Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: IV-koneen ilmamäärät?  (Luettu 6313 kertaa)

Poissa Pena2015

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 90
  • Maalämpöfoorumi
IV-koneen ilmamäärät?
« : 12.09.15 - klo:18:35 »
Olen hommaamassa uutta IV-konetta. Talon IV-piirustuksissa poistoilmamäärä 85 l/s ja tuloilma 76 l/s. Olen saanut tarjouksia muutamasta koneesta, mutta osassa ilmamäärät tuntuvat vähän turhan pieniltä. Parissa tarjotussa koneessa poisto 95 l/s ja tulo 87 l/s. Jostain muistelen, että koneessa olisi hyvä olla 30% korkeammat ilmamäärät (maximiteholla) kuin mitä talon IV-kuvissa tarvitaan. Tuo tarkoittaisi omalla kohdallani siis poisto 110,5 l/s ja tulo 98,8 l/s. Kertokaapa viisaammat onko tuo muistelemani +30% oikea lähtökohta vai olisiko nuo tarjotut koneetkin ihan ok?
Kangasala, 1-taso, puutalo 2007, 147m2/383m3 + AT/VAR 46m2/113m3, lattialämmitys, Nibe F1255 4-16kW, kaivo 210/205m, LTO Swegon Casa R5 Smart, viilennyskonvektori Amena WX13MPVH-CWA

Poissa tomppeli

  • Yleismoderaattori
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 8 596
  • Vanha pieru!
Vs: IV-koneen ilmamäärät?
« Vastaus #1 : 12.09.15 - klo:19:55 »
En ole ilmanvaihdon asiantuntija!
Rakentamisen säädösten mukaan asuintilojen ilmamäärän tulisi vaihtua 0,5 kertaa tunnissa.
Tuolla perusteella laskien: 76 litraa sekunnissa tuloilmaa on 60 x 60 x 76 = 273600 litraa tunnissa.
1 m3 = 1000 litraa, siis 273600 litraa / 1000 = 274 m3.
Tuon pitäisi olla 0,5 x rakennuksen ilmatilavuus, eli rakennuksen ilmatilavuus on 2 x 274 m3 = 547 m3.
Tuo ilmamäärä pitää tulla myöskin talon ilmanvaihdon putkituksen aiheuttamalla virtausvastuksella.

76 litraa/s on normien mukainen, mutta on tilanteita, jolloin tarvitaan vähän isompi ilmanavihto.
Perhejuhlien aikaan havaitaan, että ilmanvaihto ei ole riittävä. 30 % vara on varmaankin sopiva reservi.

Tuloilman määrän on oltava jonkin verran ( 5 - 10 % ) pienempi, kuin poistoilman määrä.
Tällä saadaan rakennukseen pieni alipaine.

Alipaine tarvitaan siksi, että rakennuksen sisällä oleva lämmin ja runsaasti kostetutta sisältävä ilma ei pyri talon ulkoseinien läpi ulos.
Jos ilmaa virtaisi seinien läpi ulospäin, tiivistyisi sisäilman kosteus talon ulkoseinärakenteisiin ja syntyy hometalo.

Pienen alipaineen takia kylmempi ja vähemmän kostetutta sisältävä ulkoilma pyrkii seinärakenteiden läpi sisäänpäin.
Sisäänpäin rakenteiden läpi tuleva kylmä ilma lämpenee,
josta syystä sen ilman suhteellinen kostetusprosentti pienenee ja vuotoilma sisäänpäin tullessaan kuivattaa rakenteita.

Poissa JPN

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 274
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Vs: IV-koneen ilmamäärät?
« Vastaus #2 : 12.09.15 - klo:21:59 »
Meillä muistaakseni on 110l/s, ja suunnittelija suositteli LTR-6:sta (max 190l/s).
LÄ V10.5/203, Enervent LTR-6 eco, maaviileällä

Poissa JiiTee

  • Maalämpönoviisi
  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 92
  • Maalämpöfoorumi
Vs: IV-koneen ilmamäärät?
« Vastaus #3 : 18.09.15 - klo:14:36 »
Olen hommaamassa uutta IV-konetta. Talon IV-piirustuksissa poistoilmamäärä 85 l/s ja tuloilma 76 l/s. Olen saanut tarjouksia muutamasta koneesta, mutta osassa ilmamäärät tuntuvat vähän turhan pieniltä. Parissa tarjotussa koneessa poisto 95 l/s ja tulo 87 l/s. Jostain muistelen, että koneessa olisi hyvä olla 30% korkeammat ilmamäärät (maximiteholla) kuin mitä talon IV-kuvissa tarvitaan. Tuo tarkoittaisi omalla kohdallani siis poisto 110,5 l/s ja tulo 98,8 l/s. Kertokaapa viisaammat onko tuo muistelemani +30% oikea lähtökohta vai olisiko nuo tarjotut koneetkin ihan ok?

Minulla on Flexit UNI-3, jossa sekä tulo että poisto 105l/s maksimiteholla. Saa kyllä isompanakin (UNI-4, jossa max. ~180l/s) On mielestäni hiljainen kone (tosin meillä käyttöullakolla mutta myös ihan vieressä ollessa) ja koneessa on hyvät eristykset. Maahantuoja vakuutti esim. että ullakolla ei vaadi lisäeristystä talvella, pitäisi kestää -40C. Ei vielä ole ollut ongelmia ainakaan sen kanssa.

Ja itse kysymykseen mutu-tietoa vastaukseksi; käyttömukavuuden kannalta ehdottomasti ylimitoitettu kone. Jos laitan koneen täydelle teholle niin silloin sen se kyllä hurisee sen verran kovaa että mikäli kone olisi esim. teknisessä tilassa, saati sitten joskus näitä on ihan asuintiloissa(esim. KHH) niin ei sitä jaksaisi kuunnella.
Ja minulla on tapana suihkun / saunan jälkeen laittaa kone hetkeksi täydelle teholle jota ilmankosteus saadaan tehokkaasti poistettua niin tätäkin varten on hyvä olla reserviä koneessa. Ja luulisi että käyttöikäkin on pidempi jos ei tarvitse huudattaa täydellä teholla aina.
Nibe F1145 6kw + Nibe VPB300
Porakaivo 120m
121m2+27m2 AT / 610m3
lattialämmitys