Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Porarien hintaerot  (Luettu 18123 kertaa)

Poissa patti

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 15
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
Porarien hintaerot
« : 28.04.08 - klo:13:47 »
Olisiko heikkotehoinen kalusto syynä jos hinta halpa? Näin arvaili minun porari syksyllä.

Poissa Larux

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 8
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
Re: Porarien hintaerot
« Vastaus #1 : 28.04.08 - klo:14:30 »
Salli minun nauraa. Ei varmasti ole siitä kyse. Noin juttelevat ne kalliit porarit, jotka haluavat pitää hyväkatteiset markkinansa.

On ihan tervetullutta, että markkinoille pukkaa sekä kotimaisia että kansainvälisiä kohtuuhintaisia kilpailijoita kairaamaan kaivoja.

Foorumin keskustelun perusteella voisi pikemmin väittää että ainakin jossain päin maatamme olisi jonkinkaltainen "kartelli" hinnoissa. Wikipedian kuvauskin sopii hyvin alalla vallitsevaan hintatasoon:

"Kartelli on talouselämässä yritysten yhteenliittymä, jonka tarkoituksena on keskinäistä kilpailua rajoittamalla saavuttaa monopoli tai ainakin sitä lähentyvä asema markkinoilla. Kartellin jäsenet pyrkivät jäädyttämään hintatason, rajoittamaan hyödykkeen tarjontaa ja tukahduttamaan kilpailua sopimalla keskenään hyödykkeiden toimittamisesta ja hintatasosta. Kartelli on epätäydellistä kilpailua, monopolien tavoin ne aiheuttavat kuluttajille tappiota."

Että eiköhän se ole vain kuluttajan hyväksi jos nämä "heikkotehoisella" kalustolla halvalla poraavat ovat keskuudessamme kairaamassa. Hatunnosto heille.
« Viimeksi muokattu: 28.04.08 - klo:14:33 kirjoittanut larux »

Poissa patti

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 15
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
Re: Porarien hintaerot
« Vastaus #2 : 28.04.08 - klo:15:02 »
Varmaan naurattaa kun saneerauskohteeseen tikataan useampi reikä. Kuulemma satakin metriä on liikaa jos kalliossa paljon vettä. Kytkeskele sitten sisäänkytkentöjä kolminkertainen määrä jos tontilta löytyy tilaa vielä porata. Kaikenlisäksi, omaan kohteeseeni ei kaikki porarit USKALTANEET edes tarjota sen oletetun paksun maakerroksen takia, kertonee jo kai jotain tyhmemällekkin.

Iso kaivinkone maksaa enemmän mutta tekee puolet riskimmin töitä, ei kai niin vaikeatajuista mistä hintaerot voivat johtua?

Poissa tomppeli

  • Yleismoderaattori
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 8 597
  • Vanha pieru!
Re: Porarien hintaerot
« Vastaus #3 : 28.04.08 - klo:18:10 »
Lainaus
Kuulemma satakin metriä on liikaa jos kalliossa paljon vettä.
Kaivosta ei tule koskaan liian syvää.
Systeemin COP (=hyötysuhde) vain paranee, kun on kaivo, jolla on hyvä veden tuotto.
Eri asia on, että syvälle poraaminen vaikeutuu, jos vettä tulee kaivoon kovin paljon.

Kaivojen rinnakkain kytkeminen tehdään ulkona, tarkastuskaivossa, joka on porareijän yläpäässä!!!::)

Olen Larux'in kanssa samaa mieltä, että alalle tarvitaan Suomessa lisää tervettä kilpailua.
Pyytäkää vain kovasti tarjouksia, kyllä siellä aina joku yrittäjä tekee edullisenkin tarjouksen.

