Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Pyöriväkennoisen suorituskyky  (Luettu 85872 kertaa)

Poissa p-10

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 15
  • Ei ainaskaan pätkäkäyntiä
Re: Pyöriväkennoisen suorituskyky
« Vastaus #40 : 23.11.10 - klo:18:46 »
Itselläni Pingvin menee vastukselle heti, kun LTOtulo on alle pyynnin. Luulin että vastus menee päälle vasta kun LTOtulo olisi menossa alle minimilämpötilan. Otin sitten toistaiseksi lämmityksen pois päältä kokonaan.
Talo noin 140m2 (400m3)
Lämpöässä P10 ulkoinen varaaja 800 L, kaivo 160m
Enervent Pingvin EDA

Poissa riku

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 50
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
Re: Pyöriväkennoisen suorituskyky
« Vastaus #41 : 23.11.10 - klo:19:30 »
Meillä pari vuotta vanha EDA-ohjainpaneeli, eikä meillä saa valittua vastusta pois päältä

Poissa hn

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 6
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Re: Pyöriväkennoisen suorituskyky
« Vastaus #42 : 23.11.10 - klo:22:22 »
LTR-3 eco ede

Raitis   -3,9 C
LTO tulo 14,5 C
Tulo 13.1 C
Poisto 21,5 C
Jäte 1,2 C

Jälkilämmitys ei päällä.Onkohan kaikki reilassa???? ::)

Poissa ÄssäS15

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 85
  • LÄ S15, kaivo 230 m, Pelican ACE CG, 12/2006
Re: Pyöriväkennoisen suorituskyky
« Vastaus #43 : 24.11.10 - klo:08:59 »
Itselläni on Pelican ACE-CG. Kysyin Enerventiltä vastuksen pois ottamisesta ja sain seuraavan ohjeen:

Lisälämmityksen saat pois päältä kun olet valinnut LTO-ohjauksen päälle( ohjainpanelin vasen nappi ) ja painamalla lisälämmityksen painonappia (ohjainpanelin keskimmäinen nappi). Ohjainpaneli ilmoittaa ett lämmitys on POIS PÄÄLTÄ. Tällöin ei lisälämmitys lyö päälle.

Käyttöohjeessa tämä painike on nimeltään Lämmönsäätöpainike. Ja kun sitä painaa, niin ohjaintauluun tulee teksti "Lämpötilaohjaus päälle/pois". Ei tullut ennen mieleen, että tuo tarkoittaa että vastus ei mene päälle.

Kokeilin myös ajastettua puhallinnopeuden vaihtoa, kun päivisin talossa on vähemmän porukkaa. Vahingossa tulo jäi yhtä napsua isommalle kuin poisto. Vastuksen valo alkoi palamaan jo aika korkeisssa lämpötiloissa. Vastusten aikainen päällemeno voi siis johtua vääristä iv-säädöistä. Tämä on täysin mitääntietämättömän amatöörin heitto...

Mulla normaalisti vastus menee päälle noin -12 asteessa. Eilen olin tosin -14 eikä vielä vastusta tarvittu. Pyyntönä mulla tosin vain 15 ja tulo eilen 16 - 17.


Poissa riku

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 50
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
Re: Pyöriväkennoisen suorituskyky
« Vastaus #44 : 24.11.10 - klo:12:55 »
Soittelin myös Enerventille, ja ilmeni ettei meidän koneesta saa vastuksia pois päältä.

Kehottivat pienentämään tulopuhaltimen nopeutta (ennen tulo/meno 100/100 nyt 95/100), elikä alipainetta lisää.

Näillä puhaltimen säädöillä ei ole vastus ollut tänään päällä ollenkaan, vaikka ulkolämpötila suunnilleen sama kuin eilen.
En tiedä paljonko tulopuhaltimen 5% pudotus vaikuttaa ilmanvaihtoon, mutta ainakin sai vastuksen pois päältä.

Poissa hn

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 6
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Re: Pyöriväkennoisen suorituskyky
« Vastaus #45 : 24.11.10 - klo:17:12 »
Lainaus
Soittelin myös Enerventille, ja ilmeni ettei meidän koneesta saa vastuksia pois päältä.

Kehottivat pienentämään tulopuhaltimen nopeutta (ennen tulo/meno 100/100 nyt 95/100), elikä alipainetta lisää.

Näillä puhaltimen säädöillä ei ole vastus ollut tänään päällä ollenkaan, vaikka ulkolämpötila suunnilleen sama kuin eilen.
En tiedä paljonko tulopuhaltimen 5% pudotus vaikuttaa ilmanvaihtoon, mutta ainakin sai vastuksen pois päältä.

Kiitoksia tipistä. Pudotin kans tulo puolen puhallin nopeutta ja auttoi tuon tuloilman lämpötilan kanssa,eipä tarvitse vielä laittaa lisävastusta päälle.

Nyt:
 
Raitis   -3,0 C
LTO tulo 17,5 C
Tulo 16.5 C
Poisto 22,5 C
Jäte 3,5 C

Täytenee seurailla tilannetta kun pakkaset kiristyy.
« Viimeksi muokattu: 25.11.10 - klo:15:59 kirjoittanut He »

Poissa tikma

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 279
Re: Pyöriväkennoisen suorituskyky
« Vastaus #46 : 24.11.10 - klo:21:10 »
EDAlla saa lämmityksen pois päältä, kun tekee vuosikellolla ohjelman ja laittaa toiminnoksi lämmityksen esto. (Pandion eco EDW-CG vm 09 tai 10)
« Viimeksi muokattu: 24.11.10 - klo:21:11 kirjoittanut tikma »
Lämpöässä V9, 203GT, 200m/115mm kaivo, Enervent Pandion eco EDW-CG (maakylmä).

Tupa 182m2/151m2 ja 55,5/49m2 autotalli
#107 #232

Poissa hn

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 6
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Re: Pyöriväkennoisen suorituskyky
« Vastaus #47 : 25.11.10 - klo:15:57 »
Lainaus
EDAlla saa lämmityksen pois päältä, kun tekee vuosikellolla ohjelman ja laittaa toiminnoksi lämmityksen esto. (Pandion eco EDW-CG vm 09 tai 10)
LTR-3 eco ede saa myös asetuksista lämmityksen ja LTO:n ja jäähdytyksen pois ottamalla rasti pois valikosta.
« Viimeksi muokattu: 25.11.10 - klo:15:58 kirjoittanut He »

Poissa riku

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 50
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
Re: Pyöriväkennoisen suorituskyky
« Vastaus #48 : 25.11.10 - klo:16:22 »
Kiitos vastuksen poisto vinkeistä.

Tiputin tosiaan 5% tuloilmapuhaltimen tehoa, mistä seurasi ettei vastus mennyt päälle ollenkaan, eikä edes lämmöntalteenoton symboli näy ohjauspanelissa vaikka pakkasta 8C

Maallikon mielestä aika pienellä muutoksella sai asian korjatuksi.

Poissa hn

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 6
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Re: Pyöriväkennoisen suorituskyky
« Vastaus #49 : 25.11.10 - klo:18:04 »
Lainaus
Kiitos vastuksen poisto vinkeistä.

Tiputin tosiaan 5% tuloilmapuhaltimen tehoa, mistä seurasi ettei vastus mennyt päälle ollenkaan, eikä edes lämmöntalteenoton symboli näy ohjauspanelissa vaikka pakkasta 8C

Maallikon mielestä aika pienellä muutoksella sai asian korjatuksi.
Otitko LTO:n myös pois päältä sieltä valikosta jos symboli katosi.

Poissa riku

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 50
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
Re: Pyöriväkennoisen suorituskyky
« Vastaus #50 : 25.11.10 - klo:21:16 »
En tehnyt mitään muuta kuin tuon 5%:n pudotuksen.

Tänään kun laitoin leivinuuniin tulet, niin johan heräsi vastuskin.
Pahimmillaan ohjauspaneli näytti "lämmitys 147". Tappaa tehokkaasti takan tuomaa säästöä.

Eli tulopuhaltimen pienennys --> vähän enemmän alipainetta --> vastus pois päältä.

Leiniuunissa tulet --> lisää alipainetta --> vastus päällä.

En tajuu. Pitää vissiin ottaa neuvoa antavat.

Poissa hn

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 6
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Re: Pyöriväkennoisen suorituskyky
« Vastaus #51 : 26.11.10 - klo:12:33 »
Lainaus
En tehnyt mitään muuta kuin tuon 5%:n pudotuksen.

Tänään kun laitoin leivinuuniin tulet, niin johan heräsi vastuskin.
Pahimmillaan ohjauspaneli näytti "lämmitys 147". Tappaa tehokkaasti takan tuomaa säästöä.

Eli tulopuhaltimen pienennys --> vähän enemmän alipainetta --> vastus pois päältä.

Leiniuunissa tulet --> lisää alipainetta --> vastus päällä.

En tajuu. Pitää vissiin ottaa neuvoa antavat.

Voisko olla että imu on niin suuri leivinuunissä että jaksais vetää tulopuolen kautta koneen läpi tuloilmaa.
« Viimeksi muokattu: 26.11.10 - klo:12:33 kirjoittanut He »

Poissa mikaora

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 134
  • Nibe 1140/8kW + 180m reikä, 03/09->
Re: Pyöriväkennoisen suorituskyky
« Vastaus #52 : 26.11.10 - klo:17:18 »
Lainaus
Lainaus
En tehnyt mitään muuta kuin tuon 5%:n pudotuksen.

