Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Huoneanturi / langaton kaukoohjain  (Luettu 16187 kertaa)

Poissa rojektori

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 39
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Huoneanturi / langaton kaukoohjain
« : 01.04.13 - klo:19:50 »
Onko kukaan hankkinut moista pumppuun? Miten pelaa?

Meillä on suuri ongelma lämpöjen säätämisen kanssa aurinkoisina päivinä. Aurinko lämmittää kaihtimien ollessa kiinni sisälämmöt näillä keleillä yli 25 asteen ja jos pumppua ei laita pois päältä ollaan pian 30 asteessa (vaikka ulkona olis -10).

Poissa realmister

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 99
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Vs: Huoneanturi / langaton kaukoohjain
« Vastaus #1 : 01.04.13 - klo:20:24 »
Onko kukaan hankkinut moista pumppuun? Miten pelaa?

Meillä on suuri ongelma lämpöjen säätämisen kanssa aurinkoisina päivinä. Aurinko lämmittää kaihtimien ollessa kiinni sisälämmöt näillä keleillä yli 25 asteen ja jos pumppua ei laita pois päältä ollaan pian 30 asteessa (vaikka ulkona olis -10).

Sellainen tuli hankittua, hyvin tuo kompensoi. Pysyy vähintäänkin +/- 0,5¤C sisällä pyydetystä. Olen laittanut vaikutukseksi 50%.
Pitää tietysti olla pumpun ohjaama shuntti jotta voi toimia.
Ainoa miinuspuoli säätimessä on se, ettei siinä ole taustavaloa, ja osa tekstistäkin varsin pientä, ynnä heikohko kontrasti. Täytyy korjata tuo vaikka siten että asentaa viereen LED karttavalon painonapilla. Vanhan säätimen johto on siellä vielä, sillä saa sen valon.
Taustavalollakin on olemassa, en tiedä saako suomesta. Tarvitsee (luulisin) pienjännitettä jostain, ja varmaankin kallis.

Kaikkia säätöjä ei sillä voi tehdä, mutta kuitenkin yleensä tarpeellisen.

Nyt vielä tulossa OZW672.01 WEB serveri. Sitten pääsee vaikka maailmalta säätelemään.
Kännykkäkin on siis kuin kaukosäädin, mutta hankalampi käyttää. Kännykkä ei tietenkään mittaa tuota huonelämpötilaa.

Pelkän huonelämpötila mittauksen (korjauksen) voi tehdä langallisellakin (halvalla) tavalla.
Luulisin että esim. vanhan Omanin huoneyksikkö käy. NTC vastus + potikka.

Poissa rojektori

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 39
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Vs: Huoneanturi / langaton kaukoohjain
« Vastaus #2 : 07.04.13 - klo:12:48 »
Hankitko suoraan Oilonilta? Yhdistätkö tuon serverin "smartwebbiin"?

Poissa realmister

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 99
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Vs: Huoneanturi / langaton kaukoohjain
« Vastaus #3 : 07.04.13 - klo:23:57 »
Oilonilta olen ostanut molemmat. Serverin olisi saanut hieman halvemmalla nettikaupasta.
Mutta sen verran pieni ero etten viitsinyt. Jos tarvitsee tukea, kehtaa sitten paremmin kysellä Oilonilta.
Serverin ja siihen liitetyn pumpun, ja ohjelman kokonaisuutta sanotaan lienee Smartwebiksi.
Olen nyt testaillut tuota serveriä pöydällä. Toimii kotiverkossa, lähettää sähköpostiraportteja, mutta en millään ole päässyt siihen käsiksi ulkoa päin, siis netistä. Tuonhan pitäisi toimia aivan samalla periaatteella kun esim. WEB kamera. Yrittänyt monenlaisia reitittimen asetuksia, mutta olen vähän kömpelö noiden ip osoitteiden kanssa. Käytän mokkula reititin yhteyttä, ja tuo usein vaihtuva dynaaminen ip aiheuttaa lienee myös ongelmia.
Kuitenkin WEB kameroita on niidenkin takana vaikka kuinka paljon ja pikkulapsetkin niitä asentelee.
Tutkitaan tässä ajan kanssa. Huomenna asennan serverin pumpun yhteyteen näkee sitten toivottavasti myös lukemia sieltä.

