Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: IVT HQ C10 säätäminen  (Luettu 98134 kertaa)

Poissa tomppeli

  • Yleismoderaattori
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 8 560
  • Vanha pieru!
Vs: IVT HQ C10 säätäminen
« Vastaus #200 : 16.07.17 - klo:22:39 »
Sitä en ymmärrä, että jos sen T8 arvon nostaa sinne 60 asteeseen, ei pumppu lämmitä, kuin niitä muutaman minuutin jaksoja mutta, kun sen laskee vaikka 58 alkaa toimimaan.

Tekisiköhän kone 60 asteella ylipainekatkaisun?

Poissa peki

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2 420
  • IVT C7 168m kaivo. Maalämpöä kesäkuu 2004 alkaen
Vs: IVT HQ C10 säätäminen
« Vastaus #201 : 18.07.17 - klo:00:28 »
Viime päivien värkkääminen auttoi sitten lopulta. Sain eilen taas lämmityksen toimimaan paremmin. Jostain syystä, kun pudotti T8 max lämmön takaisin 58C (oli60) ja samalla pudotin asteittain pumpun p-vakiota niin heti alkoikin lämmittämään taas vettä kunnolla.
Tällä hetkellä T8 on 56C ja pumpun p-vakio 2 niin tekee pidempiä lämmityksiä. Nyt T8 56C, T3 43C ja katkaisu tulee, kun T9 saavuttaa 52C.
Kuumakaasu käy 100 nurkilla lämmityksen lopulla.

Nyt lämmitysajat vaihtelee noi  8-13min välillä.

Sitä en ymmärrä, että jos sen T8 arvon nostaa sinne 60 asteeseen, ei pumppu lämmitä, kuin niitä muutaman minuutin jaksoja mutta, kun sen laskee vaikka 58 alkaa toimimaan.
Ei saisi mitään korjata samanaikaisesti. Jäi taas arvoitukseksi kumpi säätö auttoi.
Konehan toimii ihan OK mielestäni☺
Vielä kun saisi tuota alarajaa tiputettua niin jäisi yksi käynnistys todennäköisesti pois.

Poissa Mettis

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 218
  • Maalämpöfoorumi
Vs: IVT HQ C10 säätäminen
« Vastaus #202 : 18.07.17 - klo:08:03 »
Tekisiköhän kone 60 asteella ylipainekatkaisun?

En osaa sanoa. Kone on kuitenki silloin uutena toiminut tuolla asetuksella. Käyttöveden mukavuus asetuksella lämpötila-asetus ok 60 astetta. En ymmärrä miksi ei enää tykännyt tuosta asteluvusta.

Ei saisi mitään korjata samanaikaisesti. Jäi taas arvoitukseksi kumpi säätö auttoi.
Konehan toimii ihan OK mielestäni☺
Vielä kun saisi tuota alarajaa tiputettua niin jäisi yksi käynnistys todennäköisesti pois.

Muistaakseni muutin ensin sen lämpötilan ja sen jälkeen lämmitys kerrallaan p-vakion alaspäin,että sai lämmityksen toimimaan hitaammin.
Nin tarkoitatko tuo alarajaa missä kone alkaa lämmittämään uutta käyttövettä? On sitä mahdollista pudottaa jos sitä tarkoitit.
Oulu, Tasakattoinen 1krs OKT 170m2, rv 1970, patterilämmitys ja pesuhuoneessa lisäksi lattiassa kaapeli.
IVT Premiumline Hq C10, 100l puskuri ja kaivo akt 188m.

Poissa peki

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2 420
  • IVT C7 168m kaivo. Maalämpöä kesäkuu 2004 alkaen
Vs: IVT HQ C10 säätäminen
« Vastaus #203 : 18.07.17 - klo:08:26 »
En osaa sanoa. Kone on kuitenki silloin uutena toiminut tuolla asetuksella. Käyttöveden mukavuus asetuksella lämpötila-asetus ok 60 astetta. En ymmärrä miksi ei enää tykännyt tuosta asteluvusta.

Muistaakseni muutin ensin sen lämpötilan ja sen jälkeen lämmitys kerrallaan p-vakion alaspäin,että sai lämmityksen toimimaan hitaammin.
Nin tarkoitatko tuo alarajaa missä kone alkaa lämmittämään uutta käyttövettä? On sitä mahdollista pudottaa jos sitä tarkoitit.
Itse laskisin juuri tuota kv alarajaa kun ei näyttäisi kyykkäävän yhtään tuo käyttövesi.

