Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Maapiirin ilmaus  (Luettu 11097 kertaa)

Poissa Sähköasentaja

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 17
  • Maalämpöfoorumi
Maapiirin ilmaus
« : 12.01.17 - klo:15:53 »
Onko todella niin, että keruupiirin ilmaukseen tarvittava "pumppaamo" on rakennettava itse?

Kun tekee työkseen etupäässä muuta kuin MLP -asennuksia, tämä tee-se-itse -henki tuntuu perin vieraalta. CE merkkien ja suoritustasoilmoitusten kanssa saa olla muissa ammateissa tarkkana. Tuntuu aika erikoiselta, ettei kunnon työvälinettä näytä saavan valmiina.

Poissa jm82

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1 448
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Maapiirin ilmaus
« Vastaus #1 : 12.01.17 - klo:17:31 »
Onko todella niin, että keruupiirin ilmaukseen tarvittava "pumppaamo" on rakennettava itse?

Kun tekee työkseen etupäässä muuta kuin MLP -asennuksia, tämä tee-se-itse -henki tuntuu perin vieraalta. CE merkkien ja suoritustasoilmoitusten kanssa saa olla muissa ammateissa tarkkana. Tuntuu aika erikoiselta, ettei kunnon työvälinettä näytä saavan valmiina.
Kyllä noissa kaupassa ostetuissa tuotteissa varmaan CE merkintä on?

Itse ilmasin tavallisella 700W kastelupumpulla. Pumppuun imuletku joka 20 L astiaan. Lisäksi tarvitsi kaksi pesukoneen vesijohtoa. Ilmauksen jälkeen vielä paineistin sillä samalla pumpulla.

Lainaus
Laite vastaa nykyaikaisinta tekniikkaa sekä noudattaa sähkövirtaan liittyviä turvallisuusvaatimuksia laitteen valmistushetkellä.

Yksi vaihtoehto:
https://www.tokmanni.fi/puutarhan-kasteluvalineet-ja-pumput/puutarhapumppu-600w/6438114377581/dp

http://www.motonet.fi/fi/tuote/888024/Pesukoneen-kytkentaletku-25-m
nibe 1217-10 vm2008, 200m kaivo, vanha 400 L (puskuri)varaaja esilämmityskierukalla. Itse asenneltu 24.11.2014. -73 120m (165).

Poissa Sähköasentaja

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 17
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Maapiirin ilmaus
« Vastaus #2 : 12.01.17 - klo:18:13 »
Kiitos.

Ajatuksena oli hankkia kokonainen järjestelmä; analogiana koeponnistuspumpun hankinta.

Laitteen kokoaminen erilaisita osista on kyllä tuttua IV puolen hommista. Viimeksi rakennettii poria. Nykytaloissa on älytön määrä eristettä -jopa metrisiä kerroksia, reikäsaha ei yllä eikä kanavan kokoisia poria ole, ellei itse tee. Siinä vaan menee aikaa laitteiden keksimiseen ja se on pois muusta.

Koeponnistuslaitteet on LVI -töitä varten, mutta tuo keruuputkiston spuulaus vaatii sellaisen volyymin nestettä, ettei sitä kukaan jaksa käsin pumpata.

Eikun pumppukaupoille.

Poissa fraatti

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4 336
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Maapiirin ilmaus
« Vastaus #3 : 13.01.17 - klo:07:03 »
Olen tuollaisen valmiin hiukan nokkakärryä muistuttavan laitteen nähnyt jossain myynnissä. Kyseisessä laitteessa oli tuossa säiliö tai kaksi ja niiden päällä pumppu. Juuri mitään muutahan tuo ei vaadikaan. Yritin etsiä laitetta mutten löytänyt sitä enää mistään. Hinta laitteelle on kuitenkin todennäköisesti sen verran suolainen että moni käyttää vain irtonaista tehokasta kiertovesipumppua jossain astian päällä....
Viessmann Vitocal 333-G, 180m kaivo
171m2/500m3 talo + 70m2/200m3 talousrakennus
Kokonaissähkö n 10000kWh(MLP n 5500kWh, IV-kone n 700kWh)

Poissa euroshopperi

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2 775
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Maapiirin ilmaus
« Vastaus #4 : 13.01.17 - klo:11:39 »
Mulla kävi asentaja ilmaamassa tuollaisella nokkakärryllä. Siinä oli pumppu kinnitetty pyörillä varustetun jäteastian irtokanteen ja litkua kaadettiin ensin se 30 L ja saman verran vettä. Pumppu päälle ja tihrusteltiin, josko litku vähenee. Toinen kanisteri jäi yli ja tuon pumpun annettiin pyöriä n. 1 tunti/ kaivo. Eli paluu litku tuli siihen astiaan ja siinähän ne ilmat erottuu. N. 1/2 tunnin pumppaamisen jälkeen meni tuo liuos täysin valkoiseksi useamman minuutin ajaksi. Tuon tulkitsin niin, että vasta tuolloin tuli kaikki ilma sieltä pohjaltakin lopulta ympäri. Paras tapahan olisi pumpata vuorotellen 2 suuntaan, kunnes aina tulee pelkää litkua. Tuo pakottaminen sille ilmatulpalle kiertämään varmuudella sieltä pohjan läpi saattaa jäädä monella toteutumatta, kun vertaa tuohon omaan kokemukseen siitä maitolitkusta.
350m², 1000m³, kaivot 2x165m
17kW Viessmann 300 G+
390 L KVV+ 500 L puskuri LV kierukalla+
Aurinkosähkö 2022. Fronius Gen24 10 kW + 34 kpl 375 W Doubleglass  12,75 kW.

