Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Tee se itse ja säästä - maaviileä  (Luettu 5397 kertaa)

Poissa nikoak

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 51
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Tee se itse ja säästä - maaviileä
« : 28.07.14 - klo:14:25 »
Hei

Tarkoituksena olisi rakentaa mahdollisimman yksinertainen maaviileä konvektorilla. Tarkoitus olisi hyödyntää thermia diplomatin omaa liuospumppua.
Ohjauselektroniikkaa en tarvitse , tarkoitus olisi vain aukaista käsiventtiilit sietämättömän kuumana päivänä ja laittaa konvektori puhaltamaan.

Nämä kysymykset lienee kysytty jo aiemmin mutta muutaman tunnin selailu foorumilla ei tuonut vastausta seuraaviin kysymyksiin ja varmaan moni muukin
etsii näihin vastauksia.

Pyöriikö Thermian liuospumppu aina vai ainoastan silloin kun maalämpöpumppu käy? Jos ei , miten saan pyörimään kun tarvitsen maaviileää?

Onko kenelläkään kokemusta miten ylimitoitettu thermian liuospumppu on, riittääkö tuotto jos tekee n 4m lenkin yläkertaan? Vai onko
maaviileän kierrolle oma pumppu välttämätön?

Mitä liuos on , etanoliako? käykö pumppuetanoli? Sen lisäämisessä ja ilmaamisessa itse ei liene mitään erikoista?

suosituksia järkihintaisesta konvektorista?
thermia diplomat 8 tws. 170m2 + erillinen talli  lattiakierrolla rv2006

Poissa maalämmittää

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3 215
Vs: Tee se itse ja säästä - maaviileä
« Vastaus #1 : 29.07.14 - klo:07:20 »
Ei kokemusta (vielä) maaviileästä, mutta pari kommenttia.
Katso Thermian manuaalista saako pumpun käymään koko ajan, Niben saa niin eiköhän tuonkin saa.
Liuospumput ei juuri ylimitoitettuja ole, mutta 4 m lisälenkkiä ei kuulosta paljolta.

Laitappa kuva suunnitelmastasi näkyville, niin saanet kommentteja.
Nibe F1145-10kW+VPB200+UKV100+kaivo 180m. Pääosa 1 lehtisiä pattereita (22 kpl). Rauma -60 - 70 lukuinen yksitaso 160m2 + 80m2 n. 10-12C askartelu+varastotilaa. Osatehokone. 33->13MWh/v. KH-lattiassa sähkölämmitys.

Poissa nikoak

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 51
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Vs: Tee se itse ja säästä - maaviileä
« Vastaus #2 : 30.07.14 - klo:12:55 »
Edullisista konvektoreista kaivattaisiin vinkkiä..
Ei liene järkeä maksaa vajaata tonnia konvektorista jos ILP:jä saa viidellä sataa.

ILP:n sisäyksiköitä saa halvalla mutta puhallinta ei yleensä saa pyörimään ellei ulkoyksikkö ole kytketty, eikä niissä oikein riitä kennon jäähdytystehokaan.
thermia diplomat 8 tws. 170m2 + erillinen talli  lattiakierrolla rv2006

Poissa nikoak

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 51
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Vs: Tee se itse ja säästä - maaviileä
« Vastaus #3 : 11.08.14 - klo:10:56 »
Eipä tähän liikoja vinkkejä kasautunut....   

No nyt on kuitenkin muutaman päivän puhaltanut viileää. Raha paloi n. 700e tarvikkeisiin. Alkuviestistä poiketen jouduin kuitenkin katkomaan
lämmönkeruuliuoksen putket ja tekemään uusiksi.  Kustannuksissa suurin osa tuli technibel mpw 3 puhallinkonvektorista+rab30 ohjaimesta. (450e)
Pari kolme satkua olis säästänyt jos olisi ollut aikaa kierrellä edukkaampien tarvikkeiden perässä. Ihan vaan huomiona,että esim K Mafian rautakaupassa
vaikutti olevan putkella+ armeflexillä n 10 kertainen hinta ero muualle ..... en siis ottanut sieltä.

Thermian liuospumppu ei sitten pysy käsiajollakaan päällä kuin 10min, sähköranetuksella saa jatkuvasti pyörimään.

Kyllä maaviileässä järkeä alkaa olemaan kun puhallinkonvektoreiden hinnat laskee järkitasolle n200e
thermia diplomat 8 tws. 170m2 + erillinen talli  lattiakierrolla rv2006

Poissa diezel

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 66
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Tee se itse ja säästä - maaviileä
« Vastaus #4 : 11.08.14 - klo:11:07 »
No ei nyt kovin paha hinta kuitenkaan. Tuntuu että omalla kohdalla suurin kustannus tulisi putkista ja eristeistä.
Onko hyviä vinkkejä mistä putket ja eristeet kannattaa hommata?

Mikä on rab30? (Huone termari/säädin näköjään)

Poissa nikoak

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 51
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Vs: Tee se itse ja säästä - maaviileä
« Vastaus #5 : 11.08.14 - klo:12:42 »
putkivinkkejä koitin täältäkin kysellä , mutta ei liiemmin tullut..

Jälkeenpäin ajateltuna cupori 150 lienee helpoin, valmiiksi eristetty kupariputki. Tai jokin valmiiksi eristetty letku.  En tiedä mitä maksaa..
Pystyyköhän tuota cupori 150 taivuttamaan eristeiden kanssa vai onko laitettava aina liittimet 90 mutkiin?

Perusputkitarvikkeissa biltema lienee halvin. 
thermia diplomat 8 tws. 170m2 + erillinen talli  lattiakierrolla rv2006

Poissa fraatti

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4 336
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Tee se itse ja säästä - maaviileä
« Vastaus #6 : 13.08.14 - klo:21:05 »
Jälkeenpäin ajateltuna cupori 150 lienee helpoin, valmiiksi eristetty kupariputki. Tai jokin valmiiksi eristetty letku.  En tiedä mitä maksaa..
Pystyyköhän tuota cupori 150 taivuttamaan eristeiden kanssa vai onko laitettava aina liittimet 90 mutkiin?

pystyy taivuttamaan tiettyyn rajaan asti. Itse en tarvinnut ainottakaan 90asteen mutkaa...

kyseessä oli uudiskohde...
Viessmann Vitocal 333-G, 180m kaivo
171m2/500m3 talo + 70m2/200m3 talousrakennus
Kokonaissähkö n 10000kWh(MLP n 5500kWh, IV-kone n 700kWh)