Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: GS maapiirin lämpötila-anturi?  (Luettu 11243 kertaa)

Poissa -Oboy

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 19
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
GS maapiirin lämpötila-anturi?
« : 28.09.09 - klo:09:41 »
Hei.
Tietääkö kukaan mikä on GS-koneen maapiirin lämpötila-anturin tyyppi, jos sen meinaisi uusia? Ilmeisestihän tuo on joku Oumannin tuotannosta löytyvä?
Ollut jo vähän aikaa mukamas maapiirin paluuveden lämpötilat jotain 50-70astetta, mutta en ole tuota ruvennut korjaamaan kun tuo arvo ei omassa koneessa mihinkään vaikuta (paitsi jos olisi liian pieni kaivo tms). Mutta nyt tuo anturi on vissiin sysähtänyt lopullisesti, kun siitä tulee vain error-ilmoitus ja se hyppää aina tauluun kun kompura alkaa käymään. Eli pitäisi ilmeisesti vaihtaa tuo anturi uuteen..

Poissa juma

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 114
  • jo vähän vanhempi äijä
Re: GS maapiirin lämpötila-anturi?
« Vastaus #1 : 28.09.09 - klo:11:53 »
Sataprosenttisen varma en ole maapaluun anturista, mutta minulla on ainakin tulopuolelle laitettu Oumanin sivuilta http://www.ouman.fi/Suomi/tuotteet.asp?id=5&alasivu=2&tyyppi=4
löytyvä pinta-anturi. Uskoisin, että sama on paluussa.

« Viimeksi muokattu: 28.09.09 - klo:11:54 kirjoittanut juma »
Maasta se pumppukin ponnistaa. Kirjavia kokemuksia jo vuodesta 2006.

Poissa -Oboy

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 19
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
Re: GS maapiirin lämpötila-anturi?
« Vastaus #2 : 28.09.09 - klo:13:18 »
Lainaus
Sataprosenttisen varma en ole maapaluun anturista, mutta minulla on ainakin tulopuolelle laitettu Oumanin sivuilta http://www.ouman.fi/Suomi/tuotteet.asp?id=5&alasivu=2&tyyppi=4
löytyvä pinta-anturi. Uskoisin, että sama on paluussa.

Juu, saman olen laittanut myös itselleni paluupuolelle. Rupesin vain epäilemään, että onkohan anturi kuitenkaan sama menopuolella. Kun se anturin johto menee näköjään sinne pumpun eristeisiin ja aloin arpomaan että mahtuuko tuo mötikkä eristeiden ja pumpun väliin (en jaksanut vielä alkaa availemaan eristeitä tuon takia). Tietenkin jos tuo anturi olisi ilman suojakuorta siellä niin ehkä sitten..
Taidan koittaa kysyä suoraan GeoProlta, jos vaikka saisi vastauksen suoraan.  
Edelleen suotavaa heitellä ajatuksia aiheesta.. :)

Poissa tomppeli

  • Yleismoderaattori
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 8 617
  • Vanha pieru!
Re: GS maapiirin lämpötila-anturi?
« Vastaus #3 : 28.09.09 - klo:18:00 »
Kaikki anturit eivät ole täysin kosteuden kestäviä.
Maapiirin anturit vikaantuvat yleensä maaputken hikoilusta.

Tällainen myöskin pitäisi käydä, TEPK NTC10 löytyy osoitteessa
http://www.produal.fi/content.php?m=2&s=12&pc=9&lng=fi

Tekniset tiedot:
anturi           NTC 10 termistori
putkikoko       10...100 mm
kaapeli          2m, 2 x 0,14
mittausalue    -20...+80 C
tarkkuus         ± 0.2 °C (25°C:ssa)
aikavakio        n. 5 s
Lämpötila/vastus -taulukko:
/  LT C NTC 10 /
 25    10000.0
 10    19900.0
  5     25400.0
  0     32650.0 
-5     42340.0
  
 

Poissa -Oboy

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 19
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
Re: GS maapiirin lämpötila-anturi?
« Vastaus #4 : 29.09.09 - klo:09:02 »
Laitoin kyselyn Geoprolle tuosta anturista, että voisin sen uusia. Ilmoittivat lähettävänsä minulle takuuseen uuden anturin vikaantuneen tilalle. =)
Tosin vastaus ei kertonut mikä anturin tyyppi on, mutta pianhan se selviää.