Tänään kun laitoin leivinuuniin tulet, niin johan heräsi vastuskin.
Pahimmillaan ohjauspaneli näytti "lämmitys 147". Tappaa tehokkaasti takan tuomaa säästöä.

Eli tulopuhaltimen pienennys --> vähän enemmän alipainetta --> vastus pois päältä.

Leiniuunissa tulet --> lisää alipainetta --> vastus päällä.

En tajuu. Pitää vissiin ottaa neuvoa antavat.

Voisko olla että imu on niin suuri leivinuunissä että jaksais vetää tulopuolen kautta koneen läpi tuloilmaa.

Kyllä. Jostain se ilman on tultava. Ja jos rakennus on muutoin tiivis niin ilmanvaihdosta se vetää sen ylimääräisen ilman -> tuloilman määrä lisääntyy -> lisätarvetta jälkilämmitykselle.

Poissa riku

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 50
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
Re: Pyöriväkennoisen suorituskyky
« Vastaus #53 : 26.11.10 - klo:21:13 »
Joo näinhän se varmaan on.

Jos ei siis halua tehdä leivinuunissa sapuskaa, eikä muutenkaan fiilistellä, niin on vissii parempi polttaa puut kiukaan alla.

Meillä ei ole tosiaan tuotu erillistä korvausilmaa tulipesille. Mites teillä muilla? Kai siinäkin huonot puolensa on.

Pöljä juttu jos takalla tuleva säästö on erittäin pieni, jos ollenkaan.
Tästä asiasta näkyy olevan pientä vääntöä tuolla toisessa keskustelussa.

Poissa mikaora

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 134
  • Nibe 1140/8kW + 180m reikä, 03/09->
Re: Pyöriväkennoisen suorituskyky
« Vastaus #54 : 27.11.10 - klo:22:50 »
Lainaus
Joo näinhän se varmaan on.

Jos ei siis halua tehdä leivinuunissa sapuskaa, eikä muutenkaan fiilistellä, niin on vissii parempi polttaa puut kiukaan alla.

Meillä ei ole tosiaan tuotu erillistä korvausilmaa tulipesille. Mites teillä muilla? Kai siinäkin huonot puolensa on.

Pöljä juttu jos takalla tuleva säästö on erittäin pieni, jos ollenkaan.
Tästä asiasta näkyy olevan pientä vääntöä tuolla toisessa keskustelussa.

Ei ole erillistä tuloilmaa tulisijalle. Taitaa nykyään olla aika harvinaista ja omasta mielestä aika turha, ja toisaalta tyhmää tuoda raakaa ulkoilmaa suoraan sisälle. Hyvin säädetty ilmanvaihto takkakytkimineen kyllä toimii tulisijan kanssa. Muutama vuosikymmen sitten kun ruvettiin tekemään tiiviitä taloja ilman kunnollista ilmanvaihtoa niin se tulisijan oma ilmakanava kait oli oikeasti tarpeen.

Pitää pistää asiat mittasuhteisiin. Takan/uunin lämmitys kestää vain muutaman tunnin maksimissaan, mutta lämpöä sitte tulee jälkikäteen 1-2 vrk:n ajan, joten kyllä siinä sitä säästöä tulee. Mutta ennen muuta tulee mukavaa lisälämpöä :) ja keruupiirille pientä helpotusta.

Poissa MaNe

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 122
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
Re: Pyöriväkennoisen suorituskyky
« Vastaus #55 : 23.12.10 - klo:23:32 »
Pyöriväkennoisen suorituskyky loppui kun kone teki tiltit, mikä lie tullut tiedä en. Ohjauspaneelissa (pelican eco ede - alle 1,5v käytössä ollut) oli hälytys että tuloilma liian kylmää, puhalteli sisään 5 asteista ilmaa. Olen tuossa senverta testaillut että kenno tais lopettaa pyörimisensä, käsin kenno kyllä pyörii ja hihna näyttäs olevan ehjä - en ole tosin aukaissut sitä LTO hässäkkää. Otin kiekon irti ja annoin sulaa mahdollisesta kuurasta jota ei kyllä hirveästi ollut - montteerasin paikalleen mutta ei vaikutusta. Otin tuloilmapuhaltimesta virtapiuhan pois, laite on nyt poistoilmapuhaltimena. Noissa on ollut kaikenlaista hässäkkää ilmeisesti piirikorteissa yms - piirikortilta tarkastin sulakkeet-olivat ehjät. Tais tulla valittua väärä laite, toinen vaihtoehto oli laitekaupoissa valloxin MLV, tuossa laitteessa tänä jouluna oltas raittiissa ilimassa mutta tällä ecopelicanilla ei.

Rakennuksen painesuhteissa mielestäni ollut kokoajan jotain hässäkkää tällä laitteella (välillä ylipaine- välillä liikaa alipainetta), liekkö sekoillut jotain jo aijjemminkin sitten ...tiedä en - toistaiseksi en voi sanoa kun että shitn möivät se oli enerventti.

Updatea: Miten hemmetissä jäteilma voi olla miinuksella jos kenno ei pyöri ja puhaltimista vain poisto rullaa - on se energiatehokas laite tai sitten meillä on ihan himpen kylmä sisällä, MUTTA poistoilma siis 23, jäte -0,7 tuloilma miinuksella (vaikka tuloilmapuhallin suljettu) siis aivan seko tai repii jäteilmaa tuloilmakanavasta, HEH (siis vahvistan tuo edellisen kappaleen viimoinen lauseen) - no laittelin tupon raitisilmakanavan suulle, nyt jäteilma on jotain +17, siis taitaa olla jotain epätiiveyttä tai jotain...

Update2: Paaras joululahjamme... kävin IV:tä läpi (suodattimet, avattavat änkkärit jne), lopuksi lojautin masiinan luukku auki käyntiin ja poistopuhallin tulille ja katos kummaaa kiekkokin lähti spinnaamaan - aikani arvottua junttasin tuloilmäfööniin virrat, luukku kiinni ja ilma on taas raekasta. Lisäilin poistopuhaltimeen 3 rosenttia lisää perusnopeutta josko kiekolla ois sitten kivempoo. Pitäs lähteä reissuamaan yönylikeikalle- uskaltaa kait tuon jättää jylppäsemään yksikseen. Säätimeen hälyjä on kertynyt kaikenkaikkiaan 20 kpl tässä vrk aikana - hauska juttu kun niitä ei saa edes kuitattua... no tällästä tämä on postnokiasuomen loppukäyttäjän = beettatestaajan elämä niin puhelimissa kun IV laitteissakin. Pitää kuiteskin konsultoida huoltoa tapahtumista ja noista softan puutteista (siis mm. tuo hälyjen kuittaustoiminnon puute ja muut vastaavat)

Make
« Viimeksi muokattu: 24.12.10 - klo:10:10 kirjoittanut MaNe »

Poissa hn

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 6
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Re: Pyöriväkennoisen suorituskyky
« Vastaus #56 : 25.12.10 - klo:20:26 »
Lainaus
Pyöriväkennoisen suorituskyky loppui kun kone teki tiltit, mikä lie tullut tiedä en. Ohjauspaneelissa (pelican eco ede - alle 1,5v käytössä ollut) oli hälytys että tuloilma liian kylmää, puhalteli sisään 5 asteista ilmaa. Olen tuossa senverta testaillut että kenno tais lopettaa pyörimisensä, käsin kenno kyllä pyörii ja hihna näyttäs olevan ehjä - en ole tosin aukaissut sitä LTO hässäkkää. Otin kiekon irti ja annoin sulaa mahdollisesta kuurasta jota ei kyllä hirveästi ollut - montteerasin paikalleen mutta ei vaikutusta. Otin tuloilmapuhaltimesta virtapiuhan pois, laite on nyt poistoilmapuhaltimena. Noissa on ollut kaikenlaista hässäkkää ilmeisesti piirikorteissa yms - piirikortilta tarkastin sulakkeet-olivat ehjät. Tais tulla valittua väärä laite, toinen vaihtoehto oli laitekaupoissa valloxin MLV, tuossa laitteessa tänä jouluna oltas raittiissa ilimassa mutta tällä ecopelicanilla ei.

Rakennuksen painesuhteissa mielestäni ollut kokoajan jotain hässäkkää tällä laitteella (välillä ylipaine- välillä liikaa alipainetta), liekkö sekoillut jotain jo aijjemminkin sitten ...tiedä en - toistaiseksi en voi sanoa kun että shitn möivät se oli enerventti.

Updatea: Miten hemmetissä jäteilma voi olla miinuksella jos kenno ei pyöri ja puhaltimista vain poisto rullaa - on se energiatehokas laite tai sitten meillä on ihan himpen kylmä sisällä, MUTTA poistoilma siis 23, jäte -0,7 tuloilma miinuksella (vaikka tuloilmapuhallin suljettu) siis aivan seko tai repii jäteilmaa tuloilmakanavasta, HEH (siis vahvistan tuo edellisen kappaleen viimoinen lauseen) - no laittelin tupon raitisilmakanavan suulle, nyt jäteilma on jotain +17, siis taitaa olla jotain epätiiveyttä tai jotain...

