Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: 1-wire anturit, arduino, pushingbox ja google sheets  (Luettu 8462 kertaa)

Poissa Donut

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 27
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Ajattelin kaikkien iloksi laittaa tietoja omasta loki / monitorointijärjestelmästä.

Järjestelmä on vielä osittain rakenteilla ja 1-wire antureita tulee lisää ainakin seitsemän jotka kytken IV-koneeseen ja sen esilämmityspatterin erilliseen maapiiriin.

Tällä hetkellä antureita (DS18B20) on siis 10kpl ja ne on yhdistetty kahdella oksalla (paino noin 30m) kiinalaiseen arduino mega klooniin johon on liitetty myös kello- ja ethernet-moduuli. LAN-moduulissa on myös muistikorttipaikka ja arduinon on ohjelmoitu tallentamaan kaikki lämpötilatiedot kahden minuutin välein muistikortille ja samalla lähettämään ne netin kautta pushingbox-palveluun, joka välittää ne google sheets scriptin kautta online taulukkoon.

Taulukkoon olen sitten lisännyt 7vrk ja 24h diagrammit joita voi lueskella suoraan netistä vaikka kännykällä.

Tähän mennessä koko järjestelmän hinta on ollut suunnilleen:
Arduino mega klooni = 15€
Ethernet moduuli = 10€
Kellomoduuli = 4€
20kpl IP65 suojattua 1-wire anturia = 35€
Jotain johtoja, vanha muistikortti ja vanha kännnykän laturi virtalähteeksi, yhteensä ehkä 5€

=> 75€

Lopputulos:
https://sites.google.com/view/sammalkallio

Julkaisen arduinon koodin ja linkkejä ohjeisiin jos asia kiinnostaa ja kun itse ehdin
« Viimeksi muokattu: 04.04.17 - klo:21:38 kirjoittanut Donut »
IVT 312C, Akvaterm Nero 1000l, SMA TriPower 5000TL ja 6120W aurinkopaneeleita sekä itse väkerretty arduino pohjainen lokijärjestelmä.

Poissa Donut

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 27
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Vs: 1-wire anturit, arduino, pushingbox ja google sheets
« Vastaus #1 : 01.04.17 - klo:18:05 »
Tuo jaettu interaktiivinen diagrammi vaatii ilmeisesti kaikille käyttäjille erillisen käyttöoikeuden. Tässä kuitenkin kuva taulukon näkymästä.

Kävin poistamassa loma-alennuksen tuossa aamulla jonka seurauksena lämmöt nousi kuvan mukaisesti.

IVT 312C, Akvaterm Nero 1000l, SMA TriPower 5000TL ja 6120W aurinkopaneeleita sekä itse väkerretty arduino pohjainen lokijärjestelmä.

Poissa Korruptio

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 19
  • Maalämpöfoorumi
Vs: 1-wire anturit, arduino, pushingbox ja google sheets
« Vastaus #2 : 01.04.17 - klo:19:39 »
Hienolta näyttää ja systeemin hinta on kohdillaan. Onko tuossa 30pv maksimi vai voiko se tehdä vaikka toisen taulukon jokaiselle kuukaudelle?
Viessmann Vitocal 222-G 10kW & 210m poraus

Poissa Donut

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 27
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Vs: 1-wire anturit, arduino, pushingbox ja google sheets
« Vastaus #3 : 04.04.17 - klo:07:55 »
Tiedot kerätään Sheetsiin yhteen taulukkoon uusiksi riveiksi. Joka päivä tulee 720 riviä (x 21 solua), joten rajaksi muodostuu Sheetsin maksimi käytettyjen solujen määrä joka on ilmeisesti 400000. Eli taulukkoon mahtuu 20 anturilla 26 päivän tiedot.

Muistikortille tiedot kirjoitetaan txt tiedostoon riveiksi. Sen voi importata exceliin, joka nykyään ottaa vastaan reilut miljoona riviä => tietoja saa mahtumaan yhteen tiedostoon noin neljän vuoden edestä.

Eli ihan automaattinen tuo tiedon tilastointi ei ole, mutta toimii loistavasti analysoititarkoituksessa.
En ole aivan varmia mihin kuukauden käyriä itseasiassa edes tarvitsisi. Kaikki laitteistoon tehdyt muutokset näkyvät viikon historiatiedolla ja näitä viikon diagrammeja voi sitten tallettaa halutessaan vaikka kuvina.
IVT 312C, Akvaterm Nero 1000l, SMA TriPower 5000TL ja 6120W aurinkopaneeleita sekä itse väkerretty arduino pohjainen lokijärjestelmä.

Poissa Donut

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 27
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Vs: 1-wire anturit, arduino, pushingbox ja google sheets
« Vastaus #4 : 09.11.17 - klo:21:10 »
Nyt löytyy graafit sekä lämmitysjärjestelmälle, että IV-järjestelmälle.

Vesikiertoinen puuliesikin on kytketty ja sen tuottama lämpö näkyy siirtyvän varaajaan ja huoneilmaan ihan mukavasti.

Vielä pitää vähän koodailla, että saan samoihin graafeihin aurinkosähkölaitteiston tuotannon, mutta kaikki aikanaan :)

https://sites.google.com/view/sammalkallio
IVT 312C, Akvaterm Nero 1000l, SMA TriPower 5000TL ja 6120W aurinkopaneeleita sekä itse väkerretty arduino pohjainen lokijärjestelmä.

Poissa jpvain

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 28
  • Maalämpöfoorumi
Vs: 1-wire anturit, arduino, pushingbox ja google sheets
« Vastaus #5 : 24.12.17 - klo:21:38 »
Terve,

olen itse toteuttamassa samanlaista järjestelmää, haluaisitko julkaista käyttämäsi arduino-koodin ja/tai ohjeita joita olet käyttänyt? Helpottaisi paljon minua ainakin :)
Uudisrakennus, Brutto 440m2