 x Sabiana SK-32, Grundfos Alpha2 25-60 -pumppu

Poissa repomies

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 598
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Alpha Innotec PWZSV Nordic Inverter
« Vastaus #83 : 14.02.18 - klo:22:12 »
Mulla on tällainen:
Lämpöpumpun tyyppi   MSW2-9S
Ohjelmaversio   V3.81

Sama tuo on minulla luxtronikissa. Pumpun piirilevyillä on kuitenkin atmelin lutikka poikineen, ettei se kaikki softa ole välttämättä siinä luxtronikissa..
AIT PWZSV9 suoraan lattiaan, KA 198m2 vm 2004 1-taso OKT Pirkkala, 230m kaivo

Poissa repomies

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 598
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Alpha Innotec PWZSV Nordic Inverter
« Vastaus #84 : 15.02.18 - klo:17:16 »
En usko teidän desifiointianlyysiin että tekis pelkillä vastuksilla alusta loppuun...teillon asetukset poskellaan... 8)

Ei se tee näköjään pelkillä vastuksilla, mutta melkein. Kompressori kyllä käy, mutta vastukset nasahtaa päälle välittömästi kun tuo ajastettu desinfiointisykli alkaa. Minulla on vastusten teho laitettu 7.5kW jotta sillä pitää vikatilanteessa kämpän lämpimänä. Kompressori tekee vain 2kW teholla lämmintä vettä tuon desinfiointijakson aikana, jos tuohon .dta dumppiin on luottamista, joten kyllä se enimmäkseen vastuksilla tulee tuo desinfiointi.

Toki, jos lisävastuksen säätäisi minimiinsä, niin sitten tuo ehkä tekisi sen desinfiointisyklin enemmän kompressorilla kuin suorasähköllä. Mutta sellaisella asetuksella sitten taas kämpän lämpötilan pysyvyyttä ei voi taata vikatilanteen sattuessa.

Kyllä tuo voisi olla toisinkin tehty, esimerkiksi niin että ensin ajetaan pelkällä kompressorilla normaaliin käyttöveden lämpöön ja sitten aletaan jauhaa lopputulistus vastuksilla.
AIT PWZSV9 suoraan lattiaan, KA 198m2 vm 2004 1-taso OKT Pirkkala, 230m kaivo

Poissa kaupunkitila

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 391
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Alpha Innotec PWZSV Nordic Inverter
« Vastaus #85 : 15.02.18 - klo:23:01 »
Poistin desinfiointijakson,  ja nostin pysyvästi käyttöveden lämpötilaa. Oon pumppuun toistaiseksi tosi tyytyväinen, ja ehkä seuraava ohjelmistoversio korjaa bugit.

Pumpun valintaan vaikutti myös suhteellisen avoin rajapinta ohjaukseen, varmaan jossain vaiheessa ohjaan pumpun toimintaa Perl:illä tms., niin toimii sitten kuin ajatus.



Alpha Innotec PWZSV Nordic Inverter - 9kw,  Purmo C22 -patterilämmitys, 250m kaivo, Vantaa
+ maaviileä 2 x Sabiana SK-32, Grundfos Alpha2 25-60 -pumppu

Poissa repomies

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 598
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Alpha Innotec PWZSV Nordic Inverter
« Vastaus #86 : 15.02.18 - klo:23:18 »
Selvittelin omaan ketjuunsa tuon pumpun käskemisen websocketilla, jos se sinua sattuu kiinnostamaan. Pythonille ja perlille löytyy molemmille websocket-kirjastot. No niin löytyy kaikille yleisimmistä ohjelmointikielistä, että valitse vapaasti vaan.

Mitään hirveän hyödyllisiä säätöjä tuolla rajapinnalla ei vaan oikein löydy. Lämpökäyrää kun ei tuota kautta voi säätää, paitsi vaihtaa kiinteän paluulämmön käyttöön. Hystereesejä voi säätää jos siltä tuntuu. Pumpun voi pysäyttää kokonaan. Mutta tosiaan lämpökäyrää tai sen korotusta ei löydy webbikälistä eikä siten websocketin kautta.

Alpha-appiksessa on kyllä tuo käyrän nosto ja ajastukset. Mahdollisesti tcpdumpilla voisi saada tuon liikenteen selvitettyä. Hyvällä tuurilla sekin on simppeli websocket-toteutus.

Minä en voi väittää olevani erityisen tyytyväinen tuohon pumpun toimintaan lattian suoralämmityksessä. Noin 15 kuutiota betonia puskurina ei tunnu soveltuvan invertterin ohjaukselle ollenkaan. Sähköä tuo onneksi sentäs säästää kuten nyt maalämpöpumpun kuuluukin.
AIT PWZSV9 suoraan lattiaan, KA 198m2 vm 2004 1-taso OKT Pirkkala, 230m kaivo

Poissa Roori

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5 228
  • Maalämpo... Ollakko vai Ei....KYLLÄ
Vs: Alpha Innotec PWZSV Nordic Inverter
« Vastaus #87 : 16.02.18 - klo:06:26 »
Lainaus
Mitään hirveän hyödyllisiä säätöjä tuolla rajapinnalla ei vaan oikein löydy. Lämpökäyrää kun ei tuota kautta voi säätää, paitsi vaihtaa kiinteän paluulämmön käyttöön. Hystereesejä voi säätää jos siltä tuntuu. Pumpun voi pysäyttää kokonaan. Mutta tosiaan lämpökäyrää tai sen korotusta ei löydy webbikälistä eikä siten websocketin kautta.
jos kiinteän paluun saa asetettua päälle ja siitä sitten senkin ltilan asetettua niin käyränhän sais tolla aikaiseksi ulkopuolelle konetta ja samalla syntyis kiertokonsti ohjata pumpun tehoa ulkopuolisella ohjauksella....siis jos nuo parametrit olis tarjolla  8)

Poissa repomies

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 598
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Alpha Innotec PWZSV Nordic Inverter
« Vastaus #88 : 16.02.18 - klo:07:07 »
jos kiinteän paluun saa asetettua päälle ja siitä sitten senkin ltilan asetettua niin käyränhän sais tolla aikaiseksi ulkopuolelle konetta ja samalla syntyis kiertokonsti ohjata pumpun tehoa ulkopuolisella ohjauksella....siis jos nuo parametrit olis tarjolla  8)

Kiinteän käyrän saa päälle ja se muistaa kyllä korkeuden joka kiinteälle on laitettu luxtronikin omalla käyttöliittymällä. Mutta tuota korkeutta ei pysty muuttamaan websocketin kautta.