Poissa bittivirhe

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 279
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Vs: Huoneanturi / langaton kaukoohjain
« Vastaus #4 : 08.04.13 - klo:10:51 »
Siinä web-purkissa pitää olla verkkoasetukset (myös gateway) oikein, jotta yhteys muualta kuin paikallisesta verkosta toimii.  Minulla pelaa hyvin, tosin en mene sisään julkisen verkon vaan VPN:n kautta.  Muistelen, että jotain piti säätää siitä web-purkista, siinä oli jotain pielessä tehtaan jäljiltä.
MH9, SH16

Poissa 3xJ

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 196
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Vs: Huoneanturi / langaton kaukoohjain
« Vastaus #5 : 08.04.13 - klo:12:26 »
Lukekaapas tämä ketju. Langaton ohjain ei ole ainut vaihtoehto ongelman ratkaisemiseen.

http://www.maalampofoorumi.fi/index.php?topic=664.0

Itse olen ollut kovin tyytyväinen tuohon langalliseen huoneanturiin, 50/50 arvoilla mennään ja hatara isoilla ikkunoilla varustttu kämppä pysyy 0.5 asteen sisällä kesät talvet.
------------------
MLP: Gebwell T20/1000l G-energy HP
Lähde: 3x400m savimaassa
Kohde: 385m2 + 50m2 puolilämmintä, v. 1963

Poissa realmister

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 99
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Vs: Huoneanturi / langaton kaukoohjain
« Vastaus #6 : 17.04.13 - klo:21:55 »
Nyt on saatu WEB serveri toimimaan. Joku moitti tuota "Smartwebbiä" mutta olen kyllä toista mieltä, hyvä se on. Pääsee käsiksi melkein kaikkiin asetuksiin, ei aivan kaikkiin. Riittävästi kuitenkin siihen mitä pitää tehdä matkan päästä.
Siinä voi tehdä "laitoskaavio" sivuja, joihin voi kerätä tarvittavia tietoja ja asetuksia. Noita sivuja voi olla useampia, eli eri käyttötarkoituksiin, kuten tavanomainen seuranta, joidenkin asetusten muuttaminen, vaimon sivu, jne.
Kun sivulle kerää tärkeimpiä, tulee siitä sen verran väljä, että näkee älypuhelimellakin ja on helppo hallita. Pohjaksi voi asettaa kuvan, siis tuon laitoskaavion.
Tuossa SH11 pumpussa ei ole vakiona kulutuksen ja/tai tuoton seurantaa, joten niitä asioita ei näe. Sähkölaitoksen tuntimittaus kuitenkin kertoo mielestäni kaiken tarvittavan. Ne on kuitenkin euroja joiden kulumista meikäläinen haluaa loppujen lopuksi seurata.

Jonkun verran puuhaa ennen kuin sai nettiin näkymään. Tässä talossa pitää tulla toimeen reititetyllä mokkulalla. Saunalahden liittymässä pitää ensin määritellä SIM kortille "muuttuva julkinen ip” Sitten reitittimeen tulee APN nimeksi internet4.
Lisäksi vähän puuhaa tuon dynaamisen DNS osoitteen rekisteröinnin kanssa. En tiedä miten aina jatkossa toimii. Kiinteä ip osoite pitäisi olla. Se on kuitenkin toinen juttu, eikä varsinaisesti liity tuohon WEB serveriin.

