Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Vuosi täynnä maalämmitystä  (Luettu 6787 kertaa)

Poissa Karjusaarenmies

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 75
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Vuosi täynnä maalämmitystä
« : 21.08.13 - klo:19:39 »
 :D Vuosi tuli täyteen Danfossin kanssa  ;D  Elokuusta 10 elokuuhun 11 Jukka-talon 140 m2 Valloxin Muh 100 i-v koneen kanssa 17500 kWh.
Elokuu 11 - elokuu 12  Vallox vaihtui uudempaan Digi 121 : een ja kulutus putosi karvan alle 15000 kWh : iin. Viimeinen elokuu 12 - elokuu 13
kulutus ( sähkön kokonais kulutus ) talous + lämpö oli 9400 kWh . En voi muuta sanoa kuin , että olen muuttunut kokopäivätoimiseksi
Maalämpö - lobbariksi ! Siis tarkoittaa sitä , että olen pahisn tyytyväinen pumpuuni !  8)

Poissa juippi

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 953
  • Danfoss DHP-H8+UKV100, 170m, 139+35m2
    • lämpötilamittauksia
Vs: Vuosi täynnä maalämmitystä
« Vastaus #1 : 21.08.13 - klo:19:58 »
Ymmärsinkö oikein että säästöä maalämpöön siirtyminen on tuonut 5600kWh eli n. 670 euroa / vuosi. Uudemmissa pienehköissä omakotitaloissa ei investointi taida aivan yltää yhtä nopeaan takaisinmaksuaikaan kuin vanhemmissa taloissa.

Poissa Karjusaarenmies

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 75
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Vs: Vuosi täynnä maalämmitystä
« Vastaus #2 : 21.08.13 - klo:20:23 »
   Säästö ei kaiketi ole vielä maksimissaan  ;D , mutta  Iv-koneen päivittäminen pienensi varkain kulutusta , kun LTO : n hyötysuhde parani
kaiketi lähes puolella Digi 121 paremman kennon takia. Olen silti tosi tyytyväinen tuohon tulokseen. Se tuli kuitenkin kovin helposti. Tekniikasta
saa varmaankin jonkinasteisella optimoinnilla ja säädöllä hyötysuhde / teho kuviota paremmaksi. Itse koen Vallox :n päivityksen osaksi omaa
sähkökäytön järkeistämis - projektiani ja vanhoihin lukemiin verrattuna kokonaistulos on BUENO . Ja sokerina kakun päällä , naapurin ukko on huuli pyöreänä oman varaajansa mittarilukemien kanssa , kun "paukuttelen " henkseleitä pihalla jutellessamme !

Poissa mikuni

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 25
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Vuosi täynnä maalämmitystä
« Vastaus #3 : 16.10.13 - klo:12:36 »

Sitä samaa ollaan täälläkin harrastettu siis kertomalla yllättävinkin hyvästä hyötysuhteesta. Viime vuodet on mennyt lähelle 3000€ öljylämmitykseen huoltoineen. Nyt vasta meni 500€ rikki maalämmöllä. Laite asennettu vuodenvaihteessa.

Poissa Karjusaarenmies

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 75
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Vs: Vuosi täynnä maalämmitystä
« Vastaus #4 : 18.10.13 - klo:08:45 »
 :o  Täällä foorumilla olen lukenut kokemuksista , joissa kerrottiin lämpökaivon lämmön laskusta ekan lämmitysvuoden käytön jälkeen ja
olin itsekin henkisesti varautunut siihen. Nyt kuitenkin näyttää sille , ettei reikä ole jäähtynyt suuremmassa mitassa ? Ilmeisesti en viime
talvena ottanut reiästä kaikkea irti ja nyt olenkin kiinnostunut kuulemaan muilta lisää asian tiimoilta ? 8)

Paikalla seppaant

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5 227
  • L-Ässä V-7
Vs: Vuosi täynnä maalämmitystä
« Vastaus #5 : 18.10.13 - klo:10:31 »
Näin on minun kaivon keruuliuoksen lämpötila kehittynyt pumpun käyttöönotosta lähtien.
Lämpötilat on otettu, kun keruupumppu on käynyt n. 50 min hullunkierrolla
Kaivon veden lämpötilaa mittaava anturi on 25 metriä maanpinnasta ja 15 metriä veden pinnasta, todennäköisesti lähellä kaivon kylmintä kohtaa.
Kivilaatu on punaista rapakivigraniittia.
Kaivossa ainakin kaksi ruhjevyöhykettä.
Ensimmäinen n. 50m  ja toinen n. 100m syvyydellä
Vettä tuli tyhjään kaivoon n. 2 l/s = n. 7m3/h

Ensimmäisen vuoden jälkeen lämpötilat eivät ole enää laskeneet.
Kesän maksimiarvot ovat vajaan asteen matalampia kuin kallion lämpötila ennen pumpun käyttöönottoa.

ATS
L-Ässä V-7.0 vm.2007
Kaivo 163m, akt.153m
Talo 150m2, patterit, v.1975
Aurinkopaneelit 2x10x275 W=5,5 kWp, kaakko/lounas
Arvioitu vuosituotanto 4500 kWh

Poissa Karjusaarenmies

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 75
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Vs: Vuosi täynnä maalämmitystä
« Vastaus #6 : 18.10.13 - klo:16:37 »
 8)Ei tullut laskettua kaivoon mitään antureita , näin jälkikäteen on tunne , et olisi saanut lisää tietoa systeemin toiminnasta ihan helposti.
Nyt ei enää jaksa ruveta kuokkimaan kaapelia maahan ja kaivoon . Mulla kivilaatu hyvinkin samaa värin perusteella . Rantaan matkaa
( Vesijärvi ) n . 100 metriä ja korkeus järven pintatasosta n. 1 -1,5 m . Poratessa ei käytetty ulkopuolista vettä kuin aivan pohjalla.
Vedentulo oli tosi hyvä .  :-[