Siksi toisekseen käyrän jatkuva säätö todennäköisesti kuluttaisi eepromin pilalle aika pian tai ainakin lyhentäisi ohjaimen elinikää. Jokainen muutos tallennetaan käytännössä heti. Tosin tuntuu tuo vehje itsekin tallentavan logia vähän väliä joten ehkä se sen kestää. Tuosta siis voi ottaa virrat pois eikä logi häviä mihinkään paitsi katkon ajalta. Tarkemmin en osaa sanoa mikä on loginkirjoittelun frekvenssi. Ehkä minuutti.
AIT PWZSV9 suoraan lattiaan, KA 198m2 vm 2004 1-taso OKT Pirkkala, 230m kaivo

Poissa Roori

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5 228
  • Maalämpo... Ollakko vai Ei....KYLLÄ
Vs: Alpha Innotec PWZSV Nordic Inverter
« Vastaus #89 : 16.02.18 - klo:09:04 »
Kiinteän käyrän saa päälle ja se muistaa kyllä korkeuden joka kiinteälle on laitettu luxtronikin omalla käyttöliittymällä. Mutta tuota korkeutta ei pysty muuttamaan websocketin kautta.

Siksi toisekseen käyrän jatkuva säätö todennäköisesti kuluttaisi eepromin pilalle aika pian tai ainakin lyhentäisi ohjaimen elinikää. Jokainen muutos tallennetaan käytännössä heti. Tosin tuntuu tuo vehje itsekin tallentavan logia vähän väliä joten ehkä se sen kestää. Tuosta siis voi ottaa virrat pois eikä logi häviä mihinkään paitsi katkon ajalta. Tarkemmin en osaa sanoa mikä on loginkirjoittelun frekvenssi. Ehkä minuutti.
no jos tasoa ei pääse käpisteleen niin ei se sitten pelaa se etäohjaaminen paluulämmön pohjalta.
Tiedä sitten kuinka muistit rakennettu, mutta voi se olla niinki että rammilla ajetaan ja sähkökatkossa vasta permanentille tallennus...näin tuolla mun yhdellä ohaimella ainaki tapahtuu.

Poissa repomies

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 598
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Alpha Innotec PWZSV Nordic Inverter
« Vastaus #90 : 16.02.18 - klo:09:11 »
no jos tasoa ei pääse käpisteleen niin ei se sitten pelaa se etäohjaaminen paluulämmön pohjalta.
Tiedä sitten kuinka muistit rakennettu, mutta voi se olla niinki että rammilla ajetaan ja sähkökatkossa vasta permanentille tallennus...näin tuolla mun yhdellä ohaimella ainaki tapahtuu.

Meinaat että siellä olisi akkua sen verran jossain jemmassa että sen varassa tallennetaan sähköjen pudottua asetukset? Oliskohan vaan. Aika mielenkiintoinen ratkaisu, joka akun hyydyttyä ei sitten pelaa kauhean hyvin.

Totisesti en ole oikein keksinyt mitään järkeä pumpun ohjailusta omin päin webbikäyttöliittymän antamin mahdollisuuksin, koska sitä kautta ei nähdäkseni saa parannettua invertterin toimintaa - ja juuri siinä on ne pahimmat puutteet oman taloni kanssa. Loggauksen tuota kautta tekee toki helposti, se on ihan pala kakkua sinänsä. Voisin ehkä naputella talologgeriin python-pätkän AIT:ta varten, jos jaksaisin kerätä motivaatiota moiseen.

Pienen googlailun nojalla Luxtronikissa on muuten Linux. Ja on siellä ssh-portissa joku elossakin, salasanaa (tai avainta) vaan ei ole.
AIT PWZSV9 suoraan lattiaan, KA 198m2 vm 2004 1-taso OKT Pirkkala, 230m kaivo

Poissa Roori

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5 228
  • Maalämpo... Ollakko vai Ei....KYLLÄ
Vs: Alpha Innotec PWZSV Nordic Inverter
« Vastaus #91 : 16.02.18 - klo:11:17 »
Meinaat että siellä olisi akkua sen verran jossain jemmassa että sen varassa tallennetaan sähköjen pudottua asetukset? Oliskohan vaan. Aika mielenkiintoinen ratkaisu, joka akun hyydyttyä ei sitten pelaa kauhean hyvin.

Totisesti en ole oikein keksinyt mitään järkeä pumpun ohjailusta omin päin webbikäyttöliittymän antamin mahdollisuuksin, koska sitä kautta ei nähdäkseni saa parannettua invertterin toimintaa - ja juuri siinä on ne pahimmat puutteet oman taloni kanssa. Loggauksen tuota kautta tekee toki helposti, se on ihan pala kakkua sinänsä. Voisin ehkä naputella talologgeriin python-pätkän AIT:ta varten, jos jaksaisin kerätä motivaatiota moiseen.

Pienen googlailun nojalla Luxtronikissa on muuten Linux. Ja on siellä ssh-portissa joku elossakin, salasanaa (tai avainta) vaan ei ole.
en tiedä AITista miten muistit laitettu, mutta tuossa omassa värkissä ei kuitenkaan akkua ole...kai se konkalla on sen verran sähköä jemmattu että saa muistinsa talletettua, eli konsteja on monenmoisia.

