Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Autotallin lattialämmitys  (Luettu 13091 kertaa)

Poissa mtalo

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 280
Autotallin lattialämmitys
« : 09.01.12 - klo:16:51 »
Tällä hetkellä talon ja autotallin lattialämmitykset ovat samassa piirissä. Kummassakaan rakennuksessa ei ole huonetermostaatteja ja menoveden lämpötilan hienosäätö hoidetaan olohuoneessa olevalla huoneanturilla. Varaajaa tai ylimääräistä kiertovesipumppua lämmityspiireissä ei ole.

Autotallin matalampi sisälämpötila on hoidettu virtauksia kuristamalla. Autotallissa on yhteensä neljä lattialämmityspiiriä. Pumppu on Nibe1217, joka ei pysty ohjaamaan kahta lämmityspiiriä.

Virtaukset ovat autotallissa aika pienet, kun sisälämpötila on noin 10C. Rakennusaikana nosto-oven edessä oleva piiri jäätyi, mutta onneksi vaurioita ei syntynyt. Tämän vuoksi hirvittää putkien uudelleen jäätyminen ja haluaisin saada putkiin kovemman virtauksen sisälämpötilan nousematta eli menoveden lämpötilaa pitäisi tiputtaa.

Sain käsiini käytetyn kiertovesipumpun, oumanin ja siihen kuuluvan shuntin. Olen alannut suunnittelemaan, jos tuon asentaisi autotallin lattialämmityspiiriin. Eli pumppua ohjattaisiin talon tarpeiden mukaan ja menovesi menisi sellaisenaan taloon, mutta ouman tiputtaisi menoveden lämpötilaa autotalliin sopivaksi. Virtauksia ei tarvitsisi tällöin juurikaan kuristaa. Tuohonhan riittäisi myös käsisäätöinen shuntti, jolla tiputettaisiin menoveden lämpötilaa noin 50%. Mutta kun tommonen ouman löytyy, kai se kannattaisi hyödyntää tässä projektissa.

Toisinaan joudun nostamaan hetkellisesti (muutamaksi päiväksi) autotallin lämpötilaa, mikä on aika hankalaa käsisäätöisillä piireillä; tai siis ainakin lämpötilan palauttaminen. Tähänkin olisi oumanista ja autotallissa olevasti huoneanturista apua.

Pohdiskelin muutamia asioita, joihin tarvitsisin neuvoa.
1. Mitenkä kytkentä tehdään niin, ettei synny ongelmia käyttöveden tekemisen aikana? Tällöinhän mlp:n oma kiertovesipumppu sirtää vettä kaksoisvaipan läpi. Periaatteessa autotallin kiertovesipumppu alkaisi pyörittämään talonkin lämmityspiirissä vettä väärin päin. Onko tästä erityistä hattaa? Periaateessahan tuo olisi hyvä toiminnallisuus LTOn vesipatteria ajatellen.
2. Kun pakkanen kiristyy, nykyisessäkin järjestelmässä pakkaa sisälämpötila notkahtaa hetkellisesti. Tässä uudessa kytkennässä tilanne pahenisi ennestään, koska autotallin sisälämmönkin tippuessa, shuntti avautuisi enenmmän ja se "varastaisi" enemmän lämpöä talolta. Eli tallin lämpötila varmaankin tasaantuisi, mutta talon lämpötila korjaantuisi hitaammin. Tätä voisi yrittää korjata lisäämällä viivettä autotallin lämmönsäätöön.
3. Olen miettinyt sellaistakin hassua ajatusta, että autotallin menovesi otettaisin talon paluusta. Tämä sen vuoksi, ettei käytettäisi liian lämmintä menovettä shuttaukseen ja saataisiin mlp:lle isompi meno-paluu -erotus. Parantaisiko tämä hyötysuhdetta?
4. Onko jotain parempaa keinoa autotallin lämmönsäätöön?
Nibe 1140-12kW + Haato VLP500R + Ilto 440 Econo

Poissa tikma

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 279
Re: Autotallin lattialämmitys
« Vastaus #1 : 10.01.12 - klo:09:18 »
3. Olen miettinyt sellaistakin hassua ajatusta, että autotallin menovesi otettaisin talon paluusta. Tämä sen vuoksi, ettei käytettäisi liian lämmintä menovettä shuttaukseen ja saataisiin mlp:lle isompi meno-paluu -erotus. Parantaisiko tämä hyötysuhdetta?

