Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: oikeasti toimivaa maalämpöjärjestelmää ?  (Luettu 7519 kertaa)

Poissa jk-lämpö

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 89
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
oikeasti toimivaa maalämpöjärjestelmää ?
« : 23.01.13 - klo:15:24 »

Olen etsiskelemässä 14- vuotta vanhan öljylämmitysjärjestelmän (ei ole koskaan ollut mitään ongelmia) tilalle korvaajaa ja kun tätä keskustelu foorumia olen lueskellut puolisen vuotta, niin havaintoni on, että oikeasti toimivaa maalämpöjärjestelmää ei taida olla olemassakaan, vaan kaikissa on jotain säädettävää ja korjattavaa lähes jatkuvasti,
-   Milloin on ilmaa järjestelmässä
-   Milloin on liuokset kaiteissa
-   Milloin on säätimet jumissa
-   Milloin on sakkakupit täynnä
-   Muuten vaan pysähtynyt eikä käynnisty
-   Tukea ei saa mistään, ei asennus firmoista tai valmistaja/maahantuojilta (foorumi tukee kyllä ja se onkin pelastanut monet kylmältä suihkulta)
-   Kokoajan pitää säätää asteminuutteja ja kieroja jne…
-   

(tulee mieleen pelletti/puu lämmitys missä isäntä muuttaa pannuhuoneeseen että perhe ei palele)


Mutta jos kuitenkin kaikista ongelmista huolimatta päättää sekaantua maalämpöön, niin
-   Mikä tuotteista on kaikkein luotettavin / epäluotettavin
-   Kantahämeen alueella luotettavin toimittaja/ epäluotettavin

etukäteen kiittäen

Poissa sam68

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2 225
Vs: oikeasti toimivaa maalämpöjärjestelmää ?
« Vastaus #1 : 23.01.13 - klo:16:06 »
:D Ei se nyt ihan noin ole. Täällä foorumilla kyllä ruuvataan ja testaillaan harrastuspohjalta..

Luotettavan paketin saat kun otat tuotteet, joilla on pitkä historia ja yrityksen, jolla on vuosien kokemus kyseisestä laitteesta. Omakohtaisesti voin sanoa että ainakin sata saneeraus-asennusta pitää tehdä, että homma on kunnolla hansassa ja vielä asenteella että oppii kokoajan lisää. Referenssikohteista saat käsitystä asennuksen laadusta ja siitä miten laitteet on toimineet. Niitä minä ensinnä etsisin.
Lähtökohtaisesti vain lämpökäyrä on sellainen jota ei asennusvaiheessa saa välttämättä kohdalleen. Äsken juuri vastasin soittoon, että kovilla pakkasilla oli sisällä liian kuuma.

Onnea matkaan!
* Maalämpöjä Oulusta Kalajoelle * Uusiolämpö Oy Raahe *

Poissa karimat

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 65
  • Thermia Diplomat Optimum 6kW ja 145m2 vm2012
Vs: oikeasti toimivaa maalämpöjärjestelmää ?
« Vastaus #2 : 24.01.13 - klo:08:16 »
Joo kyllä se harrastuspohjalta usein ruuvataan täälläkin. :)

Meillä ollut Thermia maalämpöpumppu uudiskohteessa kohta vuoden ja ei mitään vikaa. kop kop

Muistaa vaan ottaa luotettavan merkkisen pumpun, riittävän syvän kaivon ja hyvän asennusryhmän.

Varmaan suurimmat ongelmat on yleensä lämmönjakopuolella. Myyjä/asentaja ei ole osannut rakentaa lämmönjakojärjestelmää oikein.



Poissa Xargo

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1 330
  • Danfoss DHP-H 8kW + 100m - Digit SE2 mlv/vkl
Vs: oikeasti toimivaa maalämpöjärjestelmää ?
« Vastaus #3 : 24.01.13 - klo:10:11 »
Tossahan noita vastauksia tosiaan tulikin ja samaa juttua tulee toisteltua itsekin. Eli kyllä se on enemmän ylipäätänsä foorumikäyttäytymisen luonteesta kiinni, miksi täällä puhutaan suurimmilta osin ongelmista. Katso vaikka mitä tahansa autofoorumia niin kyllä sieltäkin löytyy merkistä kuin merkistä sellasta tekstiä, että pistää ihmettelemään, miten tuolla teillä ylipäätänsä liikkuu minkäänlaista kalustoa.