Jälkeenpäin ajatellen olisi ollut halvempi ratkaisu hankkia langallinen huoneyksikkö, ja sitten tuolla WEB serverillä hoitaa muu säätötarve. Älypuhelin on parempi asetusten hallinnassa kuin langaton kaukosäädin. Puhelimessa näkee monia asioita yhdellä sivulla. Kotiverkossa se ainakin toimii nopeasti ja varmasti. Arvelin aiemmin tekstissäni että puhelin olisi hankalampi käyttää kuin kaukosäädin, mutta päinvastoin.

Poissa Roori

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5 237
  • Maalämpo... Ollakko vai Ei....KYLLÄ
Vs: Huoneanturi / langaton kaukoohjain
« Vastaus #7 : 17.04.13 - klo:22:21 »
, vaimon sivu, jne.
tuosta kannattaa tehdä ihan blankko  ;D .... tai ei kai sekään mitään auta, vikaa löytyy kumminkin siitäkin  :D

Poissa realmister

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 99
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Vs: Huoneanturi / langaton kaukoohjain
« Vastaus #8 : 01.06.13 - klo:21:43 »
Ei mennyt hukkaan tuo langaton kauko-ohjain. Älypuhelimella on tosin helpompi muuttaa asetuksia ja seurailla laitetta.
Mutta nyt kun on kesä, tämä on sellainen talo, että yläkertaa joutuu viilentämään erillisellä ILP:llä ja alakerran kylpyhuoneen lattiaa hieman lämmittämään.
Olen sulkenut muun kierron vain kylppärin lattia kiertää.
Sitten vienyt tuon kaukosäätimen sinne kylppäriin. Niinpä pumppu tietää mitä sinne halutaan.
Lämmitys on päällä vain yöllä 3h-6h (pörssisähkö). Riittänyt hyvin ja kylppärissä on mukava asioida.
Lämmin käyttövesi tulee samalla pumpun käynnillä, riittää sekin tosin nipin napin. Muina aikoina pumpun käynti on estetty. Sitten jos joskus taas tulee syksy ja viilenee, syötän pumppua ulkoa päin ohjaavaan automatiikkaan lämmityskauden ohjelman.

Poissa bittivirhe

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 279
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Vs: Huoneanturi / langaton kaukoohjain
« Vastaus #9 : 09.06.13 - klo:22:43 »
Nyt on saatu WEB serveri toimimaan. Joku moitti tuota "Smartwebbiä" mutta olen kyllä toista mieltä, hyvä se on.

Sinulla onkin ilmeisesti ihan eri purkki kuin minulla.  Minun on OZS164.13 ja tyhmä kuin saapas.
MH9, SH16

Poissa realmister

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 99
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Vs: Huoneanturi / langaton kaukoohjain
« Vastaus #10 : 12.06.13 - klo:23:51 »
Nyt on saatu WEB serveri toimimaan. Joku moitti tuota "Smartwebbiä" mutta olen kyllä toista mieltä, hyvä se on.

Sinulla onkin ilmeisesti ihan eri purkki kuin minulla.  Minun on OZS164.13 ja tyhmä kuin saapas.

Purkki on Siemens OZW672.01 ja pumpussa Siemensin elektroniikka. Se ei pysty lähettämään textareita, mutta en niitä kaipaakkaan. Minulla sattuuu olemaan erikoinen SIM liittymä. Siis 5 SIM korttia samalle numerolle. Mutta vain 1 eli pääkortti vastaanottaa textareita. Ne jää minulta usein lukematta. Koska vain yhdessä puhelimessa. Muita puhelimia ties missä milloinkin, autossa, tyttöystävän luona tai sitten muutoin hukassa. Tuo purkki kuitenkin lähettää emailin se on hyvä. Tein huvikseni sellaisen "vaimon sivun" se on ihan hauska.
Voin joskus laittaa tänne kuvan siitä. En osaa tehdä sitä muuten kuin ruutukaappauksella, ei se onnistu nyt tällä hetkellä.

ps. lue teksti kohteliaasti ymmärtäen, "vaimo" tietysti tyttöystävä, eihän minulla muita, paitsi tietysti tyttöystäviä, mutta suomen kieli saattaa ymmärtää asian väärin.