Tää kuullostaa muuten hyvältä, mutta lämpötilan nosto saattaa muodostua ongelmaksi.

4. Onko jotain parempaa keinoa autotallin lämmönsäätöön?

Termostaatti tallin kiertoon. Pitääs vaan olla lattia-anturilla varustettu, ettei pääse oven edusta jäätymään. Jos anturiputkea ei oo laitettu ennen valua, sitä on hieman hankala saada oikeaan kohtaan jälkikäteen.

Ehkä tuo oma pumppu+shuntti olis se järkevin ratkaisu, kun kerran värkitkin jo löytyy.
Lämpöässä V9, 203GT, 200m/115mm kaivo, Enervent Pandion eco EDW-CG (maakylmä).

Tupa 182m2/151m2 ja 55,5/49m2 autotalli
#107 #232

Poissa mtalo

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 280
Re: Autotallin lattialämmitys
« Vastaus #2 : 10.01.12 - klo:11:12 »
3. Talon paluuvesi on kuitenkin aika lämmintä (25C 0C ulkolämpötilalla), että sillä varmaan saataisiin riittävän lämmin autotalliin.

Kun talliin tarvitaan enemmän lämpöä shuntti on täysin auki, joten tällöin käytännössä talon ja tallin lämmityspiirit on kytketty sarjaan. Tämähän tietysti tarkoittaa, että virtausvastus kasvaa. Lisäksi tuolloin sarjassa on kaksi kiertovesipumppuakin. Auttaisiko tässä se, että talon kiertovesipumppu olisi isommalla kuin tallin.

4. Ei ole lattia-anturille varausta. Voishan sen tietysti kytkeä jakotukilla oven edessä olevan lämmityspiirin paluuputkeen. Termostaat+toimilaitteet lisäksi maksaisivat 500-1000€ ja lisäksi huonontaisi vaihtoventtiilikoneen hyötysuhdetta.

Nibe 1140-12kW + Haato VLP500R + Ilto 440 Econo

Poissa mtalo

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 280
Re: Autotallin lattialämmitys
« Vastaus #3 : 26.01.12 - klo:12:30 »
Ilmeisesti kannattaisi kuitenkin tehdä ns. perinteisellä tavalla eli haaroittaa Nibestä lähtevät meno- ja paluuputket talolle ja tallille. Shuntti ja ulkoinen kiertovesipumppu laitetaan autotallin kiertoon.

Tosiaankin tuossa on vielä riski, että kv-lämmityksen aikan lähtee vesi kiertämään väärinpäin talon lämmitysverkossa. Onko se jokin ongelma? Eikö kellään ole mitään sanottavaa tähän?

Jos ei mitään kommentteja tule, asennetaan tuolla tavalla. Jos väärinpäinkierrosta aiheutuu jotain ongelmaa, sen voi jälkikäteen helposti estää esim. seuraavilla tavoilla:
a) takaiskuventtiilillä
b) tallin kiertovesi pumppu sammutetaan kv-lämmityksen ajaksi
c) ohjataan shuntti kiinni (eli kierrätää kaiken paluuveden menoputkeen) kv-lämmityksen aikana
Nibe 1140-12kW + Haato VLP500R + Ilto 440 Econo

Poissa Matias

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4 566
Re: Autotallin lattialämmitys
« Vastaus #4 : 26.01.12 - klo:21:57 »
Olisihan tuossa sellainenkin vaihtoehto että tekisi autotallin kierron venttiileillä valittavaksi joko siten että talon paluu kiertäisi autotallin lattian kautta kokonaan tai osittain.
Tai sitten autotallin kierto olisi talon kierron kanssa "rinnan" kytketty.
Voisi sitten kokeilla käytännössä kumpi tapa on parempi. ;)
9kw Ekowell EPT400 vuodesta 1998
Jämä Kantikas 1250l Keruu 2X200m

Poissa mtalo

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 280
Re: Autotallin lattialämmitys
« Vastaus #5 : 27.01.12 - klo:13:09 »
Soitin Nibelle ja tietystikään teknisen tuen tyyppi ei ollut valtavan innostunut ideasta. Epäili virtausvastuksen kasvavan liian suureksi.