Tosiaan tuo harrastetoiminta taitaa olla monella (ainakin itselläni) syy miksi jatkuvasti kirjoitellaan kaikenmaailman säädöistä. Ainakin oman myllyn kohdalla käyrän säätö oli ainut ns. pakollinen toimenpide (kai sitä öljylämmitystäkin joku logiikkaa ohjaa, jolle tarvii aluksi hakea säädöt?). Sitäkään ei olisi tarvinnut säätää jos talo olisi tavanomaisesti eristetty. Eli siis tehdassäädöillä teki pakkasilla liian kuumaa vettä. Loput kikkailut mitä on tullut harrastettua on kyllä ihan oman hankalan luonteen aikaansaannoksia, joilla koitetaan viritellä härvelistä viimeisetkin mehut käyttöön. Tässäkin mielessä autofoorumeihin vertaus toimii hyvin. Eli siis tämä harrastepohjainen maalämpöpumppujen säätö voidaan hyvin rinnastaa siihen, että ostaisit autoon ECU:n ohjelmointiin tarvittavat kilkkeet ja lähtisit omatoimisesti säätämään moottoriparametreja ja sitä kautta vaikka lisää heppasia myllyyn.

Tehdassäädöillä toimivat asiallisesti asennetut pumput tuskin koskaan päätyvät ylipäätänsä foorumeille.

Sitten vielä geneerinen vastaus tuohon kysymykseen, että mikä on huono ja mikä hyvä:

Kaikki tehdään enemmän tai vähemmän samoilla komponenteilla eli erot ovat pieniä. Copelandin kompurat löytyy melkein kaikista. AHS:ssa on ilmeisesti Sanyon kompura ja siitä ei ole ainakaan itselläni juuri mitään tietoa. Lattialämmitystaloon suosittelisin itse vaihtoventtiilipumppua. Nibe taitaa olla edullisimmasta päästä ja ilmeisesti pelittää mainiosti monessa talossa. Itselläni on Danfossin karvalakki mylly, joka on sama kuin Thermia. Sen ohjauslogiikka on aika riisuttu, mutta pelittää mainiosti nimenomaan vähällä säädöllä. En välttämättä suosittelisi virittelijätyypille (sitä et tainnut aloitusviestin perusteella olla). Vaillantissa taas sitten on säätöjä vaikka millä mitalla. Niin ja jos meinaa termostaatteja käytellä niin itse laittaisin lattialämmitystaloonkin puskurivaraajan.

Patteritaloon katsoisin ensisijaisesti tulistuspumppua. Näistä ei ole omakohtaista kokemusta.

Poissa Karjusaarenmies

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 75
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Vs: oikeasti toimivaa maalämpöjärjestelmää ?
« Vastaus #4 : 24.01.13 - klo:19:00 »
 :D Suhtaudun itse lämmittämiseen yhtenä tekniikan alana , joka luontaisesti kiinnostaa normaalia miestä. Täysin huoleton ja teknisesti
ylläpitoa ja tehon optimointia vailla oleva lämpöjärjestelmä kuullostaa vieraalta ja luotaan työntävältä jutulta.  ??? ??? Jos lämmitys on pakko
tehdä ilman minkäänlaisia ongelmia ja huolia , niin se on paras ostaa vaikka kaukolämpönä tai suorana sähkö-ceissinä. Mielestäni kaikki
tämänpäivän pumput antavat oikein asennettuina ja laskettuina aikas lailla maksimaalisen ilon itsestään lämpönä . Rakensin itse -99 ja jo
silloin katselin maalämpöä yhtenä vaihtoehtona .  :P Itse rakentaminen vei kuitenkin fyrkat , mutta lämmön siirtotekniikka tuli kuitenkin
tehtyä valmiiksi tekniikkaa ajatellen. Eli putkea laattaan kybällä ja kun sähkön hinta sai vedet silmiin , tuli varaajalle lähtö kuin kuuluisalle
kupalle Töölöstä. ??? Nyt pumppu hyrisee " pannarissa " ja kokonais sähkökulutus putosi puoleen ihan kuin elokuvissa. :D :D :D