Poissa __arzkaa__

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 155
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Huoneanturi / langaton kaukoohjain
« Vastaus #11 : 16.08.13 - klo:21:42 »
Mistä asetus valikosta löydätte tuon säädön millä vaikutetaan sisälämpötilaan ja ulkoläpmpötilan suhteeseen että kumpaa pumppu seuraa enemmän. esim 50/50??
Oilon Geocube 5 (5,4kw), 130 m poranreikää, 120 m2 lämmintä ja 40 m2 puolilämmintä tilaa

Poissa realmister

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 99
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Vs: Huoneanturi / langaton kaukoohjain
« Vastaus #12 : 19.08.13 - klo:01:08 »
Mistä asetus valikosta löydätte tuon säädön millä vaikutetaan sisälämpötilaan ja ulkoläpmpötilan suhteeseen että kumpaa pumppu seuraa enemmän. esim 50/50??

En nyt heti muista. Laitan vastauksen kun olen tutkinut asian. Ei se ole vaikea löytää. Muistaakseni sen voi tehdä jopa kaukosäätimellä. Ehkä jo huomenna palaan asiaan.
Joka tapauksessa Geopro SH on paras laite minkä meikäläinen on nähnyt. Nähnyt ja myös kuunnellut noita tuttavien rämisijöitä. Tämä ei ole mainos, en toimi alalla. Lisäksi valmistajan palvelu ollut parasta mahdollista, minkä he voivat kirjata edukseen jos saavat tämän viestin tietoonsa.

Poissa __arzkaa__

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 155
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Huoneanturi / langaton kaukoohjain
« Vastaus #13 : 19.08.13 - klo:08:16 »
Minulla itsellä oilon geocube uudiskohteessa ollut päällä pikkusen reilun viikon.Tuo Huoneanturi / langaton kaukoohjain on ilmeisesti kuitenkin sama.
Oilon Geocube 5 (5,4kw), 130 m poranreikää, 120 m2 lämmintä ja 40 m2 puolilämmintä tilaa

Poissa realmister

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 99
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Vs: Huoneanturi / langaton kaukoohjain
« Vastaus #14 : 19.08.13 - klo:14:04 »
Minulla itsellä oilon geocube uudiskohteessa ollut päällä pikkusen reilun viikon.Tuo Huoneanturi / langaton kaukoohjain on ilmeisesti kuitenkin sama.

Ei se taida onnistua kaukosäätimellä, enkä heti löytänyt pumpunkaan valikoista. Olisikohan niin että tarvitsee salasanan. Mielestäni se löytyy lämmityspiiri 1 takaa ja parametri on 750.

En ole enää aikoihin käyttänyt kaukosäädintä tai pumpun omia nappuloita. Kun on tuo nettiserveri, sillä kaikki säädöt hoituu helposti.
Voin ehkä tutkia pumpun nappuloita tarkemmin, kunhan kerkiän. Mutta soita Oilonille, siellä ovat palvelleet ainakin minua kiitettävästi.

Poissa __arzkaa__

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 155
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Huoneanturi / langaton kaukoohjain
« Vastaus #15 : 19.08.13 - klo:20:37 »
juups kiitti vilkasusta..Pitää yrittää josko tuon jostain sais selville...
Oilon Geocube 5 (5,4kw), 130 m poranreikää, 120 m2 lämmintä ja 40 m2 puolilämmintä tilaa

