Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Ongelmia Vallox digit2 viilennyksen kanssa  (Luettu 48828 kertaa)

Poissa zeniitti

  • ♪♫♪♪♫
  • Yleismoderaattori
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 508
  • Nibe 1245 8kW / 160m / Vallox 150Effect SE MLV
Re: Ongelmia Vallox digit2 viilennyksen kanssa
« Vastaus #80 : 09.08.12 - klo:08:32 »
Kokeilkaapa laittaa takkakytkin päälle. Tosin nyt ei enää ole kovin kuumia kelejä, mutta kun ite otin toissapäivänä poistopuolen puhaltimen pois päältä, niin johan tippu tulon lämmöt  :D

Poissa Bob the Builder

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 3
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Re: Ongelmia Vallox digit2 viilennyksen kanssa
« Vastaus #81 : 10.08.12 - klo:12:22 »
Itse olen huomannut saman ilmiön  :)

Poissa zeniitti

  • ♪♫♪♪♫
  • Yleismoderaattori
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 508
  • Nibe 1245 8kW / 160m / Vallox 150Effect SE MLV
Re: Ongelmia Vallox digit2 viilennyksen kanssa
« Vastaus #82 : 10.08.12 - klo:12:31 »
Pitäiski rakentaa joku sellanen väkästys, että vois kierrättää sisäilmaa, eikä ottaiskaan ulkoa kuumaa korvausilmaa. Sitten pitäisi pysyä viileänä. Vähän niin kuin autossakin, sisäilmankierto. Mitähän siitä asiantuntijat tuumaisi :P

Poissa Xargo

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1 330
  • Danfoss DHP-H 8kW + 100m - Digit SE2 mlv/vkl
Re: Ongelmia Vallox digit2 viilennyksen kanssa
« Vastaus #83 : 10.08.12 - klo:12:44 »
Lainaus
Pitäiski rakentaa joku sellanen väkästys, että vois kierrättää sisäilmaa, eikä ottaiskaan ulkoa kuumaa korvausilmaa. Sitten pitäisi pysyä viileänä. Vähän niin kuin autossakin, sisäilmankierto. Mitähän siitä asiantuntijat tuumaisi :P

Itse kuitenkin nään asian niin, että ilmanvaihdon ykköstehtävä on nimenomaan ilmanvaihto. Pidän jatkuvasti IV:ta pienellä tehostuksella. Musta kerran kahdessa tunnissa IV on liian vähän, mutta olenkin allergikko.

Jos sitten kierrättäisi sisäilmaa niin pitäisi silti tuoda saman verran uutta ilmaa ulkoa, että pysyisi raikkaana. Eli ilmamääriä pitäisi kasvattaa. Tietenkin jos omasta mielestään pärjää pienemmällä vaihtuvuudella niin mikäs siinä. Viilennys kuitenkin poistaa joka kierroksella kosteutta niin ei pitäisi homekaan olla kosteuden puolesta ongelma vaikka sisäilmaa kierrättäisikin.

Olen kyllä sitä mieltä, että antaa ilmanvaihdon vaihtaa ilmaa ja jos sitä haluaa kierrättää viilennysmielessä niin laittaa konvektorin. Tai sitten tuloilmakanavaan ylimääräisen viilennyspatterin sellaiseen paikkaan, josta viilennys jaetaan sinne missä sitä tarvitaan. Eipähän tarvii sitten kuunnella sitä ikuisuus"ongelmaa", että saunaa viilennetään.  ;)

Nyt ilmojen viiletessä alkoi muuten näkyä niitä alle 20 jäteilman lämpöjä vaikka LTO on ohitettu ja kesäpellin ja kennon välissä eristettä.
« Viimeksi muokattu: 10.08.12 - klo:12:45 kirjoittanut Xargo_ »

Poissa zeniitti

  • ♪♫♪♪♫
  • Yleismoderaattori
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 508
  • Nibe 1245 8kW / 160m / Vallox 150Effect SE MLV
Re: Ongelmia Vallox digit2 viilennyksen kanssa
« Vastaus #84 : 10.08.12 - klo:14:16 »
Kyllä mä ainakin aattelin jonkun halvan on/off-ilpin hankkia käytävän päähän, jolla sitten tarvittaessa viilennellään sisäilmaa. Ilmanvaihtokone vie sen viileän ilman kyllä sitten riittävän hyvin joka huoneeseen. Jos siis vielä tulee sellaisia kesiä kuin vuosi sitten ja sitä edellinen.