Poissa patti

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 15
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
Re: Porarien hintaerot
« Vastaus #4 : 28.04.08 - klo:18:34 »
Jaa-a, sanoinko jossain että kaivot kytketään maan alla tai jossain muualla?? No kai se pitää uskoa: kaikki porarit ovat yhtä hyviä ja poraavat yhtä tehokkailla laitteilla, käyttävät samanvärisiä pipoja ja omistavat yhtä monta puulelua, voi hyvät hyssykät!

Poissa Larux

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 8
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
Re: Porarien hintaerot
« Vastaus #5 : 28.04.08 - klo:19:06 »
Kukaan ei ole väittänyt että kaikki porarit poraavat yhtä hyvillä laitteilla etc. Itse olet esittänyt väitteen, että edulliset porarit poraavat tehottomammalla laitteella kuin kalliimpi porari.

Väitän, että on olemassa myös kohtuullista hintatasoa pitäviä porareita, joilla on kuitenkin on väkevämpääkin kalustoa hankaliin kohteisiin.

Tuleppas selittämään tänne Ouluun miten telavehkeillä ja kuorma-auton lavalla olevalla poratornilla voi olla sama hinta? Miten vain kallio ja maahinta vaihtavat näppärästi paikkaa, mutta lopputulema on sama?

Em. on kategorinen yleistys omista kokemuksista. Jotenkin vain tuntuu, että porajengi tietää hyvin tarkkaan mikä on "hintataso" ..

Ei tässä kannata suuttua ja ryhtyä kiukuttelemaan ja pipoista puhumaan. Mielestäni kuluttajat ansaitsevat järkevän hintatason ja kohtuullisen kilpailun. Ei sen hinnan tartte tuhansia euroja tippua. Kunhan nyt olis edes vaihteluväliä porareitten kesken.

Mutta nythän taitaapi olla yrityksillä kissanpäivät kun kaikki haluavat maalämmön, ilma-vesipumpun tai ilmapumpun. tai pelletin. tai tai. Mutta kysyntää luulisi piisaavan, silloinhan sitä voi selittää asiakkaille että kallis hinta johtuu väkevästä kalustosta.

Ymmärrän toki, että velvoitteet täytyy hoitaa ja kalusto kuolettaa. Ymmärrän sen ohella myös sen, että rakentaminen ja siihen liittyvät palvelut ovat ihan pe*keleen kalliita. En hyväksy väittämää että halpa porari on kategorisesti huono ja kallis on kategorisesti hyvä. Se on naivismia. Piste.

Poissa patti

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 15
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
Re: Porarien hintaerot
« Vastaus #6 : 28.04.08 - klo:19:44 »
Mikä ero telakoneella ja kuorma-autolla? Kumman kuuluisi olla halvempi? Kumpi mahdollisesti tehokkaampi? Kai osaat perustella kun moista puhut?

Kyllä se hinta antaa osviitan. Ei tietenkään mene 1/1 mutta on suuntaa antava.

Pyysin tarjousta n 8 porafirmalta ja kolme kieltäytyi suorilta, kaksi ei oikein innostunut ja kaksi antoi tarjouksen. Paksu pehmeä maa pelotti ja mitä muuta voi päätellä: porissa ja porareissa on vissi ero.


Poissa Larux

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 8
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
Re: Porarien hintaerot
« Vastaus #7 : 28.04.08 - klo:21:38 »
En toki kiistä, että porissa on eroa. Telakoneilla ei porareilta kuulemani mukaan voida porailla kovia paineita vastaan / hankalissa olosuhteissa. Kuorma-autolle rakennetulla kalustolla sen sijaan voidaan. Näin olen siis kuullut porareilta joilta olen kysellyt itse tarjouksia.

En ole väittänyt mitään muuta, kuiin että hinnat ovat miltei samat riippumatta siitä onko se kalusto nyt jäsympää tahi kesympää. Näin siis omalla otannallani.  EN ole väittänyt yhtään mitään minkään vekottimen porauskyvystä, sen väittämän olet itse tehnyt ketjun avausviestissäsi.

