Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Viilennys lattiasta  (Luettu 3870 kertaa)

Poissa vara

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 23
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Viilennys lattiasta
« : 09.12.12 - klo:12:25 »
Onko kellään kokemusta tuollaisesta viilennyksestä, joka hoidetaan lattialämmitysputkiston kautta? Ensimmäisenä tuossa tulee mieleen, että olisi epämiellyttävän kylmä jalkoihin. Mutta miten on?

Tarkoitus oli alunperin tehdä tuo viilennys iv-koneen kautta, mutta jos sen hoitaisi lattian kautta, niin ei tarvitsisi kondenssieristää putkia ja tuo viilennys toimisi hiukan paremmalla hyötysuhteella (vs. Vallox 150 MLV + keruupiiri pellossa).

Poissa sailor

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3 054
  • Lämpöässä V15 11/04-->
Vs: Viilennys lattiasta
« Vastaus #1 : 09.12.12 - klo:18:12 »
Onko kellään kokemusta tuollaisesta viilennyksestä, joka hoidetaan lattialämmitysputkiston kautta? Ensimmäisenä tuossa tulee mieleen, että olisi epämiellyttävän kylmä jalkoihin. Mutta miten on?

Tarkoitus oli alunperin tehdä tuo viilennys iv-koneen kautta, mutta jos sen hoitaisi lattian kautta, niin ei tarvitsisi kondenssieristää putkia ja tuo viilennys toimisi hiukan paremmalla hyötysuhteella (vs. Vallox 150 MLV + keruupiiri pellossa).

Ei ole kokemuksia ellei sitten lasketa rinnetalossa alakerran viilentävää vaikutusta. Olen aina pitänyt lattiakierrot päällä kesäisin ja lämmityksen pois jo hyvissä ajoin (kesäsulku) ei kosteista tiloista. Alakerta viilentää varmaan yläkertaakin. Itse olen pitänyt lattiapiirin KV-pumppua minimissä, kun tuon tutkimuksen mukaan sen pitäisi olla maksimissaan. Asiasta on varsin asiallinen tutkimus: http://publications.theseus.fi/bitstream/handle/10024/33933/Saksi_Ville.pdf?sequence=1

Minun mielestäni lattioiden kylmyys on hiukan yliarvostettua hommaa. Yöt kun kuitenkin nukutaan sängyssä.

Uponorilla on joku käytännön toteutus, josta löytyy tosi nihkeästi tietoa.

Itseäni hieman ihmetyttää miten tuo säätö ja ohjaus on tehty käytännössä? Lämmönvaihdin lattiapiirin menoputkeen tietty, johon haara maapiiristä, mutta ottaen huomioon pienenkin levarin tehon niin lattiakiertoon lähtee helposti liian kylmää vettä.
Lämpöässä V15 Opation modaus:
http://sailor.arkku.net//trend.jpg.jpg

Poissa sailor

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3 054
  • Lämpöässä V15 11/04-->
Vs: Viilennys lattiasta
« Vastaus #2 : 07.04.13 - klo:16:00 »
Tulipa tuossa pohdiskeltua tätä lattiaviilennysdilemmaa. Ohjaus onnistuisi ihan tuolla minun uudemmalla aurinko-ohjaimella. Siinä on toiminto (ohjelma n:o 2), joka käynnistää tuon maapiirin pumpun halutussa lämpötilassa (10-80 astetta).

Toteutus:
- lisätään kaivokierrosta putket L1 (ei kosteat tilat) piirin paluuseen ja lisätään siihen levylämmönvaihdin
- siirretään maapiirin anturi helteillä L1 lattiapiiriin levylämmönvaihtimen jälkeen
- Pari sulkua ja oikohaara niin että maapiiri ei kierrä aina lattiaviilennyslevarin kautta

Lattiapiirin pumppu pyörii tietty ominaan ja kesäsulku on päällä eli lattioihin ei ajeta ylimääräistä lämpöä. Kun anturi havaitsee että paluuvesi saavuttaa 19 astetta niin lähtee maapiirin pumppu pyörimään ja jäähdyttää levarin kautta palaavaa L1 piirin vettä ja kun lämpötila putoaa alle 19 asteen niin maapiirin pumppu pysähtyy....L1 piirin lämpötila nousee --> pumppu käynnistyy ja viilentää --> pumppu pysähtyy.

Maapiirin pumpun (nehän mulla on jo valmiina) säädöt (pyörintänopeus/sulkujen asento) niin ettei nyt ihan 20s sykleissä pyöri.

Kustannukset: levari 50 euroa, liittimet ja putket 150 euroa, putkarin töitä 100€.

Tuon saisi vielä toteutettua niin että koko järjestelmä olisi maapiriin avopaisarin alapuolella, eli ei olisi ilmaushuolia  ;D

Miltä kuulostaaa  ;)
Lämpöässä V15 Opation modaus:
http://sailor.arkku.net//trend.jpg.jpg