Poissa sam68

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2 225
Vs: Maapiirin ilmaus
« Vastaus #5 : 13.01.17 - klo:14:20 »
Mulla on tällainen suunnanvaihtajalla varustettuna. Ei sovellu maapiireihin kuin ehkä 200m putkelle, mutta porakaivoihin kyllä ja hienosti.
Kaivohan pitää ilmata molempiin suuntiin ja vain vaakaosuus+lämpöpumppu. Pystyosalle ei tietenkään ilmaa pääse.

http://www.rems.de/cutting-chamfering-deburring-assembling/electric-filling-and-flushing-unit/rems-solar-push.aspx
* Maalämpöjä Oulusta Kalajoelle * Uusiolämpö Oy Raahe *

Poissa fraatti

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4 336
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Maapiirin ilmaus
« Vastaus #6 : 13.01.17 - klo:15:14 »
Mulla ilmaus tehtiin kiertovesipumpulla jossa nostokorkeus oli 28m ja teho jotain parin kW luokkaa.
Viessmann Vitocal 333-G, 180m kaivo
171m2/500m3 talo + 70m2/200m3 talousrakennus
Kokonaissähkö n 10000kWh(MLP n 5500kWh, IV-kone n 700kWh)

Poissa jm82

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1 448
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Maapiirin ilmaus
« Vastaus #7 : 13.01.17 - klo:15:23 »
Täällä tein täytön niin että toinen katkoi täyttöpumppua ja itse päästin kahdesta ylimmäisestä ilmauksesta ilmaa pois. Ne ilmausruuvit olin ottanut kokonaan pois. Noin sai maalämpöpumpun ja vaakaputket hyvin täytettyä, eikä mennyt ilmaa sinne kaivoon asti.
Kun vaakaputket oli kokonaan täynnä ja ilmat pois, niin toinenkin letku täyttöryhmään ja pumppu sai pyörittää liuosta pöntössä jotain 5 tuntia. Sen jälkeen paluu hana kiinni ja seurasin kun paine alkoi nousemaan ja sitten toinenkin hana kiinni.
nibe 1217-10 vm2008, 200m kaivo, vanha 400 L (puskuri)varaaja esilämmityskierukalla. Itse asenneltu 24.11.2014. -73 120m (165).

Poissa WPF

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 543
  • Säästöä pumpulla
Vs: Maapiirin ilmaus
« Vastaus #8 : 13.01.17 - klo:15:50 »
Tässä yksi vaihtoehto:
http://www.wseprodukter.se/hans.html
Stiebel Eltron WPF 7 E + SBP 501 WP Sol

Poissa euroshopperi

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2 775
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Maapiirin ilmaus
« Vastaus #9 : 19.01.17 - klo:02:13 »
Mulla ilmaus tehtiin kiertovesipumpulla jossa nostokorkeus oli 28m ja teho jotain parin kW luokkaa.

Mulla tehtiin ilmaus ihan sellaisella vesiautomaatin pumpulla, jossa oli kyllä tehoa riittävästi. Tuo valkoinen vesi oli kyllä ittelle ihan ensimmäinen kerta, kun näin miten kovan paineen takia kaivon pohjalla liennut kaasu vapautuessaan värjää veden valkoiseksi. Ne mikrokuplat oli niin pieniä, ettei niitä erottunut mitenkään siitä litkusta. Vasta laidoilla alkoi ikäänkuin näkyä pientä kuplaakin. Ja tuota valkoista litkua tuli useamman minuutin ajan, kunnes kirkastui ja pyöritystä jatkettiin vielä 1/2-tuntia. Siinä kohtaa tuli kyllä mieleen, että onkohan kaikki kaivot saatu varmasti kunnolla ilmattua. Se ilmahan siellä alasmeno putkessa vain lurputtaa vaikka maailmantappiin ilman, että siitä itte tietää yhtään mitään. Ilmahan ei tule kiertopumpulle takaisin jos pumppu ei satu olemaan se lenkin ylin kohta. Ainoa mistä tuon ilman voisi päätellä on paineen seilaaminen systeemissä. Jos ei se sitten sieltä vähitellen pääse johonkin automaattiselle ilmausventtiilille. Mulla on muuten edelleen ilmaimen korkki auki odottamassa kuplia. Eli yli 3 vuotta on saanut nyt ilmailla rauhassa. Ja mulla siis tehtiin tuo ilmaus yhteen suuntaan sen takaiskuventtiilin takia, joka tuli maakylmää varten varoiksi. Olishan sieltä voinut ottaa lautasen irti ilmauksen ajaksi, mutta se Virolainen ei viittinyt vaihdella letkuja.
350m², 1000m³, kaivot 2x165m
17kW Viessmann 300 G+
390 L KVV+ 500 L puskuri LV kierukalla+
Aurinkosähkö 2022. Fronius Gen24 10 kW + 34 kpl 375 W Doubleglass  12,75 kW.

Poissa fraatti

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4 336
  • Maalämpöfoorumi
Viessmann Vitocal 333-G, 180m kaivo
171m2/500m3 talo + 70m2/200m3 talousrakennus
Kokonaissähkö n 10000kWh(MLP n 5500kWh, IV-kone n 700kWh)

Poissa euroshopperi

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2 775
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Maapiirin ilmaus
« Vastaus #11 : 26.01.17 - klo:06:50 »
Täsmälleen sama härpäke oli meillä, mutta mustana.
350m², 1000m³, kaivot 2x165m
17kW Viessmann 300 G+
390 L KVV+ 500 L puskuri LV kierukalla+
Aurinkosähkö 2022. Fronius Gen24 10 kW + 34 kpl 375 W Doubleglass  12,75 kW.