Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Lämmönsiirto Autotalliin  (Luettu 5068 kertaa)

Poissa arieth

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 3
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
Lämmönsiirto Autotalliin
« : 09.01.06 - klo:09:24 »
Hei

Aikoinaan mitoitettiin lämpöpumppu sen verran isoksi että siitä riittäisi tehoa myös autotallin lämmitykseen. Autotallin ja pumpun välinen etäisyys on kuitenklin n.45 m, joten mietityttää onnistuuko homma. Eli kuinka hyvin putket pitää olla eristetty (lämpöhäviö)  ja miten tämä kannattaa toteuttaa teknisesti. Itselläni käytössä Ekowellin pumppu

Kokemuksia vastaavista tilanteista kiitos !

Poissa Rockdrill

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 13
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
Re: Lämmönsiirto Autotalliin
« Vastaus #1 : 19.02.06 - klo:21:55 »
Värkkäsin autotallin lämmityksen seuraavasti:
Lämpöpumpun (khh) yhteydessä on levylämmönsiirrin (~2kw) jossa kiertää 1.piirissä talon lattialämmitysvesi ja 2.piirissä kiertää autotallin vesi/glykoliseos.
Talon ja tallin välissä on 22m Calpex  lämpöputki.

Autotallin huonetermostaatti ohjaa omaa  kiertovesipumppua eli autotallissa kiertää neste vain kun lämpöä tarvitaan/siirretään.

Glygolin ansiosta tallin voi jättää talvella kylmilleen.
Tehontarvetta säädän 1.piirissä olevalla kuristimella josta voi myös sulkea vesikierron vaihtimelle kun tallissa ei ole lämmitystä.

Kuristin vain pitää muistaa avata isolle jos talli on ollut pitkään kylmillään ts. glykolipiirin lämpötila on pakkasella, muutoin vaihdin voi jäätyä.
Tämänkin voisi automatisoida magneettiventtiilillä.. 8)
Järjestelmä toimii hienosti joten ei muuta kuin rakentelemaan!!!

http://img149.imageshack.us/img149/7854/atlmm2zx.jpg

Poissa Maalampo

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 510
Re: Lämmönsiirto Autotalliin
« Vastaus #2 : 19.02.06 - klo:22:56 »
Lämmön siirtoon on olemassa oikein siihen suunnitellut putket esim: Ekoflex (olikohan nimi oikein) joita on saatavana 2 tai 4 putkisena, kun laitat 4 putkisen niin saat samassa vietyä talliin lämpimän veden, putket ovat kaikki saman suojaputken sisällä ja hyvin eristettynä.  Itsellä tälläinen käytössä teknisen tilan ja talon välillä, kaivoin sen kohtuu syvälle soraan ja laitoin viereen kylmävesijohdon , sitten soraa päälle ja vielä lisäksi styröxiä 100 mm  !  Ei kannata ruveta kikkailemaan mitään erikoisia ratkaisuja koska jos pumpussa on reserviä niin talli lämpiää halvalla aivan normaaliratkaisuilla ja ainakin minä haluan pitää tallissa myös vähitään 18 astetta lämmintä.

Poissa Rockdrill

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 13
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
Re: Lämmönsiirto Autotalliin
« Vastaus #3 : 20.02.06 - klo:18:53 »
Aluksi järkeilyä: Viitataten "homerin" kommenttiin niin ei tosiaan kannata alkaa rakentelemaan tämmöistä järjestelmää JOS talli pidetään aina lämpimänä.

Itsellä kriteeri nro. 1 oli että talli pitää pystyä jättämään kylmilleen niin siksi lämmönvaihdin / glykolit.

Asiaan. Lämmönvaihdin on ruotsalainen GEA ecobraze AB:n  kuparisiirrin, malli m18-10,  uudempi (?) vastaava taitaa olla BP 18-10. Combicool:in hinnasto näyttää hinnaksi 196€ alv 0.
Jos on suhteita kylmäfirmoihin kantsii kysellä sillä itse sain tuon huomattavasti halvemmalla..

Vaihtimelle olen ajanut ihan normaalia säätökäyrän mukaista vettä joten vaihtimen yms. häviöiden jälkeen talli lämpenee tuonne 17-18 c° tuntumaan.

Itse olen pitänyt esim. remonttihommissa tallissa tuommoista 14 -15 c° lämpötilaa, tarkenee hyvin eikä ole kuuma.

Talli + varasto + työtila on kooltaan 45m², tehontarpeeksi on määritetty n.50w/m².

Eristepaksuus ulkoseinässä on 150mm, välipohja 200mm. Valitsin talliin kehäristikot eli ullakolla on muikeasti varastotilaa.

Näppäränä TI-miehenä/naisena voi vaihtimen tehdä myös itse kupariputkesta.

http://www.gea-ecobraze.se/index_c.htm
« Viimeksi muokattu: 20.02.06 - klo:19:28 kirjoittanut Rockdrill »