Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Carrier 30NQC6XP käyntiaika  (Luettu 6403 kertaa)

Poissa Cantaja

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 2
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
Carrier 30NQC6XP käyntiaika
« : 03.01.08 - klo:12:20 »
Minulla on yllämainittu pumppu 100l puskurivaraajalla ja asustelen Turun liepeillä. Talo on hieman yli 160m2. Lämpöasetukset pumpussa on kosteille tiloille 1,6 ja hienosäätö 4,5 ja kuiville 2,2 ja hienosäätö 0,5.

Kuten varmaan otsikosta  voi päätellä, ihmettelen pumpun pitkää käyntiaikaa. Viimeisen 24h aikana se on käynyt 18h ja ulkolämpötila on laskenut 0,5 asteesta -3,5 asteeseen. Saunassa ei ole käyty, joten lämmintä vettä ei ole tarvittu ylimäärin.

Olen putsaillut sihtejä aika ahkeraan ja ne ovat siis puhtaat. Maapiirin lämpötilaerot ovat myös yli "rajojen". Ero oli äsken vettä lämmitettäessä 7,9 astetta! Käsittääkseni sen pitäisi olla ainakin alle 5, mutta noin 3 astetta olisi hyvä...? Myyjän mielestä anturivika (puhelindiagnoosi), mutta itse olen hieman huolissani.

Kiitoksia etukäteen kannanotoista.

Poissa tomppeli

  • Yleismoderaattori
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 8 603
  • Vanha pieru!
Re: Carrier 30NQC6XP käyntiaika
« Vastaus #1 : 03.01.08 - klo:13:31 »
- Onko maanesteen paisuntasäiliössä nestepinta näkyvissä? Siis onko maanestettä riittävästi?
- Eihän maapiirissä ole ilmaa? Kuuluuko maaputkista ilman aiheuttamaa lorinaa?
- Onko maanesteen kiertopumppu täysnopeudella? Pumpussa on yleensä kolmiasentoinen tehovalitsin, ei kaikissa.
Hyvää ja Lämmintä alkanutta vuotta 2008 "Cantaja"lle!

Poissa Cantaja

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 2
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
Re: Carrier 30NQC6XP käyntiaika
« Vastaus #2 : 03.01.08 - klo:14:30 »
"Maanesteen" pinta on näkyvissä eli sanoisin määrän olevan ok. Lotinaa ei myöskään kuulu. Kiertopumppuunkaan ei ole kukaan koskenut, joten se on kolmosella.

Minulla on myös "maaviileäjärjestelmä", mutta se puoli on suljettuna tällaiseen vuoden aikaan.

Se maapiirin tulon ja poiston ero on tässä jo jonkin aikaa kasvanut. Alunperin se oli siinä kolmen asteen nurkilla. Siitä jonkin ajan päästä 5 astetta ja nyt sitten tuo 7 ja juuri äsken jopa 8 astetta. Pumppu on ollut hieman yli vuoden käytössä ja nuo erot ovat kasvaneet tässä loka-tammikuussa.

Millaisia nuo käyntiajat sitten pitäisi olla? Onko 18h vrk:ssa liikaa näillä pienillä pakkasilla? Mitäköhän sitten käy, kun pakkasta on 20 astetta (jos sellaiseen tänä talvena päästään).

Poissa tomppeli

  • Yleismoderaattori
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 8 603
  • Vanha pieru!
Re: Carrier 30NQC6XP käyntiaika
« Vastaus #3 : 03.01.08 - klo:14:45 »
18 tuntia vuorokaudessa jo näillä "keleillä" tuntuu paljolta.
Riippuu tietysti siitä, kuinka osatehoiseksi pumppusi on mitoitettu.

Lähinnä tuntuisi siltä, että maaneste kiertäisi kunnolla. Joku "ahistaa" tai kiertopumpun teho ei riitä.
Eihän maanestettä ole laimennettu vedellä, että muodostuisi jäähileitä.
Kyllä menee arvailuksi.
Mittaa varalta jollain muulla mittarilla maasta tulevan ja maahan menevän putken pintälämpötilat pumpun käydessä.
Maasta pitäisi tulla muutaman plus asteen vettä ja maahan saa mennä lähes nollan lämpöistä vettä ja se noiden ero pitäisi olla noin 3-4 astetta.
Lycka Till !