Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Lattiapiirin huoltoja?  (Luettu 4018 kertaa)

Poissa KimmoK

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 976
  • Hartiapankista pesee ja linkoaa.
Lattiapiirin huoltoja?
« : 29.01.16 - klo:14:25 »
Tarviiko tehdä mitään?
(muuta kuin tarkkailla että paine pysyy)

Olen aatellut että esim. joka toinen vuosi ruuvailen virtauksen säädöt kiinni sitten isolle ja sitten takaisin alkuperäiseen säätöön jottei ne jumitu ikuisesti kiinni. Muttta onkohan tuo turhaa?

Entä olisiko syytä pyöritellä piirit kiinni ja käyttää niitä yksi kertaalleen "täysillä" jotta mahdolliset saostumat lähtisi putkista pois?
Vaan onko varaajan pohjalla niille töhnille yhtään sen parempi paikka? Menee vielä lauhduttimen tukkeeksi???
- KimmoK --Hartiapankkiraksaaja pohjolasta.
Ylikiiminki: 700m3 & 230m2 & LÄ T8 & 11-14Mwh/vuosi
2013 lähtien + 30m2 puolilämmintä varastotilaa suorasähköl

Poissa Selvittäjä

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 233
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Vs: Lattiapiirin huoltoja?
« Vastaus #1 : 29.01.16 - klo:22:32 »
Lainaus käyttäjältä: KimmoK
Olen aatellut että esim. joka toinen vuosi ruuvailen virtauksen säädöt kiinni sitten isolle ja sitten takaisin alkuperäiseen säätöön jottei ne jumitu ikuisesti kiinni. Muttta onkohan tuo turhaa?

Jos sinulla menee tuohon esim. 15 min joka toinen vuosi ja saat alkuperäiset säädöt varmasti takaisin niin tee ihmeessä. Voidaan puhua ennakoivasta huollosta.

Lainaus käyttäjältä: KimmoK
Entä olisiko syytä pyöritellä piirit kiinni ja käyttää niitä yksi kertaalleen "täysillä" jotta mahdolliset saostumat lähtisi putkista pois?
Vaan onko varaajan pohjalla niille töhnille yhtään sen parempi paikka? Menee vielä lauhduttimen tukkeeksi???

Samoin voit laittaa saostumat liikkeelle, jos sinulla on asennettu kiertoon 1-2 mutasihtiä jotka nappaavat suurimmat mömmöt. Nuo mutasihdit pitäisi sitten puhdistaa tuon tehostetun  kierrätyksen päätteeksi. ((Jos sitten käy ilmi, että mutasihtien verkko on niin isosilmäistä ettei siihen mitään jää niin ehkei tuota tehostettua kierrätystä kannata tehdä. ))

Noista saostumista... minkähänlainen lämmitysputkisto sinulla on? Jos pelkkää muoviputkea niin ei kai niihin ihmeellisiä saostumia tule? Mutta jos on kupari- ja rautaputkia niin sitten jotain varmaan kertyykin.
Oilon GT 20, puskuri Akvaterm 1500, KVV Akvaterm 500, kaivot 201 + 184 + 70 aktiivia 434m, patterilämmitys, vuodesta 2013. Reservissä Högfors 14 ÄSSÄ ja Oilon Junior.

Poissa KimmoK

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 976
  • Hartiapankista pesee ja linkoaa.
Vs: Lattiapiirin huoltoja?
« Vastaus #2 : 03.02.16 - klo:14:46 »
Onkohan mulla mutasihtiä lämmityspiirissä missään... jos jotain modauksia teen niin ehkä moinen kannattaa lisätä.

Meillä on vain wirsbon 18/20mm lattialämpöputket eli enpä sitten saostumien kanssa ala leikkimään jos ei muuta remppatarvetta satu kohdalle.
- KimmoK --Hartiapankkiraksaaja pohjolasta.
Ylikiiminki: 700m3 & 230m2 & LÄ T8 & 11-14Mwh/vuosi
2013 lähtien + 30m2 puolilämmintä varastotilaa suorasähköl

Poissa fraatti

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4 336
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Lattiapiirin huoltoja?
« Vastaus #3 : 03.02.16 - klo:15:35 »
Onkohan mulla mutasihtiä lämmityspiirissä missään... jos jotain modauksia teen niin ehkä moinen kannattaa lisätä.

Meillä on vain wirsbon 18/20mm lattialämpöputket eli enpä sitten saostumien kanssa ala leikkimään jos ei muuta remppatarvetta satu kohdalle.

Mulla uusi lättilämmityskohde. Sihtiä ei ole.
Viessmann Vitocal 333-G, 180m kaivo
171m2/500m3 talo + 70m2/200m3 talousrakennus
Kokonaissähkö n 10000kWh(MLP n 5500kWh, IV-kone n 700kWh)

Poissa papi

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 297
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Vs: Lattiapiirin huoltoja?
« Vastaus #4 : 27.02.18 - klo:15:41 »
Vanhaan aiheeseen lisään vastauksen. Puskurivaraaja ja lattialämmitys. Puskurivaraajan latauksen paluupuolella mutasihti joka oli aika tukossa kun sen huolsin.
Viessmann 300G 10 kW, Vitocell 100-V 390L, Vitocell 100-E 200L, kaivo 220m, 188m2+60m2