Poissa Mettis

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 218
  • Maalämpöfoorumi
Vs: IVT HQ C10 säätäminen
« Vastaus #204 : 18.07.17 - klo:12:22 »
Itse laskisin juuri tuota kv alarajaa kun ei näyttäisi kyykkäävän yhtään tuo käyttövesi.

Mietin tuota laskua mutta voisko ajatella näin, että jos alarajan laskee alemmas niin voi olla että huonommin latais tankin, kun lämpö pääsee tippumaan enemmän?

Mulle jäi edelleenkin epäselväksi pari juttua sen Ivt kaverin puheitte jälkeen.
Kuitenki nyt pumppu lähtee  viimeistään 41asteessa lämmittämään vettä ja lopettaa, kun lauhduttimelle palaava litku T9 on 52astetta. Tähän lopetus arvoon ei voi vaikuttaa mistään asetuksesta..

Sitten tuo pumppu näyttää itsestään päättelevän aloitusrajan seuraaville lämmitys kerroille perään jos varaajan lämpö tippuu nopeasti. Tuokin ilmeisesti joku laskennallinen mysteeri..

Se käyttöveden tuotanto asetus (voidaan asettaa arvo tunneissa) tarkoittaa ymmärtääkseni sitä sitä, että esim, kun meillä siinä on nyt 6h asetus pumppu seuraa ylempää käyttöveden aloitusrajaa, mikä on nyt se 43astetta. Silloin, kun kulutusta ei ole yli 6h antaa ohjelma laskea käyttöveden alimmalle alarajalle , joka on nyt 41 astetta. Näitä arvoja pystyy muuttaa vapaasti tosin alin raja on se 38astetta.
Kuulostaako sekavalta :D
Oulu, Tasakattoinen 1krs OKT 170m2, rv 1970, patterilämmitys ja pesuhuoneessa lisäksi lattiassa kaapeli.
IVT Premiumline Hq C10, 100l puskuri ja kaivo akt 188m.

Poissa peki

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2 420
  • IVT C7 168m kaivo. Maalämpöä kesäkuu 2004 alkaen
Vs: IVT HQ C10 säätäminen
« Vastaus #205 : 18.07.17 - klo:22:20 »
Mietin tuota laskua mutta voisko ajatella näin, että jos alarajan laskee alemmas niin voi olla että huonommin latais tankin, kun lämpö pääsee tippumaan enemmän?

Mulle jäi edelleenkin epäselväksi pari juttua sen Ivt kaverin puheitte jälkeen.
Kuitenki nyt pumppu lähtee  viimeistään 41asteessa lämmittämään vettä ja lopettaa, kun lauhduttimelle palaava litku T9 on 52astetta. Tähän lopetus arvoon ei voi vaikuttaa mistään asetuksesta..

Sitten tuo pumppu näyttää itsestään päättelevän aloitusrajan seuraaville lämmitys kerroille perään jos varaajan lämpö tippuu nopeasti. Tuokin ilmeisesti joku laskennallinen mysteeri..

Se käyttöveden tuotanto asetus (voidaan asettaa arvo tunneissa) tarkoittaa ymmärtääkseni sitä sitä, että esim, kun meillä siinä on nyt 6h asetus pumppu seuraa ylempää käyttöveden aloitusrajaa, mikä on nyt se 43astetta. Silloin, kun kulutusta ei ole yli 6h antaa ohjelma laskea käyttöveden alimmalle alarajalle , joka on nyt 41 astetta. Näitä arvoja pystyy muuttaa vapaasti tosin alin raja on se 38astetta.
Kuulostaako sekavalta :D
Tottakai se lataa hieman huonommin jos alarajaa laskee, mutta käyntiaikaan tulee lisää ja käynnit harvenee. Käytännössä siis hieman vähemmän käyttövettä.
Tuo aikaraja kyllä kumoaa nämä minun neuvot jos pumppu tajuaa itse ettei käyttövettä käytetä.
Hieno on ohjain :)
Kun sun käppyröitä katselee, niin oikeestaan kateeksi käy :-[
Tunti vuorokaudessa neljällä hengellä ei ole paljoo.
Onko käyttövesi riittänyt??

Poissa Mettis

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 218
  • Maalämpöfoorumi
Vs: IVT HQ C10 säätäminen
« Vastaus #206 : 20.07.17 - klo:00:27 »
Tottakai se lataa hieman huonommin jos alarajaa laskee, mutta käyntiaikaan tulee lisää ja käynnit harvenee. Käytännössä siis hieman vähemmän käyttövettä.
Tuo aikaraja kyllä kumoaa nämä minun neuvot jos pumppu tajuaa itse ettei käyttövettä käytetä.
Hieno on ohjain :)
Kun sun käppyröitä katselee, niin oikeestaan kateeksi käy :-[
Tunti vuorokaudessa neljällä hengellä ei ole paljoo.
Onko käyttövesi riittänyt??

