Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Gebwell jäähdytys  (Luettu 12385 kertaa)

Poissa tovayryn

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 60
  • Maalämpöfoorumi
Gebwell jäähdytys
« : 28.11.13 - klo:15:57 »
Hei,
Mulla on pumppuna iQ6 ja oon miettiny vähän ens kesäksi, että laittaisikko tuohon jäähdytyspiirin minkä saa lisävarusteena.
Hintaa tuolla kuului olevan toiminta-tonni + asennus?
Oletteko muut jälestä päin asennuttaneet noita? Vähän ite miettii, ku niitä lämpimiä päiviä ei kuitenkaan NIIN paljon suomen kesässä oo...

-Tommi

Poissa Motorholic

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 29
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Vs: Gebwell jäähdytys
« Vastaus #1 : 21.03.14 - klo:10:20 »
Kuinkas voisitko kertoa käyttökokemuksia/ kulutuslukemia valitsemastasi pumpusta?
Thermia 8 G2 160 m2 Lamellihirsitalo 160m kaivo
Viessmann 200-g 7,7 200m2 Halli 180m kaivo

Poissa tovayryn

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 60
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Gebwell jäähdytys
« Vastaus #2 : 15.07.14 - klo:05:56 »
pumppu on talon rakentajan valitsema ja me on nyt asuttu vuosi tuossa talossa.
Talossa on pinta-alaa 100 neliöö ja siihen talli 40 neliöö joka lämpiää ilmalämpöpumpulla, kun ei oltu tallia
laitettu tuohon maalämpöön, kulutuslukemia itse pumpusta ei tarkemmin ole mutta 9000kwh näyttää nyt vuoden aikaan kuluneen
kaiken kaikkiaan :)
Tyytyväinen oon muuten pumpun toimintaan ollut, ei siinä vikoja ole meidän aikana ollut *koputtaa puuta*

Sain tuossa tarjouksen paikalliselta jälleenmyyjältä jäähdytyksestä, hän halusi välttämättä myydä erillisen sisäyksikön taloon puhaltamaan kylmää,
vaikka itse koitin tingata kanavaan jäähdytystä. Syynä kuulemma kastepiste joka kastelee villat katolla mikäli putkistoa ei ole eristetty tarpeeksi hyvin..
miten totta tuo on, vai onko tuo vain myyjän puhetta. kastepistehän siellä on kuitenkin kun LTO kerää talvella kuuman ilman putkiin. Talo on 2010 valmistunut kastelli..

-Tommi

Poissa sailor

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3 054
  • Lämpöässä V15 11/04-->
Vs: Gebwell jäähdytys
« Vastaus #3 : 15.07.14 - klo:06:23 »

Sain tuossa tarjouksen paikalliselta jälleenmyyjältä jäähdytyksestä, hän halusi välttämättä myydä erillisen sisäyksikön taloon puhaltamaan kylmää,
vaikka itse koitin tingata kanavaan jäähdytystä. Syynä kuulemma kastepiste joka kastelee villat katolla mikäli putkistoa ei ole eristetty tarpeeksi hyvin..
miten totta tuo on, vai onko tuo vain myyjän puhetta. kastepistehän siellä on kuitenkin kun LTO kerää talvella kuuman ilman putkiin. Talo on 2010 valmistunut kastelli..

-Tommi

Onpa harvinaisen täyspäinen myyjä. Sillä kanavapatterilla et saisi taloasi edes kunnolla jäähdytettyä.

Ota vaan sisäyksikkö (vrt. ILP:n sisäyksikkö), se toimii ja kondenssia ei tarvitse jännittää. Toki sillekkin menevät letkut täytyy eristää huolellisesti.
Lämpöässä V15 Opation modaus:
http://sailor.arkku.net//trend.jpg.jpg

Poissa tovayryn

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 60
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Gebwell jäähdytys
« Vastaus #4 : 15.07.14 - klo:08:20 »

Sain tuossa tarjouksen paikalliselta jälleenmyyjältä jäähdytyksestä, hän halusi välttämättä myydä erillisen sisäyksikön taloon puhaltamaan kylmää,
vaikka itse koitin tingata kanavaan jäähdytystä. Syynä kuulemma kastepiste joka kastelee villat katolla mikäli putkistoa ei ole eristetty tarpeeksi hyvin..
miten totta tuo on, vai onko tuo vain myyjän puhetta. kastepistehän siellä on kuitenkin kun LTO kerää talvella kuuman ilman putkiin. Talo on 2010 valmistunut kastelli..

-Tommi

Onpa harvinaisen täyspäinen myyjä. Sillä kanavapatterilla et saisi taloasi edes kunnolla jäähdytettyä.

Ota vaan sisäyksikkö (vrt. ILP:n sisäyksikkö), se toimii ja kondenssia ei tarvitse jännittää. Toki sillekkin menevät letkut täytyy eristää huolellisesti.

Ajattelin vain itse, että viileän ilman saisi tasaisemmin jaettua kanavapatterilla ympäritaloa, tehokkaampi tuo sisäyksikkö varmasti on sitä ei käy kiistäminen. Ainoa vaan, etten haluaisi porailla seiniin mitään sisäyksiköitä, asennukseltaan kanavapatteri olisi siistein, hiljaisin ja huomaamattomin.

