Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Minkä lämpöistä maaliuosta?  (Luettu 8309 kertaa)

Poissa työ

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 1
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Minkä lämpöistä maaliuosta?
« : 26.11.12 - klo:22:08 »
Minkä lämpöistä maaliuosta muilla on?
Taloon on asennettu maalämpö -80 luvun alussa, jolloin lämmönkeruupiiri on asennettu n. metrin syvyyteen nurmikon alle, maaperä on käsittääkseni hyvinkin savipitoista (routiikin keväällä melko terhakkaasti)
Piiriä on 2x 200 metriä ja linjat yhdistyvät yhdeksi ennen maalämpöpumppua, tulisiko piirien välissä olla takaiskuventtiili koska sellaista en nähnyt.
Itse maalämpöpumppu on vaihdettu tuoreempaan noin viisi vuotta sitten Geopro SH9 (tai jotain sellaista), kompura hajosi tänä keväänä ja on vaihdettu uuteen.

Kompuran käydessä liuos on ollut pakkasen puolella jo pidemmän aikaa, eli -1 astetta vaikka ulkolämpötila on pysytellyt plussan puolella, näin ollen sähköä palaa ihan kiitettävästi!
Voisiko tuo 30 vuotta vanha maalämpöpiiri olla jo limettynyt ulkopinnastaan eikä näin ollen ole kovinkaan tehokas enää, vai onkohan routa nostanut sen liian pintaan?

Kesällä tein ulkovuoriremontin jonka yhteydessä eristystä lisättiin, välipohjaan tuli puhallusvillaa 200mm lisää.

Edellisellä asukkaalla (yksinäinen mummo) sähköä meni n.17 000 kWh, meiltä kahdelta henkilöltä kului kuluneen vuoden aikana saman verran, nyt kesän jälkeen sähkönkulutusta seurattuani ei lisäeristystöistä tunnu olleen mitään apua. Lämmitettävää pinta-alaa on n.200 neliötä.

Tekisi mieli liittää aurinkolämpökeräin ja levylämmönvaihdin tuohon maalämpöpiiriin hyötysuhteen parantamiseksi.   :-X

Raid_IVT

  • Vieras
Vs: Minkä lämpöistä maaliuosta?
« Vastaus #1 : 26.11.12 - klo:22:42 »
tulo on +4 - +5 välissä tunnin käynnin jälkeen ja takaisin menee  nollan ja yhden asteen välissä.

http://husdata.se/pop_report.asp?ID_User=84&H=&View=Rapport   
Valitse Report--> Maapiiri--> Update


Kuvassa muuten näkyy että tulon anturi hiukan pätkii  (-15).  Liitosvika kortilla.

Poissa TPN

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 78
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Re: Minkä lämpöistä maaliuosta?
« Vastaus #2 : 26.11.12 - klo:23:31 »
Kannattaa tarkastaa se anturi ensin, mun geopro näyttää 7,8c liian vähän liuoksen lämpötilaa.

Eli tällä hetkellä kone näyttää maapiirin paluun 0c vaikka se on oikeasti n. 8c astetta, tulo on siis yli 10c vielä.
Geopro GS60, Vaakaputki 375m, Aeromaster 1999.

Poissa Matias

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4 566
Vs: Minkä lämpöistä maaliuosta?
« Vastaus #3 : 26.11.12 - klo:23:35 »
Maasta tulee +3,8 asteista ja koneelta maahan menee +0,7 asteinen liuos.
Nämä siis käyntijakson alimmat lämpötilat.

Keruupiiri 2X200m savimaassa Lahden tienoilla
9kw Ekowell EPT400 vuodesta 1998
Jämä Kantikas 1250l Keruu 2X200m

Poissa saimaanranta

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 272
  • Thermia 8kw, 155m kaivo,145 neliötä lattialämmitys
Vs: Minkä lämpöistä maaliuosta?
« Vastaus #4 : 06.12.12 - klo:15:47 »
Tuli testattua kaivon lämpöä kierrättämällä keruunestettä kiertopumpulla 1/2 tuntia käyntijaksojen välissä. Mittari näytti +5,6c, eli on siellä lämmintä syvyyksissä. Toukokuun lopulla lukema +5,8c, tasaista on.
 Käyntijakson aikana näillä keleillä (36 min)lämpötila minimissään +2,5c. Lä+kv kimppa jaksossa 56 min lukema pysähtyy +2,1c. Tulisipa lunta lisää taivaalta, ei muutama sentti paljon kaivoa auta....

peki

  • Vieras
Vs: Minkä lämpöistä maaliuosta?
« Vastaus #5 : 07.12.12 - klo:09:25 »
Mulla painu alimmilleen viiden tunnin käynnin jälkeen tulo 1,3c plussalle.
Aika hätäseen tosta kaivosta ylimääräiset watit imetään ulos.
Nyt oon seuraillut tota palautumista.
Aika hitaasti kyllä palautuu. Nyt olen käyntiajan rajoittanut tuntiin ja jakson lopussa 2c.

Poissa juippi

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 953
  • Danfoss DHP-H8+UKV100, 170m, 139+35m2
    • lämpötilamittauksia
Vs: Minkä lämpöistä maaliuosta?
« Vastaus #6 : 07.12.12 - klo:15:01 »
En tiedä onko kaivojen virtauksissa eroja, kun mulla Pirkanmaan eteläosassa kaivolta (akt. syvyys 165m) tuli tossa pakkasjaksolla pitkillä käyntijaksoilla 0 asteista. Tänään kokeilin lepojaksolla kierrättää keruuta ja 10 min. kuluessa ei noussut kuin +2 asteeseen.

