Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: maalämpöpumpun ottoteho  (Luettu 11822 kertaa)

Poissa Wejjo

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 3
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
maalämpöpumpun ottoteho
« : 11.12.12 - klo:17:24 »
Mikähän mahtaa olla tyypillinen maalämpöpumpun verkkovirrasta ottama teho? Itsellä Gebwellin Ci6 täystehoasetuksilla, ja nyt asensin viimein koko talon kulutusmittarit syöttökaapeleihin. Olevinaan yllätti tuo kulutuksen kasvu aina pumpun käydessä, mutta en oikein löydä referenssiä mitä sen pitäisi olla.

Ainakin valmistajien spekseissä ilmoittamat ottotehot on pieniä, mutta ne taitaa olla sitten keskiarvoja. Tuosta liitteenä olevasta käyrästä voi päätellä, että maksimi ottoteho on 3,4 kW

Vai liekö säädöissä sitten sanomista? 

ps. tuossa lämpötilagraafissa olen näemmä nimennyt maakierron lämmöt hassusti....

[ylläpito on poistanut liitteen]

Poissa juippi

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 953
  • Danfoss DHP-H8+UKV100, 170m, 139+35m2
    • lämpötilamittauksia
Vs: maalämpöpumpun ottoteho
« Vastaus #1 : 11.12.12 - klo:18:06 »
Minkäläisella mittarilla olet tuota ottotehoa mitannut. Siinä on siis koko talon kulutus mukana ja vähennyslaskulla laskettu pumpun ottoteho. Pumpun spekseissähän on ilmoitettu 0/35 1,9kW ja 0/45 2,1kW. Voisihan tuo silti ottaa enimmillään tuon 3,4kW, mutta tuossa käyrässä näyttää melko tasaisesti ottavan samaa tehoa. Epäilen kuitenkin mittausta.

Poissa Wejjo

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 3
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Vs: maalämpöpumpun ottoteho
« Vastaus #2 : 11.12.12 - klo:18:22 »
Minkäläisella mittarilla olet tuota ottotehoa mitannut. Siinä on siis koko talon kulutus mukana ja vähennyslaskulla laskettu pumpun ottoteho. Pumpun spekseissähän on ilmoitettu 0/35 1,9kW ja 0/45 2,1kW. Voisihan tuo silti ottaa enimmillään tuon 3,4kW, mutta tuossa näyttää melko tasaisesti ottavan samaa tehoa. Epäilen kuitenkin mittausta.

Itse mietin sitä, että taitaa olla nuo ilmoitetut ottotehot nimenomaan keskimääräisiä, eli ei maksimiottotehoja vaan keskimääräisen käyntiasteen mukaan laskettuja

Ja nyt mua sitten kiinnostaa nimenomaan maksimiottoteho kiertovesipumput ja ohjauslaitteet mukaan lukien, jotta voisin arvioida onko tuo käyrän näyttämä  ok

EDIT:  joo, tuolta löytyy vähän vertaistietoa http://www.ilmair.fi/maalampo.html  eli taitaa olla linjassa

Poissa juippi

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 953
  • Danfoss DHP-H8+UKV100, 170m, 139+35m2
    • lämpötilamittauksia
Vs: maalämpöpumpun ottoteho
« Vastaus #3 : 11.12.12 - klo:18:43 »
Aika vaikea on heittää maksimiottoteho. Se riippuu täysin kuormasta eli kompressorin tapauksessa paineesta joka moottorin pyörimistä vastustaa. Paljonko on kuumakaasun lämpötilöa tuossa mittauksessa ollut.

Mulla on 8kW Danfoss ja ilmoitettu ottoteho muistaakseni myös tuon 2,1kW. Olen muutaman kerran mitannut käyttävesilämmitysjakson keskiottotehon ja se on ollut jotain 2,6kW paikkeilla (kv-pumput mukana). huipputehoa en tiedä kun on vain energiamittari mutta voisi hyvinkin lämmityksen lopussa olla reilut 3kW. Silloin tehdään jo tosin yli 60 asteista vettä yli 100C kuumakaasun lämpötilassa ja n. 30 bar paineessa.