On tuossa ohjaimessa vielä muutamakin mysteeri, jonka ymmärtämiseen pitäisi olla varmaan sen suunnittelija mutta on tässä joku asia auennut nyt paremmin, kun on kokeillut eri säätöjä.
Kiitos myös sinulle säätövinkeistä manttelin lämmitykseen ja muutenki :)

Nykyisin meitä asustaa jo viisi täällä. Viime kesän lopulla syntyi kolmas tuleva runsasvetinen tyttö :D
Tuossa toissapäivänä rouvaa haastattelin ja kuulemma viime aikoina vesi on ollut riittävän kuumaa.

Kyllähän sen nyt kesällä pakostakin pitäisi hyvin riittää, kun ei tarvi tehdä kuin käyttövettä. Talvella on sitten vähän haasteita, kun monesti on se tilanne, että kone on juuri ehtinyt lämmittää patterit ja kompressori menee 15min suojatilaan ja sillä välin vaimo ja tytöt hyökkää suihkuun. Ehtivät laskea varaajan melko tyhjäksi.
En ole vieläkään löytänyt asetusta millä tuon koneen saisi vaihtamaan lämmitys/käyttövesi/lämmitys välillä niin kauan kunnes kaikki on asetusarvoissaan.
Oulu, Tasakattoinen 1krs OKT 170m2, rv 1970, patterilämmitys ja pesuhuoneessa lisäksi lattiassa kaapeli.
IVT Premiumline Hq C10, 100l puskuri ja kaivo akt 188m.

Poissa peki

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2 420
  • IVT C7 168m kaivo. Maalämpöä kesäkuu 2004 alkaen
Vs: IVT HQ C10 säätäminen
« Vastaus #207 : 20.07.17 - klo:01:02 »
On tuossa ohjaimessa vielä muutamakin mysteeri, jonka ymmärtämiseen pitäisi olla varmaan sen suunnittelija mutta on tässä joku asia auennut nyt paremmin, kun on kokeillut eri säätöjä.
Kiitos myös sinulle säätövinkeistä manttelin lämmitykseen ja muutenki :)

Nykyisin meitä asustaa jo viisi täällä. Viime kesän lopulla syntyi kolmas tuleva runsasvetinen tyttö :D
Tuossa toissapäivänä rouvaa haastattelin ja kuulemma viime aikoina vesi on ollut riittävän kuumaa.

Kyllähän sen nyt kesällä pakostakin pitäisi hyvin riittää, kun ei tarvi tehdä kuin käyttövettä. Talvella on sitten vähän haasteita, kun monesti on se tilanne, että kone on juuri ehtinyt lämmittää patterit ja kompressori menee 15min suojatilaan ja sillä välin vaimo ja tytöt hyökkää suihkuun. Ehtivät laskea varaajan melko tyhjäksi.
En ole vieläkään löytänyt asetusta millä tuon koneen saisi vaihtamaan lämmitys/käyttövesi/lämmitys välillä niin kauan kunnes kaikki on asetusarvoissaan.
Onnea vaan, hyvä kun joku uskaltaa vielä tässä maassa lisääntyä :)
Tuo vanha ohjain on ehkä parempi tuossa tapauksessa kun se vetää kv-säiliön täyteen lämmitysajon päätteeksi halusinpa tai en.
Pienentämällä hystereesiä kv-puolella ongelma pienenee. Eli talveksi nostat alarajaa vaikka 48C asteeseen. Hieman vuotava vaihtovena olisi myöskin jonkinlainen ratkaisu.
Itsellä on lattialämmitys, joka ei ehdi reagoida pumpun kv-ajoihin mitenkään.
Toisaalta jos vastukset saisi apuun nopeasti niin ei tulisi kovin suurta lovea lompakkoon.
3KW vastus avustaisi tarvittaessa joku 5 minuuttia. Naisväen tyytyväisyydestä tuo on pieni hinta.
Tuon varaajan lämmityksestä tuli mieleen vanha anatomian opinto.
Mitä hitaammin lämmität sen kuumempi sisus on :)