Update2: Paaras joululahjamme... kävin IV:tä läpi (suodattimet, avattavat änkkärit jne), lopuksi lojautin masiinan luukku auki käyntiin ja poistopuhallin tulille ja katos kummaaa kiekkokin lähti spinnaamaan - aikani arvottua junttasin tuloilmäfööniin virrat, luukku kiinni ja ilma on taas raekasta. Lisäilin poistopuhaltimeen 3 rosenttia lisää perusnopeutta josko kiekolla ois sitten kivempoo. Pitäs lähteä reissuamaan yönylikeikalle- uskaltaa kait tuon jättää jylppäsemään yksikseen. Säätimeen hälyjä on kertynyt kaikenkaikkiaan 20 kpl tässä vrk aikana - hauska juttu kun niitä ei saa edes kuitattua... no tällästä tämä on postnokiasuomen loppukäyttäjän = beettatestaajan elämä niin puhelimissa kun IV laitteissakin. Pitää kuiteskin konsultoida huoltoa tapahtumista ja noista softan puutteista (siis mm. tuo hälyjen kuittaustoiminnon puute ja muut vastaavat)

Make
Meillä ainakin kuittaantuu paneelista ensin ilmoittaa KUI ja kun häly on poistunut eli ei ole päällä tulee KUI:n tilalle OFF ja laitteena LTR-3 eco ede.


Poissa MaNe

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 122
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
Re: Pyöriväkennoisen suorituskyky
« Vastaus #57 : 12.02.11 - klo:10:00 »
Jahas, tiistai-iltana (8.2.) taas vanha tuttu häly Pelikaanissa; tuloilma liian kylmää. Diagnoosin jälkeen todettu että kenno ei pyöri. Kennossa ei havaittavaa jäätymistä yms. Nooo lukuisten toimenpiteiden (hihnan+ kennon ulkokehän + kennon moottorin voimapyörän puhdistuksen) jälkeen todettu että kennon moottori (+/vaihteisto?) is dööd. Nooo keskiviikkona aamulla heti 8:lta tikkana soittelin huoltoon ja lupasivat tilata osan, antoivat toiveita että jo huomenna varmaan on osa (ilmeisesti perinteisesti asiaa hoitavalla likkeellä näin on ollutkin??) ja kenno taas pyörimässä. Perjantaina soittelin taas huoltoon kun ei vielä kenno pyörinyt, sanoivat että ei ole osaa vielä tullut enerventtiililtä (enstolta). Onneksi ei ole pakkasta kun -20 ja vähän enemmän. LTO:lla on merkitystä, nyt kun kenno ei pyöri tuloilma on +10 kun puhaltimet on minimissä ja vastus (2kW) laulaa hoosiannaa(onneksi on jälkilämmitys!!!). Ettei vaan ois nyt sillensä että noista pansun motoreista on tullut kapelo ja meikä saa odottaa toukokuuhun kennon pyörittäjää...toivon kuitenkin jotain logistista/inhimillistä erreystä kun ei varaosaa kuulu.

Mutta haluan tuoda asiaakin tähän keskusteluun pelkän purnaamisen sijaan. Eli jos ja kun seuraavan kerran taas kasailen jotain rakennelmaa niin ilmanvaihtoon tulee esilämmitys maasta omalla piirillään (glykoli-). Ensinnäkin vähentää jälkilämmityksen tarvetta MUTTA MYÖS tehokkaasti vähentää näitä ääriolosuhteiden aiheuttamia rasituksia/toimintavajeita (kennojen sulatus yms) IV-koneelle. Ilmeisesti piirin antoteho lienee mitoituksessa oleellisin seikka, perusmaasta antoteho ilmeisesti on jotain luokkaa 10W/m => 100 metrin lenkki lienee passeli, minkälaista liuospumppua sitten kysynee? Joku VEAB:in -etupatteri tai integroidulla patterilla mylly mikä hyvänsä. Varmaan enerventtikin toimisi tuossa tapauksessa moitteetta...niin ja jos liuospumppu sökää (ei kuitenkaan varmaan alle kahdessa vuodessa tai kahden vuoden välein) niin se saattaa löytyä perustalousalueilta putkikaupan hyllystä ja voi vaihtaa vaikka ite...

Update: Voi tsiisus, jälkilämmityspatterikin on dööd (ei auta R namikan painelu mithän). HEH... pitäsköhä testata enerventin sivuilta 24h sähköistä ilmoituspalvelua...tuloilma heiluu 4-5 asteen väliltä, pitänee pistää masiina kiinni....kehuivat enerventin sivuillansa että liikevaihto on kasvanut..., veikkaan syyksi reklamaatioiden kautta lisääntynyttä tavaran läpivirtaa (liikevoiton kasvusta ei mainita...). Häntä harmittaa.... :'(

Update 2: Logiikka sammuttaa näköjään tulopuhaltimen kun tuloilma menee liian kylmäksi ja hälyn ilmaantuminen ajaa koneen muutenkin pyörimään minimillä. En kehannut jättä viestejä enerventin 24h serviceen, uhkailivat 71 € (aika kallista)ottaa tunnilta ja yli 50 senttiä /km kilometrikorvauksia jos on jotain joka vapauttaa enerventin "vastuusta/takuusta". On vissiin joku työtön jenkkijuristi palkattu töihin. 2 vuoden takuu edellyttää jotain pumaskan laadintaa jossa on kaikkii leimoja ja niin edelleen.... siis ihan seko, miellä ainakaan myyjä ei tuommoista ole huolehtinut, ei liene minun vastuulla... koneessa PITÄISI olla takuuta jäljellä. Ei todellakaan hyvä, ei hyvä....mä alan nyt ryyppään... meikkää ***uttaa niin totaalisesti tuo 4k€ linnunpönttö...


Make
« Viimeksi muokattu: 12.02.11 - klo:19:21 kirjoittanut MaNe »

Poissa jzl

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 61
  • Ekowell ECT-500, 400m putkea savessa
Re: Pyöriväkennoisen suorituskyky
« Vastaus #58 : 07.03.11 - klo:13:05 »
laitappa enerventin EDE ohjauspaneelin valikosta versiotiedot esille. mulla kone joku 2007 lopulla valmistettu versio ja lopulta siihen piti vaihtaa kaikki piirilevytkin että rupes pelaamaan oikein.

EDIT:

ohjelmaversiot nyt päivityksen jälkeen:
emo: 2.07
näyttö: 2.01

Lainaus
Jahas, tiistai-iltana (8.2.) taas vanha tuttu häly Pelikaanissa; tuloilma liian kylmää. Diagnoosin jälkeen todettu että kenno ei pyöri. Kennossa ei havaittavaa jäätymistä yms. Nooo lukuisten toimenpiteiden (hihnan+ kennon ulkokehän + kennon moottorin voimapyörän puhdistuksen) jälkeen todettu että kennon moottori (+/vaihteisto?) is dööd. Nooo keskiviikkona aamulla heti 8:lta tikkana soittelin huoltoon ja lupasivat tilata osan, antoivat toiveita että jo huomenna varmaan on osa (ilmeisesti perinteisesti asiaa hoitavalla likkeellä näin on ollutkin??) ja kenno taas pyörimässä. Perjantaina soittelin taas huoltoon kun ei vielä kenno pyörinyt, sanoivat että ei ole osaa vielä tullut enerventtiililtä (enstolta). Onneksi ei ole pakkasta kun -20 ja vähän enemmän. LTO:lla on merkitystä, nyt kun kenno ei pyöri tuloilma on +10 kun puhaltimet on minimissä ja vastus (2kW) laulaa hoosiannaa(onneksi on jälkilämmitys!!!). Ettei vaan ois nyt sillensä että noista pansun motoreista on tullut kapelo ja meikä saa odottaa toukokuuhun kennon pyörittäjää...toivon kuitenkin jotain logistista/inhimillistä erreystä kun ei varaosaa kuulu.

Mutta haluan tuoda asiaakin tähän keskusteluun pelkän purnaamisen sijaan. Eli jos ja kun seuraavan kerran taas kasailen jotain rakennelmaa niin ilmanvaihtoon tulee esilämmitys maasta omalla piirillään (glykoli-). Ensinnäkin vähentää jälkilämmityksen tarvetta MUTTA MYÖS tehokkaasti vähentää näitä ääriolosuhteiden aiheuttamia rasituksia/toimintavajeita (kennojen sulatus yms) IV-koneelle. Ilmeisesti piirin antoteho lienee mitoituksessa oleellisin seikka, perusmaasta antoteho ilmeisesti on jotain luokkaa 10W/m => 100 metrin lenkki lienee passeli, minkälaista liuospumppua sitten kysynee? Joku VEAB:in -etupatteri tai integroidulla patterilla mylly mikä hyvänsä. Varmaan enerventtikin toimisi tuossa tapauksessa moitteetta...niin ja jos liuospumppu sökää (ei kuitenkaan varmaan alle kahdessa vuodessa tai kahden vuoden välein) niin se saattaa löytyä perustalousalueilta putkikaupan hyllystä ja voi vaihtaa vaikka ite...