Poissa kaupunkitila

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 391
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Alpha Innotec PWZSV Nordic Inverter
« Vastaus #92 : 16.02.18 - klo:21:30 »
Selvittelin omaan ketjuunsa tuon pumpun käskemisen websocketilla, jos se sinua sattuu kiinnostamaan. Pythonille ja perlille löytyy molemmille websocket-kirjastot. No niin löytyy kaikille yleisimmistä ohjelmointikielistä, että valitse vapaasti vaan.

Kiitos, huomasin websocket -ketjusi, se on tosi kiva, siitä on paljon hyötyä. Meinaan käyttää juurikin sitä apuna.

Kiva, että SSH -login löytyy, tekisi kovasti mieli kurkata sisälle.  Koitin kirjautua niillä numerotunnuksilla mitä mulla on root:ina, ei tietty toiminut, eikä tyhjä salasanakaan.
- Muutin etähallintapalvelimen omaksi linux-purkikseni, toivoen siinä olisi vain joku yksinkertainen host-checkki, mutta ei. Koitin bootata laitteen usb-tikulla olevalla pienellä linuxilla, ei onnistunut pikatestillä

Alphaweb ehkä auttaa käyttöliittymän etähallinan reverse -engineeringissä.

Alpha Innotec PWZSV Nordic Inverter - 9kw,  Purmo C22 -patterilämmitys, 250m kaivo, Vantaa
+ maaviileä 2 x Sabiana SK-32, Grundfos Alpha2 25-60 -pumppu

Poissa repomies

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 598
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Alpha Innotec PWZSV Nordic Inverter
« Vastaus #93 : 16.02.18 - klo:21:56 »
Alphaweb ehkä auttaa käyttöliittymän etähallinan reverse -engineeringissä.

Noinkohan. Minulla on nuo tunnarit nyt, mutta tuohan toimii niin että pumppu käy viiden tunnin välein serverillä pollaamassa, onko käskyjä luettavana, ja jos on niin sitten asetuksia muutetaan noiden käskyjen mukaan. Mitään reaaliaikaista yhteyttä pumppuun ei ole, ja sanoisin melko varmaksi että pumppu ottaa salatun yhteyden tuonne serverille tuolloin viiden tunnin välein. Hämmästyisin jos tuosta irtoaa jotain.

Mutta hyvällä tuurilla tuo androidin alpha app juttelee lokaalisti salaamatta, ja ehkä sen käyttämät käskyt saa siten näkyviin. Veikkaan vaan, että protokolla on ihan eri kuin webbikäyttöliittymässä. Saa siinä harrastella, jos tuota lähtee selvittelemään. Mutta tuota verkkoliikennettä paikallisverkossa sniffaisin silloin kun tuo android-app alkaa jutella lokaalisti pumpulle. Tcpdumpilla minä sen UDP-broadcastinkin sain selville, mutta sen enempää en jaksanut sitä tonkia.
AIT PWZSV9 suoraan lattiaan, KA 198m2 vm 2004 1-taso OKT Pirkkala, 230m kaivo

Poissa kaupunkitila

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 391
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Alpha Innotec PWZSV Nordic Inverter
« Vastaus #94 : 16.02.18 - klo:22:52 »
Mulla maalämpöpumppu koittaa FTP:llä ottaa yhteyttä etähallintapalvelimeen. Vaihdoin etähallintapalvelimeksi oman linux -purkkini, niin 5 min välein ftp:llä ottaa yhteyttä. Tietsigallani ei nyt ole mitään FTP-palvelua päällä, niin ei tiedä hakeeko pumppu jotain päivitystä, lähettääkö se tietoa, vai mitä.

Mulla ei ole vielä sitä Alphawebbiä käytössä, haluaisin sen kyllä jossain välissä käyttöön.

tcpdump -i em1|grep 'maalampopumpun-ip-hostinimi.fi'
22:14:55.895622 IP maalampopumpun-ip-hostinimi.fi.37751 > kotilinux-purkin-hostinimi.fi.ftp: Flags [ S ], seq 4165617280, win 5840, options [mss 1460,sackOK,TS val 1926889 ecr 0,nop,wscale 2], length 0
22:14:55.895688 IP kotilinux-purkin-hostinimi.fi.ftp > maalampopumpun-ip-hostinimi.fi.37751: Flags [ S. ], seq 144169628, ack 4165617281, win 28960, options [mss 1460,sackOK,TS val 724772574 ecr 1926889,nop,wscale 7], length 0
22:14:55.895977 IP maalampopumpun-ip-hostinimi.fi.37751 > kotilinux-purkin-hostinimi.fi.ftp: Flags [ . ], ack 1, win 1460, options [nop,nop,TS val 1926889 ecr 724772574], length 0
22:14:55.898632 IP kotilinux-purkin-hostinimi.fi.ftp > maalampopumpun-ip-hostinimi.fi.37751: Flags [ P. ], seq 1:21, ack 1, win 227, options [nop,nop,TS val 724772577 ecr 1926889], length 20
...
...
Alpha Innotec PWZSV Nordic Inverter - 9kw,  Purmo C22 -patterilämmitys, 250m kaivo, Vantaa
+ maaviileä 2 x Sabiana SK-32, Grundfos Alpha2 25-60 -pumppu

Poissa repomies

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 598
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Alpha Innotec PWZSV Nordic Inverter
« Vastaus #95 : 16.02.18 - klo:23:12 »
^seison korjattuna, tuon voinee reverse-engineeraillakin jos se kerta paljaalla FTP:llä juttelee. Ei kyllä pitäisi toteuttaa noin.. ei ole nyt hirveästi securityä taas mietitty. Sen vielä ymmärrän että tuo paikallisverkossa toimii verrattain avoimesti, mutta että tuonne niiden servereillekin..
AIT PWZSV9 suoraan lattiaan, KA 198m2 vm 2004 1-taso OKT Pirkkala, 230m kaivo

Poissa kaupunkitila

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 391
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Alpha Innotec PWZSV Nordic Inverter
« Vastaus #96 : 17.02.18 - klo:07:39 »
Mulla on maalämpöpumppu vielä rekisteröimättä, niin toi liikenne voi olla että laite pollaa onko rekisteröity tms, että ehkä itse Alphaweb -liikenne on jotain ihan muuta.

