Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Miten itse tekisit?  (Luettu 9914 kertaa)

Poissa peki

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2 420
  • IVT C7 168m kaivo. Maalämpöä kesäkuu 2004 alkaen
Miten itse tekisit?
« : 10.06.13 - klo:20:38 »
Ajatuksissa väsäillä tähän torppaan jonkin näköinen viilennys ja pohdinnassa kolme tapaa.
Jos tapoja on enemmän niin tänne vaan.

Laatan kautta viilennys. Ei mitään hajua miten toteutus.

Ilmanvaihtokoneen uusiminen, vaatii pientä putkiremonttii, vanhan koneen voisi kierrättää mökillä.

Ilmalämpöpumpun osto, halvin ja helpoin, joskin kallein käytössä.
Mitä mieltä toiset olette?


Poissa sam68

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2 225
Vs: Miten itse tekisit?
« Vastaus #1 : 10.06.13 - klo:21:19 »
Viimeinen. Onnline N09 on edullinen+laadukas+tehokas tuohon hommaan. Jäähdyttäminen maksaa ~50€ vuodessa eli ei mitään. Olen asentanut noita paljon ja itselläkin hyrisee sama pumppu yläkerrassa.
Tuon hintataso pitäisi olla ~1300€ asennettuna jos on normaali asennuksesta kyse. Voin myydä noita pumppuja ilman asennusta järkihintaan jos kauppiaat yrittävät kiskoa reippasti tuon yli olevaa hintaa. Asennus on yleensä helppo homma ja itse voi auttaa kylmäukkoa laittamalla ulkoyksikön seinälle tai maatelineelle sekä poraamalla 70mm alaviisto reiän seinään putkia varten. Asennus tuosta loppuun vie ~2h.

http://www.youtube.com/watch?v=F6_TrKUZJik

http://www.youtube.com/watch?v=TPmYivQdITU
* Maalämpöjä Oulusta Kalajoelle * Uusiolämpö Oy Raahe *

Poissa rouda

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 31
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Miten itse tekisit?
« Vastaus #2 : 11.06.13 - klo:07:42 »
Onnline-ilmalämpöpumput valmistaa kiinalainen jättikorporaatio Midea. eli samaa tavaraa kun ultit.

Poissa papi

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 297
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Vs: Miten itse tekisit?
« Vastaus #3 : 11.06.13 - klo:17:13 »
Ääni lattiaviilennykselle. En voi kommentoida tarkempaa toteutusta, kun en tiedä kohdetta.
Viessmann 300G 10 kW, Vitocell 100-V 390L, Vitocell 100-E 200L, kaivo 220m, 188m2+60m2

Poissa sam68

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2 225
Vs: Miten itse tekisit?
« Vastaus #4 : 11.06.13 - klo:17:25 »
Onnline-ilmalämpöpumput valmistaa kiinalainen jättikorporaatio Midea. eli samaa tavaraa kun ultit.
Ei ne taida Ultin kanssa ihan samaa tavaraa olla. Hinta ja laatu kohtaa kuten Ultinkin pumpuissa. Ei ole varmasti mikään lämmityspumppu, mutta edullinen ja hiljainen on ainakin..
* Maalämpöjä Oulusta Kalajoelle * Uusiolämpö Oy Raahe *

Poissa sam68

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2 225
Vs: Miten itse tekisit?
« Vastaus #5 : 11.06.13 - klo:17:28 »
Ääni lattiaviilennykselle. En voi kommentoida tarkempaa toteutusta, kun en tiedä kohdetta.
Lattiaviilennys ei kuullosta kovin miellyttävältä ainakaan lapsiperheessä eikä laattalattialla. Saattaa julkisissa tiloissa on toimiva ratkaisu, mutta esim. pesuhuoneisiin kaivataan usein lämpöä myös helteillä.
* Maalämpöjä Oulusta Kalajoelle * Uusiolämpö Oy Raahe *