Puhelun aikana tuli idea, että kytkentä tehtäisiin samalla tavalla kuin viilennyspattereille. Eli talosta tuleva paluu putkeen lisättäisiin takaiskuventtiili, jonka molemmin puolin kytkettäisiin t-haarat. Ensimmäiseen t-haaraan kytkettäisiin tallin menoputki ja jälkimmäiseen paluuputki. Tällä tavalla talon kierron virtausvastus ei laskisi yhtään. Oikeastaan virtaus vain paranisi, koska
a) talli menee omaan kiertoon eli mlp:n omalle kiertovesipumpulle on vahemmän putkimetrejä
b) tallin kiertovesipumppu "imee" talon paluusta vettä eli myös omalta osaltaan tehostaa kiertoa

Vielä kun lisäisi takaiskuventtiilin mlp:lta lähtevään ja palaavaan putkeen. Tällöin autotallin pumppu huolehtii lämmityspiirin kierrosta kv-lämmityksen aikana.

Tallin meno ja paluuputken väliin laitettaisiin vielä shuntti, jota ouman ohjaisi. Tämä sen vuoksi, koska talon paluuvesikin lienee liian lämmintä tallille.

Vielä muutama heikkous/epäselvyys:
c) tallin lämpötila pitää olla aina pienempi kuin talon. Talon paluuvesi on kuitenkin -10C vielä tyyliin 26C eli talliin saisi riittävällä kierrolla 20-22C. Lämpö tulee hyvin läpi, kun lattiat on vain maalattua betonia. Luultavasti syksyisinkin tallin saa riittävän lämpimäksi (ehkä jopa +18C), kun paluu on kuitenkin vähintään 20C. Tässähän mahdollisuus vaikka jälkikäteen lisätä vielä pari sulkijaa, joilla saataisiin hieman talon menovettä sekoitettua tallin menoputkeen, jos menovesi osoittautuu liian kylmäksi.

d) tällä muutoksella paluulämpötila tippuu, mikä on hyvä hyötysuhdetta ajatellen. Mutta menolämpötila pitää kuitenkin pysyä entisellään eli menon ja paluun erotus kasvaa nykyisestä noin 6C. Onko se enään hyvä asia? Vai meneekö se aivan näin yksviivaisesti... Toisaalta kiertonopeus kasvaa, mikä on hyvä, kun luultavasti mlp:n oma kiertovesipumppu on vähän rajoilla (talossa 150m2 ja tallis 65 m2 lattialämmityspintaa). Eli käykö tässä kuitenkin niin onnellisesti, että talon menolämpötilakin laskee asteen tai pari, kun kiertonopeus kasvaa talon pysyessä yhtä lämpimänä.

Eli tällä erikoiskytkennällähän on lähdetty hakemaan nimenomaan hyötysuhteen kasvua. Tuleeko sitä nyt? Saa kommentoida.

Ihan hyvä idea Matiakselta, mutta putkityöt tehdään tuntitöinä eli ylimääräiset kokeilut tulee maksamaan.
« Viimeksi muokattu: 30.01.12 - klo:09:32 kirjoittanut mtalonen »
Nibe 1140-12kW + Haato VLP500R + Ilto 440 Econo

Poissa seppaant

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5 178
  • L-Ässä V-7
Re: Autotallin lattialämmitys
« Vastaus #6 : 27.01.12 - klo:20:03 »
d) tällä muutoksella paluulämpötila tippuu, mikä on hyvä hyötysuhdetta ajatellen. Mutta menolämpötila pitää kuitenkin pysyä entisellään eli menon ja paluun erotus kasvaa nykyisestä noin 6C. Onko se enään hyvä asia? Vai meneekö se aivan näin yksviivaisesti...
Jos virtaus pysyy muuttumattomana on lämpötilan nousu lämpöpumpussa n. vakio.
Jos tulolämpötila laskee, laskee lähtölämpötila yhtä paljon.
Sinun pitää nostaa käyrää, jos haluat talon pysyvän saman lämpöisenä.


