Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Tietotekniikan jäähdytys maakylmällä  (Luettu 3831 kertaa)

Poissa jpvain

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 28
  • Maalämpöfoorumi
Tietotekniikan jäähdytys maakylmällä
« : 06.05.14 - klo:00:18 »
Terve, minulle on uuteen omakotitaloon asennettuna Niben F1255-maalämpöpumppu ja taloon tulee myös maakylmä-jäähdytys kolmen MPW4-puhallinkonvektorin avulla.

Tietotekniikan harrastajana aloin miettimään, mitenköhän helppoa/vaikeaa olisi liittää maakylmäputkistoihin yksi haara lisää, ja laittaa 19" räkkikaappiin jäähdytysjärjestelmä siellä olevia, paljon lämpöä tuottavia tietokonelaitteita jäähdyttämään. Tarkoitus olisi laittaa jonkinlainen kenno+tuuletin kaapin alaosaan puhaltamaan ilmaa ylöspäin kaapin läpi, kuten oikeissa palvelinsaleissakin, ja imeä sitten lämmennyt ilma kaapin päältä ulos, ja mahdollisesti käyttää tätä lämpöä hyödyksi vielä esim. käyttöveden lämmitykseen? Lämpöä kaapissa olevat laitteet tuottavat todennäköisesti välillä 2-4kW.

Kuulostaako idea aivan hullulta ja millaisilla laitteilla lähtisitte toteuttamaan?
Uudisrakennus, Brutto 440m2

Poissa zeniitti

  • ♪♫♪♪♫
  • Yleismoderaattori
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 517
  • Nibe 1245 8kW / 160m / Vallox 150Effect SE MLV
Vs: Tietotekniikan jäähdytys maakylmällä
« Vastaus #1 : 06.05.14 - klo:08:19 »
Mielenkiintoinen ajatus :)

Poissa Xargo

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1 330
  • Danfoss DHP-H 8kW + 100m - Digit SE2 mlv/vkl
Vs: Tietotekniikan jäähdytys maakylmällä
« Vastaus #2 : 06.06.14 - klo:13:18 »
Itsekin tätä tullut mietittyä. Mulla on keruupiirissä läjä lämmönvaihtimia mihin tämän tapaisia virityksiä olisi tarkoitus kytkeä. Juuri pari päivää sitten sain lattiaviilennystestin pyörimään. Siitä lisää täällä: http://www.maalampofoorumi.fi/index.php?topic=5310.msg66468#msg66468

Hiljaisen ja energiatehokkaan tietotekniikkajäähdytyksen väsäämiseen tuo keruu on omiaan ja tietokonekäyttöön tarkoitettujen vesijäähyosien käyttö onnistuu. Itse haluan pitää kierrot erillään niin levylämmönvaihtimillahan tuo onnistuu.

Poissa jpvain

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 28
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Tietotekniikan jäähdytys maakylmällä
« Vastaus #3 : 09.06.14 - klo:22:00 »
Tuollaista itsekin tässä olen mielessäni pyöritellyt, ainoana ongelmana usean tietokoneen kanssa on vesijäähyosien melko korkea hinta, jolloin olisi edullisempaa jäähdyttää koneet sisältävän räkin tuloilmaa, ja keksiä ulos tulevalle lämmölle jokin järkevä käyttötarkoitus. Myös tilan, jossa tietokoneet ovat, lattiaviilennys voisi olla hyvä idea, sillä samassa tilassa sijaitsevat maalämpölaitteenikin. Pitää alkaa suunnittelemaan tätä paremmin...
Uudisrakennus, Brutto 440m2

Poissa Xargo

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1 330
  • Danfoss DHP-H 8kW + 100m - Digit SE2 mlv/vkl
Vs: Tietotekniikan jäähdytys maakylmällä
« Vastaus #4 : 12.06.14 - klo:14:05 »
Enempi tarkotin, että tarvittavia muunnospalikoita on saatavilla, joilla saa vesijäähyosia talotekniikassa käytettyihin isompiin kierrekokoihin kiinni. Tietokonekaupoissa toki esim. letkutkin maksaa maltaita, mutta mikään ei estä käyttämästä vaikka IKH:lta saatavaa letkua (itse ostin koko kiepin eikä se montaa kymppiä maksanut). Tarkoitin siis, että yhdistelee sen mukaan osia mikä hintalaatusuhteeltaan kulloinkin on parasta. Mulla siis keruupiirissä on saksanmaalta tilattuja levylämmönvaihtimia useampi kappale (muutaman kympin/kpl), liittimet vesijäähyosia, letku IKH:lta ja pumppu vesijäähyosa.

Esim. IV-kanavaan tuleva jäähdytinpatteri maksaa reilu 500€. Halvemmaksi tulee kun ostaa kanavasuodatinpöntön ja tiputtaa sinne sisään tietokoneen jäähdyttämiseen tarkoitetun radiaattorin. Voisi kuvitella, että tuollainen radiaattoriratkaisu räkkikaapin tuloilma-aukon edessä voisi olla aika passeli? Kondenssi kannattaa ottaa huomioon.

Poissa jpvain

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 28
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Tietotekniikan jäähdytys maakylmällä
« Vastaus #5 : 07.07.14 - klo:21:02 »
Nyt on konvektorien asennuksen yhteydessä laitettu haaroitus tätä projektia varten, seuraavaksi pitää alkaa etsimään sopivia osia. Tilassa lattiakaivo, johon kondenssivedet saa helposti johdettua, joten se ei tule olemaan ongelma. Katsotaan mitä tapahtuu...
Uudisrakennus, Brutto 440m2