Update: Voi tsiisus, jälkilämmityspatterikin on dööd (ei auta R namikan painelu mithän). HEH... pitäsköhä testata enerventin sivuilta 24h sähköistä ilmoituspalvelua...tuloilma heiluu 4-5 asteen väliltä, pitänee pistää masiina kiinni....kehuivat enerventin sivuillansa että liikevaihto on kasvanut..., veikkaan syyksi reklamaatioiden kautta lisääntynyttä tavaran läpivirtaa (liikevoiton kasvusta ei mainita...). Häntä harmittaa.... :'(

Update 2: Logiikka sammuttaa näköjään tulopuhaltimen kun tuloilma menee liian kylmäksi ja hälyn ilmaantuminen ajaa koneen muutenkin pyörimään minimillä. En kehannut jättä viestejä enerventin 24h serviceen, uhkailivat 71 € (aika kallista)ottaa tunnilta ja yli 50 senttiä /km kilometrikorvauksia jos on jotain joka vapauttaa enerventin "vastuusta/takuusta". On vissiin joku työtön jenkkijuristi palkattu töihin. 2 vuoden takuu edellyttää jotain pumaskan laadintaa jossa on kaikkii leimoja ja niin edelleen.... siis ihan seko, miellä ainakaan myyjä ei tuommoista ole huolehtinut, ei liene minun vastuulla... koneessa PITÄISI olla takuuta jäljellä. Ei todellakaan hyvä, ei hyvä....mä alan nyt ryyppään... meikkää ***uttaa niin totaalisesti tuo 4k€ linnunpönttö...


Make
« Viimeksi muokattu: 07.03.11 - klo:22:35 kirjoittanut jzl »

Poissa MaNe

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 122
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
Re: Pyöriväkennoisen suorituskyky
« Vastaus #59 : 20.03.11 - klo:11:21 »
Joo, homma rupes pelaamaan silloin helmipakkasilla seuraavalla viikolla, syy hitaaseen korjaantumiseen oli Itellassa ei Enerventissä, Itella oli ihastunut toimitukseen niin että panttas lähetystä jossain logistiikkamajassaan viikon. Transpointti tai Kiitolinja ois saanu osan jo samalla viikolla ainakin minun kokemukseni mukaan. Eniveis, koneeseen vaihettiin pansun motti + vaihteisto + kennon ohjainkortti.

Tällä hetkellä havaitut puutteet laitteessa: 1. en saa aktivoitua pikavalikkoon poissa/pitkään poissa. 2. Olen tykännyt ajella aikaohjelmia (tehostuksia tasaisin välein), aikaohjelma jumii päälle la-su yöksi. 3. Jälkilämmitin (sähkö) on kuollut. Mitä ongelmia sulla jzl oli laitteessa ja mitkä viat korjaantuivat.

Hallintalaitteen versio 2.01 ja emon versio 1.97.

Make

Poissa tikma

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 279
Re: Pyöriväkennoisen suorituskyky
« Vastaus #60 : 20.03.11 - klo:17:32 »
Mulla kans jumii nuo aikaohjelmat ihan miten sattuu. Yks ohjelma toimii ihan OK, mutta kun enemmän laittaa, niin ohjaus sekoo ihan täysin.

näyttö 2.01
emo 1.97
Lämpöässä V9, 203GT, 200m/115mm kaivo, Enervent Pandion eco EDW-CG (maakylmä).

Tupa 182m2/151m2 ja 55,5/49m2 autotalli
#107 #232

Poissa B37

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 20
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Re: Pyöriväkennoisen suorituskyky
« Vastaus #61 : 29.05.11 - klo:17:35 »
Moro

Missä lämpötilassa (suurinpiirtein) pyöriväkennoinen iskee vastukset päälle? Olen suunnitellut meille Pandionia sähkövastuksella, mutta pitäisikö sittenkin ottaa vesipatterilla, jotta ei lämmittele turhaan sähköllä, kun on muuten maalämpö. Paikkakunta Tampere.

Poissa WPF

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 543
  • Säästöä pumpulla
Re: Pyöriväkennoisen suorituskyky
« Vastaus #62 : 30.05.11 - klo:17:36 »
Meillä on vastus kokonaan poissa päältä.

Kovilla pakkasilla yli -20-23C tulo on jotain +17C katonrajaan ja kone pätkii silloin tällöin tuloilmaa.

Ei mitään syytä kytkeä kalliisti vettä koneeseen. Kone vesikiertoisella patterillakin on huomattavasti kalliimpi kuin ilman.
Stiebel Eltron WPF 7 E + SBP 501 WP Sol

Poissa tikma

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 279
Re: Pyöriväkennoisen suorituskyky
« Vastaus #63 : 31.05.11 - klo:08:22 »
Normikäytöllä ei juurikaan pätki, mutta jos ottaa käyttöön tehostukset liekkarista, keskuspölynimurista ja takasta, niin tulolämpö tippuu dramaattisesti jo pikkupakkasilla. Itte otin hinnasta huolimatta vesipatterilla ja hoidan keväisin/syksyisin lämmönsäätelyn ilmanvaihdolla. kun betonilaatta ei oikein kerkiä lämmönvaihteluihin mukaan...
Lämpöässä V9, 203GT, 200m/115mm kaivo, Enervent Pandion eco EDW-CG (maakylmä).

Tupa 182m2/151m2 ja 55,5/49m2 autotalli
#107 #232

Poissa jzl

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 61
  • Ekowell ECT-500, 400m putkea savessa
Re: Pyöriväkennoisen suorituskyky
« Vastaus #64 : 31.05.11 - klo:15:38 »
Nuo ohjelmaversiot meilläkin oli ennen.  

Koneen toiminta oli ennen erittäin tyhmää tilanteessa, jossa tuloilman lämpötilan säädöllä lämpötila oli siinä kintalla että pyöritänkö kennoa vai ei. vanhassa ohjelmassa kenno pyörii yhkä meilkein sekunnin ja pysäytti ja taas käyntiin. Pyöritysmoottori lämpes ja otti siitä vähän siipeensä. (öljyä oli valunut sisältä, toimii vielä joten ei vaihdettu). kenno ohjaus kortti oli mustunut. se vaihdettiin. sitten vaihdettiin myös näyttö ja emokortti. Uudessa ohjemassa valikkoon on tullut valinta rastit millä saa jäähdytyksen, LTO ja jälkilämmityksen pois päältä. Vanhassa ohjelmassa on nuo valinnat siellä tehdasvalikossa (mulla on salasana sinne) Muutenkin yleinen toiminta on vakaampaa ja jälkilämmitys ei mene niin helposti päälle. Uusi ohjelma muutti lämpötila säädöt rauhallisimmiksi sallii enemmän vaihtelua ennenkuin tapahtuu mitään muutoksia. Ajastuksia en ole kokeillut bugaavatko vielä, en ole käyttänyt. Näytön tausta valo palaa uudessa ohjelmassa sen 60 sekuntia. (olikohan vanhassa 6 sekuntia) En nyt sitten muista mitä kaikkea muuta siihen oli muuttunut.

Lainaus
Joo, homma rupes pelaamaan silloin helmipakkasilla seuraavalla viikolla, syy hitaaseen korjaantumiseen oli Itellassa ei Enerventissä, Itella oli ihastunut toimitukseen niin että panttas lähetystä jossain logistiikkamajassaan viikon. Transpointti tai Kiitolinja ois saanu osan jo samalla viikolla ainakin minun kokemukseni mukaan. Eniveis, koneeseen vaihettiin pansun motti + vaihteisto + kennon ohjainkortti.

Tällä hetkellä havaitut puutteet laitteessa: 1. en saa aktivoitua pikavalikkoon poissa/pitkään poissa. 2. Olen tykännyt ajella aikaohjelmia (tehostuksia tasaisin välein), aikaohjelma jumii päälle la-su yöksi. 3. Jälkilämmitin (sähkö) on kuollut. Mitä ongelmia sulla jzl oli laitteessa ja mitkä viat korjaantuivat.

Hallintalaitteen versio 2.01 ja emon versio 1.97.

Make

Poissa juhu

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 32
Re: Pyöriväkennoisen suorituskyky
« Vastaus #65 : 31.05.11 - klo:15:42 »
Meillä on Enerventin Pingvin ollut pyörimässä viimeiset kaksi kylmää talvea. Laite on varustettu sähköpatterilla ja satunnaisten vilkuilujeni yhteydessä en ole havainnut patterin olleen päällä kuin muutaman kerran. Tuloilman minimiksi olen kyllä asettanut 16 astetta.
2013 Keski-Suomeen 100 neliön omakotitalo. Nibe 1245 6 kw koneella lattialämmitys. Ei puskurivaraajaa vielä; tarvetta taitaisi olla.

