Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Putkien asentaminen - tee-se-itse? (mukana piirustus+ostoslista)  (Luettu 5791 kertaa)

Poissa kaupunkitila

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 50
  • Maalämpöfoorumi
Moi, osaisiko joku kommentoida, onko tässä suunnitelmassa haasteita?

Jo hankittua
1) kaivo 250m  ( on porattu )
2) Purmo -vesikiertopatterit + kiinnikkeet  (hankittu, mutta  ei ole vielä asennettu )
- mitoitus nykyisten sähköpatterien mukaan.
- pieniä muutoksia, käytännön kokemusten mukaan (missä haluan enemmän lämmitystä, missä vähemmän)

Seuraavana minulla olisi ohjelmassa patterien asennus.

OSTOSLISTA  (Huom. korjattu suunnitelman edetessä):
- 22mm/20mm (ulko/sisähalkaisija) kupariputkea 5m saloissa[/color][/s]  Mustaa kierteytettävää rautaputkea  150 metriä: Suurin osa 3/4" putkea (käytännössä kaikki pattereille menevät putket); 1/2" putkella ainoastaan patterien "ylösnousut", eli se putki mikä nousee lattian rajassa kulkevasta 3/4" putkesta patterin ylempään liitosreikään. Toisin sanoen, 1/2" putkea tarvitsin ainoastaan vajaa 0.7m per asennettu patteri. 1" putkea tuli hankittua kanssa, mutta suurin osa sitä jää yli.
 
### KORVATTU KIERTEYTETTÄVILLÄ LIITTIMILLÄ
### KORVATTU KIERTEYTETTÄVILLÄ LIITTIMILLÄ - T-kappaleita SANHA Press puristusliittimet 17 kpl   ( tämän tyylisiä: http://www.sanha.com/fileadmin/user_upload/images/products/SANHA_Press.jpg
### KORVATTU KIERTEYTETTÄVILLÄ LIITTIMILLÄ - 90 -asteen mutkat SANHA Press puristusliittimet 62 kpl
### KORVATTU KIERTEYTETTÄVILLÄ LIITTIMILLÄ - Yliheittoja 7 kpl ( http://www.flocon.co.uk/images/Sanha_Copper_Press_Fit_M_F_Crossover_1202.jpg )
### KORVATTU KIERTEYTETTÄVILLÄ LIITTIMILLÄ - lisäksi suoria SANHA Press puristusliittimiä + liittimet pattereihin.
### KORVATTU KIERTEYTETTÄVILLÄ LIITTIMILLÄ - joitain SANHA Press - mutkakappaleita esim. 45-astetta
### KORVATTU KIERTEYTETTÄVILLÄ LIITTIMILLÄ - Hankin jostain SANHA Press -puristustyökalun
### KORVATTU KIERTEYTETTÄVILLÄ LIITTIMILLÄ

Kupariputkiin Rautaputkiin olisin päätymässä ulkonäkösyistä: komposiittiputken koko on isompi, ja tykkään enemmän kupariputken ja liittimien ulkonäöstä. Ihan päällystämätöntä kuparia rautaputkea jotka maalaisin valkoiseksi meinasin, sopii vanhempaan taloon.


- Haluaisin näillä saada patterit asennettua, tarvitseeko muuta?
- Tuleeko veden kierrosta kohinaa (pitäisikö olla isommat putket?)
- Tarvitseeko patteri -putkipiireihin jotain ilmaus-systeemejä?  (ohessa kuva joka havainnollistaa suunnitelmaani) :  VASTAUS JÄLKIKÄTEEN::: Päädyin vetämään putket lattiarajassa. Putkien asennuksen patterien välillä tein tarkkaan, niin että putkeen ei jäisi "korkeita" kohtia. Logiikkani on, että ei ole ongelma jos putki tekee lievän U:n muotoisen kuopan patterien välillä, mutta korkeita kohtia ei saisi tulla. Käytännössä tein asennuksen niin, että putki joko nousee tai laskee edelliseltä patterilta millin tai pari (Ristilaser apuna asennuksessa), niin että silmällä ei huomaa, mutta mahdolliset ilmakuplat päätyisivät pattereihin. Patterit ovat puolestaan asennettu niin, että ilmausruuvipääty tyyliin 1mm korkeammalla kuin pääty johon kiinnitin putket. Näin järjestelmän ilmaus on helppoa.
- "Patteripiirien" koko ei ole ihan samanlainen, 3 piiriä, sen mukaan suunnittelin putket mistä saisi putket nätisti vedettyä.