Onhan se selvää, että hankalissa olosuhteissa vaaditaan kovempia koneita ja kovempia koneiden käyttäjiä ja se maksaa. Firmoissakin on eroja. Saneerauskohteista puheen ollen, meidän pihalle eivät taas nämä "jämyt" ole olleet kiinnostuneita rekannuppejaan peruuttelemaan. On ahdas paikka.

Silti en hyväksy "jäsyä kalustoa" suoraksi hinnoitteluperusteeksi. Ensimmäinen väittämäsihän oli että halvoilla firmoilla on porarisi sanoman mukaan kehnommat kamppeet jotka eivät niin kovin jaksa reikää vääntää. Ruotsista käsin on maamme markkinoille tunkemassa porukkaa joilla on kalustoa ja volyymiä. Ne eivät ole yhden miehen orkestereita.

En itse ole porari vaan se joka porarille maksaa. Siksi olen kilpailuttanut sen kymmenen firmaa löytääkseni neulan heinäsuovasta (= halvimman kalliin).

Olen itse aika jääräpää inttämään, joten vedän nyt pari päivää henkeä ;-)
« Viimeksi muokattu: 28.04.08 - klo:21:39 kirjoittanut larux »

Poissa patti

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 15
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
Re: Porarien hintaerot
« Vastaus #8 : 29.04.08 - klo:17:15 »
Ruotsalaisilla tuskin on mitään kilpailuetua, päinvastoin, paikallisia porareita vastaan. Kun paikalliset porarit joutuvat kilpailutilanteeseen näiden etätoimijoiden kanssa, kumpi vetää pitemmän korren? Pitkässä juoksussa paikallinen. No nämä sveabörjet myy poransa Timbuktuun ja suomipoika jää ilman takuuta. Paikallinen kynii taas "ylihintaisesti" meidät kun paikkuuttamme ruotsipojan jälkiä. Valitettavasti asia on yksioikoisesti kärjistäen noin.

Poissa Larux

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 8
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
Re: Porarien hintaerot
« Vastaus #9 : 10.05.08 - klo:09:28 »
Haluan nyt päättää tämän keskustelun osaltani positiiviseen kokemukseen. Meille porattiin siis kaivo nyt lavettivehkeillä, joita jotkut ovat kuulemma väittäneet heikkotehoisiksi.

Porari tuli pihalle yhdistelmä-ajoneuvolla jossa kuorma-auton lavalla oli radio-ohjattavalla tela-alustalla varustettu porasysteemi (7 tonnia) ja hinauksessa Atlas Copco xrvs 466 kompressorikärry.

Ei ollut puhettakaan että kamppeet olisivat olleet alitehoisia. Nurmikkokin meni telojen alla sotatantereen näköiseksi. Sinällään porausporukka oli erittäin siistiä, moskat puhallettiin siirtolavalle.

Hieman nuo naureskelivat kertomuksilleni näistä paremmista kuorma-auton lavalle asennetuista poravehkeistä. "pelottelua", sanoivat. Ovat mm. poranneet kalustollaan pahimmillaan 70m maaporausta ennen kallioon törmäämistä. Sanoivat myös ettei vastaavaa kompressoria välttämättä saa edes sopimaan kuorma-auton lavalle.

Tuntuu tämä MLP-foorumikin olevan täynnä sellaista "mutuhuutoa" .. Toki itsellänikin olisi eri ääni kellossa jos olisi negatiivinen kokemus "kevyistä" porakamppeista.

Mutta reikä on nyt kalliossa ja pysyy. Ja lompakko kevenee.
« Viimeksi muokattu: 10.05.08 - klo:09:31 kirjoittanut larux »

Poissa marcus

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 21
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
Re: Porarien hintaerot
« Vastaus #10 : 10.05.08 - klo:09:53 »
Lainaus
 Olisiko heikkotehoinen kalusto syynä jos hinta halpa? Näin arvaili minun porari syksyllä.