Poissa tomppeli

  • Yleismoderaattori
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 8 597
  • Vanha pieru!
Vs: Huoneanturi / langaton kaukoohjain
« Vastaus #16 : 19.08.13 - klo:21:47 »
Oilon Geopro "Asennusohjeet Geopro SH" SH010060950FI, sivulla 32/49 .:
Lainaus
750 (1),
1050 (2)
Jos huoneyksikkö on käytössä, voi näillä riveillä määritellä, kuinka suurella
prosenttiosuudella huonelämpötila otetaan mukaan lämmityspiirin lämpötilan
säätöön. Piirin lämpötilaa voidaan ajaa jopa pelkästään huoneenlämpötilan
perusteella. Suositeltavat arvot huonevaikutukselle ovat: 60 %, kun
referenssihuone on hyvä ja 20 % referenssihuoneen ollessa huono.
En nyt löytänyt tätä dokumenttia netistä..

Poissa __arzkaa__

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 155
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Huoneanturi / langaton kaukoohjain
« Vastaus #17 : 19.08.13 - klo:22:39 »
Siihen ei löytys ohjetta että mene valikkoon se ja se ja jne..mutta pitää koittaa ettiä jos asetus löytys.

Kiitokset kuitenki
Oilon Geocube 5 (5,4kw), 130 m poranreikää, 120 m2 lämmintä ja 40 m2 puolilämmintä tilaa

Poissa pta

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 130
  • SH13+SHAK700, 235/233m, Tampesteri
Vs: Huoneanturi / langaton kaukoohjain
« Vastaus #18 : 23.08.13 - klo:01:03 »
SH13 pumpun naamapaneelista menisi näin:
Paina <OK>-näppäintä
Paina <i>-näppäintä pitkään
Pyöritä punaisesta säätöpyörästä "Käyttöönotto"
Paina <OK>-näppäintä
Pyöritä punaisesta säätöpyörästä "Lämmityspiiri 1"
Paina <OK>-näppäintä
Pyöritä punaisesta säätöpyörästä 750 "Huonevaikutus"
Paina <OK>-näppäintä
Pyörittele sinne sitten prosentit.
Paina <OK>-näppäintä
Paina <<->-näppäintä
toista seuraavalle lämmityspiirille...

Poissa __arzkaa__

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 155
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Huoneanturi / langaton kaukoohjain
« Vastaus #19 : 29.08.13 - klo:13:52 »
Kiitokset.sieltähän se maalikkokin asetuksen löysi...sitte vain kokeilla tuolle oikea asetus arvo kun alkaa uunia lämmitteleen...
Oilon Geocube 5 (5,4kw), 130 m poranreikää, 120 m2 lämmintä ja 40 m2 puolilämmintä tilaa

Poissa __arzkaa__

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 155
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Huoneanturi / langaton kaukoohjain
« Vastaus #20 : 28.12.13 - klo:12:10 »
Meillä ei oikein tuo huoneanturi toiminut tai tomi mutta sitte tahto viilentyä toinen huone missä ei anturia kun lämmitti uunia.Sekä meillä ulko varasto mikä talon kans samaa mutta käynti ulkoa niin tuolla lämpötila laski tuossa varastossa kyllä ilmanvaihto kone niin voi vaikuttaa jonku verran..Sekä autotallissa tahto lämmöt hieman tipahtaa kun ei lämmitys tarvetta.

No nyt kun otin tuon huonevaikutuksen pois käytöstä niin sisälämpö nous 23-24 paikkeille näillä keleillä -3-+3 uunia ei lämmitetty.Nyt koittaa virtauksia säätämällä saada nuo vähä tipahtaan.Tai sitten pitää alkaa tiputteleen varmaan käyrää seuraavaksi.

Vaan mitä olette mieltä?
Oilon Geocube 5 (5,4kw), 130 m poranreikää, 120 m2 lämmintä ja 40 m2 puolilämmintä tilaa

Poissa KimmoK

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 976
  • Hartiapankista pesee ja linkoaa.
Vs: Huoneanturi / langaton kaukoohjain
« Vastaus #21 : 30.12.13 - klo:12:57 »
Meillä tulisijasta kauimmaisissa huoneissa hätnäppä riittävä lämpö.
Mikäli menoveden lämpöä rajoittaisi auringonpaisteessa tai tulisijaa käytettäessä viilentyisi nuo huoneet luulen ma.