Toisaalta kiertonopeus kasvaa, mikä on hyvä, kun luultavasti mlp:n oma kiertovesipumppu on vähän rajoilla (talossa 150m2 ja tallis 65 m2 lattialämmityspintaa). Eli käykö tässä kuitenkin niin onnellisesti, että talon menolämpötilakin laskee asteen tai pari,
Kun kiertonopeus kasvaa laskee lämpötilaero lämpöpumpun yli.
Tämä menolämpötilan lasku tuskin tuntuu talon lämpötilassa, koska suurempi virtaus vie taloon saman energian pienemmällä menolämpötilalla.


 kun kiertonopeus on laskenut kuitenkin talon pysyessä yhtä lämpimänä.
Tätä minä en ymmärrä

Eli tällä erikoiskytkennällähän on lähdetty hakemaan nimenomaan hyötysuhteen kasvua. Tuleeko sitä nyt? Saa kommentoida.
Lämpöpumpun kompressorin paine ja lauhtumislämpötila tottelee lauhduttimelta poistuvan veden lämpötilaa.
Matalampi menoveden lämpötila parantaa hyötysuhdetta.

Mutta koska lämpötilaero on vakio lauhduttimen yli, niin jos tulolämpötila laskee niin myös lähtölämpötila laskee ja hyötysuhde paranee.

Tällä kytkennällä menolämpötila laskee hivenen kasvaneesta virtauksesta johtuen ja hyötysuhde kasvaa myös hieman.


ATS
L-Ässä V-7.0 vm.2007
Kaivo 163m, akt.153m
Talo 150m2, patterit, v.1975
Aurinkopaneelit 2x10x275 W=5,5 kWp, kaakko/lounas
Arvioitu vuosituotanto 4500 kWh

Poissa mtalo

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 280
Re: Autotallin lattialämmitys
« Vastaus #7 : 30.01.12 - klo:09:35 »
Lainaus

Kun kiertonopeus kasvaa laskee lämpötilaero lämpöpumpun yli.

Tätä minä en ymmärrä

ATS

Ajatusvirhe, piti kirjoittaa, että kiertonopeus kasvaa...
Nibe 1140-12kW + Haato VLP500R + Ilto 440 Econo

Poissa mtalo

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 280
Re: Autotallin lattialämmitys
« Vastaus #8 : 30.01.12 - klo:09:44 »
Kiitos seppantin vastauksesta.

Puhutaan, että lauhduttimen yli oleva lämpötilaero pitäisi olla 5-10C. Mulla on tällä hetkellä noin 6C, vaikka uskoisin kiertovesipumpun olevan alitehoinen. Jos kasvatan kiertonopeutta, niin laskeeko lämpötilaero? Eli voiko kiertonopeus olla liian kova, jolloin hyötysuhde huononee?
Nibe 1140-12kW + Haato VLP500R + Ilto 440 Econo

Poissa Nibisti

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 2
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Vs: Autotallin lattialämmitys
« Vastaus #9 : 11.01.13 - klo:16:41 »
Oletko toteuttanut mtalo ko. kytkennän ja miten se on toiminut? Onko pumpun paluuveden lämpö riittänyt autotalliin? Onko ko. kytkennällä ollut eroa aikaisempaan kaikki yhdessä piirissä malliin pumpun käyntiaikojen tms. suhteen. Itsellä olisi vastaavanlainen "projekti" edessä.

Poissa Jihi

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 9
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Autotallin lattialämmitys
« Vastaus #10 : 26.01.19 - klo:10:23 »
Tämä aihe kanssa kiinnostaa itseä että miten on toteutettu?
Pohjois-pohjanmaa. 2017 valmistunut Puurunkoinen okt 142m2. Nibe 1255-12 lattialämmityksellä. Vaakakeruupiiri 2x370m

Poissa euroshopperi

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2 748
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Re: Autotallin lattialämmitys
« Vastaus #11 : 26.01.19 - klo:18:25 »
Kiitos seppantin vastauksesta.

Puhutaan, että lauhduttimen yli oleva lämpötilaero pitäisi olla 5-10C. Mulla on tällä hetkellä noin 6C, vaikka uskoisin kiertovesipumpun olevan alitehoinen. Jos kasvatan kiertonopeutta, niin laskeeko lämpötilaero? Eli voiko kiertonopeus olla liian kova, jolloin hyötysuhde huononee?