Poissa Mettis

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 218
  • Maalämpöfoorumi
Vs: IVT HQ C10 säätäminen
« Vastaus #208 : 25.07.17 - klo:11:42 »
Juuri, kun ehdin luulla, että aloin ymmärtämään tätä vehjettä niin taas alkoi lämmittämään käyttövettä eri tavalla.
Nyt lämmitys ei katkeakaan, kun lauhduttimelle palaava T9 arvo saavuttaa 52 astetta vaan lämmitys jatkuu, kunnes lämpö on noussut jonneki 54 asteen päälle ja arvo vaihtelee.. en ymmärrä nyt enää mikä arvo/raja katkaisee lämmityksen :D

Muutama päivä sitten pudotin kokeeksi vielä pumpum p-vakiota 2 -> 1,8 ja sen jälkeen en  huomannut ero missään mutta muuta en ole enää tehnyt.
Enpä taas tiedä mikä tässä on muuttunut vai pätkiikö tuolla koneessa sittenki joku tieto..
No nyt tulee vähän kuumempaa käyttövettä mutta olisi kiva vaan tietää minkä mittauksen mukaan pumppu sitä nyt ajaa.
Oulu, Tasakattoinen 1krs OKT 170m2, rv 1970, patterilämmitys ja pesuhuoneessa lisäksi lattiassa kaapeli.
IVT Premiumline Hq C10, 100l puskuri ja kaivo akt 188m.

Poissa peki

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2 420
  • IVT C7 168m kaivo. Maalämpöä kesäkuu 2004 alkaen
Vs: IVT HQ C10 säätäminen
« Vastaus #209 : 26.07.17 - klo:00:01 »
Juuri, kun ehdin luulla, että aloin ymmärtämään tätä vehjettä niin taas alkoi lämmittämään käyttövettä eri tavalla.
Nyt lämmitys ei katkeakaan, kun lauhduttimelle palaava T9 arvo saavuttaa 52 astetta vaan lämmitys jatkuu, kunnes lämpö on noussut jonneki 54 asteen päälle ja arvo vaihtelee.. en ymmärrä nyt enää mikä arvo/raja katkaisee lämmityksen :D

Muutama päivä sitten pudotin kokeeksi vielä pumpum p-vakiota 2 -> 1,8 ja sen jälkeen en  huomannut ero missään mutta muuta en ole enää tehnyt.
Enpä taas tiedä mikä tässä on muuttunut vai pätkiikö tuolla koneessa sittenki joku tieto..
No nyt tulee vähän kuumempaa käyttövettä mutta olisi kiva vaan tietää minkä mittauksen mukaan pumppu sitä nyt ajaa.
Näyttäisi siltä että pumppu aloittaa kv ajon ja osa litkusta menee lämmityskiertoon?
Tarkista vaihtoventtiiin toiminta.
Joku jumittaa. Eikö siellä pitäisi olla helle :)
Tsekkaa on isomman kuvan, ei mitään ongelmaa. Neljä kv ajoo vuorokaudessa on parempi kuin hyvä.
Sinulla on joku ohjelmointivirhe siinä husdatan ohjelmassa.

Poissa Mettis

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 218
  • Maalämpöfoorumi
Vs: IVT HQ C10 säätäminen
« Vastaus #210 : 09.01.19 - klo:04:46 »
Terve kaikille pitkästä aikaa :)

Pientä päivitystä pidemmän hiljaisuuden jälkeen, onko se hiljaisuus sitte tyytyväisyyden merkki.

Tässä on nyt kaksi täyttä lämmitysvuotta tullut maalämmön asennuksesta täyteen, 2016 keväällä asennettiin pumppu ja porattiin kaivo.
Vuosi 2017 sähkön kokonaiskulutus 10417kwh
Vuosi 2018 10376kwh
Eipä voi valittaa, kun ennen vanhalla lämmityksellä ja lasten syntymää kulutus oli lähemmäs 30000kwh ja nyt taloa asustaa 5 henkinen perhe ja kulutus melkein 1/3 vanhasta 8)

Alun pienten ongelmien jälkeen tai säätöongelmien jälkeen ei pumpussa ole ollut mitään vikaa.
Sain sen käyttöveden lämmityksen pelaamaan silleen, kun halusin nii eipä voi valittaa.
Lämmityskäyrät on saatu kohdilleen ja sisälämpötila pysyy hyvin halutussa, kerran olen tänä talvena säätänyt yhtä kohtaa mutta muuten bueno! Toistaiseksi on myös lämmin kv riittäny meidän pitkätukille.
Tämän talven pakkasilla kaivo on muistaakseni käynyt kylmimmillään -0,5, että ei toistaiseksi mitään kovin huolestuttavaa mutta katsotaan miten lopputalvi menee kaivon osalta.
Lämpöjä tulee edelleen seurattua kohtuu aktiivisesti.
Pitää alkaa niitä päivittään keruu ketjuun taas.