Poissa -Oboy

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 19
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
Re: GS maapiirin lämpötila-anturi?
« Vastaus #5 : 01.10.09 - klo:17:54 »
Tänään tuli tuo uusi anturi ja se oli tuo Tomppelin mainitsema TEPK NTC10.

Meinasin heittää uuden anturin samantien paikoilleen..
Mutta nythän mulla on ongelma, että miten ihmeessä GS koneesta lähtee se etupaneeli purkaantumaan?!? Joku kikka siihen täytyy olla mutta mikä? JELPATKAA JOKU PLEASE!, ettei mun tartte koko iltaa istua ihmettelemässä tuota peltipurkkia. Väkivaltaa ei viitsisi rakkaaseen koneeseen käyttää. :)

Poissa -Oboy

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 19
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
Re: GS maapiirin lämpötila-anturi?
« Vastaus #6 : 01.10.09 - klo:18:21 »
Hälytys ohi.. :)

Näköjään tuo säädin "tippuu" peltinaaman takaa käteen kun osaa ottaa oikean, nenän edessä olevan, ruuvin irti. Luulin että se kiskoilla oleva ovi pitää irroittaa mutta ei onneksi sentään.

Poissa gs

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 8
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Re: GS maapiirin lämpötila-anturi?
« Vastaus #7 : 30.11.09 - klo:15:10 »
Mulla on seilannut tuo maapiiriin nesteen lämpötila +4 ja -8 välillä nyt, vaikka pakkasta ei ole ollut edes kesän jälkeen tuota -8 astetta kertaakaan. Mitenhän paljon tuo lämpötila voi heilahdella? Mulla ei ole maapiiriä vaan kaivo 125m, onkohan koneeni antura viallinen?  :D

Poissa juma

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 114
  • jo vähän vanhempi äijä
Re: GS maapiirin lämpötila-anturi?
« Vastaus #8 : 30.11.09 - klo:15:54 »
Gs 60 pumpun vakiovarusteena oleva nesteen mittari mittaa pumpulta lähtevän nesteen lämpötilaa, ei siis maasta tulevaa. Anturi sijaitsee heti styroxilla eristetyn maakiertopumpun alla.

On aika matalan tuntuinen tuo kaivosi. Onko kyse aktiivisyvyydestä? Missäpäin Suomea se sijaitsee?

Maasta se pumppukin ponnistaa. Kirjavia kokemuksia jo vuodesta 2006.

Poissa gs

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 8
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Re: GS maapiirin lämpötila-anturi?
« Vastaus #9 : 01.12.09 - klo:09:55 »
Talo on Keski-Suomessa ja neliöitä 109. Mitoituksen mukaan aktiivireiän syvyys pitäisi olla 115m, porattu on 125 m reikä. En tosin tiedä mihin asti vesi on noussut..
« Viimeksi muokattu: 01.12.09 - klo:09:56 kirjoittanut ylonejan »

Poissa Believer

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 47
  • Geopro GS60
Re: GS maapiirin lämpötila-anturi?
« Vastaus #10 : 17.12.09 - klo:21:32 »
Lainaus
Mulla on seilannut tuo maapiiriin nesteen lämpötila +4 ja -8 välillä nyt, vaikka pakkasta ei ole ollut edes kesän jälkeen tuota -8 astetta kertaakaan. Mitenhän paljon tuo lämpötila voi heilahdella? Mulla ei ole maapiiriä vaan kaivo 125m, onkohan koneeni antura viallinen?  :D

Onko kellään muulla tuo maaliuoksen lämpötilaarvo ollut alhainen, millähän tuon voisi testata onko anturi maanantai-kappale?

