Maalämmön suunnittelu > Yleistä

Jäähdytyksestä

<< < (3/4) > >>

Geopro SH13:
Suosittelen tutustumaan esim. Chillerin kotimaisiin puhallinkonvertoreihin:
http://www.chiller.fi

Ovat hiljaisia, kohtuullisen kokoisia, saadaan joka koteloituna tai koteloimattomana (piiloasennukseen), useita kokoluokkia, lattialle, kattoon, seinälle...

Positiivisia kokemuksia parista kohteesta, varmaan muiltakin valmistajilta  löytyy vastaavia konvektoreita.

Itselläni ei ko. jäähdytysmuoto pelittäisi, koska kiinteitö on eteläsuomessa ja putkisto on pintamaassa 400m. Alkukesällä voisi vielä jotain tehoja saadakin, mutta kun maa lämpenee niin tehot putoaa (taivahan tosi).

Ilmastoinnin jäähdytykseen pientaloissa kannattaa suhtautua varauksella. Normaali ilmavirroilla saatava jäähdytysteho on kohtuullisen pieni (fysiikan lait, ilman omaislämpökapasiteetti...), vaikka laitettaisiin isompi patteri. Tuloilmakanavat on eristettävä saumattomasti solukumieristeellä (työläs ja kohtuullisen kallis) muuten kondensoi, jne.

Ilmastointikonevalmistajat ovat mielestäni myös hinnoitelleet "jäähdytysominaisuutensa" pihalle ominaisuuksiin nähden.

Kyselkää ihmeessä tehoja ja hintoja, verratkaa niitä esim puhallinkonvektoreihin, ilmalämpöpumppuihin jne...

Jarno:
Päädyin Kojacoolin edustamaan BRIO konvektoriin. Ei ole kotimainen, mutta teholuokka (5.5kW), äänitaso (min 31 dB - 37 mid - 49dB max), ilmamäärä (500-670-1000 m3/h) ja asennusmitat (porrasaukon leveys 145 cm, konvektori 110 cm) kaikki yhdessä ratkaisivat.

Sain laskun Kojalta sähköpostitse, ja maksoin sen nettipankissa, ja konvektori tuli työmaalle seuraavana arkipäivänä :-)

Sellainen huomio, että ilmoitetut ääniarvot koskenevat vain koteloituja malleja. Itse päädyin siihen, etten huollettavuuden yms. takaamiseksi halua piilottaa konvektoria kiinteisiin rakenteisiin.

Koje ei vielä ole käytössä, joten en vielä uskalla suositella.

  Jarno

Lauri:
Uskaltaisitteko kertoa, minkä hintaisia nuo puhallinkonvektorit ovat?

Peca:
Moi, noista hinnoista en osaa sanoa, itsellä on 6kpl Sabiana merkkisiä konvektoreita lämmityskäytössä (vanha öljylämmitystalo ja konvektoreiden avulla 70-luvun lopun talo Lempäälässä  lämpiää lattialämmitys-talon veden lämpötiloilla). Itse oon suunnitellut ostaa vielä yhden konvektorin jäähdytyskäyttöön kierrättämällä kennossa kesäaikaan vanhan kaivon vettä. Suomessa niitä edustaa Prunella Technics Oy Prutec, http://www.prutec.fi . Itsellä kyseiset konvektorit on pyörinyt 2 talvea ilman ongelmia ja hinnat on taatusti kilpailukykyiset. -Peca-

Jarno:
Mulla tulee maapiirin haaroituksineen noin tonnin, mutta kylmäputkivedot eristyksineen kellarista katolle (16m yhteen suuntaan) tein itse, tarvikkeet maksoivat vähän alle 200 euroa. Haara tarvitsee vielä oman pumpun ja sähkötöitä, lienee kaikki yhteensä joku 1500.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

[*] Edellinen sivu

Siirry pois tekstitilasta