Poissa jeees

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 92
  • monimutkaista mutta helppoa
Vs: oikeasti toimivaa maalämpöjärjestelmää ?
« Vastaus #5 : 24.01.13 - klo:21:03 »
:D Suhtaudun itse lämmittämiseen yhtenä tekniikan alana , joka luontaisesti kiinnostaa normaalia miestä. Täysin huoleton ja teknisesti
ylläpitoa ja tehon optimointia vailla oleva lämpöjärjestelmä kuullostaa vieraalta ja luotaan työntävältä jutulta.  ??? ??? Jos lämmitys on pakko
tehdä ilman minkäänlaisia ongelmia ja huolia , niin se on paras ostaa vaikka kaukolämpönä tai suorana sähkö-ceissinä. Mielestäni kaikki
tämänpäivän pumput antavat oikein asennettuina ja laskettuina aikas lailla maksimaalisen ilon itsestään lämpönä . Rakensin itse -99 ja jo
silloin katselin maalämpöä yhtenä vaihtoehtona .  :P Itse rakentaminen vei kuitenkin fyrkat , mutta lämmön siirtotekniikka tuli kuitenkin
tehtyä valmiiksi tekniikkaa ajatellen. Eli putkea laattaan kybällä ja kun sähkön hinta sai vedet silmiin , tuli varaajalle lähtö kuin kuuluisalle
kupalle Töölöstä. ??? Nyt pumppu hyrisee " pannarissa " ja kokonais sähkökulutus putosi puoleen ihan kuin elokuvissa. :D :D :D
Ainakin yksi tyytyväinen kun noin paljon naurattaa :D
Thermia Diplomat 8, 160 m kaivo, 154 m2 lämmintä, Rv. 2013 Kemi,Lappi

Poissa sjs

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 103
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Vs: oikeasti toimivaa maalämpöjärjestelmää ?
« Vastaus #6 : 24.01.13 - klo:21:33 »
En epäröisi laittaa maalämpöä. Itse olen erittäin tyytyväinen (ainakin vielä) sillä lämmityskulut putosivat n. 2000€/vuosi kun siirryin öljystä pois. Ongelmia ei ole ollut. :)

Poissa NiceMan

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 143
  • Maalämpöfoorumilta tietoa, kyllä se kannattaa.
    • RiceRacing Team
Vs: oikeasti toimivaa maalämpöjärjestelmää ?
« Vastaus #7 : 25.01.13 - klo:01:16 »
Itse olen vasta viikon lämmitellyt maalämmöllä ja viellä toimii =)
Danfoss DHP-H 10 + 200l varaaja + 175m / Talo 156m2 + 40m2 1972 patterilämmitys / Maalämpö otettu käyttöön 16.01.2013

Poissa Karjusaarenmies

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 75
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Vs: oikeasti toimivaa maalämpöjärjestelmää ?
« Vastaus #8 : 25.01.13 - klo:07:09 »
 :D Duunikaveriporukassa isäntiä , joilla taloissaan sähkönkulutukset 30000 - 60000 kWh välillä . Lämmittäminen on
kyllä helppoa , mutta laskua kuitatessa kuulemma hymy hyytyy joka kerta .  ???  Ja  kaiken hauskan lisäksi Lahti
Energian kaukolämpölaskuunkin pompsahti 30 -40 % korotus ! :'( Taitaa maalämmön pienet tekniset haasteet olla
vain elämän mausteita ? ;D