Tällä menolla noin 7,5v maksaa investointi itsensä takaisin jos ei mitään hajoa.
Oulu, Tasakattoinen 1krs OKT 170m2, rv 1970, patterilämmitys ja pesuhuoneessa lisäksi lattiassa kaapeli.
IVT Premiumline Hq C10, 100l puskuri ja kaivo akt 188m.

Poissa fraatti

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4 333
  • Maalämpöfoorumi
Vs: IVT HQ C10 säätäminen
« Vastaus #211 : 10.01.19 - klo:09:47 »
Mitäs tuossa muuta sitten kuin nauttia hyvästä hankinnasta.  8)
Viessmann Vitocal 333-G, 180m kaivo
171m2/500m3 talo + 70m2/200m3 talousrakennus
Kokonaissähkö n 10000kWh(MLP n 5500kWh, IV-kone n 700kWh)

Poissa Mettis

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 218
  • Maalämpöfoorumi
Vs: IVT HQ C10 säätäminen
« Vastaus #212 : 22.04.22 - klo:14:02 »
Palataanpa ääneen pitkän hiljaiselon jälkeen ja tietenki , kun ongelmia ilmaantunu.
Oon aina välillä ihmetelly, kun husdataan tullu trendiin jatkuvaa kompressorin pätkäkäyntiä mutta pidin jostain syystä mittavirheenä yms.
No todellistahan se on ollu. Aloin tutkimaan ja ensimmäinen vika löytyi vaihtoventtiilin moottorista joka ei liikuttanut enää venttiiliä oikein vaan jätti venttiiliin välille mihin sattuun asentoon ja kun käyttöveden lämmitys alkoi ei vesi kiertänyt oikein ja T8 max lämpö pysäytti aina lämmityksen kesken, sitten kun suoja-aika loppui uusi yritys ja aina sama homma. Venttiili itsessään liikkuu ihan herkästi ja uusi moottori tilattu.
Aivan varma en ole, että vuotaako venttiili läpi patterikiertoon mutta tutkimuksia jatketaan, että joutuuko ite venttiilin uusimaam myös.

Olen nyt irroittanut moottorin irti vaihtoventtiilistä ja käsin kääntänyt venttiilin kv asentoon ja ongelma näyttää edelleen jatkuvan eli välillä pumppu lämmittää kv normaalisti ja lauhdutin kierron lämpötilat t8 ja t9 toimii mielestäni normaalisti mutta sitten väliin tekee saman häiriön eli kun käyttöveden lämmitys alkaa pääsee t8 lämpö joka siis mittaa manttelille menevää lämpöä nousemaan nopeasti ylärajalle 62 astetta joka pysäyttää lämmityksen kesken.
Mantteli ilmattu ja aika paljon tuli ilmaa mutta sekään ei auttanut. Ihan niinkuin vesi ei kiertäisi manttelin ja lauhduttimen läpi riittävän nopeasti vai mitä asiantuntijat on mieltä? peki?:)

Jaahas nyt tämä masiina ei lämmitä kv enää ollenkaa. T8l lämmitysvesi meno nousee saman tien 62 asteeseen ja joka pysäyttää pumpun ja T9 nousee vain alussa ja lämpö seisahtuu siihen. Vesi ei kierrä tai lämpö ei siirry manttelissa?

Edit. Ajoin lämmityspiirin kierrätyspumppua käsin vakio kierroksilla 60-70-80 ja sillä lämmitti kv jakson. Viittaisi , että pumppu ei automaatilla nosta kierroksia tarpeeksi.

Huono se on muisti, kun tässä omassa ketjussaha sitä oli aikoinaan saman ongelman kanssa paininu.
Nostin nyt kierrätyspumpun p-vakion 2.4->3 käyttöveden säätimessä ja nyt näyttäisi pelittävän paremmin mutta täytyy jatkaa, kunhan saa sen uuden moottorin vaihtoventtiiliin kiinni.
« Viimeksi muokattu: 24.04.22 - klo:12:33 kirjoittanut Mettis »
Oulu, Tasakattoinen 1krs OKT 170m2, rv 1970, patterilämmitys ja pesuhuoneessa lisäksi lattiassa kaapeli.
IVT Premiumline Hq C10, 100l puskuri ja kaivo akt 188m.