Valitan kaikille, että kirjoitin ketjuun näin "detaljia" (voin jatkaa toisessa ketjussa sitten, jos jaksan perehtyä lisää).  Monia kiinnostaa PWZSV Nordic Inverter -mallissa muut asiat.

Alpha Innotec PWZSV Nordic Inverter - 9kw,  Purmo C22 -patterilämmitys, 250m kaivo, Vantaa
+ maaviileä 2 x Sabiana SK-32, Grundfos Alpha2 25-60 -pumppu

Poissa commo73

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 365
Vs: Alpha Innotec PWZSV Nordic Inverter
« Vastaus #97 : 17.02.18 - klo:08:10 »
Mulla on maalämpöpumppu vielä rekisteröimättä, niin toi liikenne voi olla että laite pollaa onko rekisteröity tms, että ehkä itse Alphaweb -liikenne on jotain ihan muuta.

Valitan kaikille, että kirjoitin ketjuun näin "detaljia" (voin jatkaa toisessa ketjussa sitten, jos jaksan perehtyä lisää).  Monia kiinnostaa PWZSV Nordic Inverter -mallissa muut asiat.
Erittäin hyvää tietoa, antakaa mennä vaan. Hienoa työtä "repomies ja kaupunkitila". Minulla pumppu ostettuna mutta ei vielä asennettu.
Lämmitettävä 240m2

Poissa repomies

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 598
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Alpha Innotec PWZSV Nordic Inverter
« Vastaus #98 : 17.02.18 - klo:23:01 »
Minulla pumppu on nyt tuurilla tehnyt ennätyksen kompressorin käyntiajan osalta. 61h ja jatkuu. Toki 18h välein tilttaa mutta muuten nyt on toiminyt vähän paremmin.
AIT PWZSV9 suoraan lattiaan, KA 198m2 vm 2004 1-taso OKT Pirkkala, 230m kaivo

Poissa kaupunkitila

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 391
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Alpha Innotec PWZSV Nordic Inverter
« Vastaus #99 : 18.02.18 - klo:11:59 »
Täällä on kanssa ollut seesteistä. Alun desinfiointi -asetusten hakemisen jälkeen ei ole ollut ihmeellistä:
- pari kertaa olen säätänyt lämmönsäätökäyrää 0.5C tai 1C johonkin suuntaan
- käyttöveden laitoin 55C josta se saa tippua 8C ennen kuin pumppu alkaa lämmittää. Mietityttää, että ehkä pitäisi laittaa 59C ja alin raja olisi ehkä 55C,  Legionella -bakteeria mietin, siitä olen lukenut eri lähteistä.
- pumpun toimintaa olen seurannut välillä lämpöpumpun omalta webserveriltä, siis reaaliaikaista näkymää käytettävästä tehosta, meno/paluu jne. lämpötiloista.

Lämpöpumppu on toiminut kuten olen toivonut. Vaikka sen ohjaaminen omin scriptein (Perl) kiinnostaa, niin ehkä laitan sen projektin odottamaan vähän, tuntuu siltä hyöty jäisi marginaaliseksi. Asennan vielä kolme Purmon patteria, mitkä alunperinkin oli suunnitelmana laittaa.
Alpha Innotec PWZSV Nordic Inverter - 9kw,  Purmo C22 -patterilämmitys, 250m kaivo, Vantaa
+ maaviileä 2 x Sabiana SK-32, Grundfos Alpha2 25-60 -pumppu

Poissa repomies

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 598
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Alpha Innotec PWZSV Nordic Inverter
« Vastaus #100 : 20.02.18 - klo:06:39 »
Argh, heräsin siihen että ulkona on -20C ja AIT:n mielestä lämmitystarvetta ei ole. Kompressori ei käynyt. Myöskään mitään järjellistä pysähtymissyytä ei nyt tullut mieleen koska käyttövettä ei ollut tehty, mutta lämmityksen hystereesin alarajaa se kuitenkin odotteli. Eli käytännössä sitä, että lattialaatta jäähtyy. Mikähän ihme tuolle nyt taas tuli? Mistä ihmeestä tuo sai päähänsä ettei tartte lämmittää?
AIT PWZSV9 suoraan lattiaan, KA 198m2 vm 2004 1-taso OKT Pirkkala, 230m kaivo

Poissa kaupunkitila

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 391
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Alpha Innotec PWZSV Nordic Inverter
« Vastaus #101 : 20.02.18 - klo:14:02 »
Mikä sulla olikaanprioriteetti:
1. käyttövesi
2. lämmitys?

Mulla oli aluksi 1. lämmitys, sitten 2. käyttövesi ... mutta siinä oli jotain ihmeellistä odottelua, mille en keksinyt selitystä. Muutin asetukset käyttövesi ykköseksi, niin sitten laite lämmittää kun lämmittää (eli 95% ajasta), ja käyttövettä tekee kun käyttöveden lämpötila laskee rajan (hystereesi) alle - ja muut ehdot täyttyvät (esim. ei ole käyttöveden lämmityksen estoa).