Poissa jeees

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 92
  • monimutkaista mutta helppoa
Vs: oikeasti toimivaa maalämpöjärjestelmää ?
« Vastaus #9 : 25.01.13 - klo:09:05 »
:D Duunikaveriporukassa isäntiä , joilla taloissaan sähkönkulutukset 30000 - 60000 kWh välillä . Lämmittäminen on
kyllä helppoa , mutta laskua kuitatessa kuulemma hymy hyytyy joka kerta .  ???  Ja  kaiken hauskan lisäksi Lahti
Energian kaukolämpölaskuunkin pompsahti 30 -40 % korotus ! :'( Taitaa maalämmön pienet tekniset haasteet olla
vain elämän mausteita ? ;D
paljonko muuten kaukolämpö kilowatti maksaa nykyään? Oon yrittäny vanhemmilta kysyä mutta ei niilä oo hajuakaan, kun kaukolämpö on aina ollu niin halpaa :D
Thermia Diplomat 8, 160 m kaivo, 154 m2 lämmintä, Rv. 2013 Kemi,Lappi

Poissa Renoo

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 566
  • Lämpö-Ässä v9 (2010), 150/160m kaivo, 185 neliötä
Vs: oikeasti toimivaa maalämpöjärjestelmää ?
« Vastaus #10 : 25.01.13 - klo:09:14 »
:D Duunikaveriporukassa isäntiä , joilla taloissaan sähkönkulutukset 30000 - 60000 kWh välillä . Lämmittäminen on
kyllä helppoa , mutta laskua kuitatessa kuulemma hymy hyytyy joka kerta .  ???  Ja  kaiken hauskan lisäksi Lahti
Energian kaukolämpölaskuunkin pompsahti 30 -40 % korotus ! :'( Taitaa maalämmön pienet tekniset haasteet olla
vain elämän mausteita ? ;D
paljonko muuten kaukolämpö kilowatti maksaa nykyään? Oon yrittäny vanhemmilta kysyä mutta ei niilä oo hajuakaan, kun kaukolämpö on aina ollu niin halpaa :D


Sieltä vaan avaamaan listaa ja tavaamaan oikea talomuoto ja paikkakunta. Äkkiä katsottuna hinta on jotain 60e-120e / Mwh



http://energia.fi/tilastot/kaukolammon-hinnat-tyyppitaloissa-eri-paikkakunnilla
http://www.sarvi.fi/ouman/trend.jpg
http://www.sarvi.fi/ouman/trend.html
Lämpö-Ässä v9 (2010), 150/160m kaivo, 185 neliötä, A-luokan talo vesikiertoisella lattialämmityksellä.

Poissa NiceMan

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 143
  • Maalämpöfoorumilta tietoa, kyllä se kannattaa.
    • RiceRacing Team
Vs: oikeasti toimivaa maalämpöjärjestelmää ?
« Vastaus #11 : 25.01.13 - klo:20:57 »
:D Duunikaveriporukassa isäntiä , joilla taloissaan sähkönkulutukset 30000 - 60000 kWh välillä . Lämmittäminen on
kyllä helppoa , mutta laskua kuitatessa kuulemma hymy hyytyy joka kerta .  ???  Ja  kaiken hauskan lisäksi Lahti
Energian kaukolämpölaskuunkin pompsahti 30 -40 % korotus ! :'( Taitaa maalämmön pienet tekniset haasteet olla
vain elämän mausteita ? ;D

Itse juuri käänsin euroiksi maalämmön ottaman sähkö eli 5.7€/vrk menee 2 talon(180+40m2) lämmittämiseen + käyttöveden lämmittämiseen.
Tuosta on helppo laskea vuosikulutus jos ei ota huomioon kesää...
Öljyä meni 3800-4400l/vuosi joten helppo laskea säästö.
Todellinen kulutus tulee ilmi vasta kun vuosi on täynnä mutta edellä oleva laskettu viikon kulutuksen mukaan ja helsingin energian hinnan mukaan(sähkä+siirto+vero)
Danfoss DHP-H 10 + 200l varaaja + 175m / Talo 156m2 + 40m2 1972 patterilämmitys / Maalämpö otettu käyttöön 16.01.2013