Poissa Wejjo

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 3
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Vs: maalämpöpumpun ottoteho
« Vastaus #4 : 11.12.12 - klo:18:45 »
Aika vaikea on heittää maksimiottoteho. Se riippuu täysin kuormasta eli kompressorin tapauksessa paineesta joka moottorin pyörimistä vastustaa. Paljonko on kuumakaasun lämpötilöa tuossa mittauksessa ollut.

Mulla on 8kW Danfoss ja ilmoitettu ottoteho muistaakseni myös tuon 2,1kW. Olen muutaman kerran mitannut käyttävesilämmitysjakson keskiottotehon ja se on ollut jotain 2,6kW paikkeilla (kv-pumput mukana). huipputehoa en tiedä kun on vain energiamittari mutta voisi hyvinkin lämmityksen lopussa olla reilut 3kW. Silloin tehdään jo tosin yli 60 asteista vettä yli 100C kuumakaasun lämpötilassa.

Mistäs tuon kuumakaasun mittaus pitäis tehdä, voishan sen vaikka infrapunamittarilla kattoa

Poissa juippi

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 953
  • Danfoss DHP-H8+UKV100, 170m, 139+35m2
    • lämpötilamittauksia
Vs: maalämpöpumpun ottoteho
« Vastaus #5 : 11.12.12 - klo:18:50 »
Kompressorilta lähtevä kuuma putki ennen ennen lauhdutinta tai tulistusvaihdinta. Pitäisi kyllä lämpötila näkyä jostain valikoistakin.

Poissa Seagear

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 885
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Vs: maalämpöpumpun ottoteho
« Vastaus #6 : 11.12.12 - klo:21:11 »
Mulla on 8kW Danfoss ja ilmoitettu ottoteho muistaakseni myös tuon 2,1kW. Olen muutaman kerran mitannut käyttävesilämmitysjakson keskiottotehon ja se on ollut jotain 2,6kW paikkeilla (kv-pumput mukana).

Linkin pdf:n sivuilla 8 ja 9 on valmistajan ilmoittama ottoteho.

http://heating.danfoss.com/PCMPDF/VFBMC102_DHP-H_ENG.pdf

Danfoss DHP-H8+UKV100,
porakaivo 175m, patterilämmitys, 1. kerroksinen 146 + 70m2 puolilämmin, rv. -73

Poissa juippi

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 953
  • Danfoss DHP-H8+UKV100, 170m, 139+35m2
    • lämpötilamittauksia
Vs: maalämpöpumpun ottoteho
« Vastaus #7 : 11.12.12 - klo:21:19 »
Mulla on 8kW Danfoss ja ilmoitettu ottoteho muistaakseni myös tuon 2,1kW. Olen muutaman kerran mitannut käyttävesilämmitysjakson keskiottotehon ja se on ollut jotain 2,6kW paikkeilla (kv-pumput mukana).

Linkin pdf:n sivuilla 8 ja 9 on valmistajan ilmoittama ottoteho.

http://heating.danfoss.com/PCMPDF/VFBMC102_DHP-H_ENG.pdf

Ok, muistin väärin. Nimellisteho on siis 2,3kW joten ottoteho olisi 0,9 hyötysuhteella 2,55. Aika lähellä tuota mittaamaani keskitehoa.

Tämäkin vahvistaa lisää sitä että alkuperäisen kysyjän sähkömittari näyttää enemmän kuin todellinen teho.

Poissa Maalampo

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 510
Vs: maalämpöpumpun ottoteho
« Vastaus #8 : 12.12.12 - klo:04:52 »
Uskoisin että mittauksissa jotain häikkää koska meideän Gebwell T12 pumpulle ilmoitetaan muistaakseni tehonkulutus 3,2-3,9 kw ja minun seurailut etäluettavasta sähkömittarista osoittaa että aika lähellä tuota mennään.