Alpha Innotec PWZSV Nordic Inverter - 9kw,  Purmo C22 -patterilämmitys, 250m kaivo, Vantaa
+ maaviileä 2 x Sabiana SK-32, Grundfos Alpha2 25-60 -pumppu

Poissa repomies

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 598
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Alpha Innotec PWZSV Nordic Inverter
« Vastaus #102 : 20.02.18 - klo:15:19 »
Prioriteetti on 1. Käyttövesi, 2. Lämmitys. En usko että mikään muu invertterin kanssa oikein edes toimisi..
AIT PWZSV9 suoraan lattiaan, KA 198m2 vm 2004 1-taso OKT Pirkkala, 230m kaivo

Poissa repomies

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 598
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Alpha Innotec PWZSV Nordic Inverter
« Vastaus #103 : 20.02.18 - klo:16:55 »
En löytänyt logista mitään järjellistä selitystä tuolle aamuiselle sammumiselle. Kylmähän tuolla oli, melkein -20C, ja kaivolle tuli ja meni samanlämpöistä nestettä (+1,6 ja -1,6). Sitten sammui. Mutta oli kaivolle mennyt jo pienen hetken aiemmin kylmempää kuin sieltä tuli, ettei se nyt tuohon liuoksen keskilämmön nollarajaankaan kyllä pysähtynyt. Noin muuten kaikki arvot näyttävät normaaleilta siinä logirivillä joka edeltää pumpun pysähtymistä. Samoin sitä aiemmat logitukset. Ihan kuin invertteri olisi nähnyt hetkellisen kuuman lukeman paluuanturista, mutta ei saanut sitä talteen logille. Tai sitten softa vaan yksinkertaisesti bugaa.
AIT PWZSV9 suoraan lattiaan, KA 198m2 vm 2004 1-taso OKT Pirkkala, 230m kaivo

Poissa kaupunkitila

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 391
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Alpha Innotec PWZSV Nordic Inverter
« Vastaus #104 : 20.02.18 - klo:18:39 »
Voisko liuoksen minimilämpötila -asetuksilla kuitenkin olla vaikutusta ... mulla ei ollut lähelläkään nollaa liuoksen lämpötilat (edes paluu takaisin kallioon), vaan oli jotain 2.5-2.9C minimissään. Kun vaihdoin min lämmönlähde 0C -> -5C ...  kallioon menevän liuoksen lämpötila tippui heti 1.3C - 1.4C -kieppeille.

Funtsin, että voisiko softassa olla joku piilotoiminto, että pumppu alkaa varomaan kun menee lähelle rajoja. Mene ja tiedä.

Alpha Innotec PWZSV Nordic Inverter - 9kw,  Purmo C22 -patterilämmitys, 250m kaivo, Vantaa
+ maaviileä 2 x Sabiana SK-32, Grundfos Alpha2 25-60 -pumppu

Poissa repomies

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 598
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Alpha Innotec PWZSV Nordic Inverter
« Vastaus #105 : 20.02.18 - klo:19:05 »
Onhan tuo mahdollista että kyseisellä asetuksella on vaikutuksensa. En ikävä kyllä ole löytänyt hääviä dokumentaatiota tuolle asetukselle mistään. Ja juuri nyt en voi sitä säätää.. :)
AIT PWZSV9 suoraan lattiaan, KA 198m2 vm 2004 1-taso OKT Pirkkala, 230m kaivo

Poissa peki

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2 420
  • IVT C7 168m kaivo. Maalämpöä kesäkuu 2004 alkaen
Vs: Alpha Innotec PWZSV Nordic Inverter
« Vastaus #106 : 20.02.18 - klo:20:20 »
Voisko liuoksen minimilämpötila -asetuksilla kuitenkin olla vaikutusta ... mulla ei ollut lähelläkään nollaa liuoksen lämpötilat (edes paluu takaisin kallioon), vaan oli jotain 2.5-2.9C minimissään. Kun vaihdoin min lämmönlähde 0C -> -5C ...  kallioon menevän liuoksen lämpötila tippui heti 1.3C - 1.4C -kieppeille.

Funtsin, että voisiko softassa olla joku piilotoiminto, että pumppu alkaa varomaan kun menee lähelle rajoja. Mene ja tiedä.
Kätevä toiminto tuo lämmönlähteen lämpötilan valinta :)

Poissa repomies

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 598
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Alpha Innotec PWZSV Nordic Inverter
« Vastaus #107 : 20.02.18 - klo:23:05 »
Kätevä toiminto tuo lämmönlähteen lämpötilan valinta :)

Invertteri voi himmailla hertsejä jos se haluaa pitää lämmönlähteen lämpötilan jossain tietyssä, siis ettei vedä sitä jäähän esimerkiksi.

Toistaiseksi itselläni ei ole näkynyt mitään muuta kuin tuo yksi selittämätön täyspysähdys. Kaivosta tulee nyt 1.6 ja menee -1.7C. Tuo asetus on vähän mysteeri. Vaihtelin käyttöliittymän kieltä ja googlailin sitä, mutta ei sille löydy dokumentaatiota. Taisi olla englanniksi min hsi flow max. Suomennos mukamas min lämmönlähde lt.
AIT PWZSV9 suoraan lattiaan, KA 198m2 vm 2004 1-taso OKT Pirkkala, 230m kaivo

Poissa peki

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2 420
  • IVT C7 168m kaivo. Maalämpöä kesäkuu 2004 alkaen
Vs: Alpha Innotec PWZSV Nordic Inverter
« Vastaus #108 : 20.02.18 - klo:23:21 »
Invertteri voi himmailla hertsejä jos se haluaa pitää lämmönlähteen lämpötilan jossain tietyssä, siis ettei vedä sitä jäähän esimerkiksi.