Ja bonus kysymyksinä:
- Onko hyvä jos vedän putket katon rajaan pannuhuoneessa?  - minulla ei vielä ole lämpöpumppua hankittuna, ei ole tietoa missä laitteen liittimet sijaitsevat..

Olisiko arvon raadilla parannusehdotuksia tai ajatuksia?

Kiitos!






« Viimeksi muokattu: 30.09.17 - klo:08:41 kirjoittanut kaupunkitila »

Poissa kaupunkitila

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 50
  • Maalämpöfoorumi
Update:

- olisin kallistumassa lämmönjakoputkien ja liittimien osalta "perinteiseen" ratkaisuun: 
1) putket mustasta raudasta
2) liittimet tämän tyylisiä
- mutta ilman galvanisointia
http://base.lvi-info.fi/portal/lvi/?a=searchProducts&searchInfo.sort=number&searchInfo.order=asc&productGroup=&productClass=&productName=&freetext=&searchInfo.max=50&customerId=170&productBrand=&productSeries=&number=&searchInfo.offset=1350

- tämä tarkoittaisi sitä, että putkiin joutuisin tekemään kierteet  ( työmääräksi arvioin noin 300 kierrettä @10minuuttia per kierre (puhdistuksineen) + ruuvauksineen -> 50h työtä

Perusteeni ratkaisulle:
- komposiittiputki hylätty : ulkonäöllinen seikka
- kupariputki hylätty: mahdollinen sähkökemiallinen korroosio ja hinta
- mapress jne. puristusliittimet hylätty: vaatisi Mapress -putket, liitin todennäköisesti alkaisi vuotaa mustalla rautaputkella
- rautaputki + kierre : kestävä ratkaisu, perinteisen näköinen

Tuleeko arvon raadilla vielä näkökulmia tähän ratkaisuun?  Jotain syitä, miksi kuitenkin kannattaisi luopua tästä "työläästä" toteutuksesta?

Kiitos


Poissa geo_lampoa

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 33
  • Maalämpöfoorumi
Kyllähän tuo rautaputki käyttökelpoinen on varsinkin lämmönjaossa. Kittiä ja pellavaa kierteisiin, niin ei voi epäonnistua.

Kartioliitoksia laittaisin sopiviin kohtiin pitkissä linjoissa, niin ei tarvitse kaikkia purkaa tai putkea katkaista, jos jotakin liitosta pitää kiristää.

Ilmausventtiilit ylimpiin kohtiin!

Nibe F1245-12, puskuri 300l 2016
Kaivo 220m, lisäpumppu Grundfos Magna 3 25-100 180
Talo 150m2, lattialämm., rv 2011 Liminka

Poissa JJ72

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 487

Itse olen vanhaan verkostoon tehnyt paljon muutoksia ja lisäyksiä, lisännyt lattialämmityksiä ja konvektorin pexillä... Tekemällähän siitä selviää :) Ja kuten tuossa joku totesikin, hamppua ja putkikittiä, niin onnistuu. Mulla maalämpöpumpun ja verkoston väliset kytkennät on tehty 28mm kuparilla, mutta ne ovatkin pannuhuoneessa...
-58 rintsikka, 220m2 & 500m3. Maalämpöä jo 27.9.2013 lähtien :D

Oilon SH9 + 2x300m (aktiivista vaakakeruuta savimaassa 572m) + Akva Geo 1000l + Loval CU 3 K15 + 2x Loval R2 UKT323 4.5kW