Poissa papi

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 297
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Vs: Miten itse tekisit?
« Vastaus #6 : 11.06.13 - klo:22:14 »
Kosteat tilat tulisi olla eri jakotukilla ja eri piirissä kuin oleskelutilat. Pumpulta ajetaan kosteisiin tiloihin sitä lämpimintä vettä. Oleskelutilat shuntataan lattiaviilennysyksiköllä, joka kesällä viilentää ja talvella toimii normaalisti lämmittävänä yksikkönä. Lattioiden viileys lapsiperheissä ja laattalattioilla alkaa olla jo hieman vanha "klishee". Jokainen tietysti ajattelee mieltymystensä mukaan, mutta suurin osa asuntojen lattioista Suomessa ei ole varustettu tasaisesti lämmittävallä vesikiertoisella lattialämmityksellä ja jos on niin kierrot ovat monesti laitettu jakotukilta kiinni jotta saadaan ajettua lämpöä kosteisiin tiloihin muuta taloa tarpeettomasti lämmittämättä. Kesällä suurimmaksi osaksi näissä edellisissä tapauksissa lattian pintalämpötila on lähellä huonelämpötilaa. Näin ollen kun huonelämpötila on kesällä 21-22 astetta, hyvin harva kokee oleskelutilojen lattiaa kylmänä.
Viessmann 300G 10 kW, Vitocell 100-V 390L, Vitocell 100-E 200L, kaivo 220m, 188m2+60m2

Poissa peki

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2 420
  • IVT C7 168m kaivo. Maalämpöä kesäkuu 2004 alkaen
Vs: Miten itse tekisit?
« Vastaus #7 : 11.06.13 - klo:23:23 »
Ääni lattiaviilennykselle. En voi kommentoida tarkempaa toteutusta, kun en tiedä kohdetta.
Kohde kohta 9 vuotta asuttu talo, alakerrassa betonilaatta ja yläkerta rossilattia, jossa vesikierto alupelleillä. Ns peltihässäkkälattia :) Jakotukit ylä-ja alakerrassa joissa ei erillistä kosteiden tilojen tukkia ole.
Ilmapumppu tietysti olisi helpoin ja halvin asentaa, ja saisi vielä tehokkaan varalämmittimenkin, mutta ulko- ja sisäyksiköiden
muotoiluun en oikein ole mieltynyt. Ulos tietysti voisi rakentaa vaikka minkälaisen linnunpöntön suojaksi, mutta sisäyksikköä on hankalampi naamioida.

Poissa Matias

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4 580
Vs: Miten itse tekisit?
« Vastaus #8 : 11.06.13 - klo:23:38 »
Lainaus
yläkerta rossilattia, jossa vesikierto alupelleillä.

Saattaa olla riskaapelia käyttää viilennyskiertoa tuollaisessa lattiassa.
Se lattiapiirin putki kun kondensoi ensimmäisenä ja jos lattiarakenteisiin kertyy kosteutta/vettä niin voi olla huonoa saada kuivaksi.

9kw Ekowell EPT400 vuodesta 1998
Jämä Kantikas 1250l Keruu 2X200m

Poissa peki

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2 420
  • IVT C7 168m kaivo. Maalämpöä kesäkuu 2004 alkaen
Vs: Miten itse tekisit?
« Vastaus #9 : 12.06.13 - klo:00:01 »
Hyvä huomio :) Olisi tarkotus käyttää tuota alakerran betonii ensisijaisena patterina.
Tuossa on kyllä vielä sekin että ulkolämmöt voipi tippuu aika äkäisestikkin alas ja laattahan ei lämpee kovin nopeasti.
No, eiköhän joku jolla moinen viritys on selventää meille.