Hyötysuhde paranee, jos lämmitysjärjestelmä on tarpeeksi tehokas ja voidaan lisätä kiertoa ja samalla laskea lämpötilaa. Tällöin kylmäainepiirin kaasunkiertomäärä lisääntyy ja lämpöä otetaan enemmän keruusta, joka puolestaan saa olla niin tehokas, kuin rahalla pystyy ottamaan. Siellä päässä on sitten sama juttu. Dt saa olla vaikka 0-astetta, kunhan tulolämpö pysyy mahdollisimman korkeana.
350m², 1000m³, kaivot 2x165m
17kW Viessmann 300 G+
390 L KVV+ 500 L puskuri LV kierukalla+
Aurinkosähkö 2022. Fronius Gen24 10 kW + 34 kpl 375 W Doubleglass  12,75 kW.

Poissa Jihi

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 9
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Autotallin lattialämmitys
« Vastaus #12 : 27.01.19 - klo:16:12 »
Olisin kysynyt mielipiteitä/vinkkejä raadilta myös oman autotallin lämmityksen toteutukseen.

Talo on 2017 valmistunut puurunkoinen talo lattialämmityksellä. Lämmöntuottajana toimii nibe 1255-12 ilman puskurivaraajaa. Erillisiä suntteja tai pumppuja ei ole vaan kaikki kierrätys toteutuu niben omalla kierovesipumpulla. Kosteat tilat on omassa jakotukissa ja muu talo omassa jossa on sitten huonetermostaatit.

Pihaan on myös valmistumassa lämmin n. 80m2 autotalli/varastorakennus. Lämpökanaalia talosta talliin on n. 30m ja talliin on tarkoitus tulla lattialämmitys 5 piirillä. Olisinkin nyt tiedustellut jaksaako tuo niben oma kiertovesipumppu kierrättää vielä nestettä autotallin lattiaankin vai kannattaisiko suosiolla laittaa suntti ja oma kiertovesipumppu autotallin lämmityspiireille ja jos oman laittaa olisiko sen paikka ennemmin teknisessä tilassa talon puolella vai autotallissa. Tallin lämpötila on tarkoitus pitää n. 15 asteessa koko ajan.

Olisin mielelläni kuullut mielipiteitä toteutus vaihtoehdoista.
Pohjois-pohjanmaa. 2017 valmistunut Puurunkoinen okt 142m2. Nibe 1255-12 lattialämmityksellä. Vaakakeruupiiri 2x370m

Poissa tomppeli

  • Yleismoderaattori
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 8 561
  • Vanha pieru!
Vs: Autotallin lattialämmitys
« Vastaus #13 : 27.01.19 - klo:17:04 »
Tuskin jaksaa Niben omalla pumpulla.
Muutoinkin olisi hyvä toteuttaa ratkaisu jollain tällaisella: https://www.talotuote.fi/Sekoitusryhma-minishunt-Roth
Halvin ratkaisu on laittaa tuvan puoleiseen päähän kanaalia käsikäyttöinen sekoittaja ja kiertopumppu.
Kun kanaaliin lähtee viilennetty kiertovesi, on kanaalin lämpöhukka vähäisempi.
30 mertrinen kanaali hukkaa lämpöenergiaa noin luokkaa 1500 - 2000 kWh/a ja maksimissaan noin 0,2 - 0,3 kW tehoa, toki valitun kanaalin laadusta riippuen.
Lattialämmityksen ilmeisesti suunnittelee jonkun toimittajan suunnittelija.
Heiltä saat suunnittelun ja laskelman asiasta. Lämmönsiirtokanaali pitää huomioida siinä laskelmassa.

Poissa Jihi

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 9
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Autotallin lattialämmitys
« Vastaus #14 : 27.01.19 - klo:18:19 »
Lattialämmitys värkit ja suunnitelmat minulta jo löytyykin ku hankin ne samalla kun taloonkin tuli. Wehofloorin tuotteilla tulee lattialämmitys myös autotalliin.

Mietin että toimisiko esim. Tämä paketti tuohon autotallin lämmön siirtoon: https://www.maalampotukku.fi/product/690/nibe-ecs-41-lisashunttisarja

Lämpökanaalina on uponorin ecoflex thermo twin 2x32
Pohjois-pohjanmaa. 2017 valmistunut Puurunkoinen okt 142m2. Nibe 1255-12 lattialämmityksellä. Vaakakeruupiiri 2x370m