Poissa kaupunkitila

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 50
  • Maalämpöfoorumi
Kokoonpano olisi saatujen kommenttien ja lisämietintöjen jälkeen [uutta]
1) putket mustasta raudasta
- putken sisähalkaisija 25mm, ulkohalkaisija 33.7mm
http://www.taloon.com/terasputki-raaka-musta-kierteitettava-1-tuuma-33-7x3-20/LVI-0401638/dp?openGroup=4506
-- pattereihin lähtevät putket (pitkistä linjoista lähtevät lyhyet putket) - sisähalkaisija 15mm, ulkohalkaisija 21,3mm
- http://www.taloon.com/terasputki-raaka-musta-kierteitettava-1-2-tuumaa-21-3x2-60/LVI-0401560/dp?openGroup=4518

2) liittimet tämän tyylisiä
- mutta ilman galvanisointia
http://base.lvi-info.fi/portal/lvi/?a=searchProducts&searchInfo.sort=number&searchInfo.order=asc&productGroup=&productClass=&productName=&freetext=&searchInfo.max=50&customerId=170&productBrand=&productSeries=&number=&searchInfo.offset=1350

- sopiviin kohtiin kartioliitoksia, tämän tyylisiä ( putkessa olisi ulkokierre, kartioliittimessä sisäkierre)
http://products.onninen.com/catalog/281341/product/2179/AAB325_SWE1.html

3) Liitoksiin tiivisteeksi putkikittiä ja pellavaa.

4) Ilmausventtiileitä ylimpiin kohtiin

5) Virtauksen rajoittajia / sulkuventtiileitä "sopiviin paikkoihin"
- jotta voi sulkea osan putkistoa esimerkiksi muutostöiden ajaksi
- jotta voi tarvittaessa säätää esimerkiksi makuuhuoneen lämmitystä pienemmälle


Kiitokset kommenteista. Erityisesti "kartioliitin" -vinkki oli hieno, ymmärrän nyt on hyvä olla säätämisen/mahdollisen putkiston jälkimuutoksen vuoksi. Samoin pellava/kitti taitaa olla hyvä siksi, että jos tarvitsee hieman avata/sulkea liitosta esimerkiksi putkien säätämisen vuoksi, niin pellava mahdollistaa säätämisen.

Olin alunperin miettinyt käyttäisin kemiallisia tiivisteitä, kuten Loctite, mutta liitosten jälkisäätö ei taida olla niiden kanssa niin helppoa.

Kiitos!


Poissa JJ72

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 487

Missä ne kaikki "vakuutusyhtiöEiKorvaaKunTeetItse"-pelottelijat viipyy  :D :D :D
-58 rintsikka, 220m2 & 500m3. Maalämpöä jo 27.9.2013 lähtien :D

Oilon SH9 + 2x300m (aktiivista vaakakeruuta savimaassa 572m) + Akva Geo 1000l + Loval CU 3 K15 + 2x Loval R2 UKT323 4.5kW

Poissa jm82

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1 422
  • Maalämpöfoorumi
Isä ja pappa tekivät muuten joskus mustasta raudasta puukeskuslämmityksen mummun ja papan rintsikkaan. Hyvin se on toiminut. On vaivattomampi kuin se vanha puuhella jossa on se muuri joka lämmittää ala ja yläkerran (tarvittaessa yläkerta). Puuhellakin on kyllä näppärä koska hella on keskellä taloa ja se muuri on neljässä alakerran huoneessa, niin lämmittää kuin lämpöpatteri mutta ilman vettä.

Mustasta raudasta siis ja ymmärsin että kierrätystavarasta. Eihän se putki miksikään mene. Putki vaan oli sitä isoa. Toimii siis vapaakierrolla ilman kiertovesipumppuja koko lämmitys, pumppuja ei minusta ole edes laitettu. Kierteet vaan vääntää rautaputkiin ja ilmeisesti tuota hamppua ja putkikittiä, on helppo purkaa ja tehdä uudelleen, vaikka sille ei toki tarvetta ole. Loctite tai mikään liima ei sovi tähän ideaan.