Poissa sam68

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2 225
Vs: Miten itse tekisit?
« Vastaus #10 : 12.06.13 - klo:05:55 »
Tuon jäähdytyskäytössä olevan ilpin voi laittaa tosiaan "häkkiin" ja sisäyksikön voi sijoittaa paljon vapaammin kuin lämmityskäytössä. Yläkertaan se kuitenkin kannattaisi laittaa koska kylmä valuu alas.
Tästä maaviileästä näyttää tulleen iso villitys ja epäilen että moni maksaa siitä hirveän hinnan. Hinnan pitäisi olla edullinen jotta se on ilppiä järkevämpi hankinta. Tehothan on aivan eri luokkaa.
* Maalämpöjä Oulusta Kalajoelle * Uusiolämpö Oy Raahe *

Poissa Opation

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 451
  • 158+13m2 Lämpöässä VS8.0
Vs: Miten itse tekisit?
« Vastaus #11 : 12.06.13 - klo:09:18 »
Meidän talon lämmönjako ja lattioiden rakenne on ilmeisesti samanlainen. Ajatustasolla tuota lattiajääjdytystä suunnittelin, mutta olen kyllä hylännyt sen. Välipohjasta varmaan jäähdytystä saisi molempiin suuntiin ja yläkerta jäähdytystä tarvitsee enemmän, mutta en uskalla puurunkoiseen rakenteeseen laittaa putkiin kylmää vettä kiertoon. Vaikka sille automatiikka olisikin, niin mitäs sitten jos se hajoaa?

IV-konetta en vaihtaisi myöskään, koska sen jälkeen vaadittava putkiremontti olisi aika mittava. Kaikki tuloputket pitäisi kondenssieristää. Valmiissa talossa tuo urakka on ihan turhan iso.

Eli konvektori maaliuoksella, JOS saat järkihintaisen putkarin tekemään työt. Netissä liikkuu hirveitä pakettihintoja moisesta työstä. Tai sitten se ILPU, varmasti tehokkain, vaikkei ehkä halvin käyttää. Konvektorin takaisinmaksuaika voi olla kalliin puoleinen.
2010 matalaenergiatalo 1 1/2 krs 158m2@23C + 13m2@15C. Lämpöässä VS8.0, Haato HK100, Vallox 150 Effect SE MLV, Sabiana Mistral MI-IR2, kaivo 160m

Poissa sam68

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2 225
Vs: Miten itse tekisit?
« Vastaus #12 : 12.06.13 - klo:17:10 »
Eli konvektori maaliuoksella, JOS saat järkihintaisen putkarin tekemään työt. Netissä liikkuu hirveitä pakettihintoja moisesta työstä. Tai sitten se ILPU, varmasti tehokkain, vaikkei ehkä halvin käyttää. Konvektorin takaisinmaksuaika voi olla kalliin puoleinen.
Noin juuri. Ilmalämpöpumppu kuluttaa jäähdytykseen ~50€ kesässä. lampopumput.info on tuosta kulutusasiasta juttua.

Tuon viilennyksen asentaminen häiritsemättä lämpöpumpun normaalia toimintaa on usealle asentajalla liikaa vaadittu ja sekin puoli kannatta selvittää ennen hommaan ryhtymistä.
* Maalämpöjä Oulusta Kalajoelle * Uusiolämpö Oy Raahe *

Poissa peki

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2 420
  • IVT C7 168m kaivo. Maalämpöä kesäkuu 2004 alkaen
Vs: Miten itse tekisit?
« Vastaus #13 : 12.06.13 - klo:23:03 »
Taitaa mennä aika vaikeeksi toi viilennys jos muutakun ilmapumppuu ajattelis. Naapurifoorumilla oli enempi pohdintaa aiheesta.
Pienen pohdinnan jälkeen sijoituspaikkakin aukes. Yläkerran parvekkeelle ulkoyksikkö ja siitä seinän läpi aulan seinään. Jää hieman piipun taakse piiloon, mutta kai noissa voi ilmavirtaa ohjailla aika mukavasti.