Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Vaillant - maapiiri lämpötilaero 15 astetta  (Luettu 3719 kertaa)

Poissa geokimmo

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 6
  • Maalämpöfoorumi
Vaillant - maapiiri lämpötilaero 15 astetta
« : 18.05.17 - klo:08:33 »
Vaillantin maalämpöpumppu tuli hommattua 2014 syksyllä. Maapiirin "paisuntapullossa" neste pikku hiljaa vajosi alaspäin ja Honkoliin vaihtoi sen tilalle kalvopaisunta-astian loppusyksyllä 2016. Kuukausittain olen ottanut maalämpöpumpulle laitetusta omasta sähkömittarista kulutuslukuja ylös ja vaikuttasi, että sähköä olisi  kulunut hieman enemmän tuon toimenpiteen jälkeen ts hyötysuhde olsi laskenut. Maapiirin sihtiä olen puhdistanut pari kolme kertaa ennen tuota kalvopaisunta-astian asennusta ja sihdissä ei tuolloin ollut mainittavasti sakkaa koskaan.

Nyt maanantaina sitten maapiirin paineet olivat pudonneet ja lämpöpumppu pysähtynyt. Syylliseksi paineen putoamiseen löytyi maapiirin paluusta mutteri, joka oli haljennut. Maapiirin sihdissä oli sakkaa, jonka huoltomies poisti ja epäili sen osittain vaikuttaneen siihen, että mutteri oli haljennut (paluupiirin lämpötila sen vuoksi alhaisempi).

Huoltomiehen maanantain käynnin jälkeen sitten pummpu pysähtyi keskiviikkona. Maasta tuleva lämpö oli noin +5 ja paluussa laskee noin -10 asteeseen, johon asetukseen näyttää nyt tuo pumppu pysähtyneeseen (jäätymisen esto). Tuohon maapiirin sihtiin oli tullut taas sakkaa jonka putsain eilen illalla. Nyt pumppu oli taas pysähtynyt kun aamulla katsoin - samaan syyhyn paluu -10 astetta. Sen tarkemmin en asiaa vielä tutkinut.

Mitähän mahdollisia syitä tuohon voisi olla? Ajattelin asentaa oman lämpötilamittarin maapiirin tuloon ja paluuseen ja tarkistaa näin anturien kunnon. Samoin tarkistan sihdin jälleen. Mitä muita syitä tuohon vikaan voisi olla?

Poissa tomppeli

  • Yleismoderaattori
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 8 603
  • Vanha pieru!
Vs: Vaillant - maapiiri lämpötilaero 15 astetta
« Vastaus #1 : 18.05.17 - klo:08:48 »
Kyllähän tuo kertoisi maakierron ongelmista.
Onkohan putkiston asennuksen yhteydessä maakiertoon päässyt jotain moskaa, joka toistuvasti tukkii roskasihdin.
Roskaa ei saisi päästä höyrystinlämmönvaihtimeen, jotta se ei tukkeutuisi.
Auttaisiko ahkera sihdin puhdistelu?

Poissa Matias

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4 583
Vs: Vaillant - maapiiri lämpötilaero 15 astetta
« Vastaus #2 : 18.05.17 - klo:12:10 »


Huoltomiehen maanantain käynnin jälkeen sitten pummpu pysähtyi keskiviikkona. Maasta tuleva lämpö oli noin +5 ja paluussa laskee noin -10 asteeseen, johon asetukseen näyttää nyt tuo pumppu pysähtyneeseen (jäätymisen esto). Tuohon maapiirin sihtiin oli tullut taas sakkaa jonka putsain eilen illalla. Nyt pumppu oli taas pysähtynyt kun aamulla katsoin - samaan syyhyn paluu -10 astetta. Sen tarkemmin en asiaa vielä tutkinut.

Mitähän mahdollisia syitä tuohon voisi olla? Ajattelin asentaa oman lämpötilamittarin maapiirin tuloon ja paluuseen ja tarkistaa näin anturien kunnon. Samoin tarkistan sihdin jälleen. Mitä muita syitä tuohon vikaan voisi olla?

Jos maapiirin putkistoon on jäänyt ilmaa niin liuoksen kierto heikkenee tai pysähtyy.Noin suuret lämpötilaerot keruun menon ja paluun välillä kertoo ettei liuos kierrä,ainakaan kunnolla.
Varmaan perusteellinen ilmaus auttaisi asiaan ;)
9kw Ekowell EPT400 vuodesta 1998
Jämä Kantikas 1250l Keruu 2X200m

Poissa geokimmo

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 6
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Vaillant - maapiiri lämpötilaero 15 astetta
« Vastaus #3 : 22.05.17 - klo:13:43 »
Kiitos vastauksista. Tuota mutasihtiä olen pari kertaa nyt tyhjennellyt ja lämpötilaero on pudonnut 9 asteeseen - eli on edelleen liian korkea, mutta lämpöpumppu ei pysähdy virheesen. Sakkaa kertyy jostain syystä ja sihtiä nyt tarkistan parin päivän välein. Ajattelin vielä jossain vaiheessa kaivaa maapiirin kiertopumpun esiin ja koitan ilmata sen samoin kuin mahdollisesti säädän pumpusta kiertonopeutta suuremmaksi joksikin aikaa (jos nopeus on säädettävissä ja säätövaraa on). Jos sakan tiheällä poistolla ja kiertopumpun ilmauksella ja nopeussäädöillä en saa toivottua lopputulosta, pyydän huoltomiehen ilmaamaan koko maapiirin kun tuohon itsellä ei ole välineitä. Tosin kysyn varmaan ensin tarjousta ilmaukselle ja vertaan hintaa siihen, että ostaisin itselleni ilmausvälineet - jossain olen nähnyt "roskapönttövirityksiä" . Asialla ei nyt ole kiire kun tuo ongelma tuli ilmi tässä kesän kynnyksellä ja vastuksilla veden lämmitys ei loppujen lopuksi ole kovinkaan kallista jos tuo maalämpöpumppu päättäsi jumahtaa jäätymisenestoon. Lämpötila-anturien viat olen poissulkenut.

Tuo mutasihti on parin venttiilin välissä. Olen sulkenut venttiilit, puhdistanut sihdin ja avannut venttiilit. Aloin nyt pohtimaan, että pitäisikö tuossa jättää sihdin mutteri raolleen kun venttiilejä aukaisee, jotta ilma pääsee pois tuossa sihdin puhdistuksessa. Tosin sanoen olenko itse päästänyt sihdin puhdistuksessa ilmaa tuonne kiertopumpulle?