Toistaiseksi itselläni ei ole näkynyt mitään muuta kuin tuo yksi selittämätön täyspysähdys. Kaivosta tulee nyt 1.6 ja menee -1.7C. Tuo asetus on vähän mysteeri. Vaihtelin käyttöliittymän kieltä ja googlailin sitä, mutta ei sille löydy dokumentaatiota. Taisi olla englanniksi min hsi flow max. Suomennos mukamas min lämmönlähde lt.
Ottaako se enempi verkosta jos tuo lämmön lähde on säädetty lämpimälle?
Jos se tuon takia sammahtelee kv-syklin jälkeen, elvyttää kaivoa?
Sinulla on tuo talo saman ikäinenkin ja samat neliöt kuin mulla. Onko kerros ratkaisu vai yhdessä tasossa?

Poissa peki

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2 420
  • IVT C7 168m kaivo. Maalämpöä kesäkuu 2004 alkaen
Vs: Alpha Innotec PWZSV Nordic Inverter
« Vastaus #109 : 21.02.18 - klo:01:29 »
Voisko liuoksen minimilämpötila -asetuksilla kuitenkin olla vaikutusta ... mulla ei ollut lähelläkään nollaa liuoksen lämpötilat (edes paluu takaisin kallioon), vaan oli jotain 2.5-2.9C minimissään. Kun vaihdoin min lämmönlähde 0C -> -5C ...  kallioon menevän liuoksen lämpötila tippui heti 1.3C - 1.4C -kieppeille.

Funtsin, että voisiko softassa olla joku piilotoiminto, että pumppu alkaa varomaan kun menee lähelle rajoja. Mene ja tiedä.
Laskiko taajuus kun lämmön lähteen lämpötilan annettiin tipahtaa?
Tai jos siinä on tuon keruun ohjaus erillisenä, eli keruun pumpun nopeutta muutetaan tuolla lämmönlähteen lämpötilasäädöllä?
Ei tuohon oikein muutakaan syytä ihan äkkiä keksi.
Nämä on niitä kusetuksia parhaimmillaan joita meille tehdään  ;)
Tosin pelastus tulee huomenna kun tämäkin viesti leimataan jonkin juopon kirjoittamaksi ajankohta huomioiden :D

Poissa Roori

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5 228
  • Maalämpo... Ollakko vai Ei....KYLLÄ
Vs: Alpha Innotec PWZSV Nordic Inverter
« Vastaus #110 : 21.02.18 - klo:04:17 »
Voisko liuoksen minimilämpötila -asetuksilla kuitenkin olla vaikutusta ... mulla ei ollut lähelläkään nollaa liuoksen lämpötilat (edes paluu takaisin kallioon), vaan oli jotain 2.5-2.9C minimissään. Kun vaihdoin min lämmönlähde 0C -> -5C ...  kallioon menevän liuoksen lämpötila tippui heti 1.3C - 1.4C -kieppeille.

Funtsin, että voisiko softassa olla joku piilotoiminto, että pumppu alkaa varomaan kun menee lähelle rajoja. Mene ja tiedä.
Tuon kertomasi perusteella kyllä kuulostaa että pyrkii varomaan kaivoa (lähdettä) jos asetukset on semmoset...todnäk. laittoi keruun pumppua isommalle ja dT pienemmälle eli ei ajanut sitä osaa optimisti vaan antamasi rajan pohjalta. Sitten jos oikein äärirajat alkaa vastaan tulla niin saattaa sitten heitellä vastuksiakin apuun jos kaikki potku käytösssä ja raja lähestyy....nyt pakkasilla olis mahkut kokeilla.

Poissa repomies

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 598
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Alpha Innotec PWZSV Nordic Inverter
« Vastaus #111 : 21.02.18 - klo:06:46 »
Ottaako se enempi verkosta jos tuo lämmön lähde on säädetty lämpimälle?
Jos se tuon takia sammahtelee kv-syklin jälkeen, elvyttää kaivoa?
Sinulla on tuo talo saman ikäinenkin ja samat neliöt kuin mulla. Onko kerros ratkaisu vai yhdessä tasossa?

KV-syklin jälkeinen sammuminen on ihan satunnaista firmiksellä 3.81. Systemaattista se on firmiksellä 3.82.2. Sakemannien mukaan se vaan näkee hetken kuumaa paluuanturissa ja pöljä softa tekee sen mitä tekee kun se näkee kuumaa, eli jää odottamaan hystereesin alarajaa. 3.82.2 kohdalla tuo näyttää joltain suojaukselta. Epäilen että se haluaa antaa TEV:n jäähtyä ennen kuin starttaa kompuran. Mielestäni harmillinen toteutus. Edit: korjattu firmiksessä 3.84.0, joka käynnistää suoraan lämmityksen käyttövesisyklin jälkeen, ainakin mikäli pumppu lämmitti ennen käyttövesisykliä.

En tiedä paljonko tuo ottaa verkosta, ei ole omaa mittaria pumpulle. Ainakaan vielä. Mutta ei sillä ole juuri mahdollisuuksia säätää kaivosta otettavaa tehoa, jos vastuksia ei käytetä. Eikä se käytä vastuksia. EEV:tä tuossa ei ole. Säätää vaan hertsejä kompurassa ja kiertopumpuissa.

Kämppä on 1-taso. 20 asteen pakkasella tuo käyttöliittymä kertoo pumpun tekevän noin 6kW lämpöä. Vähän tuo teho heiluu sen mukaan onko lämpö laskussa vai paikallaan vai nousussa, sellaista tasaista 20 asteen pakkasta ei ole ollut.
« Viimeksi muokattu: 29.12.18 - klo:15:21 kirjoittanut repomies »
AIT PWZSV9 suoraan lattiaan, KA 198m2 vm 2004 1-taso OKT Pirkkala, 230m kaivo

Poissa repomies

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 598
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Alpha Innotec PWZSV Nordic Inverter
« Vastaus #112 : 22.02.18 - klo:18:20 »
18 tunnin ja 12 minuutin tilttauksesta sellainen havainto, että jos kompressorin taajuus on jo lähtöjään alle 40 hertsiä, mitään taajuudeen pudotusta (tai nousua) ei tapahdu mihinkään suuntaan. Näin kävi tänään kun lämpötila nousi ulkona aika jyrkästi päivällä ja pumppu oli sattunut menemään juuri liki minimitehoille kun lämmin lattialaatta luovutti lämpöä ja jäähtyi. Juuri tuolloin olisi pitänyt tapahtua seuraava TILT mutta ei mitään.