Poissa peki

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2 420
  • IVT C7 168m kaivo. Maalämpöä kesäkuu 2004 alkaen
Vs: IVT HQ C10 säätäminen
« Vastaus #213 : 24.04.22 - klo:19:05 »
Palataanpa ääneen pitkän hiljaiselon jälkeen ja tietenki , kun ongelmia ilmaantunu.
Oon aina välillä ihmetelly, kun husdataan tullu trendiin jatkuvaa kompressorin pätkäkäyntiä mutta pidin jostain syystä mittavirheenä yms.
No todellistahan se on ollu. Aloin tutkimaan ja ensimmäinen vika löytyi vaihtoventtiilin moottorista joka ei liikuttanut enää venttiiliä oikein vaan jätti venttiiliin välille mihin sattuun asentoon ja kun käyttöveden lämmitys alkoi ei vesi kiertänyt oikein ja T8 max lämpö pysäytti aina lämmityksen kesken, sitten kun suoja-aika loppui uusi yritys ja aina sama homma. Venttiili itsessään liikkuu ihan herkästi ja uusi moottori tilattu.
Aivan varma en ole, että vuotaako venttiili läpi patterikiertoon mutta tutkimuksia jatketaan, että joutuuko ite venttiilin uusimaam myös.

Olen nyt irroittanut moottorin irti vaihtoventtiilistä ja käsin kääntänyt venttiilin kv asentoon ja ongelma näyttää edelleen jatkuvan eli välillä pumppu lämmittää kv normaalisti ja lauhdutin kierron lämpötilat t8 ja t9 toimii mielestäni normaalisti mutta sitten väliin tekee saman häiriön eli kun käyttöveden lämmitys alkaa pääsee t8 lämpö joka siis mittaa manttelille menevää lämpöä nousemaan nopeasti ylärajalle 62 astetta joka pysäyttää lämmityksen kesken.
Mantteli ilmattu ja aika paljon tuli ilmaa mutta sekään ei auttanut. Ihan niinkuin vesi ei kiertäisi manttelin ja lauhduttimen läpi riittävän nopeasti vai mitä asiantuntijat on mieltä? peki?:)

Jaahas nyt tämä masiina ei lämmitä kv enää ollenkaa. T8l lämmitysvesi meno nousee saman tien 62 asteeseen ja joka pysäyttää pumpun ja T9 nousee vain alussa ja lämpö seisahtuu siihen. Vesi ei kierrä tai lämpö ei siirry manttelissa?

Edit. Ajoin lämmityspiirin kierrätyspumppua käsin vakio kierroksilla 60-70-80 ja sillä lämmitti kv jakson. Viittaisi , että pumppu ei automaatilla nosta kierroksia tarpeeksi.

Huono se on muisti, kun tässä omassa ketjussaha sitä oli aikoinaan saman ongelman kanssa paininu.
Nostin nyt kierrätyspumpun p-vakion 2.4->3 käyttöveden säätimessä ja nyt näyttäisi pelittävän paremmin mutta täytyy jatkaa, kunhan saa sen uuden moottorin vaihtoventtiiliin kiinni.
Moi.
Pelkän moottorin vaihto ei ehkä riitä. Uusi moottori, (esim Armatur) käykö edes olemassa olevaan venttiiliin? Itseltä vaihdettiin vuonna 2011 alkuperäinen italiaano venttiileineen ja ei ole tarvinnut katua.
Sinullahan ei hullunkiertoa ole? Meillä pumppu päästi kaiken matteliveden laatan kiertoon ja noita hälyjä ei siitä syystä tullut. Tapauksessasi lämmitys vesi pyörähtaa ehkä saman tien lauhduttimelle ja tulee vika tila. Jos käsisäätökään ei auta niin epäilen kyllä vaihtoventtiilinkin kuntoa. Mun piti se vanha vaihtovena purkaa, mutta niinkuin usein on, ei ollut aikaa ja nyt en edes muista missä se on.

Poissa Mettis

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 218
  • Maalämpöfoorumi
Vs: IVT HQ C10 säätäminen
« Vastaus #214 : 24.04.22 - klo:20:06 »
Moi.
Pelkän moottorin vaihto ei ehkä riitä. Uusi moottori, (esim Armatur) käykö edes olemassa olevaan venttiiliin? Itseltä vaihdettiin vuonna 2011 alkuperäinen italiaano venttiileineen ja ei ole tarvinnut katua.
Sinullahan ei hullunkiertoa ole? Meillä pumppu päästi kaiken matteliveden laatan kiertoon ja noita hälyjä ei siitä syystä tullut. Tapauksessasi lämmitys vesi pyörähtaa ehkä saman tien lauhduttimelle ja tulee vika tila. Jos käsisäätökään ei auta niin epäilen kyllä vaihtoventtiilinkin kuntoa. Mun piti se vanha vaihtovena purkaa, mutta niinkuin usein on, ei ollut aikaa ja nyt en edes muista missä se on.