Poissa pumputipum

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 23
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Vs: oikeasti toimivaa maalämpöjärjestelmää ?
« Vastaus #12 : 25.01.13 - klo:21:15 »
Helppo laskea? Pakko sanoa et ei kyllä ole helppo, ainakaan mulle. Ihan vaan et satunnainen lukija ei pitäs itteensä tyhmänä tästä huomautan:)

Alkuperäseen asiaan.. Itellä 1245 Nibe ja hyvin toimii, mitä nyt hieman oli ongelmia yhden firmware version kanssa. Tuotakaan ongelmaa ei olis ollu jos en olis päivittänyt pumpun softaa. Olis varmaan alkuperäset asetuksetkin asentajan jäljiltä olleet ihan toimivat, mutta pitäähän näistäkin vehkeistä koittaa kutitella kaikki suorituskyky ulos mitä vaan voi ja silloin saattaa joskus tulla jotakin pikku probleemia. Todella tyytyväinen olen tosin vasta 5kk kokemuksella.

Poissa NiceMan

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 143
  • Maalämpöfoorumilta tietoa, kyllä se kannattaa.
    • RiceRacing Team
Vs: oikeasti toimivaa maalämpöjärjestelmää ?
« Vastaus #13 : 25.01.13 - klo:21:33 »
Nopealla laskutoimituksella laskin että menisi pumpun sähköön 1680€ ilman että huomioin kesää jolloin talon lämmitystä ei tarvita.
4000l öljyä maksaa noin 4600€ joten erostus on 2920€/vuosi maalämmön hyväksi mutta kesä pienentää pumpun käyntiä joten josko 1500€ menisi sähköön...
Tämä on siis henk.koht.kulutukseni.
Danfoss DHP-H 10 + 200l varaaja + 175m / Talo 156m2 + 40m2 1972 patterilämmitys / Maalämpö otettu käyttöön 16.01.2013

Poissa kudi

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 9
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Vs: oikeasti toimivaa maalämpöjärjestelmää ?
« Vastaus #14 : 01.02.13 - klo:14:26 »
Kysyttäessä asennuskokemuksista Kanta Hämeessä, meille Hattulaan Lämpö-Eko Hämeenlinnassa tuikkasi viime kesänä IVT:n. Kallio oli hukassa, mutta löytyi sitten ruhjeena 9 metrissä ja sitten kovana 12 metrissä. Porariporukka oli svenskatalande Närpiöstä ja etukäteen pelkäsin porauskaluston ruhjovan hienon pihani ja pöllyttävän sen hienoa tuhkaa täyteen. Kaikki meni kuitenkin hienosti, aivan nappiin. Poraustöhnä meni säiliöön ja sen veivät mennessään Närpiöön. Porastakaan ei tullut kuin vieno suhina ja pieni pörinä kuin traktorista konsanaan. Juttelin hämeenruotsia niiden kanssa ja juttuun tultiin ja kiitokseksi tuikkasivat vielä vähän ekstraa syvyyttä. Tämä Lämpöeko olikin monen polven perheyritys ja hienosti hoitivat reijitykset ja putkenvedot taloon, samoin säädöt ja radiaattoriasennukset. Ei voi kuin kehua. Siivosivat jopa jälkensä. Ja jälkeenpäin ovat auttaneet mitä nyt on ollut kysyttävää tukiviidakoissa ja rakvalvonnan vaatimissa lomakkeissa yms vero, kuitti tms sulkeisissa. Voin ainakin meidän talon öljynpolttimen hävitystalkoiden perusteella suositella. Päädyin alkujaan firmaan työtovereiden suositusten perusteella. Pyysin usealta firmalta tarjouksia, mutta niitä oli vaikea vertailla, kun niissä oli aina jotain erilaista ja erilaisia ratkaisuja. Valinnan vaikeus se taitaakin olla se suurin vaikeus. Oli monta hyvää tarjousta ihan täältä Kanta Hämeestä. Terveisin Hattulasta, 217 metriä reikää.