Poissa sailor

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3 054
  • Lämpöässä V15 11/04-->
Vs: Gebwell jäähdytys
« Vastaus #5 : 15.07.14 - klo:09:13 »
Ajattelin vain itse, että viileän ilman saisi tasaisemmin jaettua kanavapatterilla ympäritaloa, tehokkaampi tuo sisäyksikkö varmasti on sitä ei käy kiistäminen. Ainoa vaan, etten haluaisi porailla seiniin mitään sisäyksiköitä, asennukseltaan kanavapatteri olisi siistein, hiljaisin ja huomaamattomin.

Kaunis ajatus, mutta ei vaan omakotitalon ilmamäärillä toimi. Talosi ilmanvaihto on noin 40l/s ja sitä laskemalla 10 astetta saat 480w jäähdytystehoa. Kanavapatterilla tuloilman lämpötilaa et edes välttämättä saa 10 astetta laskemaan ja jos saisitkin, niin lämpötilaa ei saisi laskea alle 16 asteen (kondensoituminen). Jos taas lisäät ilmamäärää niin sekään ei oikeastaan auta, koska samaan aikaa puhalletaan ilmaa enemmän myös ulospäin. Kanavapatterilla saa tuloilmaa toki kuivattua, joka sekin auttaa.

Huomaamaton se kanavapatteri kyllä on. (Ainakin tehon osalta  :D)
Lämpöässä V15 Opation modaus:
http://sailor.arkku.net//trend.jpg.jpg

Poissa tovayryn

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 60
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Gebwell jäähdytys
« Vastaus #6 : 15.07.14 - klo:11:03 »
Ajattelin vain itse, että viileän ilman saisi tasaisemmin jaettua kanavapatterilla ympäritaloa, tehokkaampi tuo sisäyksikkö varmasti on sitä ei käy kiistäminen. Ainoa vaan, etten haluaisi porailla seiniin mitään sisäyksiköitä, asennukseltaan kanavapatteri olisi siistein, hiljaisin ja huomaamattomin.

Kaunis ajatus, mutta ei vaan omakotitalon ilmamäärillä toimi. Talosi ilmanvaihto on noin 40l/s ja sitä laskemalla 10 astetta saat 480w jäähdytystehoa. Kanavapatterilla tuloilman lämpötilaa et edes välttämättä saa 10 astetta laskemaan ja jos saisitkin, niin lämpötilaa ei saisi laskea alle 16 asteen (kondensoituminen). Jos taas lisäät ilmamäärää niin sekään ei oikeastaan auta, koska samaan aikaa puhalletaan ilmaa enemmän myös ulospäin. Kanavapatterilla saa tuloilmaa toki kuivattua, joka sekin auttaa.

Huomaamaton se kanavapatteri kyllä on. (Ainakin tehon osalta  :D)

:D Harvassahan nämä päivät täällä suomessa on, että edes joutuisi laskemaan 10 astetta tuloilmaa. Eilen oli 28 ulkona ja sisällä talossa 24 ilman mitään jäähdytyksiä. Siksi ei taas toisaalta huvittaisi ihan älyttömiä sijoittaa jäähdytykseen..kanavapatterilla voisi tietenkin taas hoitaa jälkilämmityksen talvella, ettei tarvitsisi suoralla sähköllä lämmittää ilmaa..taas tullaan kustannuksiin siinäkin kun eihän vedenkään lämmittäminen tietenkään ilmaista ole.
Onkohan kohta jo järkevintä ajatella ilmanvaihtokoneen vaihtamista econo malliin missä on patterit jo itsessään.

Poissa sailor

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3 054
  • Lämpöässä V15 11/04-->
Vs: Gebwell jäähdytys
« Vastaus #7 : 15.07.14 - klo:22:06 »

Onkohan kohta jo järkevintä ajatella ilmanvaihtokoneen vaihtamista econo malliin missä on patterit jo itsessään.

Ei, koska se patteri on yleensä niin pieni ettei siitä ole mitään iloa. Saksan EBAY:sta saa isoja kennoja edullisesti.
Lämpöässä V15 Opation modaus:
http://sailor.arkku.net//trend.jpg.jpg

Poissa tovayryn

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 60
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Gebwell jäähdytys
« Vastaus #8 : 16.07.14 - klo:10:59 »

Onkohan kohta jo järkevintä ajatella ilmanvaihtokoneen vaihtamista econo malliin missä on patterit jo itsessään.

Ei, koska se patteri on yleensä niin pieni ettei siitä ole mitään iloa. Saksan EBAY:sta saa isoja kennoja edullisesti.

Milläs saksankielellä tuota das syyläriä haet ebaysta? :)

Poissa tovayryn

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 60
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Gebwell jäähdytys
« Vastaus #9 : 17.07.14 - klo:16:55 »
onko täysin poissuljettu ajatus maakylmä lattian kautta?

Poissa tovayryn

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 60
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Gebwell jäähdytys
« Vastaus #10 : 22.07.14 - klo:16:14 »
Oon tässä nyt tutkinu nuita vaihtoehtoja ja taidan itekkin alkaa antautumaan ja taipumaan tuohon puhallinkonvektoriin seinälle.
Pitää vaan saada eukko ylipuhuttua sen seinään asennuksesta...2 viikkoahan se mököttää niinku niillä on tapana tieten..
Mistä olisi viisain katella konvektoria tuohon gebwellin kaveriksi?

-Tommi

Poissa tovayryn

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 60
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Gebwell jäähdytys
« Vastaus #11 : 17.08.14 - klo:22:14 »
Nyt on konvektori Technibel seinällä ja kaikki toimii muuten, mutta konvektori ei herää. Onkohan nuissa ollut korttivikoja?