Poissa MaNe

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 122
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
Re: Pyöriväkennoisen suorituskyky
« Vastaus #66 : 15.02.12 - klo:20:07 »
Jahas, vaihteeksi ongelmia selvitelty Enervent Pelican ECO EDE-rintamalla. Jälkilämmitintä kaipaa eloon -15 asteen pakkasia kylmemmillä keleillä ja meillähän se sökäs viimokeväänä kun kenno lakkasi spinnaamasta. Silloin ilmoittelin jo jälkilämmitin ongelmista paikalliseen huoltoon mutta asialle ei keväällä tehty mitään. Kesällä kävin huoltoliikkeessä sitten muistuttelemassa että sen jälkilämppärin vois ehjätä - huoltoliikkeestä neuvoivat ettei suoraan tätä nykyään voi tilata heiltä töitä vaan Enervent Serviceen ilmoitus - palvelu jota tuolla aijemmin jo "kehuin". No naputtelin viestin ja muutaman tunnin päästä tuli kuittaus että olemme yhteydessä mahdollisimman pian - tämä siis elokuun alussa 2011. Mahdollisimman pian ei sitten vielä ollut esim. tammikuussa 2012 en "ressannut" - arvelin että heillä kiireitä. Noo sitten alko nää pakkaset ja tuloilma paineli lukemiin +8-+11 riippuen pakkasen hurjuudesta (oliko -20 vai -30) ja tuska jälkilämmitykseen lisääntyi siinämäärin että naputtelin uuden viestin Enervent Service 24h -palveluun. No samanlainen kuittaus kun elokuussa emailiin (aikaisemman tallensin juridisista syistä - reklamaatio vielä siis takuuajalla) - pari päivää odottelin ja aloin soittelemaan Enerventille jossa ei tunneta enää käsitettä puhelimeen vastaaminen - no mitäs seuraavaksi? Soitto paikalliseen huoltoon - joka otti asian hoitaakseen - huoltoliikkeen edustaja sanoi soitelleensa oikein urakalla ja oli saanut tarvittavat osat lopulta tilattua - sähkövastuksen kytkentärele + releen pohja + triakki sähkövastukselle. Toinen huoltofirma kävi tökkäämässä osat paikoilleen ja homma on siltäosin ihan jees.

No nyt sitten eilen alko kuulumaan hirveä rilinä - poistopuhaltimen laakeri varoittelee elämänkaarensa ehtymisestä - tää pitää vissiin hoitaa omana työnä - puhallin auki ja laakerityyppien selvitys + vaihto

Muuta (suunnittelu-)vikaa laitteessa on ollut :
1. alipaine kämpässä suurenee kun "lämmityskausi" loppuu ja kenno stoppaa => säätöä + päinvastoin kun lämmityskausi alkaa => säätöä
2. alipaine kämpässä hiipuu kun keli viilenee radikaalisti - ongelmat alkaa n. -15 asteessa ja kumuloituu pakkasen kiristyessä - ongelma johtunee kennon kuurautumisesta tms. - säätöä - seuraamista - säätöä
painesuhdeongelmia kohdissa 1 ja 2 lisännee laitteen järetön tiiveyden puute johtuen laitteen toimintaperiaatteesta + siihen liittyvästä rakenteesta

3. kumuloituva  eitoivotun tason kosteuden palautuminen huoneilmaan pakkaskeleillä - saunominen ja kovat pakkaset nostaa jo ajatuksena verenpainetta loppukäyttäjällä - apuna ilmeisesti poiston hyytyminen jäätymisestä tms johtuen (vaikka kennon sulatus on aktivoitu + sulatuslämpötilaa säädetty "reiluksi") - esim. ulkolämpötilan ollessa -22 asteessa illalla talossa suoritetutun saunomissession jälkeen suihkuhuoneen 3 lasisen 2-lehtisen ikkunan (sisinnä "extra-argonilla vahvennettu"lämpölasi) alalaita helmeili vielä  aamulla vaikka kone humisi 70% tehostusteholla koko yön (virtaama jotain 120 litraa/s - keskimääräinen ottoteho jotain 1.3-1.4 kW - se siitä energiatehokkuudesta)). Turhaa kosteudennousua huoneistossa havaittavissa jos koko poppoo 5 hlö on sisällä + hommataan aktiviteetteja kuten tehdään ruokaa + pestään/kuivataan pyykkiä jne - siis pakkaskeleillä.

Nyt siis 1+2+3 +muu loppukäytttäjäkokemus ja tais tulla mitta täyteen tuota laitetta. Iso investointi jota ei taida kuitenkaan kehata mielenharminaan pitää enää tulevina talvina. Laitetta miettiessäni selvittelin kyllä senaikaisia kirjoituksia laitteen/laitetyypin mahdollisista ongelmista - mutta otin (tietoisen) riskin hommatessani Enerventin ja nyt siis todettava ettei tämä arpa voittanut. Vallox pitänee kiikuttaa tilalle konsa kelit lämpenee - 150 VKL malli vois olla riittävän lähellä tuota nykyistä (Vallox 150l/s /100Pa - Enervent 180l/s /50Pa) Enerventin kannan talliin - en taida kellekkään iletä ees alkaa myymään sitä - laitehan makso jotain 3700 € - kattoo nyt sitten mitä sillä tekee.

Suosituksena Enerventtiä haaveileville on tuloilmaan esilämmityspatteri - vissiin osa pakkasongelmista jää kokematta/ei tule koettua täysimääräisinä.

Make
« Viimeksi muokattu: 15.02.12 - klo:22:06 kirjoittanut MaNe »

Poissa Xargo

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1 330
  • Danfoss DHP-H 8kW + 100m - Digit SE2 mlv/vkl
Re: Pyöriväkennoisen suorituskyky
« Vastaus #67 : 15.02.12 - klo:20:56 »
Lainaus
Vallox pitänee kiikuttaa tilalle konsa kelit lämpenee - 150 VKL malli vois olla riittävän lähellä tuota nykyistä (150l/s /100Pa - 180l/s /50Pa)

Suosittelen laittamaan erillisen vesikiertoisen kanavapatterin sitten hoitamaan esilämmityksen (viina sinne kiertämään) niin vältyt pätkimiseltä. Mulla on Digit2 sisäänrakennetulla MLV-patterilla ja se on aikalailla ahdas. VKL-patteri taas on sopiva. 150:ssa on varmaan isommat patterit, mutta ymmärsin, että silti yhteet on MLV-patterissa melkolailla pienet.

Jos laitat ulkoisen kanavapatterin niin huolehdi, että tulee varmasti viilennyskäyttöön tarkoitettu, että tulee kondenssiliitännällä. Vaikka et viilennystä käyttäisikään niin hyvä tuo liitäntä on olla olemassa. Viilennyspatteri toimii lämmityspatterina oikein mainiosti, mutta lämmityspatteria ei oikein viitsi viilennykseen käyttää mm. tuon kondenssiprobleeman takia.

Poissa MaNe

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 122
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
Re: Pyöriväkennoisen suorituskyky
« Vastaus #68 : 15.02.12 - klo:21:01 »
Lainaus
Lainaus
Vallox pitänee kiikuttaa tilalle konsa kelit lämpenee - 150 VKL malli vois olla riittävän lähellä tuota nykyistä (150l/s /100Pa - 180l/s /50Pa)

Suosittelen laittamaan erillisen vesikiertoisen kanavapatterin sitten hoitamaan esilämmityksen (viina sinne kiertämään) niin vältyt pätkimiseltä. Mulla on Digit2 sisäänrakennetulla MLV-patterilla ja se on aikalailla ahdas. VKL-patteri taas on sopiva. 150:ssa on varmaan isommat patterit, mutta ymmärsin, että silti yhteet on MLV-patterissa melkolailla pienet.

Jos laitat ulkoisen kanavapatterin niin huolehdi, että tulee varmasti viilennyskäyttöön tarkoitettu, että tulee kondenssiliitännällä. Vaikka et viilennystä käyttäisikään niin hyvä tuo liitäntä on olla olemassa. Viilennyspatteri toimii lämmityspatterina oikein mainiosti, mutta lämmityspatteria ei oikein viitsi viilennykseen käyttää mm. tuon kondenssiprobleeman takia.

Tuossa 150 VKL-mallissa on 1kW sähköinen etuveto, tutustun sen toimintaan ensin ja sitten tarvittaessa lisään VEAB:in raitisilmakanavaan jossa sitten kiertää maapiirin litku sopivalla pumpulla ja ohjaus manuaalisesti. Todennäköisesti pätkiminen on tuolla sähköllä hallitulla tasolla mutta jos ei / energiaa hukkuu liikaa niin sitten tuo VEAB-lisäys. Jälkilämmitys vissiin kai käy kytkeä esim lämpimän veden kiertoon - siis "kuumaan veteen" että tehoa piisais?

Make
« Viimeksi muokattu: 15.02.12 - klo:21:03 kirjoittanut MaNe »

Poissa Xargo

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1 330
  • Danfoss DHP-H 8kW + 100m - Digit SE2 mlv/vkl
Re: Pyöriväkennoisen suorituskyky
« Vastaus #69 : 15.02.12 - klo:21:37 »
Lainaus
Tuossa 150 VKL-mallissa on 1kW sähköinen etuveto, tutustun sen toimintaan ensin ja sitten tarvittaessa lisään VEAB:in raitisilmakanavaan jossa sitten kiertää maapiirin litku sopivalla pumpulla ja ohjaus manuaalisesti. Todennäköisesti pätkiminen on tuolla sähköllä hallitulla tasolla mutta jos ei / energiaa hukkuu liikaa niin sitten tuo VEAB-lisäys. Jälkilämmitys vissiin kai käy kytkeä esim lämpimän veden kiertoon - siis "kuumaan veteen" että tehoa piisais?