Ei ole hullunkiertoa.
Moottori pitäisi sopia suoraan, kun tietojen mukaan pitäisi olla aivan samanlainen kuin vanha mutta huomenna tuo selviää, kun saan sen käsiini. Venttiili itsessään ei kyllä vuoda juurikaan läpi mitä olen sitä tutkinut mutta voihan siinä toki kulumaa olla. Pitää hommata uusi jos sitte tarve tulee.
Nyt tuo pumppu on tehnyt käyttövettä kun nopeutin kiertoa mutta kyllä tuo vielä säätöä kaipaa.
Oulu, Tasakattoinen 1krs OKT 170m2, rv 1970, patterilämmitys ja pesuhuoneessa lisäksi lattiassa kaapeli.
IVT Premiumline Hq C10, 100l puskuri ja kaivo akt 188m.

Poissa peki

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2 420
  • IVT C7 168m kaivo. Maalämpöä kesäkuu 2004 alkaen
Vs: IVT HQ C10 säätäminen
« Vastaus #215 : 24.04.22 - klo:21:01 »
Ei ole hullunkiertoa.
Moottori pitäisi sopia suoraan, kun tietojen mukaan pitäisi olla aivan samanlainen kuin vanha mutta huomenna tuo selviää, kun saan sen käsiini. Venttiili itsessään ei kyllä vuoda juurikaan läpi mitä olen sitä tutkinut mutta voihan siinä toki kulumaa olla. Pitää hommata uusi jos sitte tarve tulee.
Nyt tuo pumppu on tehnyt käyttövettä kun nopeutin kiertoa mutta kyllä tuo vielä säätöä kaipaa.
Vaihtoventtiili karassa on o renkaat, (tiivisteet) jotka murenee ajan kanssa. Niihin saa muistaakseni pelkät renkaatkin vaihdetuksi, mutta on siinäkin vaivansa. Hus datasta pitäisi kyllä nähdä jos venttiili vuotaa.

Poissa Mettis

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 218
  • Maalämpöfoorumi
Vs: IVT HQ C10 säätäminen
« Vastaus #216 : 24.04.22 - klo:21:16 »
Vaihtoventtiili karassa on o renkaat, (tiivisteet) jotka murenee ajan kanssa. Niihin saa muistaakseni pelkät renkaatkin vaihdetuksi, mutta on siinäkin vaivansa. Hus datasta pitäisi kyllä nähdä jos venttiili vuotaa.

Tämmönen vena meidän pumpussa.
Ei pitäisi vuotaa husdatan mukaan.
Oulu, Tasakattoinen 1krs OKT 170m2, rv 1970, patterilämmitys ja pesuhuoneessa lisäksi lattiassa kaapeli.
IVT Premiumline Hq C10, 100l puskuri ja kaivo akt 188m.

Poissa peki

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2 420
  • IVT C7 168m kaivo. Maalämpöä kesäkuu 2004 alkaen
Vs: IVT HQ C10 säätäminen
« Vastaus #217 : 24.04.22 - klo:21:37 »
Tämmönen vena meidän pumpussa.
Ei pitäisi vuotaa husdatan mukaan.
tuo sama on täälläkin. Laittaisitko kuvan vielä moottorin akselin päästä? Siis siitä reiästä johon tuo venttiilin Akseli menee. Miten tuo hajosi?
 Tuohon manttelin ja lauhduttimen kuviteltuun kiergoongelmaan sen verran että ainaki 7 kw koneen teho ei aiheuta hälyjä vaikka kierrättäisi kuinka hiljaa. Päinvastoin mantteli ehtii lämmittämään paremmin kun virtaus on pienempi. Suuremmalla koneella voi tietysti käyttäytyä toisin.

Poissa Mettis

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 218
  • Maalämpöfoorumi
Vs: IVT HQ C10 säätäminen
« Vastaus #218 : 25.04.22 - klo:23:04 »
tuo sama on täälläkin. Laittaisitko kuvan vielä moottorin akselin päästä? Siis siitä reiästä johon tuo venttiilin Akseli menee. Miten tuo hajosi?
 Tuohon manttelin ja lauhduttimen kuviteltuun kiergoongelmaan sen verran että ainaki 7 kw koneen teho ei aiheuta hälyjä vaikka kierrättäisi kuinka hiljaa. Päinvastoin mantteli ehtii lämmittämään paremmin kun virtaus on pienempi. Suuremmalla koneella voi tietysti käyttäytyä toisin.