Täällä myös purettiin tuo jööti rautaputki kierto, että kiertoon sai väliin tuon maalämpöpumpun. Eli varaajan pystyputkesta löytyi sellainen liitos jonka sai auki ja siitä lähti putki pärköämään ja sai tehtyä pattereiden paluulinjan uudelleen, menemään siis maalämpöpumpun kautta.

Musta rauta on varmaan ihan ok vaihtoehto. Täällä tosiaan rautaa vuodesta 1972 ja ei ole vuotoja yhtään missään. Käyttövesikään ei vielä vuotanut, mutta ne on uusittu. Oli vaara että menee jo putket rikki tai putki ruostuu tukkoon. Isällä 1987 tehdyssä talossa syöpyy pattereiden nousuputkia jotka on tehty kuparista. Eli kupari saattaa olla joskus ongelma? Muualla ei kuparia olekaan. Muoviputket jotka menee suojaputkessa. Puukeskuslämmitys. Syöpyminen ei ole kauhean suuri ongelma, mutta niitä putkia on pitänyt nyt ainakin muutama vaihtaa uusiin kupariputkiin. Itse en tiedä mistä tuo johtuu.
nibe 1217-10 vm2008, 200m kaivo, vanha 400 L (puskuri)varaaja esilämmityskierukalla. Itse asenneltu 24.11.2014. -73 120m (165).

Poissa kaupunkitila

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 50
  • Maalämpöfoorumi
Kaverini sanoi, että 100v kestää kierteytetyt putket mustasta raudasta, kun suljettu kierto on, ja hapeton vesi. Mene ja tiedä.

Itse tosiaan meinasin tehdä, tällaisia etuja on hakusessa:
- koetan tehdä asennuksen "siistimmin" ja nätimmin kuin ammattiasentaja.  Tarkalla mittaamisella, suunnittelulla ja huolellisella työllä. Mitä huolellisemmin sen tekee, sitä kivempaa hommaa se on.
- kun itse tekee, oppii tuntemaan järjestelmän
- tuleeko halvempi kun itse tekee? Todennäköisesti ei kohdallani, työstä säästyvät rahat menevät kaikenlaisten hienojen työkalujen ostoon. Samalla tulee käytettyä astetta parempia materiaaleja ehkä.

Mutta tosiaan ennen kuin voi itse asentaa, täytyy perehtyä aiheeseen. Siksi on hyvä, että tämä foorumi on.

Poissa seppaant

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3 009
  • L-Ässä V-7
Lainaus
Isällä 1987 tehdyssä talossa syöpyy pattereiden nousuputkia jotka on tehty kuparista. Eli kupari saattaa olla joskus ongelma? Muualla ei kuparia olekaan.
Sähkökemiallinen korroosio.
Syöpyykö sisä- vai ulkopuolelta?

ATS
L-Ässä V-7.0 vm.2007
Kaivo 163m, akt.153m
Talo 150m2, patterit, v.1975

Poissa jm82

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1 422
  • Maalämpöfoorumi
Sähkökemiallinen korroosio.
Syöpyykö sisä- vai ulkopuolelta?

ATS
Täytyy ottaa puheeksi että onko ne syöpyneet sisä- vai ulkopuolelta. Itse en ole niitä putkia edes oikein katsonutkaan, mutta täytyy käydä joskus katselemassa niitä. Muutama patterin kupariputki on vaihdettu ja aika monta voi olla vielä niitä alkuperäisiä.


Täällä kävi kaksi vuotta sitten ctc-myyjä ja se myös kertoi että putket tai patterit olisi "ikuiset". Eli niitä ei kannata vielä uusia. Onhan niillä jo 44 vuotta ikää. Mutta kellarissa on vielä alkuperäinen öljykattilakin, ihan suht ehjä se vielä on. Ei ainakaan vuotoja näy. Kuulemma se kuparikierukkakin kait kestää. Siellä isällä 29 vuotta vanha puukattila. Eli lämmitetty kai 100% polttopuulla (2000L varaaja). Ariinan isä on kait korjannut tai jonkun, mutta ei sekään pömpeli vielä vuoda. Vaikka muutama kalikka on poltettu.