Joo kuulostaa fiksulta. Mulla on jälkilämmitys kytketty lattialämmityksen paluuputkeen haarana ilman omaa kiertovesipumppua ja toimii mainiosti. Vaikka mulla on melkoisen matalalämpötilainen lattiakierto niin riittää silti hyvin (pyynti nollassa 24C ja -27C pakkasilla taisi olla 28C). Eli VKL-patterin toimilaite katkoo patterille tulevan haaran kiertoa. Tuloilma siis seilaa jonkin verran, ollessa keskimäärin pyynnin mukainen (ainakin 21C jaksoi pitää, en kokeillut enempää). Nyt raksa-aikana ei ole jälkilämmitys turhaan päällä. Tosin ilmamäärätkin olen pitänyt aika pieninä.

Poissa JPN

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 274
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Re: Pyöriväkennoisen suorituskyky
« Vastaus #70 : 15.02.12 - klo:21:38 »
Lainaus
Lainaus
Vallox pitänee kiikuttaa tilalle konsa kelit lämpenee - 150 VKL malli vois olla riittävän lähellä tuota nykyistä (150l/s /100Pa - 180l/s /50Pa)

Suosittelen laittamaan erillisen vesikiertoisen kanavapatterin sitten hoitamaan esilämmityksen (viina sinne kiertämään) niin vältyt pätkimiseltä.
30 vol viinaseoksen jäätymispiste on -17C, joten pitää varmistaa kovemmalla kelillä, että kiertoa riittää. Tuo kiertohan pitäisi ottaa MLK:n meno puolelta, jolloin viina on jo valmiiksi pakkasella.

Oma IV-suunnittelijani (ja ei muuten Eventtikään) ei vesikiertoista jälkilämmitystä pyöriväkennoiseen suositellut Kajaani-Oulu eteläpuolelle, käyttötunnit jäävät niin vähäksi, ettei rahojaan saisi pois. Lisäksi tulisi jäätymisriski, puhdasta vettä olevaan kennoon.
LÄ V10.5/203, Enervent LTR-6 eco, maaviileällä

Poissa JPN

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 274
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Re: Pyöriväkennoisen suorituskyky
« Vastaus #71 : 15.02.12 - klo:21:46 »
Lainaus
Joo kuulostaa fiksulta. Mulla on jälkilämmitys kytketty lattialämmityksen paluuputkeen haarana ilman omaa kiertovesipumppua ja toimii mainiosti. Vaikka mulla on melkoisen matalalämpötilainen lattiakierto niin riittää silti hyvin (pyynti nollassa 24C ja -27C pakkasilla taisi olla 28C). Eli VKL-patterin toimilaite katkoo patterille tulevan haaran kiertoa. Tuloilma siis seilaa jonkin verran, ollessa keskimäärin pyynnin mukainen (ainakin 21C jaksoi pitää, en kokeillut enempää). Nyt raksa-aikana ei ole jälkilämmitys turhaan päällä. Tosin ilmamäärätkin olen pitänyt aika pieninä.
>Tosin ilmamäärätkin olen pitänyt aika pieninä.
Tuossahan se vastaus taitaa olla, varsinkin jos tuloilma on pienellä, suurempi poisto jaksaa lämmittää kaiken tuloilman lähes poistolämmön tasalle.
LÄ V10.5/203, Enervent LTR-6 eco, maaviileällä

Poissa MaNe

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 122
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
Re: Pyöriväkennoisen suorituskyky
« Vastaus #72 : 15.02.12 - klo:21:48 »
Lainaus
Lainaus
Tuossa 150 VKL-mallissa on 1kW sähköinen etuveto, tutustun sen toimintaan ensin ja sitten tarvittaessa lisään VEAB:in raitisilmakanavaan jossa sitten kiertää maapiirin litku sopivalla pumpulla ja ohjaus manuaalisesti. Todennäköisesti pätkiminen on tuolla sähköllä hallitulla tasolla mutta jos ei / energiaa hukkuu liikaa niin sitten tuo VEAB-lisäys. Jälkilämmitys vissiin kai käy kytkeä esim lämpimän veden kiertoon - siis "kuumaan veteen" että tehoa piisais?

Joo kuulostaa fiksulta. Mulla on jälkilämmitys kytketty lattialämmityksen paluuputkeen haarana ilman omaa kiertovesipumppua ja toimii mainiosti. Vaikka mulla on melkoisen matalalämpötilainen lattiakierto niin riittää silti hyvin (pyynti nollassa 24C ja -27C pakkasilla taisi olla 28C). Eli VKL-patterin toimilaite katkoo patterille tulevan haaran kiertoa. Tuloilma siis seilaa jonkin verran, ollessa keskimäärin pyynnin mukainen (ainakin 21C jaksoi pitää, en kokeillut enempää). Nyt raksa-aikana ei ole jälkilämmitys turhaan päällä. Tosin ilmamäärätkin olen pitänyt aika pieninä.

Tuo oli hyvä tieto että lattiakierto mahdollisesti piisaisi!! Aina parempi järjestelmän toimintavarmuuden/hyötysuhteen kannalta, mulla on tuossa kaksipiirinen lämmitys jolloin märkätilapiirissä (johon koneen voisi kytkeä) vois ajella "ylilämmintä" huoletta kovilla pakkasilla - esim 31-33 astetta @ -20 tms. Kokeileppa kurillaan jollain 90 litraa/s rasituskokeella jos tulee kovia pakkasia että mihin pystyy - sullahan koneena siis digit.

Make
« Viimeksi muokattu: 15.02.12 - klo:21:49 kirjoittanut MaNe »

Poissa MaNe

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 122
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
Re: Pyöriväkennoisen suorituskyky
« Vastaus #73 : 15.02.12 - klo:21:54 »
Lainaus
Lainaus
Lainaus
Vallox pitänee kiikuttaa tilalle konsa kelit lämpenee - 150 VKL malli vois olla riittävän lähellä tuota nykyistä (150l/s /100Pa - 180l/s /50Pa)

Suosittelen laittamaan erillisen vesikiertoisen kanavapatterin sitten hoitamaan esilämmityksen (viina sinne kiertämään) niin vältyt pätkimiseltä.
30 vol viinaseoksen jäätymispiste on -17C, joten pitää varmistaa kovemmalla kelillä, että kiertoa riittää. Tuo kiertohan pitäisi ottaa MLK:n meno puolelta, jolloin viina on jo valmiiksi pakkasella.

Oma IV-suunnittelijani (ja ei muuten Eventtikään) ei vesikiertoista jälkilämmitystä pyöriväkennoiseen suositellut Kajaani-Oulu eteläpuolelle, käyttötunnit jäävät niin vähäksi, ettei rahojaan saisi pois. Lisäksi tulisi jäätymisriski, puhdasta vettä olevaan kennoon.

Joo en minäkään tällä kokemuksella voi Enerventtiin VKL:patteria suositella - jälkilämmityksen energiakulu / vuosi on "järkevä" vuodottomalla sähköpatterilla (toimintavarmuushan tässä oli eri juttu). Tosin henk. koht. en voi suositella edes koko laitetta ainakaan asuintiloihin - ainakaan Hanko - Kööpenhamina -linjan pohjoispuolelle -kuitenkin kaikella kunnioituksella niitä kohtaan jotka ovat saaneet laitteensa toimimaan.

Make
« Viimeksi muokattu: 15.02.12 - klo:22:03 kirjoittanut MaNe »

Poissa Xargo

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1 330
  • Danfoss DHP-H 8kW + 100m - Digit SE2 mlv/vkl
Re: Pyöriväkennoisen suorituskyky
« Vastaus #74 : 15.02.12 - klo:23:27 »
Siis mulla on vielä projekti vähän kesken eli ei ole vielä kanavissa venttiileitä paikoillaan. Nyt käytössä on siis yksi 100mm tulo ja 125mm poisto täysin levällään molemmat eli ilma pääsee virtaamaan täysillä miten nyt noista rööreistä mahtuu.

IV-konetta olen pitänyt ykkösellä ja nostanut kakkoselle kun olen hommissa. Ilmamäärät arvattu käyrästön mukaan muistaakseni jonnekin 30-40l/s paikkeille näillä säädöillä (ei ole mitattu). Voin kokeilla jossain vaiheessa, miten jälkilämmitys pelittää suuremmilla ilmamäärillä avaamalla pari rööriä lisää ja nostamalla kierroksia.

En usko, että poisto olisi nyt merkittävästi suurempi kuin tulo. Esim. jos ovea raottaa niin se pyrkii kyllä kiinni eli alipainetta on, mutta ei siinä määrin, että paine jaksaisi vetää ovea läheskään omalla voimallaan kiinni. Takkaankin saa viriteltyä makkaratulet ilman IV:n sulkemista tai mitään takkatilavirityksiä. Digitissä ei taida edes olla erillistä säätöä tulolle ja poistolle.

Digitissä on kuitenkin aika mitäänsanomaton kenno eli 150:een verraten jälkilämmitystarve pitäisi olla Digitissä suurempi.