Aiheen vierestä: mikä olisi hyvä onoff-ilppi pelkästään viilennystarkoitukseen? Ja halpahan sen pitää olla :D

Poissa Jargi

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 17
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Re: Ongelmia Vallox digit2 viilennyksen kanssa
« Vastaus #85 : 11.08.12 - klo:08:54 »
Lainaus
Kyllä mä ainakin aattelin jonkun halvan on/off-ilpin hankkia käytävän päähän, jolla sitten tarvittaessa viilennellään sisäilmaa. Ilmanvaihtokone vie sen viileän ilman kyllä sitten riittävän hyvin joka huoneeseen. Jos siis vielä tulee sellaisia kesiä kuin vuosi sitten ja sitä edellinen.

Aiheen vierestä: mikä olisi hyvä onoff-ilppi pelkästään viilennystarkoitukseen? Ja halpahan sen pitää olla :D

Varmaan tuolta ultimatenmarketin kaupasta löytyy halvimmat ihan viilennykseen jos käyttäs. Mulla on "varasto"huoneessa ultin 13 pro plus basic, joka tulee autotalliin kun se saadaan pystyyn. Olen miettinyt jos tuon laittas jäähdytyskoneeksi. Pikkasen pieni vaan on, kun on tarkoitettu alle 90m2 ja talo on 140m2.
Isä osti noita pari ku oli 295€ ja anto toisen mulle  :)

Poissa S8

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 15
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Vs: Ongelmia Vallox digit2 viilennyksen kanssa
« Vastaus #86 : 28.11.12 - klo:19:50 »
Jatketaanpas tästä samasta aiheesta vaikka enää ei tuloilmaa sinällään tarvitsekaan viilentää. Eli tällä hetkellä pakkasta -12 astetta ja kävin äsken tuolla IV koneen luona pyörimässä ja huomasin että viilennyspiirin pumppu hurisee iloisesti ja pukkaa maalämpönestettä viilennyspatterille. Mit.. vitt...? Kai tuolle jokin logiikka on jota en vain noista Valloxin opaskirjasista ole ymmärtänyt oikein...

IV koneen toisella reunalla on patteri jonne tulee Nibeltä lämminvesikierto, mutta se puoli tuntui ainakin käsin kosketellessa kättä viileämmältä. Jotenkin tuntuu omituiselta tämä setup tällä haavaa, tai sitten ei ole vielä tarpeeksi pakkasta jotta niben lämpöä tarvittaisiin  ???

justus01

  • Vieras
Vs: Ongelmia Vallox digit2 viilennyksen kanssa
« Vastaus #87 : 28.11.12 - klo:20:20 »
Eli tällä hetkellä pakkasta -12 astetta ja kävin äsken tuolla IV koneen luona pyörimässä ja huomasin että viilennyspiirin pumppu hurisee iloisesti ja pukkaa maalämpönestettä viilennyspatterille. Mit.. vitt...?


Niin sen kuuluukin pyöriä. Se (esi)lämmittää ulkoilmaa, ettei LTO-kenno jäädy.

Poissa S8

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 15
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Vs: Ongelmia Vallox digit2 viilennyksen kanssa
« Vastaus #88 : 29.11.12 - klo:11:39 »
Eli tällä hetkellä pakkasta -12 astetta ja kävin äsken tuolla IV koneen luona pyörimässä ja huomasin että viilennyspiirin pumppu hurisee iloisesti ja pukkaa maalämpönestettä viilennyspatterille. Mit.. vitt...?


Niin sen kuuluukin pyöriä. Se (esi)lämmittää ulkoilmaa, ettei LTO-kenno jäädy.
Jotakin tämänsuuntaista arvelinkin. Milloinkas se Nibeltä tuleva lämminvesikenno tulee käyttöön? Se kun tuntui oudon viileältä noin käsillä tunnustelemalla kun miettii että ulkona on -12.

justus01

  • Vieras
Vs: Ongelmia Vallox digit2 viilennyksen kanssa
« Vastaus #89 : 29.11.12 - klo:16:41 »
Jotakin tämänsuuntaista arvelinkin. Milloinkas se Nibeltä tuleva lämminvesikenno tulee käyttöön? Se kun tuntui oudon viileältä noin käsillä tunnustelemalla kun miettii että ulkona on -12.

Jos siellä patterissa kiertää lattialämmitysvesi niin eipä se kovin lämpimältä voi tuntua... Lämmittää kuitenkini ihan tarpeeksi, ainakin meidän tarpeisiin. Tuloilman pyyntilämpötila meillä +16c ja kelillä kuin kelillä on tuohon päästy.

En ole kokeillut mihin tuo patteri oikeasti pystyy, mutta kokeillaan nyt.
Ulkona -13c, lattiavesi +27c, sisäilma +22c....väänsin tuloilman pyyntilämpötilan täysille...30min odottelua. Tuloilman lämpötila +21c, tuntuu toimiva :)