Täällä ne rautaiset vesiputket oli aivan entiset kyllä jo. Eli vesiputki oli ruostunut lähes kokonaan tukkoon. Samaa ongelmaa ei ole lämmitysputkistossa koska vedessä ei ole enää happea.


Siitä on jo aika monta vuotta kun isä ja pappa väänsi niitä kierteitä isoihin rautaputkiin. Ainakin yksi kierrekone muistaakseni hajosi, mutta jos hajoaa, niin takuusta saa aina uuden tilalle.
Täällä isä teki kaikki putkimuutokset kun en itse yhtään osaa. Mutta hyvä tuli kun ei mistään vuotanut. Tai ne itse tekemät käyttövesi jutut kyllä vuoti vähän aluksi kun en ollut kiristänyt niitä riittävästi.

Muistaakseni siinä ainakin pitää vähän miettiä että vieläkö se kiristyy yhden kierroksen vai ei. Koska putket piti kumminkin saada aivan oikeaan suuntaan. Ja löysätä niitä ei saa. Toki voi purkaa ja tehdä kokonaan uudelleen jos menee pieleen.
nibe 1217-10 vm2008, 200m kaivo, vanha 400 L (puskuri)varaaja esilämmityskierukalla. Itse asenneltu 24.11.2014. -73 120m (165).

Poissa jm82

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1 422
  • Maalämpöfoorumi
Lainaus
Isällä 1987 tehdyssä talossa syöpyy pattereiden nousuputkia jotka on tehty kuparista. Eli kupari saattaa olla joskus ongelma? Muualla ei kuparia olekaan.

Sähkökemiallinen korroosio.
Syöpyykö sisä- vai ulkopuolelta?

ATS
Nyt kävin katsomassa pattereita ja soittelin isälle. Muistin väärin. Vanhat patterin nousuputket on kromilla päällystettyä rautaputkea. Noiden vuotavien putkien tilalle isä oli vaihtanut kupariputkea. Talo on muistaakseni rakennettu 1987.

Patteriputket on muovia ja menee suojaputkessa. Noissa muivisissa patteripukissa ei ole vielä sitä diffuusio suojausta. Kuulemma tuo suojaus tuli vasta 1990 luvulla. Eli koska patteriputket päästää vähän happea sen muoviputken läpi, niin lämmitysvesi ei ole täysin hapetonta. Tästä taas seuraa se että nuo patterien rautaiset nousuputket ruostuu sisältä päin puhki. Eli samaa ongelmaa ei ole jos kaikki patterilinjat olisi rautaa. Tai jos muoviputkessa olisi se happidiffuusiosuojaus.

Isä arveli että nuo vanhat muoviset patteriputket likaantuisi vähän sisä tai ulkopuolelta tai sekä että ja että ilma ei enää välttämättä pääse niin hyvin muovin läpi kuin uutena. Siellä sitä muoviputkea menee reilusti joka suuntaan taloa ja yläkerrassakin on ainakin yksi patteri muistaakseni. Täälläkin menee muutama metri 1982 laitettua muoviputkea, mutta koska muoviputkea on vain muutama metri, niin ilmeisesti se ei sitten vielä haittaa. Ei ainakaan vuoda vielä mistään ja paineet pysyy. Eli pannuhuoneesta menee yhteen patteriin muoviputki ja siitä sitten kahteen muuhun patteriin jatkuu rauta tai kupariputkella, en tiedä kummalla. Lisäksi muoviputken pätkä on omalla kierrolla, eli vesi pääsee sekoittumaan uudelleen varaajassa. Eli ilma varmaan jää varaajan yläosaan jumiin.

Tuossa on aivan alkuperäinen patteri ja patterin nousuputki. Tuo nousuputki siis ruostuu sisältäpäin puhki. Tuo putki ei sattumalta vielä vuoda yhtään kun sitä ei oltu vaihdettu (-87).
nibe 1217-10 vm2008, 200m kaivo, vanha 400 L (puskuri)varaaja esilämmityskierukalla. Itse asenneltu 24.11.2014. -73 120m (165).

