Ikävää kun ongelmasi ei ole ratkennut.
>Onko laite toimitettu puutteellisena ? <
Mitä sopimuksessasi lukee, jos ei mitään, niin mitäs Oilonin mainossivuilla. Mun käsitys on että standardi-toimitukseen kuuluu vain kauko-ohjain.
Käynti/seis-ajat näyttävät todella lyhyiltä. Minulla oli helmikuun 04..05, jolloin oli noin samanlaista keliä kuin nyt, seis 28 min ja kävi 36 min. neljän viimeisen neljän kuukauden aikana käynnistyksiä 2000 kpl. Minulla ei erillistä lämmityspiirin varaajaa.
Käynnistystiheys on suurimmillaan välikautena, siis nyt.
Mahdollisia syitä tuollaiseen käyntiin, yhdessä tai erikseen:
-- patteriverkon pieni vesitilavuus (MH'n oma varaaja sanotaan olevan vain 60 litraa) verrattuna lämmön kulutukseen
-- ylisuuri pumppu (täysteho!). Ymmärtääkseni täystehopumppua ei kannata laittaa ilman suurta lämmitysvesivaraajaa. Oletan Sinulla olevan patterilämmityksen.
-- säätäjä ei toimi oikein, rikki, asetusarvoissa vikaa (säätäjä on lämpöpumpussa ei kauko-ohjaimessa, uskoisin)
Mitä sopimuksesi sanoo säädön optimoinnista / virityksestä?
Minulla maininta >maalämpöpumpun käynnistys- ja säätötyöt<, siis ei mitään optimointa/viritystä, olen täysin omillani!
Jos olet ostanut lämpöpumpun 'avaimet käteen'-periaatteella, mielestäni optimointia pitäisi kysellä ensisijaisesti tältä urakoitsijalta.
Oiloni leipoo pumput kasaan ja jättää optimoinnin muille?!
Kirjoitappa kirjallinen valitus ja korjausvaatimus urakoitsijalle, mutta ole tarkkana, mitä olet ostanut ja mitä on luvattu. Pahoin pelkään, että sopimuksesta ei löydy mitään mainintaa käynti/ seisonta-ajoista!
Suosittelen että tarkistat systeemisi mitoituksen, esim. sivun
http://www.pauna.net/Laskentakaavat/PorakaivoLpumppu.xls laskurilla. Samoin teoreettisen käynnistystiheyden, siitäkin olen muistaakseni nähnyt laskurin mutta nyt en löydä sitä.
Näyttää olevan tavallista että urakoitsijoilta ei löydy moraalia tehdä hommiaan loppuun, se on ajan henki!
Kuluttajaasiamiehen käyttöä ei kannata ujostella, olemmehan veroissa maksaneet tämänkin tuen!