Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Jälkilämmitysvesipatterin ohjaus  (Luettu 4657 kertaa)

Poissa tikma

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 279
Jälkilämmitysvesipatterin ohjaus
« : 20.01.10 - klo:10:44 »
Onko teillä vesipatterin ohjaus on/off vai oikein säätimellä ja omalla kiertovesipumpulla? Enerventin ohjeissa vesipatterille tulee säädin ja oma kiertovesipumppu, mutta putkimies sanoi ettei se muka tarttisi ku on/off-venttiilin. Itse olen sitä mieltä, että vähintääkin tuo säädin tarvitaan, mutta kiertovesipumpun tarpeesta en osaa sanoa. Piisaasko lämmityspiirin vakio pumppu ja Enerventin ohjaama säädin, joka kuristaa virtausta tarvittaessa?
Lämpöässä V9, 203GT, 200m/115mm kaivo, Enervent Pandion eco EDW-CG (maakylmä).

Tupa 182m2/151m2 ja 55,5/49m2 autotalli
#107 #232

Poissa eksile

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 243
  • 1002 ja toimii
Re: Jälkilämmitysvesipatterin ohjaus
« Vastaus #1 : 20.01.10 - klo:12:10 »
Hommaat tavallisen termostaattiventtiilin (joita käytetään normipatterien ohjaukseen) jossa on ulkoinen anturi. Isket anturin ilmanvaihtoputken kylkeen ja lämpötahnaa reilusti väliin. Termostaattiventtiili vesipatterin tuloputkeen. Eristettä anturin ympärille ja haet kokeilemalla säädön kohdalleen.

Mulla kyseinen viritys, sisään tulee 18,5 - 19 asteista ilmaa ulkokeleistä riippumatta. Toimii.

Lattiapiirin pumpun aikaansaama virtaus riittää, ei tarvitse erillistä pumppua.

Poissa tikma

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 279
Re: Jälkilämmitysvesipatterin ohjaus
« Vastaus #2 : 20.01.10 - klo:12:45 »
Belimon säädin/toimilaite tarvittavine venttiileineen tulee Enerventin mukana ja Enerventin teknisen tuen mukaan toimii ilman erillistä kiertovesipumppuakin (tuli muuten vastaus meleko nopiaa, kerrankin kunnon asiakaspalvelua).
Lämpöässä V9, 203GT, 200m/115mm kaivo, Enervent Pandion eco EDW-CG (maakylmä).

Tupa 182m2/151m2 ja 55,5/49m2 autotalli
#107 #232

Poissa sailor

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3 053
  • Lämpöässä V15 11/04-->
Re: Jälkilämmitysvesipatterin ohjaus
« Vastaus #3 : 20.01.10 - klo:15:24 »
Lainaus
Hommaat tavallisen termostaattiventtiilin (joita käytetään normipatterien ohjaukseen) jossa on ulkoinen anturi. Isket anturin ilmanvaihtoputken kylkeen ja lämpötahnaa reilusti väliin. Termostaattiventtiili vesipatterin tuloputkeen. Eristettä anturin ympärille ja haet kokeilemalla säädön kohdalleen.

Mulla kyseinen viritys, sisään tulee 18,5 - 19 asteista ilmaa ulkokeleistä riippumatta. Toimii.

Lattiapiirin pumpun aikaansaama virtaus riittää, ei tarvitse erillistä pumppua.

Minullakin toimi moinen patteriventtiili 3 vuotta kunnes jumitti kesän jälkeen. Nyt ko. termari ohitettu. Itse laittaisin nyttemmin pelkän sulkuventtiilin, koska lämpökäyrä ohjaa automaattisesti veden lämpötilaa. (säädin = taas yksi rikkoutuva osa)

Meillä myös lattiapiirin pumppu hoitaa homman.

Jani

« Viimeksi muokattu: 20.01.10 - klo:15:25 kirjoittanut sailor »
Lämpöässä V15 Opation modaus:
http://sailor.arkku.net//trend.jpg.jpg

Poissa Hexa

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 18
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
Re: Jälkilämmitysvesipatterin ohjaus
« Vastaus #4 : 14.02.10 - klo:17:07 »
Lainaus
Hommaat tavallisen termostaattiventtiilin (joita käytetään normipatterien ohjaukseen) jossa on ulkoinen anturi. Isket anturin ilmanvaihtoputken kylkeen ja lämpötahnaa reilusti väliin. Termostaattiventtiili vesipatterin tuloputkeen. Eristettä anturin ympärille ja haet kokeilemalla säädön kohdalleen.

Mulla kyseinen viritys, sisään tulee 18,5 - 19 asteista ilmaa ulkokeleistä riippumatta. Toimii.

Lattiapiirin pumpun aikaansaama virtaus riittää, ei tarvitse erillistä pumppua.

Meillä sama viritys Sunair 600:ssa. Termaria ei tosin ole mitenkään eristetty. Mietin että pitäisikö se asentaa sinne putken sisään kuten asennusohjeissa sanotaan mutta kun kylmää ilmaa ei ole tullut IVputkistaä edes -25C keleillä niin kai se toimii ilmankin.

Minullakaan ei ole erillistä pumppua tätä varten.

Poissa klippan

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 52
Vs: Jälkilämmitysvesipatterin ohjaus
« Vastaus #5 : 25.10.13 - klo:16:46 »
Ketjussa puhuttu paljon patteri termostaatin puolesta, mutta olen myöskin kuullun paljon pahaa termostaatin toimivuudesta. Onko jollakulla kokemusta "sivistyneemmästä" säätimestä? Esim Siemenssin RLM162 tahi vastaavasta?
Alpha Innotec WZS 101h