No niin uusi moottori asennettu ja oli tosiaan samanlainen kuin vanha. Moottorin asennoitin oli myös valmiiksi oikeassa asennossa eli johto ja sokka vaan kiinni.
Kun vertasin uutta ja vanhaa niin näyttäisi siltä että vanha moottori piti vaihtoventtiiliä väärässä asennossa ja se piti semmosta selkeää naksuttavaa ääntä niin kuin olisi hammasrattaat hyppiny yli.
Toivottavasti ongelma johtui tästä ja tuli tällä kuntoon mutta vielä ei ole kuin yhden illan kokemukset alla.
Liitteenä kuva vanhasta moottorista.

Edit. Toistaiseksi näyttää aivan lupaavalta , hyvin on toiminut  kv lämmitys ilman häiriöitä. Olen alkanut pudottanaan p-vakiota takaisin sinne missä se oli aikaisemmin , kun sillä teki mielestäni sopivia käyttöveden lämmitysjaksoja, toistaiseksi kaikki hyvin :)
« Viimeksi muokattu: 26.04.22 - klo:21:24 kirjoittanut Mettis »
Oulu, Tasakattoinen 1krs OKT 170m2, rv 1970, patterilämmitys ja pesuhuoneessa lisäksi lattiassa kaapeli.
IVT Premiumline Hq C10, 100l puskuri ja kaivo akt 188m.

Poissa Mettis

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 218
  • Maalämpöfoorumi
Vs: IVT HQ C10 säätäminen
« Vastaus #219 : 01.05.22 - klo:13:24 »
Eipä harmillisesti tullu pumppu kuntoon sittenkään. Moottori toimii ja venttiili on ehjä mutta vika ilmeisesti saattaakin olla pumpun piirikortilla tai siis siellä josta tulee ohjauskäsky lämmitykselle tai käyttövedelle.
Mitä olen saanut selvitettyä saattaa olla semmoinen vika nyt, että moottorille menevä tieto pätkii välillä ja moottori alkaa siksi ajamaan itsensä väärään suuntaan/asentoon ja näin ollen ajautuu väärään asentoon missä pitäisi olla kussakin lämmitystilassa.
Kokeillaan vielä toisella moottorilla ja uudella moottorinkaapelilla jotka saan ens viikolla kokeiluun mutta jos nuo ei se auta, niin ei se auta kun alkaa tilaamaan joku kallis huoltoukko käymään..
Oulu, Tasakattoinen 1krs OKT 170m2, rv 1970, patterilämmitys ja pesuhuoneessa lisäksi lattiassa kaapeli.
IVT Premiumline Hq C10, 100l puskuri ja kaivo akt 188m.

Poissa JereA

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 1
  • Maalämpöfoorumi
Vs: IVT HQ C10 säätäminen
« Vastaus #220 : 14.12.22 - klo:19:08 »
Morjesta! En nyt löytäny parempaa ketjua asialleni niin esitän kysymykseni tähän, toivottavasti joku osaisi auttaa. Eli mulla on IVT Premiumline HQ C4,5 maalämpöpumppu, johon liittyen on moniakin huolenaiheita. Olen aika aloittelija näissä maalämpöhommissa, eli kaikki vinkit ovat tarpeen. Aloitetaan viimeisimmästä huolesta/ongelmasta.. Eli mitenkäs tuon pumpun lattiakierron kiertovesipumppua pystyisi säätää? Tällä hetkellä kun lämmitys lähtee päälle niin menevän veden lämpötila nousee noin 37-38 asteen kieppeille kun käyrän mukainen arvo olisi noin 31-32 astetta. No tämä ilmeisesti on IVT pumpuille normaalia. Ongelma on siinä, että lattiasta palaavan veden lämpötila nousee hyvin vähän, esim nyt noilla lämmöilä se nousee noin 26 asteeseen kunnes lämmityssykli loppuu. Eli mielestäni kiertoa pitäisi hieman laittaa kovemmalle. Varsinkin pisin piiri, joka on jakotukilta säädetty täysin auki, jää melko kylmäksi. Huomaan että piirin alkupää lämmittää hyvin vatehuoneen jossa se kulkee, mutta loppu piiri makuuhuoneessa on kylmä. Eli lämpö ehtinee laskea niin paljon heti alussa ettei lämpöä riitä enää loppupiiriin.

Olenkohan ajatuksien kanssa oikeilla jäljillä ja mitä tälle voisi tehdä? Kiitoksia jo etukäteen vastauksista.
IVT Premiumline HQ C4,5