Valitisin myös itse Laruxin vinkin ja sen perusteella saamani halvimman tarjouksen  perusteella Länsi-Suomen Porakaivo Oy:n poraamaan kaivon.

Reikää tuli 163 metriä ja vettä myös aika lailla. Aikaa kulahti noin 8 tuntia. Kaluston tehot riittivät ainakin mainiosti. Kalliimpien porareiden kaluston tehoa en voi tietenkään tietää eikä asia enää suuremmin kiinnostakkaan :)

Kuitenkin porarin kanssa jutellessa kävi ilmi että Kokkolan seudulla on pienellä alueella jo sen verran porareita että on pakko siirtyä vähän kauemmaksikin porailemaan. Ja parhaitenhan sitä urakan saa kun tarjoaa sitä kohtuullisella hinnalla alueelle jossa "tehokkaan kaluston porarit" pitävät hintaa korkeammalla.

Eli kysyntä ja tarjonta vaikuttanee hintoihin kuitenkin enemmän kuin laitteet.  

No mielipiteethän ovat niinkuin persereikiä, jokaisella on niitä vähintään yksi ja useimmiten omasta näkökulmasta ;)

Kuitenkin voin myös omalta osaltani suositella Länsi-Suomen Porakaivo Oy:n palveluja, kalusto kuulemma liikkuu ja kauemmaksikin lähtevät jos vaan saavat sovittua useamman porauksen samoille suunnille


Poissa Poraaja

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 25
  • Kalliolämpöä hakemassa
Re: Porarien hintaerot
« Vastaus #11 : 25.07.08 - klo:20:22 »
Haluan lisätä vielä yhden asian tuohon vertailuun että kumpi on parempi, telakone vai kourma-auton perässä oleva pora.... :)

Suurin merkitys on kompressorilla, vasaralla, kruunulla ja porareiän koolla, eli käytännössä niillä jotka tekee sen reiän. Porakone vaan ohjaa ja pitää poraustankoja, se ei tee reikää, tai no miten sen nyt sanois, tiedätte kuitenki mitä tarkoitan.

Kompuroista sen verran että toi xrvs466 on täysin samankokoinen ulkomitoiltaan kuin uudemmat ja tehokkaammat mallit. Siitä on tullut jo parikin uudempaa mallia markkinoille. Porakone ja kompura menee kyllä varmasti yhteen autoon.

Niin, jokainen porari poraa kyllä varmasti reiän valmiiksi, tehot vain vaikuttavat aikaan että kuinka kauan se tekeminen kestää. Vesimassoja vastaan taistelemisessa vaikuttaa eniten porareiän koko ja kompuran teho, itse porakoneella ei ole mitään merkitystä.
« Viimeksi muokattu: 25.07.08 - klo:20:24 kirjoittanut Poraaja »

Poissa Larux

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 8
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
Re: Porarien hintaerot
« Vastaus #12 : 26.07.08 - klo:00:42 »
Naulan kantaan poraaja. Juuri tuolla tavalla itsekin ajattelin ja valitsin tarjolla olleista firmoista edullisimman.

Paljon yritettiin pelotella kilpailijoiden toimesta, kun pitää käydä kuulemma "paikkailemassa" halpojen porareiden jälkiä - kun ei ne tehot riitä.

Katinkontit. Jos firma on pystyssä ao. alalla, miksi se ei sais sitä reikää kairattua? Ihmettelin tätä tuolloin ja ihmettelen edelleen :)

Poissa 1maunu1

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 9
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
Re: Porarien hintaerot
« Vastaus #13 : 29.08.08 - klo:09:01 »
Porarien hintaeroista ja kilpailuttamisesta keskustellaaan, mutta ilman hintojen mainitsemista tämä keskustelu on melko turhaa.

