Noniin. Ongelma jatkuu. Tässä välin tehty täydellinen ilmaus maapiirille. Noin 30 litraa oli tyhjää tilaa. Aaasennettu kalvopaisuntasäiliö koneen ulkopuolelle.
Todettu, että kylmäainetta on likan vähän. Lisätty kylmäainetta. Vuotokohtaa ei löydetty. Laitettu väriainetta jolla huomaa mahdollisen vuodon uv-valolla. Tänään siis kylmäaine lisätty ja nyt herjaa maalämmön painehälytys.
Mitäs seuraavaksi?
Lähes neljä vuotta mennyt ongelmitta.
Ja nyt keruupiiriin piti lisätä 30 litraa nestettä. Osa lisätystä nesteestä meni uuteen paisunta-astiaan. Minkä kokoinen se on?
Oletetaan että paisunta-astiaan meni 10 litraa ja putkistoon 20 litraa, tarkoittaa tämä että putkistossa oli n. 20 metriä tyhjää putkea.
Jos on näinkin paljon ilmaa keruuputkistossa, on varma että keruunesteen virtauksessa on häiriöitä ja tästä seuraa höyrystimen alipaine ja koneen häiriöpysähtyminen.
Onko ilma tullut 4 vuoden aikana vähitellen vai nyt kertarysäyksellä?
Uudessa kalvopaisunta-astiassa on painemittarissa eloavain kun kompura käy. Noin 0,5. Muuten nollilla. Sitten pumpun painemittarissa kanssa hyvin vähän painetta. Noin 0,2.
kun kuittaan virheilmoituksen, niin kone ei välttämättä lähde pitkään aikaan päälle. Kun lähtee niin kompura käy noin 2 minuuttia ja sammuu normaalisti. Ei völttömättä herjaa mitään. Eilen ei herjannut koko päivänä mitään. Tänään siis vasta lisättiin kylmäainetta R407C.
Herjaa vaan maalämmön painehälytys. Ei muuta. Mistäs sen tietäisi kumpi noista? Mitä liuospuolella voisi olla häikkää? Juuri ilmattu ja paineistettu. Entäs lämmönjaossa mitä häikkää?
Liuospuolella on jotain häikkää, jos paine on nollassa koneen seistessä ja käydessä 0,5 bar.
Ilmauksessa, nesteen lisäyksessä tai paisunta-astian asennuksessa on mennyt jotain pieleen tai sitten keruupiirissä on isohko vuoto.
Estä koneen käynnistyminen
Nosta keruupiirin paine 0,5 - 1,0 bar:iin
Seuraa paineen käyttäytymistä vähintään vuorokauden ajan.
Kirjaa painemittarien lukemat aluksi tunnin välein ja myöhemmin harvemmin.
ATS