Poissa jzl

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 61
  • Ekowell ECT-500, 400m putkea savessa
Re: Pyöriväkennoisen suorituskyky
« Vastaus #75 : 16.02.12 - klo:10:11 »
Lainaus
Jahas, vaihteeksi ongelmia selvitelty Enervent Pelican ECO EDE-rintamalla. Jälkilämmitintä kaipaa eloon -15 asteen pakkasia kylmemmillä keleillä ja meillähän se sökäs viimokeväänä kun kenno lakkasi spinnaamasta. Silloin ilmoittelin jo jälkilämmitin ongelmista paikalliseen huoltoon mutta asialle ei keväällä tehty mitään. Kesällä kävin huoltoliikkeessä sitten muistuttelemassa että sen jälkilämppärin vois ehjätä - huoltoliikkeestä neuvoivat ettei suoraan tätä nykyään voi tilata heiltä töitä vaan Enervent Serviceen ilmoitus - palvelu jota tuolla aijemmin jo "kehuin". No naputtelin viestin ja muutaman tunnin päästä tuli kuittaus että olemme yhteydessä mahdollisimman pian - tämä siis elokuun alussa 2011. Mahdollisimman pian ei sitten vielä ollut esim. tammikuussa 2012 en "ressannut" - arvelin että heillä kiireitä. Noo sitten alko nää pakkaset ja tuloilma paineli lukemiin +8-+11 riippuen pakkasen hurjuudesta (oliko -20 vai -30) ja tuska jälkilämmitykseen lisääntyi siinämäärin että naputtelin uuden viestin Enervent Service 24h -palveluun. No samanlainen kuittaus kun elokuussa emailiin (aikaisemman tallensin juridisista syistä - reklamaatio vielä siis takuuajalla) - pari päivää odottelin ja aloin soittelemaan Enerventille jossa ei tunneta enää käsitettä puhelimeen vastaaminen - no mitäs seuraavaksi? Soitto paikalliseen huoltoon - joka otti asian hoitaakseen - huoltoliikkeen edustaja sanoi soitelleensa oikein urakalla ja oli saanut tarvittavat osat lopulta tilattua - sähkövastuksen kytkentärele + releen pohja + triakki sähkövastukselle. Toinen huoltofirma kävi tökkäämässä osat paikoilleen ja homma on siltäosin ihan jees.

No nyt sitten eilen alko kuulumaan hirveä rilinä - poistopuhaltimen laakeri varoittelee elämänkaarensa ehtymisestä - tää pitää vissiin hoitaa omana työnä - puhallin auki ja laakerityyppien selvitys + vaihto

Muuta (suunnittelu-)vikaa laitteessa on ollut :
1. alipaine kämpässä suurenee kun "lämmityskausi" loppuu ja kenno stoppaa => säätöä + päinvastoin kun lämmityskausi alkaa => säätöä
2. alipaine kämpässä hiipuu kun keli viilenee radikaalisti - ongelmat alkaa n. -15 asteessa ja kumuloituu pakkasen kiristyessä - ongelma johtunee kennon kuurautumisesta tms. - säätöä - seuraamista - säätöä
painesuhdeongelmia kohdissa 1 ja 2 lisännee laitteen järetön tiiveyden puute johtuen laitteen toimintaperiaatteesta + siihen liittyvästä rakenteesta

3. kumuloituva  eitoivotun tason kosteuden palautuminen huoneilmaan pakkaskeleillä - saunominen ja kovat pakkaset nostaa jo ajatuksena verenpainetta loppukäyttäjällä - apuna ilmeisesti poiston hyytyminen jäätymisestä tms johtuen (vaikka kennon sulatus on aktivoitu + sulatuslämpötilaa säädetty "reiluksi") - esim. ulkolämpötilan ollessa -22 asteessa illalla talossa suoritetutun saunomissession jälkeen suihkuhuoneen 3 lasisen 2-lehtisen ikkunan (sisinnä "extra-argonilla vahvennettu"lämpölasi) alalaita helmeili vielä  aamulla vaikka kone humisi 70% tehostusteholla koko yön (virtaama jotain 120 litraa/s - keskimääräinen ottoteho jotain 1.3-1.4 kW - se siitä energiatehokkuudesta)). Turhaa kosteudennousua huoneistossa havaittavissa jos koko poppoo 5 hlö on sisällä + hommataan aktiviteetteja kuten tehdään ruokaa + pestään/kuivataan pyykkiä jne - siis pakkaskeleillä.

Nyt siis 1+2+3 +muu loppukäytttäjäkokemus ja tais tulla mitta täyteen tuota laitetta. Iso investointi jota ei taida kuitenkaan kehata mielenharminaan pitää enää tulevina talvina. Laitetta miettiessäni selvittelin kyllä senaikaisia kirjoituksia laitteen/laitetyypin mahdollisista ongelmista - mutta otin (tietoisen) riskin hommatessani Enerventin ja nyt siis todettava ettei tämä arpa voittanut. Vallox pitänee kiikuttaa tilalle konsa kelit lämpenee - 150 VKL malli vois olla riittävän lähellä tuota nykyistä (Vallox 150l/s /100Pa - Enervent 180l/s /50Pa) Enerventin kannan talliin - en taida kellekkään iletä ees alkaa myymään sitä - laitehan makso jotain 3700 € - kattoo nyt sitten mitä sillä tekee.

Suosituksena Enerventtiä haaveileville on tuloilmaan esilämmityspatteri - vissiin osa pakkasongelmista jää kokematta/ei tule koettua täysimääräisinä.

Make

mulla oli joskus pieniä jäätymisongelmia. ne ratkesivat helposti, poistopuhaltimen perusnopeus asetuksista jonkin verran suuremmaksi kuin tulopuhaltimen. Lisäksi huomasin, että kennon vetoremmi venyy helposti ja kennon pyörintä ei ole sujuvaa kun kennoon tulee huurretta (kenno yrittää jäätyä -30 pakkasella tiivisteihinsä). Tämän ratkaisin suihkuttamalla remmien kitkaspäytä kennon siihen pintaan jossa remmi kulkee + remmiin. nyt 2 vuotta mennyt täysin ongelmitta ja säätämättä.  
Jos ikkunoiden alaosa kondensoi, et sitä ilmanvaihdolla pois saa vaikka jotkut niin väittää, se on vaan lattialämmitysen huonojapuolia. tämän takia ennen vanhaan laitettiin patterit ikkunoiden alle.

Poissa MaNe

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 122
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
Re: Pyöriväkennoisen suorituskyky
« Vastaus #76 : 16.02.12 - klo:10:46 »
Lainaus
mulla oli joskus pieniä jäätymisongelmia. ne ratkesivat helposti, poistopuhaltimen perusnopeus asetuksista jonkin verran suuremmaksi kuin tulopuhaltimen. Lisäksi huomasin, että kennon vetoremmi venyy helposti ja kennon pyörintä ei ole sujuvaa kun kennoon tulee huurretta (kenno yrittää jäätyä -30 pakkasella tiivisteihinsä). Tämän ratkaisin suihkuttamalla remmien kitkaspäytä kennon siihen pintaan jossa remmi kulkee + remmiin. nyt 2 vuotta mennyt täysin ongelmitta ja säätämättä.  
Jos ikkunoiden alaosa kondensoi, et sitä ilmanvaihdolla pois saa vaikka jotkut niin väittää, se on vaan lattialämmitysen huonojapuolia. tämän takia ennen vanhaan laitettiin patterit ikkunoiden alle.

Sen verran olen tuon kanssa toimintaa seurannut että jäätymistä tapahtuu jonnekkin sinne miljoonan "lamellin" väliin - kennohan rakentuu sellaisista ohuista limitetystä metallilamelleista (suikaleista) jotka muodostaa jumalattoman pinta-alan lämmön siirtoon. Asetuksilla - tulopuhaltimen kierrosten alentamisella - hihnan hoonaamisella yms toimenpiteillä kone on "ulkoisesti" kennon jäätymisen suhteen vapaa -mutta painesuhteiden muutos (ilmeisesti talomme on tiivis -koska se herkästi näihin reagoi) viittaa jäähän jossakin. (ennen "kautta" muuten purin koko siirtimen ja kylvetin kennon - mielenkiintoinen ilmiö muuten tuli havaittua "vannatessa" - kun kennon upotti veteen ja välit täyttyivät vedestä ja sitten nosti ilmaan niin vesi jäi sinne sopukoihin -piti ikäänkuin houkutella pois-siis vaikka vettä oli siellä sopukoissa koko kennon painon verran!!).

Sitten tuo ikkunakondessi ja muu. Seuraan melko tarkkaan huonekosteutta mittarilla - kosteuden palautus (ja oletettu kastepisteen muutos sisätiloissa)on helppo todeta esim. seuraavasta: huippupakkasilla talo tyhjä : RH 17% => porukka paikalla (5hlö) about 1h => RH 19-20%. "Normaalikosteutta" tuottavat aktiviteetit - RH 21-24%. Saunominen jne -RH 27%. Huonoimmissa ikkunoissa (kuten ovien päällä olevissa ohuissa 2Xlämpölasi) kondenssia on havaittavissa tuossa 21-24% alueella. Ja semmonen kunnon kondenssointia tuossa 25-27% alueella. RH 17% - ei kondenssia - RH lukemat suuntaa antavia yhdestä mittarista talon keskeltä - pesuhuone+KHH oven takana talon päädyssä. Viimoinen niitti siis oli tuo 2 lehtisen -ei heppoisen ikkunan aamukondenssi - ei voi pitää enää hyväksyttävänä tilannetta jossa tuommosta esiintyy noin pitkällä aikajänteellä - huolimatta siitä että akkuna on syvennöksessä verhomuukauksen keskellä.