Poissa gs

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 8
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Re: GS maapiirin lämpötila-anturi?
« Vastaus #11 : 18.12.09 - klo:09:17 »
Olen seuraillut tuota maaliuoksen lämpötilaa ja nyt se on pysynyt aika vakiona -3 asteessa, vaikka pakkasta on ollut melkein viikon -20 astetta. Tuo on varmaankin aika normaalilämpötila, varsinkin jos se mittaa lähtevän nesteen lämpötilaa?

Poissa seppaant

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5 234
  • L-Ässä V-7
Re: GS maapiirin lämpötila-anturi?
« Vastaus #12 : 18.12.09 - klo:11:04 »
Lainaus
millähän tuon voisi testata onko anturi maanantai-kappale?
Jos on lämpötilamittaus sekä meno- että paluulinjassa, saadaan mittaukset testattua laittamalla liuospumppu jatkuvalle käytölle.
Kompressorin seistessä pitäisi mittausten näyttää samaa parin kymmenesosa-asteen tarkkuudella.

ATS
L-Ässä V-7.0 vm.2007
Kaivo 163m, akt.153m
Talo 150m2, patterit, v.1975
Aurinkopaneelit 2x10x275 W=5,5 kWp, kaakko/lounas
Arvioitu vuosituotanto 4500 kWh

Poissa gs

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 8
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Re: GS maapiirin lämpötila-anturi?
« Vastaus #13 : 30.12.09 - klo:16:50 »
Lainaus
Lainaus
millähän tuon voisi testata onko anturi maanantai-kappale?
Jos on lämpötilamittaus sekä meno- että paluulinjassa, saadaan mittaukset testattua laittamalla liuospumppu jatkuvalle käytölle.
Kompressorin seistessä pitäisi mittausten näyttää samaa parin kymmenesosa-asteen tarkkuudella.

ATS

Olen seuraillut tuota lähtevän lämpötilaa ja nyt vaikka pari viikkoa on ollut pakkasta melkein se -20C niin lähtevä on käyntijakson loppupuolella aina -4C. Pyöritin liuospumppua jatkuvalla syötöllä kun kompura ei ollut käytössä ja tuo kaivolta tuleva näytti olevan +1C. Eikö tuo ole vähän iso lämpötilaero :D Tarkastin mutasihdinkin, mutta se oli ihan puhdas...

Poissa seppaant

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5 234
  • L-Ässä V-7
Re: GS maapiirin lämpötila-anturi?
« Vastaus #14 : 30.12.09 - klo:18:28 »
Lainaus
Olen seuraillut tuota lähtevän lämpötilaa ja nyt vaikka pari viikkoa on ollut pakkasta melkein se -20C niin lähtevä on käyntijakson loppupuolella aina -4C. Pyöritin liuospumppua jatkuvalla syötöllä kun kompura ei ollut käytössä ja tuo kaivolta tuleva näytti olevan +1C. Eikö tuo ole vähän iso lämpötilaero  Tarkastin mutasihdinkin, mutta se oli ihan puhdas...
Jos nuo lämpötilat -4C ja +1C ovat kompressorin käydessä, on lämpötilaero 5C vähän yläkanttiin.
Höyrystimen toiminnan kannalta optimilämpötilaero on 3C.

Mitä mittaukset näyttävät silloin kun kompressori seisoo ja liuospumppu käy?

ATS
L-Ässä V-7.0 vm.2007
Kaivo 163m, akt.153m
Talo 150m2, patterit, v.1975
Aurinkopaneelit 2x10x275 W=5,5 kWp, kaakko/lounas
Arvioitu vuosituotanto 4500 kWh

Poissa tomppeli

  • Yleismoderaattori
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 8 617
  • Vanha pieru!
Re: GS maapiirin lämpötila-anturi?
« Vastaus #15 : 30.12.09 - klo:19:48 »
Lainaus
Lainaus
Lainaus
millähän tuon voisi testata onko anturi maanantai-kappale?
Jos on lämpötilamittaus sekä meno- että paluulinjassa, saadaan mittaukset testattua laittamalla liuospumppu jatkuvalle käytölle.
Kompressorin seistessä pitäisi mittausten näyttää samaa parin kymmenesosa-asteen tarkkuudella.

