Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: liian kuumaa käyttövettä  (Luettu 7113 kertaa)

Poissa akiko

  • eläk
  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 14
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
liian kuumaa käyttövettä
« : 20.02.16 - klo:11:03 »
Minulla on ollut n. 4 vuotta DHP-8. Viime yönä satistiikasta huomasin, että käyttövettä tehdessä menolämpö 69 ja paluu 63 astetta ennenkuin presso katkaisi homman.
Kyseessä ei leg-kuumennus koskapois käytöstä. Yleensä lämmöt ovat 63/59. Onko presso hajoamassa?
Danfoss DHP-H 8kW+ukv-100, 160m, 152 patterilämmintä, rv -90
alle 5000 kWh/vuosi

Poissa peki

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2 420
  • IVT C7 168m kaivo. Maalämpöä kesäkuu 2004 alkaen
Vs: liian kuumaa käyttövettä
« Vastaus #1 : 20.02.16 - klo:23:47 »
Minulla on ollut n. 4 vuotta DHP-8. Viime yönä satistiikasta huomasin, että käyttövettä tehdessä menolämpö 69 ja paluu 63 astetta ennenkuin presso katkaisi homman.
Kyseessä ei leg-kuumennus koskapois käytöstä. Yleensä lämmöt ovat 63/59. Onko presso hajoamassa?
En nyt varma ole, mutta siinä taitaa olla kaksi pressostaattia. Vaihda johdot siihen toiseen jos
tuntuu että alkaa rikki menemään.
Joku thermian omistaja voi varmaan selittää paremmin.

Poissa peki

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2 420
  • IVT C7 168m kaivo. Maalämpöä kesäkuu 2004 alkaen
Vs: liian kuumaa käyttövettä
« Vastaus #2 : 25.02.16 - klo:23:00 »
Kiinnostaisi kovasti että selvisikö keissi.
Vi---aa kun mielenkiintoinen aihe jää kesken.

Poissa akiko

  • eläk
  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 14
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Vs: liian kuumaa käyttövettä
« Vastaus #3 : 26.02.16 - klo:09:49 »
Anteeksi Peki. En tiedostanut aihetta mielenkiintoiseksi. Löysin kuitenkin saman aiheen Saimaanrannan ongelmana 2012. Löytyy Thermia blogista sivu 8 aiheena käyttöveden lämpötila.  Tuolloin Sam68 pohti, että kierukassa saattaisi olla ilmaa. Tämäkin blogi jäi kesken mutta Saimaanranta ei ole sen koommin ongelmaan puuttunut. Huomasin myös, että minun lämmityskierron paine oli vain 0,5 kun pitäisi olla vähintään 1. Lisäsin vettä ja paine nousi yhteen. Kierukka on vielä ilmaamatta. Joka tapauksessa liian kuuma käyttövesi Saimaanrannalla ja minulla todennäköisesti ei johdu rikkoutuvasta pressosta vaan on enemmän tai vähemmän ominaisuus. Tapaus on lisäksi hyvin harvinainen ja sattumalta itsekin huomasin. Tapauksen jälkeen kv lämmöt olleet ok vaikka en heti tehnytkään mitään.
Danfoss DHP-H 8kW+ukv-100, 160m, 152 patterilämmintä, rv -90
alle 5000 kWh/vuosi

Poissa peki

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2 420
  • IVT C7 168m kaivo. Maalämpöä kesäkuu 2004 alkaen
Vs: liian kuumaa käyttövettä
« Vastaus #4 : 26.02.16 - klo:10:17 »
Anteeksi Peki. En tiedostanut aihetta mielenkiintoiseksi. Löysin kuitenkin saman aiheen Saimaanrannan ongelmana 2012. Löytyy Thermia blogista sivu 8 aiheena käyttöveden lämpötila.  Tuolloin Sam68 pohti, että kierukassa saattaisi olla ilmaa. Tämäkin blogi jäi kesken mutta Saimaanranta ei ole sen koommin ongelmaan puuttunut. Huomasin myös, että minun lämmityskierron paine oli vain 0,5 kun pitäisi olla vähintään 1. Lisäsin vettä ja paine nousi yhteen. Kierukka on vielä ilmaamatta. Joka tapauksessa liian kuuma käyttövesi Saimaanrannalla ja minulla todennäköisesti ei johdu rikkoutuvasta pressosta vaan on enemmän tai vähemmän ominaisuus. Tapaus on lisäksi hyvin harvinainen ja sattumalta itsekin huomasin. Tapauksen jälkeen kv lämmöt olleet ok vaikka en heti tehnytkään mitään.
Kaikki normaalista poikkeava kiinnostaa ;)

Poissa sam68

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2 225
Vs: liian kuumaa käyttövettä
« Vastaus #5 : 26.02.16 - klo:21:34 »
Nyt vasta huomasin tämän kysymyksen. Onko tuo kuvassa oleva historia kuinka pitkältä ajalta kun on noin monta käyntijaksoa ruudussa?
Katkaisiko häly-presso tuon lämmityksen vai ihan käyttö-presso? Tuo kyllä viittaa lauhtumisen ongelmaan joka voisi tosiaan johtua tuosta ilmasta.
Käyttöpressoja on tuon ikäisessä vain yksi eli 28,5 bar ja häly on sen 31bar. Tuo 69 menisi normaalisti yli tuon 31 bar eli jotain ongelmaa siinä on ollut.
* Maalämpöjä Oulusta Kalajoelle * Uusiolämpö Oy Raahe *

Poissa akiko

  • eläk
  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 14
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Vs: liian kuumaa käyttövettä
« Vastaus #6 : 27.02.16 - klo:20:06 »
Jaksotus on vähän vajaa vuorokausi, joka tapauksessa yli 23 tuntia. Katkaisu tuli mielestäni käyttöpressolta koska mitään hälytystä ei ollut näkyvissä. Ei ole koskaan ollut hälytystä mistään syystä.
Ilmasin kierukan mutta vettä alkoi heti tulemaan. Luulisi ilman olevan eka tyrkyllä niin en paljon viitsinyt vettä laskea. Jääkö lupullinen syy ratkaisematta?

Ainoat muutokset viime aikoina on lämmityspiirin Vilo-pumpun nopeus 2:sta 3:een kovilla pakkasilla kun paluulämpö nousi liian nopeasti. Lisäksi paineen nosto 0,5:stä 1:een patteriverkossa.
Voiko näillä edes teoriassa olla vaikutusta ongelmaani?

Itse asiassa en edes tiedä kuinka usein menolämmöt olleet korkeat kv-käytössä koska sitä ei näe kun vartavasten katsomalla statistiikasta jota en päivittäin tietenkään tee. Joka tapauksessa 4 vuotta ilman hälyjä ja mikään ei ole rikkoutunut. Pidän vioista jotka ei aiheuta mitään vakavaa.
« Viimeksi muokattu: 28.02.16 - klo:15:26 kirjoittanut akiko »
Danfoss DHP-H 8kW+ukv-100, 160m, 152 patterilämmintä, rv -90
alle 5000 kWh/vuosi