Poissa kaupunkitila

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 50
  • Maalämpöfoorumi
Päivitetty kokoonpano:
  [pois]
  [uutta]

# ----------------------------- kokoonpano BEGIN --------------------------------

1) putket mustasta raudasta
- putken sisähalkaisija 25mm, ulkohalkaisija 33.7mm
http://www.taloon.com/terasputki-raaka-musta-kierteitettava-1-tuuma-33-7x3-20/LVI-0401638/dp?openGroup=4506
-- pattereihin lähtevät putket (pitkistä linjoista lähtevät lyhyet putket) - sisähalkaisija 15mm, ulkohalkaisija 21,3mm
- http://www.taloon.com/terasputki-raaka-musta-kierteitettava-1-2-tuumaa-21-3x2-60/LVI-0401560/dp?openGroup=4518

2) liittimet tämän tyylisiä
- mutta ilman galvanisointia
http://base.lvi-info.fi/portal/lvi/?a=searchProducts&searchInfo.sort=number&searchInfo.order=asc&productGroup=&productClass=&productName=&freetext=&searchInfo.max=50&customerId=170&productBrand=&productSeries=&number=&searchInfo.offset=1350

- sopiviin kohtiin kartioliitoksia, tämän tyylisiä ( putkessa olisi ulkokierre, kartioliittimessä sisäkierre)
http://products.onninen.com/catalog/281341/product/2179/AAB325_SWE1.html



Kartioliittimien tilalle ottaisin kierteellisen 1" L/R Couplings.

https://www.plumbingsupply.com/leftright.html

- liitin jossa on oikea ja vasen kierre
- laittaisin sopiviin väleihin
- mahdollisesti rakenne olisi tällainen:
PUTKI JOSSA NORMAALI RIGHT -uroskierre  + normaalikierteinen NAARAS RIGHT/LEFT LIITIN  + PUTKI JOSSA LEFT KIERRE

Plussat kartioliittimeen verrattuna: varmempi (pitävämpi liitos ehkä)
Pienempi (ja nätimpi) liitoskohta
Miinukset : Tarvitsee Left-kierretyökalun.  ( vaihtoehtoisesti ehkä voi tehdä saman sopivalla yhdistelmällä liittimiä, ei niin nätti, mutta ei tarvitsisi hankkia uusia kierrepakkoja)

Sijoittaisin liittimet sellaisiin paikkoihin, että putki voisi "laajeta" avatessa esimerkiksi kulmakohdassa niin että liittimen tarvittaessa saisi auki.



3) Liitoksiin tiivisteeksi putkikittiä ja pellavaa.

4) Ilmausventtiileitä ylimpiin kohtiin

5) Virtauksen rajoittajia / sulkuventtiileitä "sopiviin paikkoihin"
- jotta voi sulkea osan putkistoa esimerkiksi muutostöiden ajaksi
- jotta voi tarvittaessa säätää esimerkiksi makuuhuoneen lämmitystä pienemmälle

# ----------------------------- kokoonpano END --------------------------------

Poissa Kaltzu

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 107
  • Maalämpöfoorumi
Itselläni syksyllä asennettu MLP rv. 1983 OKT:oon ja täälläkin rautaputket. Itse laitoin magneettisen mudaneroittimen patteripaluulinjaan, koska vanhassa verkossa tuota "mujua" oli jo valmiiksi paljon ja sitä rautaputkista aina irtoaa. Löysin Lappeenrannasta oikein mainion firman josta tilasin tuon magneettisen mutasihdin ja tätä saa 3/4 tai 1" putkeen suoraan.

http://www.rbmskandinavia.fi/cmsmadesimple/index1a0b.html?page=magneettisuodatin

Uusien putkien kanssa ei alkuun tule mitään varmasti, mutta mielenrauhan kannalta itse halusin tuon rautalietteen kiinni enkä sitä tuonne maalämpöpumpun lauhduttimelle.
Nurmijärvi, Nibe F1255-6 + COOL-IN COMFORT, UKV 100, kaivo 120m, 2-tasoinen puurunkoinen OKT 130 m2 (22C) + AT&TT 40m2 (14C), 420 m3, RV -83 patterilämmitys.