Samalla logilla näkyy kaksi tilttiä 18h 12 min päässä toisistaan. Niissä hertsit ja lämmitystehot romahtavat aika rajusti. Jos katsoisi edellisestä logista niin taatusti saisi 18h12min laskettua nykyisen login ensimmäiseen tilttiin, jne. Systemaattinen se on, mutta ei näy millään tapaa logissa, jos pumpun taajuus on lähtökohtaisesti alle 40 hertsiä.
AIT PWZSV9 suoraan lattiaan, KA 198m2 vm 2004 1-taso OKT Pirkkala, 230m kaivo

Poissa peki

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2 420
  • IVT C7 168m kaivo. Maalämpöä kesäkuu 2004 alkaen
Vs: Alpha Innotec PWZSV Nordic Inverter
« Vastaus #113 : 23.02.18 - klo:23:07 »
18 tunnin ja 12 minuutin tilttauksesta sellainen havainto, että jos kompressorin taajuus on jo lähtöjään alle 40 hertsiä, mitään taajuudeen pudotusta (tai nousua) ei tapahdu mihinkään suuntaan. Näin kävi tänään kun lämpötila nousi ulkona aika jyrkästi päivällä ja pumppu oli sattunut menemään juuri liki minimitehoille kun lämmin lattialaatta luovutti lämpöä ja jäähtyi. Juuri tuolloin olisi pitänyt tapahtua seuraava TILT mutta ei mitään.

Samalla logilla näkyy kaksi tilttiä 18h 12 min päässä toisistaan. Niissä hertsit ja lämmitystehot romahtavat aika rajusti. Jos katsoisi edellisestä logista niin taatusti saisi 18h12min laskettua nykyisen login ensimmäiseen tilttiin, jne. Systemaattinen se on, mutta ei näy millään tapaa logissa, jos pumpun taajuus on lähtökohtaisesti alle 40 hertsiä.
Herää kyllä kysymys että onko se ollenkaan taajarikone?


Poissa euroshopperi

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2 748
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Alpha Innotec PWZSV Nordic Inverter
« Vastaus #114 : 23.02.18 - klo:23:22 »
Invertteri voi himmailla hertsejä jos se haluaa pitää lämmönlähteen lämpötilan jossain tietyssä, siis ettei vedä sitä jäähän esimerkiksi.

Toistaiseksi itselläni ei ole näkynyt mitään muuta kuin tuo yksi selittämätön täyspysähdys. Kaivosta tulee nyt 1.6 ja menee -1.7C. Tuo asetus on vähän mysteeri. Vaihtelin käyttöliittymän kieltä ja googlailin sitä, mutta ei sille löydy dokumentaatiota. Taisi olla englanniksi min hsi flow max. Suomennos mukamas min lämmönlähde lt.

Tällaista lämpötilaherkkää seurantaa tarvitaan vain keskisen EU:n asetuksissa, kun lämmönlähteestä otetaan energiaa tuorevesikierrolla. Muistaisin joskus nähneeni jopa ohjeissa mainitun esim tuumasta pysymisestä Dt rajoissa ja paluun lämpötila on herkässä seurannassa. Liuoskierrolla taas pitää tuo kaivoon paluu laittaa -9 asteeseen. Olisko ollut Stiebelin ohjeissa tuo mahdollisuus valita liuos tai vesikierto. Joka tapauksessa laittakaa se -9 astetta asetuksiin, kun takuuvarmasti ei pelkkää vettä täällä käytetä kaivopiireissä.
350m², 1000m³, kaivot 2x165m
17kW Viessmann 300 G+
390 L KVV+ 500 L puskuri LV kierukalla+
Aurinkosähkö 2022. Fronius Gen24 10 kW + 34 kpl 375 W Doubleglass  12,75 kW.

Poissa repomies

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 598
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Alpha Innotec PWZSV Nordic Inverter
« Vastaus #115 : 23.02.18 - klo:23:27 »
Herää kyllä kysymys että onko se ollenkaan taajarikone?
Meinaan että jos pumppu pukkaa 18h lämpöö kämppään 40hertsillä niin pitäs aika kuuma olla.

Ehkä en osannut ilmaista itseäni riittävän yksinkertaisesti. Ihan tuo on invertterikone ja avaamalla foorumiin lähetetyt .dta tiedostot opendta-ohjelmalla, voit katsella itse miten pumppu säätää taajuutta. Niitä on täällä jo kahdesta pumpusta nähtävillä.

Tasan 65535 sekuntin (18h 12min) käyntiajan jälkeen pumpun invertteri tilttaa ja kompressorin taajuus putoaa 40 hertsiin, jos se on ollut sitä korkeammalla juuri tuota ennen. Tämä toistuu taas seuraavan 65535 sekuntin kuluttua. Tällaista invertterin sekoamista ei näytä tapahtuvan, jos sattumalta tuossa 65535 sekuntin kohdalla taajuus on jo valmiiksi alle 40Hz. Sekoamisen jälkeen pumppu alkaa nostella taajuutta kohti entistä arvoaan. Jos pumppu lämmittää suoraan pattereita ilman varaajaa, korjausliike tulee varmaan aika äkkiä, koska palaavan veden lämpötila tippuu tuossa tapauksessa nopeasti. Jos on puskurivaraaja tai lämmittää suoraan lattiaa niin kestää kohtalaisen kauan ennen kuin pumppu korjaa taajuuden entiselleen. Nimittäin minulla ensin lattialaatan pitää jäähtyä, jotta pumppu tajuaisi että taajuutta pitäisi nostaa, ja koska lämpötilaero palaavan veden tavoitelämpöön on sittenkin aika pieni, säätö on kovin hidas. Paluuohjauksen kiroja.