ATS

Olen seuraillut tuota lähtevän lämpötilaa ja nyt vaikka pari viikkoa on ollut pakkasta melkein se -20C niin lähtevä on käyntijakson loppupuolella aina -4C. Pyöritin liuospumppua jatkuvalla syötöllä kun kompura ei ollut käytössä ja tuo kaivolta tuleva näytti olevan +1C. Eikö tuo ole vähän iso lämpötilaero :D Tarkastin mutasihdinkin, mutta se oli ihan puhdas...
Tuo +1 astetta on saatu kierrättämällä maanestettä, kun pumppu ei käy. Se kertoo siis kaivon ja sitä ympäröivän kallion lämpötilan silloin, kun kaivoa ei kuormiteta lämmönkeruulla.

Tuo -4 astetta on pumpulta maahan menevän keruunesteen lämpötila kompressorin käydessä.
Se on aika matala, mutta tuo erotus, (+1) - (-4) = 5 astetta ei ole sama, kuin keruupiirin lämmönvaihtimessa syntyvä lämpötilaero.
Se ero on varmasti pari astetta pienempi.
Erotus saattaa olla ihan hyvä, eli siis tuo noin 3 C.

Sen sijaan kaivo vaikuttaa aika kylmältä, mutta ei silti vielä mitään hätää.!

Vuosi vaihtuu, ja me vaan nautitaan maalämmöstä!

Poissa gs

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 8
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Re: GS maapiirin lämpötila-anturi?
« Vastaus #16 : 30.12.09 - klo:21:02 »
Lainaus
Lainaus
Lainaus
Lainaus
millähän tuon voisi testata onko anturi maanantai-kappale?
Jos on lämpötilamittaus sekä meno- että paluulinjassa, saadaan mittaukset testattua laittamalla liuospumppu jatkuvalle käytölle.
Kompressorin seistessä pitäisi mittausten näyttää samaa parin kymmenesosa-asteen tarkkuudella.

ATS

Olen seuraillut tuota lähtevän lämpötilaa ja nyt vaikka pari viikkoa on ollut pakkasta melkein se -20C niin lähtevä on käyntijakson loppupuolella aina -4C. Pyöritin liuospumppua jatkuvalla syötöllä kun kompura ei ollut käytössä ja tuo kaivolta tuleva näytti olevan +1C. Eikö tuo ole vähän iso lämpötilaero :D Tarkastin mutasihdinkin, mutta se oli ihan puhdas...
Tuo +1 astetta on saatu kierrättämällä maanestettä, kun pumppu ei käy. Se kertoo siis kaivon ja sitä ympäröivän kallion lämpötilan silloin, kun kaivoa ei kuormiteta lämmönkeruulla.

Tuo -4 astetta on pumpulta maahan menevän keruunesteen lämpötila kompressorin käydessä.
Se on aika matala, mutta tuo erotus, (+1) - (-4) = 5 astetta ei ole sama, kuin keruupiirin lämmönvaihtimessa syntyvä lämpötilaero.
Se ero on varmasti pari astetta pienempi.
Erotus saattaa olla ihan hyvä, eli siis tuo noin 3 C.

Sen sijaan kaivo vaikuttaa aika kylmältä, mutta ei silti vielä mitään hätää.!

Vuosi vaihtuu, ja me vaan nautitaan maalämmöstä!

Kiitokset vastauksista!

Juuri noin, pyörittelin liuospumppua kun kompura ei ollut käynnissä.

En hirveän huolissani ole noista lämpötiloista kun pumppu tuntuu toimivan hyvin. Vastustunteja ei ole viime keväästä kertynyt kuin kolme, vaikka pumpun piti olla osatehoinen ja lämpö riittää hyvin torpassa..

Mitoituksessa tuohon tarjottiin 115m kaivoa ja porattiin 125 metriä. Olen seurannut noita lämpötiloja sen takia, kun en saanut porarilta minkäännäköistä vastausta mihin vesi nousi... Täytyy varmaan tarkastuskaivon sisäpuoli vielä eristellä jos sillä olisi jokin (henkinen) merkitys... ;)