Uutiset:

Äänestys

Kyllä
4 (66.7%)
En
2 (33.3%)

Äänestäjiä yhteensä: 6

Kirjoittaja Aihe: Oletko putsannut ilmanvaihtokoneen sisältä?  (Luettu 5199 kertaa)

Poissa zeniitti

  • ♪♫♪♪♫
  • Yleismoderaattori
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 508
  • Nibe 1245 8kW / 160m / Vallox 150Effect SE MLV
Oletko putsannut ilmanvaihtokoneen sisältä?
« : 17.06.15 - klo:08:23 »
Laitetaan pitkästä aikaa äänestys foorumille. Tämänkertainen äänestys koskee ilmanvaihtokoneen putsaamista/siivoamista sisältä. Nyt ei tarkoiteta suodattimien vaihtoa.

Jos vastaat kyllä, kerro hieman mitä siivoaminen itsellesi tarkoittaa ja teetkö sen aina suodattimien vaihdon yhteydessä. Lisätietona voit kertoa kuinka usein vaihdat suodattimet vai pesetkö osan. Kerro vastauksessasi myös koneen merkki ja malli sekä noin ikä.

Poissa zeniitti

  • ♪♫♪♪♫
  • Yleismoderaattori
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 508
  • Nibe 1245 8kW / 160m / Vallox 150Effect SE MLV
Vs: Oletko putsannut ilmanvaihtokoneen sisältä?
« Vastaus #1 : 17.06.15 - klo:08:29 »
Aloitan itse heti.

11/2010 käyttöönotettu Vallox 150 Effect SE MLV. Hienosuodattimet vaihdan 2 kertaa vuodessa. Karkeasuodattimet 4 kertaa ja näiden vaihdon yhteydessä putsaan hienosuodattimet.

Kerran-kaksi olen noin 5v aikana imuroinut kuolleet ötökät koneen sisältä ja samalla taisin antaa sisäpinnoille vähän märkää rättiä. Mieli tekisi putsata vähän tarkemmin. Kannattaako ottaa oikein moottorit irti vai mitä?

Miten muut?

Poissa fraatti

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4 333
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Oletko putsannut ilmanvaihtokoneen sisältä?
« Vastaus #2 : 17.06.15 - klo:16:45 »
Koneena pyöriväkennoinen Onnline eco XL (enervent) joka on nyt rullaillut vuodenpäivät. Kohde sijaitsee haja-asutus alueella.

Tulopuolen suodattimesta löytyy muutamia ötököitä ja tuulen kuljettamia roskia sekä hiukan tummentumaa on nähtävissä. Poistopuolen suodattimeen on myös hiukan kertynyt pölyä. Keväällä tarkastin suodattimet edellisen kerran ja tällöin ne olivat miltei kuin uudet. Ajattelin että vaihdan suodattimet jahka tämä suurin siitepölykausi on ohitse sekä talon piha valmis eikä pöllyä enää. Suodattimet ovat F5 luokkaa. Täytyy jatkossa seurailla riittääkö suodattimien vaihto kerran vuodessa. Itse koneen sisällä ei ollut havaittavissa pölyä.

Yleensähän poistoilmakanat sotkeutuvat enemmän niin mahtaisikohan olla apua jos suodattimien vaihdon yhteydessä tekis pienen episodin vai onko pöly niin lujassa kanavissa kiinni ettei se lähde mihinkään ilman "rassia" tai muita puhdistustoimenpiteitä.

Eli kone täysille ja ikkuna hiukan raolleen.
Sitten kauimmaisesta kanavasta lähtien antaa ilman virrata niin että muut poistokanavat ovat tukittuina esim jollain sopivalla paperilla tai muulla sopivalla keinolla. Sitten seuraavaksi vuoroon toiseksi lähin kanava. Tuotahan voisi mahdollisesti sitten vielä "boostata" jollain sopivalla puhaltimella? Tosin tässä on riski että puhaltaa roippeet jonnekin muuhun huoneseen  :D Oikeassa puhdistuksessahan ne imevät alipaineen kanaviin ja sen jälkeen tuuppaavat perään vaijerin perässä olevan pyörivän harjan jonkinnäköisen pesunesteen kera.

Uskalsikos tuota pyörikennoisen kennoa pestä mitenkään? Tällähetkellä ei liene ajankohtainen vielä mutta ehkä tulevaisuudessa...

Aivan kuin olisin joskus nähnyt jossain keskustelua siitä että puhaltimien siipiin tarttuu jotain ajansaatossa jotain shaissea josta saattaa seurata laakereiden tuho epätasapainon seurauksena... Onko tästä havaintoa?
Viessmann Vitocal 333-G, 180m kaivo
171m2/500m3 talo + 70m2/200m3 talousrakennus
Kokonaissähkö n 10000kWh(MLP n 5500kWh, IV-kone n 700kWh)

Poissa Kimmo_L

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 594
  • Stiebel Eltron WPC 7
Vs: Oletko putsannut ilmanvaihtokoneen sisältä?
« Vastaus #3 : 18.06.15 - klo:22:32 »
Minulla on kaksi vuotta käytössä ollut pyöriväkennoinen SunAir RW130.

Olen vaihtanut suodattimet noin 3 kertaa vuodessa. Samassa yhteydessä olen joka kerta imuroinut imurilla koneen sisältä hyönteiset ja muut liat pois. Ainakin täällä (haja-asutusalueen pieni taajama) ulkoilmakanavasta tulee aika iso määrä pieniä hyönteisiä, jotka jäävät karkeasuodattimeen ja sen etupuolelle.

En ole toistaiseksi mitenkään lähtenyt erityisemmin purkamaan osia pois tieltä, imuroinut imurin putkella vaan sen verran, mihin helposti pääsee käsiksi.

Tämän koneen käyttöohjeessa käsketään puhdistamaan pyörivä kenno kahden vuoden välein. Sen saa vedettyä kokonaan ulos koneesta irralleen. Ohjeen mukaan se pestään kuumalla vedellä esim. käsisuihkun avulla päästämällä vettä varovasti sen läpi. Se ei kestä isoa veden painetta (esim. painepesuria). Sen jälkeen sen pitää antaa kuivua ennen käyttöönottoa.

En ole tehnyt tätä vielä itse. Kaksi vuotta tulee minulla kohta täyteen, joten pitänee pestä joskus lähiaikoina.
215 m², 600 m³, 175 m kaivo, 7,5 kW Stiebel Eltron WPC 7, Nereus lattialämmitys betonilaatassa, vuodesta 2011

Poissa Matias

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4 566
Vs: Oletko putsannut ilmanvaihtokoneen sisältä?
« Vastaus #4 : 01.07.15 - klo:15:53 »
Lainaus
puhaltimien siipiin tarttuu jotain ajansaatossa jotain shaissea josta saattaa seurata laakereiden tuho epätasapainon seurauksena... Onko tästä havaintoa?

Meillä on 7 vuoden välein vaihdettu LTO:n puhaltimien laakerit ja samalla putsattu ja maalattu puhaltimen siivet.
Ulkoa sisälle puhaltimen siivissä ei ole juurikaan lika tms kertymiä mutta sisältä ulos (poisto)puhaltimen siipiin kertyy pölyä tms joltinenkin kerros ja pölytahnan alla on selvää ruostumista.
Teräsvillalla puhtaaksi ja maali päälle niin taas menee n 7 vuotta

LTO puhallinsiivet
9kw Ekowell EPT400 vuodesta 1998
Jämä Kantikas 1250l Keruu 2X200m