On hiukan hankala katsoa kun ei pääse manuaaliajolla lämpötilavalikkoon. No, tulossa on 1-Wire anturit, sitten näkee tarkemmin.

Kuinka syvä kaivo sulla Peki on ja missä päin.

Poissa Xargo

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1 330
  • Danfoss DHP-H 8kW + 100m - Digit SE2 mlv/vkl
Vs: Minkä lämpöistä maaliuosta?
« Vastaus #7 : 07.12.12 - klo:18:37 »
Mä asensin tänään vesiautomaatin letkuun sulanapitokaapelin ja siinä samalla tuli pidettyä MLP:ta tauolla, että ei vedä sitä vesiautomaatin letkua jäihin kun puuhasin tarkastuskaivossa. Pari tuntia siinä ehkä väkersin ja keruussa oli samalla kierto (IV:n esilämmitys). Kun taas laitoin MLP:n tulille niin 5C litku näytti tulevan kaivolta. Taas tökkii toi asteen resoluutio, mutta on toi kuitenkin ainakin asteen verran enemmän kuin mitä tulee normaalisti ennen käyntijaksoa. Eli kaivossa lämpöä piisaa, mutta ei siirry keruuseen kovin hyvin. Oon funtsinu, että johtuu varmaankin virtausmuodosta, kun mulla jää varmaan laminaarisen puolelle. Toisaalta saimaanrannalla on varmaan sama keruupumppu ja lämmöt on korkeat.

Voi tietty olla kaivokohtasia erojakin nämä, mutta ainakin EED:n simulaation mukaan virtausmuoto vaikuttaa todella paljon ja on siinä järkeäkin. Toisaalta kun laminaarisella virtaamalla kaivosta otetaan pienempi teho niin turbulentilla virtaamalla kaivoa myös tietenkin rasitettaisiin enemmän. Kompromissejahan nämä aina on, mutta eipä mulla viime talvena ollut mitään ongelmaa, vaikka kaivolta tuleva litku oli pahimmillaan -2C kun ohjauslogiikan kanssa oli vähän hakemista (11h käyntijakso 8kW pumpulla ja satanen kaivo, ei hyvä).

Poissa Peca

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 320
  • Lämpöä maasta jo vuodesta 2002
Vs: Minkä lämpöistä maaliuosta?
« Vastaus #8 : 07.12.12 - klo:20:04 »
On hiukan hankala katsoa kun ei pääse manuaaliajolla lämpötilavalikkoon. No, tulossa on 1-Wire anturit, sitten näkee tarkemmin.

Kyllä sun pitäisi päästä lämpötilavalikkoon, kun laitat MAN TESTI valikossa kakkosen ykkösen tilalle, niin voit poistua huoltovalikosta. Ainakin Thermiassa toimii näin.

-Peca-
IVT E11 + 300/200 litran käyttövesivaraaja + 500 litran puskurivaraaja. Reikää akt. 285m

peki

  • Vieras
Vs: Minkä lämpöistä maaliuosta?
« Vastaus #9 : 07.12.12 - klo:20:22 »
En tiedä onko kaivojen virtauksissa eroja, kun mulla Pirkanmaan eteläosassa kaivolta (akt. syvyys 165m) tuli tossa pakkasjaksolla pitkillä käyntijaksoilla 0 asteista. Tänään kokeilin lepojaksolla kierrättää keruuta ja 10 min. kuluessa ei noussut kuin +2 asteeseen.

On hiukan hankala katsoa kun ei pääse manuaaliajolla lämpötilavalikkoon. No, tulossa on 1-Wire anturit, sitten näkee tarkemmin.

Kuinka syvä kaivo sulla Peki on ja missä päin.
Hesassa asun ja kaivo 168m aktiivisyvyyttä en tiedä.
Tänään alimmillaan on tullu 1,9c ja meno -0.2c. Pirkanmaa on varmaan ton asteen pari pohjosempana :)
Ite tuli väkerrettyä putki kaivoon ja voin sanoa että niin syvä se on. Laskin kyllä porarin putketkin siinä sivussa.

Poissa saimaanranta

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 272
  • Thermia 8kw, 155m kaivo,145 neliötä lattialämmitys
Vs: Minkä lämpöistä maaliuosta?
« Vastaus #10 : 08.12.12 - klo:09:27 »
Xargo kirjoitteli
 Toisaalta saimaanrannalla on varmaan sama keruupumppu ja lämmöt on korkeat[/color

Keruupumppu on 140w, varmaankin samanlainen grundforsin xxxx-70 tyyppi.
Asiaan liittyen, kaivoa tehdessä vettä tuli pariin otteeseen kunnolla. Ilmeisesti ns. vesisuonia, porauskin piti pysäytellä ja puhallella vettä reiästä. Aikaisemmin pohdintaa kivilajista toisaalla, epäily kupariin ja nikkeliin? Lähistöllä ollut kaivos toimintaa ja geologisia karttoja katsoessa mahdollista. Lisäksi saimaa on näköeteisyydellä (500m), sekin taitaa vaikuttaa jollain tavalla?
Nyt kun tuli lunta (15 cm) suojaksi maan päälle, keruun minimi +3,0c 50 minuutin käynnin jälkeen  ;)
« Viimeksi muokattu: 08.12.12 - klo:15:49 kirjoittanut saimaanranta »

peki

  • Vieras
Vs: Minkä lämpöistä maaliuosta?
« Vastaus #11 : 08.12.12 - klo:18:50 »
Ajelin tossa tyhjää kaivon pumpun kanssa ja tulo tasan 4 plussalla. Ihmetyttää vaan ton menon 0.8c korkeempi lämpötila.
Oisko antureissa vikaa?