Ja mikäli laitan huonekohtaiset anturit, tarvitaan fiksu seinä+lattia yhdistelmä jottei lattiat kylmene tylyn vilakoiksi.
Mutta koska noita huonetermareita ja lattia-antureita on laatikollinen niin joskus pitää koeponnistaa niillä...

(kun tulisijoja käytetään, tulisijallisten huoneiden lattialämpö pitäisi tiputtaa about 25 asteeseen, ei sen alemmas, saa nähdä miten termarit tuon hanskaa...)
- KimmoK --Hartiapankkiraksaaja pohjolasta.
Ylikiiminki: 700m3 & 230m2 & LÄ T8 & 11-14Mwh/vuosi
2013 lähtien + 30m2 puolilämmintä varastotilaa suorasähköl

Poissa rojektori

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 39
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Vs: Huoneanturi / langaton kaukoohjain
« Vastaus #22 : 17.04.18 - klo:11:32 »
Eipä tullut aikoinaan hankittua huoneanturia, kun pidin kalliina. Nyt taas kevät-talven lämpötilaheitoista kärsineenä voisi anturin hankkia.

Mitä vaihtoehtoja tähän nyt olisi? Pumppuna Goecube 9. Oilon kauppaa käsittääkseni vain langatonta QAA74.614 ohjainta. Asennusohjetta kun olen tutkinut, en ole löytänyt minne sisälämpötila-anturi kytketään. Onko joku asentanut Geocubeen sisälämpötila-anturin? Mistä hankit ja mihin liittimeen asensit?

Poissa Hambula

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 348
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Huoneanturi / langaton kaukoohjain
« Vastaus #23 : 17.04.18 - klo:18:44 »
Eipä tullut aikoinaan hankittua huoneanturia, kun pidin kalliina. Nyt taas kevät-talven lämpötilaheitoista kärsineenä voisi anturin hankkia.

Mitä vaihtoehtoja tähän nyt olisi? Pumppuna Goecube 9. Oilon kauppaa käsittääkseni vain langatonta QAA74.614 ohjainta. Asennusohjetta kun olen tutkinut, en ole löytänyt minne sisälämpötila-anturi kytketään. Onko joku asentanut Geocubeen sisälämpötila-anturin? Mistä hankit ja mihin liittimeen asensit?
On olemassa myös langallinen versio. QAA55.
Mlp: Oilon ja Viessmann. Vilp:Viessmann, Mitsubishi.

Poissa rojektori

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 39
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Vs: Huoneanturi / langaton kaukoohjain
« Vastaus #24 : 24.10.18 - klo:18:49 »
QAA55 on ostettuna ja pitäisi kytkeä. Siemensin ohjeesta ymmärtäisin että b-lähtöön Cl+ ja cl- liittimiin. Mutta itse pumpun käyttöpäättestä en löytänyt noita anturilähtöjä. Onko tietoa miten edetä? Sen verran kokeilin, että QAA55 näyttää lämpötilan, eli saa jännitteen.

Poissa rojektori

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 39
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Vs: Huoneanturi / langaton kaukoohjain
« Vastaus #25 : 25.10.18 - klo:18:55 »
Näyttäisi siltä, että qaa55 ei saa kytkettyä. b-lähdöt ovat sisäyksikköä varten, mutta itse käyttöpäätteestä ei saa valittua päälle. Toisaalta siemenssissä on vapaana anturilähtöjä, joihin voisi kytkeä, mutta käyttöpäätteessä puolestaan ei ole vaihtoehtoa sisälämpötilan mittaukselle. Vaihtoehdoksi jäänee langaton versio. Asennusoppaassa kylläkin on maininta sekä langallisesta että langattomasta anturista.