Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Pumpun mitoitus?  (Luettu 5108 kertaa)

Poissa Bauksiitti

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 10
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
Pumpun mitoitus?
« : 24.10.07 - klo:21:11 »
Olemme rakentamassa 2 kerroksista puutaloa. Asuinneliöitä 129 ja kuutioita valmistaja ilmoittaa talolle 450. Molempiin kerroksiin vesikiertoinen lämmitys. Lämmitysmuodoksi tulisi maalämpöpumppu porakaivolla.

Olen muutamasta liikkeestä pyytänyt tarjouksia ja pumppujen tehot heittävät tarjouksissa 6-9 kW.n välillä, mielestäni aika isot erot? Kaivon syvyys on arvioitu noin 90 metriin.  

Olen täysin ummikko ja siksi kysynkin että onko mitään nyrkkisääntöä pumpun mitoituksessa?

Mitä mieltä pumpuista Nibe FIGHTER 1217-6 vs. Lämpöässä V 9.0

Kiitoksia kaikille vastanneille etukäteen!




Poissa tomppeli

  • Yleismoderaattori
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 8 561
  • Vanha pieru!
Re: Pumpun mitoitus?
« Vastaus #1 : 27.10.07 - klo:17:01 »
Lainaus
Olen muutamasta liikkeestä pyytänyt tarjouksia ja pumppujen tehot heittävät tarjouksissa 6-9 kW.n välillä, mielestäni aika isot erot? Kaivon syvyys on arvioitu noin 90 metriin.
Mitä mieltä pumpuista Nibe FIGHTER 1217-6 vs. Lämpöässä V 9.0
Ovat ainakin kaksi perin erilaista pumppua, enkä nyt tarkoita tehoja. (klikkaile sinertäviä tekstejä!)
- LÄssä on valmis paketti, joka liitetään putkiverkkoon.
- NIBE Fighter 1217 on myöskin ns kompaktipumppu, mutta siihen tulee ulkopuolelle asennettavia kamoja lisäksi.
- Lämpöässä V9:ssä on varaaja myös lämmitysvedelle, NIBEssä ei ole. NIBE käyttää lattian betonimassaa varaajana.
- Nibe on ns vaihtoventtiilipumppu. Tekee siis käyttövettä tai lämittää lattiaa, mutta ei molempia samaan aikaan.
  Ässä kuumentaa vettä 429 litran varaajaan, samaan tapaan, kuin tavallinen keskuslämmityskattila.
- NIBE pumpun vaihtoventtiili ohjaa lämmitysveden suoraan lattiaan, ilman varaajaa. NIBEenkin voidaan hankkia erillinen varaaja lisähintaan.
- LÄssässä on tavallinen kolmitiesekoitusventtiili säätämässä lattiaan (tai patteriverkostoon) menevän veden lämpötilaa. Vaihtoventtiiliä ei ole.

Eroja olisi vielä lisää, mm tulistus.
Pumppuja on moneen lähtöön.
Kaikki kauppiaat kehuvat omia merkkejään ja mollaavat muita. On siinä sitten hauskaa olla ostaja!

Kaivon syvyyteen vähän vaikea ottaa kantaa. Riippuu paljon siitäkin, missäpäin Suomea talo on.
Rovaniemellä tuo kaivo antaa pumpulla noin 13.000 kWh/vuosi ja etelärannikolla noin 24.000 kWh/vuosi.
« Viimeksi muokattu: 27.10.07 - klo:17:17 kirjoittanut tomppeli »

Poissa Bauksiitti

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 10
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
Re: Pumpun mitoitus?
« Vastaus #2 : 29.10.07 - klo:08:53 »
Kohde sijaitsee etelässä (Siuntiossa). Olen itse mielikuvan perusteella taipunut tuon Lämpöaäässän puoleen, juuri tuon varaajan takia. Eräs tarjous oli Lämpöässällä ja malli 10.5, eikös tuo ole jo hieman ylitehoinen? ???

Poissa tomppeli

  • Yleismoderaattori
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 8 561
  • Vanha pieru!
Re: Pumpun mitoitus?
« Vastaus #3 : 29.10.07 - klo:11:10 »
Täystehoinen pumppu tuolle kaivolle olisi ehkä noin 9 kW.
Ehdotettu pumppu vähän yläkantissa, ei paljoa.
Toimii hyvin tuollakin.!
V 9.0 riittäisi ja olisi muutaman satasen halvempi.
Ota tuo hiukan halvempi pumppu ja porauta kaivoon 10-20 metriä enemmän syvyyttä kaiken varalta.
« Viimeksi muokattu: 29.10.07 - klo:11:37 kirjoittanut tomppeli »