Poissa marcus

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 21
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
Re: Porarien hintaerot
« Vastaus #14 : 29.08.08 - klo:14:15 »
Oman kaivoni hinnan olen ilmoittanut jo toisaalla. Metri hintoja en nyt tarkkaan muista, kuitenkin ne kokkolan kavereilla olivat halvimmat saamistani tarjouksista. Tämän keskustelun tarkoitus ei liene hintojen vertailu vaan se ettei ehkä ihan kylmiltään kannata mennä uskomaan kalliimman tarjouksen tehneen kehuja ylivertaisesta laitteestostaan mikäli sille ei ole oikeasti perusteita.

Taitaa olla tuossa poraushommassakin että metrihintaan vaikuttavat tällä hetkellä myös polttoaineen ja miksei teräksenkin hinta maaosuutta laskeskellessa  sekä tietenkin kyseisen porarin ja kilpailutilanne, joten paremman kuvan siitä mitä poraaminen maksaa nyt saa varmasti kyselemällä tarjouksia useasta paikkaa ennemminkin kuin tukeutumalla jo kauan sitten tehtyihin porauksiin ja niiden mahdollisiin hintoihin...

Poissa arvo kaipo

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 4
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Re: Porarien hintaerot
« Vastaus #15 : 21.02.14 - klo:14:39 »
Lainaus
  Olisiko heikkotehoinen kalusto syynä jos hinta halpa? Näin arvaili minun porari syksyllä.

Valitisin myös itse Laruxin vinkin ja sen perusteella saamani halvimman tarjouksen  perusteella Länsi-Suomen Porakaivo Oy:n poraamaan kaivon.

Reikää tuli 163 metriä ja vettä myös aika lailla. Aikaa kulahti noin 8 tuntia. Kaluston tehot riittivät ainakin mainiosti. Kalliimpien porareiden kaluston tehoa en voi tietenkään tietää eikä asia enää suuremmin kiinnostakkaan :)

Kuitenkin porarin kanssa jutellessa kävi ilmi että Kokkolan seudulla on pienellä alueella jo sen verran porareita että on pakko siirtyä vähän kauemmaksikin porailemaan. Ja parhaitenhan sitä urakan saa kun tarjoaa sitä kohtuullisella hinnalla alueelle jossa "tehokkaan kaluston porarit" pitävät hintaa korkeammalla.

Eli kysyntä ja tarjonta vaikuttanee hintoihin kuitenkin enemmän kuin laitteet. 

No mielipiteethän ovat niinkuin persereikiä, jokaisella on niitä vähintään yksi ja useimmiten omasta näkökulmasta ;)

Kuitenkin voin myös omalta osaltani suositella Länsi-Suomen Porakaivo Oy:n palveluja, kalusto kuulemma liikkuu ja kauemmaksikin lähtevät jos vaan saavat sovittua useamman porauksen samoille suunnille

Suomen Porakaivo Oy:n kanssa on ollut monilla ongelmia. Eivät vastaa puhelimiin ja jättävät käyttökelvottomia porareikiä jälkeensä. Katsokaahan tuosta: http://www.youtube.com/watch?v=FOEkULcGmA8

Poissa YOUgo

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 33
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Porarien hintaerot
« Vastaus #16 : 18.11.15 - klo:12:08 »
. Ja näin jälkeen päin olen tyytyväinen valintaani. Mutta toisaalta Naapurin eläkeläinenkin oli eri poraariin tyytyväinen vaikka hänellä oli kalliimpi poraus. Syy tähän on se mitä poraukseen kuuluu. Mun edulliseen hintaan kuului reikä putkitus ja letkut pintaan täytettynä viinalla.. Naapurilla kuulu lisäksi vaakaveto, ja poraus jätteen varastointi),mutta poraus oli 2,5e metriltä kalliimpi..

Itelle ei merkitystä millä koneela työ tehdään jos homma onnistuu.

350m², 1292m³, kaivot 2x190m Nibe 1255 4-16kW.