Edellisessä talossamme oli Valloxin Digit se sähköpatterilla - en huomannut sen toiminnassa mitään puutteita - energiaa se vissiin vei mutta IV pelas ilman kikkailuja -mitä nyt suodatinta vaihtoi ja nyt tässä talossa tää on yhtä taistelua. Edellisessä talossa jossa oli heppoisempia ikkunoita ei kondenssia havaittu vaikka elettiin yli -35 pakkasetkin ja saunottiin samaan malliin kuin nyt. (tai nyt saunomisen jättää pakkasilla suosiolla välistä - vaikka on erittäin hulppea sauna). Huoneilman RH samalla "mittarilla" mitattuna oli pienimmillään edellisessä kohteessa jotain 13% tms.

Make
« Viimeksi muokattu: 16.02.12 - klo:13:54 kirjoittanut MaNe »

Poissa Xargo

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1 330
  • Danfoss DHP-H 8kW + 100m - Digit SE2 mlv/vkl
Re: Pyöriväkennoisen suorituskyky
« Vastaus #77 : 16.02.12 - klo:11:02 »
Lainaus
Sen verran olen tuon kanssa toimintaa seurannut että jäätymistä tapahtuu jonnekkin sinne miljoonan "lamellin" väliin - kennohan rakentuu sellaisista ohuista limitetystä metallilamelleista (suikaleista) jotka muodostaa jumalattoman pinta-alan lämmön siirtoon. Asetuksilla - tulopuhaltimen kierrosten alentamisella - hihnan hoonaamisella yms toimenpiteillä kone on "ulkoisesti" kennon jäätymisen suhteen vapaa -mutta painesuhteiden muutos (ilmeisesti talomme on tiivis -koska se herkästi näihin reagoi) viittaa jäähän jossakin.

Tuossa on kyllä ihan pointtia vaikka ei pyöriväkennoisista kokemusta olekaan. Kuutioissahan jään näkee heti kun kenno on nimenomaan läheltä pintaa nurkista jäässä.

Mutta kun mullahan on sitten vielä jäteilmakanavassa nestekiertoinen patteri, jossa kierrätän keruuviinaa. Käyntijakson aikana siellä siis kiertää useinkin pakkasen puolella oleva neste. Tällä tavalla saa kuutiokoneellakin jäteilman pakkasen puolelle.  ;)

No kuitenkin... tuo jäteilmapatteri sitten toki kerää jäätä, mutta nimenomaan jonnekin sinne syvemmälle lamellien väliin. Painesuhteissa en ole havainnut selvää muutosta (kämppä edelleen hieman alipaineinen pitkänkin käyntijakson jälkeen). Mutta sitten kun käyntijakso loppuu ja keruuneste ei enää pidä kennoa pakkasen puolella niin plussan puolella (ennen patteria) oleva ilmavirtaus sulattaa kennoon kertyneen jään ja kyllä sitä kondenssia tulee ihan reilusti, vaikka kenno ei ulkoisesti näyttäisikään jäätyneeltä. Eli käyntijakson aikana talteenotto on tehokasta, koska tapahtuu faasimuutos ja käyntijakson jälkeen talteenotto on vielä jokseenkin tehokasta, koska jään sulattaminen repii jäteilmasta suht hyvin energiaa.

Eli tuli vaan mieleen, että josko pyöriväkennoisilla kävisi siinä mielessä samalla tavalla, eli jää kerääntyy sinne lähemmäs akselia. Poissa silmistä, poissa mielestä.

Ikkunakondenssiin varmaan auttaisi parhaiten kunnolliset välilistat (ne alumiiniset toimii aika häijyinä kylmäsiltoina).

Niin ja vielä sellainen lisäys, että itse ottaisin kyllä mieluummin talooni 25% ilmankosteuden kuin 13% vaikka kuutioon päädyinkin.
« Viimeksi muokattu: 16.02.12 - klo:11:07 kirjoittanut Xargo_ »

Poissa MaNe

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 122
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
Re: Pyöriväkennoisen suorituskyky
« Vastaus #78 : 16.02.12 - klo:14:01 »
Lainaus
Eli tuli vaan mieleen, että josko pyöriväkennoisilla kävisi siinä mielessä samalla tavalla, eli jää kerääntyy sinne lähemmäs akselia. Poissa silmistä, poissa mielestä

Ikkunakondenssiin varmaan auttaisi parhaiten kunnolliset välilistat (ne alumiiniset toimii aika häijyinä kylmäsiltoina).

Niin ja vielä sellainen lisäys, että itse ottaisin kyllä mieluummin talooni 25% ilmankosteuden kuin 13% vaikka kuutioon päädyinkin.

Kyllä se jää tödennäköisesti jonnekkin kennon uumeniin hautautuu, päällepäin kaikki on ihan ok. Sulatusjakson päätteeksi sinne koneen pohjalle voi lirahtaa pikkasen vettä - mutta määrä on aika vähäinen. Tuossa kennonpesussa tuli todettua että eihän se vesi ees meinaa sieltä sopukoista tulla ilman "ravistelua" suurinakaan määrinä.

Ikkunoiden rakenteissa on vielä paljon kehittelemistä - se on totta.

Ilmankosteusasioissa haluan mainita tämän että tottakai minäkin ottaisin RH 25%  MUTTA vain jos absoluuttinen kosteusero raitisilmakanavan ilman ja sisäilman välillä on "järjen" rajoissa.
« Viimeksi muokattu: 16.02.12 - klo:14:05 kirjoittanut MaNe »

Poissa Xargo

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1 330
  • Danfoss DHP-H 8kW + 100m - Digit SE2 mlv/vkl
Re: Pyöriväkennoisen suorituskyky
« Vastaus #79 : 16.02.12 - klo:17:26 »
Lainaus
Tuo oli hyvä tieto että lattiakierto mahdollisesti piisaisi!! Aina parempi järjestelmän toimintavarmuuden/hyötysuhteen kannalta, mulla on tuossa kaksipiirinen lämmitys jolloin märkätilapiirissä (johon koneen voisi kytkeä) vois ajella "ylilämmintä" huoletta kovilla pakkasilla - esim 31-33 astetta @ -20 tms. Kokeileppa kurillaan jollain 90 litraa/s rasituskokeella jos tulee kovia pakkasia että mihin pystyy - sullahan koneena siis digit.

Testailin tänään vähän suuremmilla ilmamäärillä. Huomasin samalla, että eihän se patteri paluuputkessa ole vaan patterille mennään ll:n menoputkesta ja paluu ll:n paluuputkeen.

Tässä käppyrää:



Välin 13:05-13:12 huudatin konetta täysillä (8) eli ilmamäärät vissiin jotain 100-120l/s. Sitten laskin nelosnopeudelle, kun se on järkevämpi toimintapiste tällä koneella (patterit sun muut on kuitenkin konetyypille mitoitetut suuruusluokaltaan, eli eri koneissa vaikka VKL ei ole välttis fyysisesti sama patteri). Nelosella ajelin välin 13:12-16:00.

Pyynti oli 20C ja mittaus tapahtui heti tuloilmakanavan äänenvaimentimen jälkeen. Koneen mielestä tuo 20C saavutettiin kun toimilaite alkoi katkoa kiertoa, vaikka 1-wire anturin mielestä oltiin 19C paikkeilla. Eli siitä johtuu tuo edestakas veivaaminen. Välillä 13:33-14:20 oli MLP:n käyntijakso, jolloin patteri sai kuumempaa vettä (taisi olla 26-27C, lepojakson aikana 21-22C). Toinen käyntijakso oli välillä 15:04-15:47. 15:25 kytkin jälkilämmityksen pois ja 15:35 laskin esilämmityspatterin kierron kakkoselle. Esilämmitys oli siis kokoajan päällä. Patterille meni +2 - -4C viina riippuen ajanhetkestä.

Nelosnopeudella ilmamäärät lienevät luokkaa 60l/s.

Ulkona oli -4C eli ei nyt mikään hirmuinen pakkanen. Toisaalta kovemmilla pakkasilla myös lämmityspiirissä kiertää kuumempi vesi eli patterin teho on suurempi. Samoin esilämmityspatterin teho on kovemmilla pakkasilla suurempi.

Mutta näköjään ainakin joku 8K jaksaa nostaa lämpötilaa n. 60l/s ilmamäärillä ja 26C veden lämpötilalla. Varmaan käytännössä tuloilman pyynti on jossain 17C paikkeilla ja vastaavasti ulkona viileämpää, jolloin tuo ilman lämpenemä patterilla pitäisi olla isompikin kuin tuo 8K (ja olisi nytkin ollut jos toimilaite ei olisi pätkinyt kiertoa).

Poisto oli 19C koko testin ajan (IV-koneen anturin mukaan).

Vähän epämääräinen testihän tämä oli, mutta antaa ehkä vähän osviittaa...
« Viimeksi muokattu: 16.02.12 - klo:17:27 kirjoittanut Xargo_ »