Poissa kaupunkitila

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 50
  • Maalämpöfoorumi
Moi kaikille, kokoan tänne asennusten varrelta jotain havaintojani, vielä kun muistan, mikä mielestäni on mennyt hyvin,  mikä ei.

Kaupunkitilan lessons learned :

Hyvää
+++ Mustan rautaputken käyttö patteriverkoston tekemiseen ( olen tyytyväinen en päätynyt komposiittiin, ulkonäölliset seikat)
+++ Kierreliittimien käyttö ( ei putkentaivutukselle ) - helpompi asennus - putken taivutus on haastavaa, että putket menevät "3-ulotteisesti" korrektisti. 90-mutkan tekee kuka vain helposti 2-ulottuvuudessa, mutta meneekö se tasan oikein 3:ssa ulottuvuudessa, ja onko talon mitat ihan määrämuotoisia, todennäköisesti ei.
+++ Ridgid 300 kierteytyskone - fantastinen laite.
+++ Ridgid kierteytysöljy kanisterissa, ostin 10L, tuntuisi olevan hyvä määrä   ( EI: kilikalipullosta )
+++ Kannattaa tehdä kierteytys ulkona, mieluiten katoksessa  (sotku, sade)
+++ Laser -etäisyysmitta  (kannattaa mitata tarkasti)
+++ Tasolaser tai ristilaser  (putkien asennusta varten, jos haluat parempaa laatua kuin 5 euron pizzamestojen vessoissa näkee)
+++ Digitaalityöntömitta
+++ Opettele mittaamaan tarkasti.
+++ Opettele tekemään kierre "määrämuotoisena" ja specsien mukaan. Aina samanlainen kierre -> tarkemmat asennukset, mitat osuu tarkemmin.  Tässä on jotain ohjeita kierteiden tekoon Ridgid 300:lla, siinä on muutamia hyviä vinkkejä jotka moni tekee virheellisesti, esim. kierteiden päättäminen siististi.
https://www.youtube.com/watch?v=EFyfd6HTm4E
+++ Tarkastele miten onnistuit mittauksessa ja arviossasi miten paljon kierrettä menee liittimeen sisälle. Eri liittimissä on eroja miten paljon kierrettä saat sisälle, käytä oppimaasi hyväksi, se on hieno tunne kun saat täydelliset kierteet, oikean mittaisena, ja mitoitus menee millileen oikein.
+++ Onninen -Express liikkeet putkien ja putkitarvikkeiden ostopaikaksi
+++ Bahco -putkipihdit
+++ Suunnitteluvaiheessa katsele kriittisesti googlella kuvia asennuksista, katsele ympärillesi missä liikutkin ja näet asennuksia, koeta oppia näkemään missä on onnistuttu ja missä epäonnistuttu. Yllättävän paljon näkee jos nyt suoraan sanotaan, ihan järkyttävän näköisiä kötöstelyjä, ihan ammattilaistenkin bravuuri/esittelykuvina liikkeen internet -sivuilla. Mutta nämä ovat hyvää oppia vasta-alkajalle, ilman että itse tarvitsee tehdä samoin.

Huonoa:
--- Ridgid kilikalipullossa oleva kierteytysöljy, huonolaatuista kierrettä sain tällä, öljy on kuin "aseöljyä" tai leikkuunestettä olemukseltaan, ei toiminut (käytä sen sijaan kanisterissa myytävää öljyä, koostumus ulkonäöllisesti on samantyyppinen kuin hydrauliikkaöljy/auton moottoriöljy)
--- Tikkurila -maalit putkien/liittimien maalaukseen (Tikkurila-maalit on kuluttajille, jolla opiskelijatyttö voi turvallisesti laittaa väriä seinään, ota joku ammattilaisen maali sen sijaan, ja ei vesiliukoista, haluat putkiin vastaavan keston kuin ammattilais/teollisesti maalatut pinnat, et mitään "kanankakkaa" putkien päälle)
--- putkien / liittimien maalaus ennen asennusta ( maalaa vasta putket paikoillaan)