Minun kämpässäni, näillä pakkasilla, pumppu käy valtaosan ajasta reippaasti yli 40 hertsin taajuudella. Jopa 100Hz on tullut nähtyä, maksimi olisi 120Hz mutta sitä en ole vielä nähnyt. Eikä täällä kuuma ole sisällä, joku 22-23 astetta huoneesta riippuen. Esimerkiksi juuri nyt ulkona on -18C ja ulkolämpötila laskee hyvää vauhtia. Pumpun pitää nostaa lattialaatan lämpöä, ja se hörppäisee aika paljon tehoa. Pumppu käy nyt 6kW teholla, taajuus on 88Hz. Tehontarve tasoittuu sitten kun ulkolämpötila pysyy tovin paikallaan.
AIT PWZSV9 suoraan lattiaan, KA 198m2 vm 2004 1-taso OKT Pirkkala, 230m kaivo

Poissa repomies

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 598
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Alpha Innotec PWZSV Nordic Inverter
« Vastaus #116 : 23.02.18 - klo:23:29 »
Tällaista lämpötilaherkkää seurantaa tarvitaan vain keskisen EU:n asetuksissa, kun lämmönlähteestä otetaan energiaa tuorevesikierrolla. Muistaisin joskus nähneeni jopa ohjeissa mainitun esim tuumasta pysymisestä Dt rajoissa ja paluun lämpötila on herkässä seurannassa. Liuoskierrolla taas pitää tuo kaivoon paluu laittaa -9 asteeseen. Olisko ollut Stiebelin ohjeissa tuo mahdollisuus valita liuos tai vesikierto. Joka tapauksessa laittakaa se -9 astetta asetuksiin, kun takuuvarmasti ei pelkkää vettä täällä käytetä kaivopiireissä.

Tuo asetus jota haet, on nimeltään "Min Liuos LT"   -9.0°C

Se tosiaan on tuo -9C. En tiedä, mitä tuo "Min lämmönlähde LT" tekee. Hambula ehkä tietäisi, mutta panttaa salaisuutta..  :D
AIT PWZSV9 suoraan lattiaan, KA 198m2 vm 2004 1-taso OKT Pirkkala, 230m kaivo

Poissa peki

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2 420
  • IVT C7 168m kaivo. Maalämpöä kesäkuu 2004 alkaen
Vs: Alpha Innotec PWZSV Nordic Inverter
« Vastaus #117 : 23.02.18 - klo:23:30 »
Tällaista lämpötilaherkkää seurantaa tarvitaan vain keskisen EU:n asetuksissa, kun lämmönlähteestä otetaan energiaa tuorevesikierrolla. Muistaisin joskus nähneeni jopa ohjeissa mainitun esim tuumasta pysymisestä Dt rajoissa ja paluun lämpötila on herkässä seurannassa. Liuoskierrolla taas pitää tuo kaivoon paluu laittaa -9 asteeseen. Olisko ollut Stiebelin ohjeissa tuo mahdollisuus valita liuos tai vesikierto. Joka tapauksessa laittakaa se -9 astetta asetuksiin, kun takuuvarmasti ei pelkkää vettä täällä käytetä kaivopiireissä.
Mutta miksi tuossa lämmönlähteen valinnassa tipahtaa keruun lämpötila kun sitä säädetään?

Poissa repomies

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 598
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Alpha Innotec PWZSV Nordic Inverter
« Vastaus #118 : 23.02.18 - klo:23:34 »
Mutta miksi tuossa lämmönlähteen valinnassa tipahtaa keruun lämpötila kun sitä säädetään?

Ei nämä koneet mitään taikureita ole, ei ne pysty keruun lämpötilaa muuttamaan muuten kuin lämmittämällä enemmän tai vähemmän.

Pumppu voi joko 1) vähentää tehoja eli kompressorin kierroksia 2) heikentää hyötysuhdetta. Koska EEV:tä ei ole, hyötysuhteen heikentäminen onnistuu vain kiertopumpuilla, eli heikosti. En ole nähnyt vielä mitään himmailua, kyllä tämä vehje ottaa kaivosta energiaa kuten pitää ja lämmittänyt on hyvinkin 7.5kW teholla parhaimmillaan, tuolloin oli liuos sisään +1.2C ja ulos -2.2C.
AIT PWZSV9 suoraan lattiaan, KA 198m2 vm 2004 1-taso OKT Pirkkala, 230m kaivo

Poissa peki

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2 420
  • IVT C7 168m kaivo. Maalämpöä kesäkuu 2004 alkaen
Vs: Alpha Innotec PWZSV Nordic Inverter
« Vastaus #119 : 23.02.18 - klo:23:41 »
Ei nämä koneet mitään taikureita ole, ei ne pysty keruun lämpötilaa muuttamaan muuten kuin lämmittämällä enemmän tai vähemmän.

Pumppu voi joko 1) vähentää tehoja eli kompressorin kierroksia 2) heikentää hyötysuhdetta. Koska EEV:tä ei ole, hyötysuhteen heikentäminen onnistuu vain kiertopumpuilla, eli heikosti. En ole nähnyt vielä mitään himmailua, kyllä tämä vehje ottaa kaivosta energiaa kuten pitää ja lämmittänyt on hyvinkin 7.5kW teholla parhaimmillaan, tuolloin oli liuos sisään +1.2C ja ulos -2.2C.
Missä vaiheessa tarvitsit 7,5kw lämmitystehoa?