Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Nibeen DYI loggeri  (Luettu 3790 kertaa)

Poissa mikkot

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 10
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Nibeen DYI loggeri
« : 18.03.09 - klo:18:25 »
Haluan tuoda myös oman korteni kekoon vilkkaana käyvään loggeri-keskusteluun.
Olen jonkin aikaa kuluttanut aikaani ja harrastanut Niben tiedonsiirtoa.
 
Ohessa havaintoja joita olen kokeilun ja erehdysten kautta saannut selville:
 
Nibehän käyttää ulkoisessa liikenteessä rs485. Liikennöinti näyttäisi tapahtuvan nopeudella  19200 8e1.
Niben ja läppärin välillä mulla on kaapeli jossa on rs485/rs232 sovitin.
Läppärin päässä se on kytketty usb-paikkaan tulevaan virtuaaliseen rs232-sarjaporttiin.
RS-sovitin on tällähetkellä yksisuuntainen ts.sen avulla pystyy vain seuraamaan pumpussa tapahtuvaa liikennöintiä.
Tavaraa  putkesta pukkaa useita kilotavuja/min.
Liikenne jota olen tähän asti monitoroinnut on ollut  (ilmeisesti) Niben keskusyksikön ja näyttöyksikön välistä kommunikointia!
Siinä näkyy esim Niben pikkunäytössä näkyvää tavaraa.
Käsittääkseni esim husdata tai RCU pyytää pumpulta tarvitsemansa tiedot!
 
Kommunikointi ei ole vielä täysin valjennut ja sen osalta pitää vielä jatkaa harrastamista :)
Niben kotisivuiltahan (nibe.se) löytyy kuvaus käytetystä ulkoisesta protokollasta (RCUn ja pumpun välinen). Sinne löytää esim koklaamalla Nibe ja Modbus

Poissa tunkki

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 69
  • LÄ V13, 203GT, 207m@5.5", ~700m3
Re: Nibeen DYI loggeri
« Vastaus #1 : 19.03.09 - klo:22:46 »
Kannattaa tutustua esim http://www.modbustools.com/PI_MBUS_300.pdf

Onko Nibessä jokin erihuoneessa oleva näyttöyksikkö? Meinaan vain että on aivan mielenkiintoinen setuppi jos pumpussa kiinni oleva näyttö ja keskusyksikkö hoitava tiedonvaihdon modbussilla. Varmaan halvemmallakin olisi selvinnyt. Mutta hyvä jos on modus, niin ei tarvi reverse-engineerata mitään.

Sinun täytyisi selvittää keskusyksikön modbus-osoite ja sitten hakea netistä jokin modbus-testi-client. Sitten voikin kokeilla kysellä pumpulta jotakin tuolta Niben sivuilta löytyvän modbus-rekisteritaulukon avulla.

Poissa mikkot

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 10
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Re: Nibeen DYI loggeri
« Vastaus #2 : 24.03.09 - klo:09:29 »
Lainaus
Kannattaa tutustua esim http://www.modbustools.com/PI_MBUS_300.pdf

Onko Nibessä jokin erihuoneessa oleva näyttöyksikkö? Meinaan vain että on aivan mielenkiintoinen setuppi jos pumpussa kiinni oleva näyttö ja keskusyksikkö hoitava tiedonvaihdon modbussilla. Varmaan halvemmallakin olisi selvinnyt. Mutta hyvä jos on modus, niin ei tarvi reverse-engineerata mitään.

Niben oma näyttö sijaitsee pumpun etupaneelissa ohjauksen kanssa. Pumppuun on saatavilla RCU-yksikkö jolla pumppua voi ohjata etänä.  
Etupaneelin takana olevalla piirilevyllä on kaksi RJ45-liitintä vierekkäin. Toista näistä käytetään RCUn yhteydessä ( on normaalisti vapaana) ja toisesta lähtee kaapeli jonnekin pumpun syövereihin!( ehkä näyttöyksikölle?) . Vapaana olevaan  liittimeen olen kytkenyt  oman kaapelini.
Tein testin ja otin asetuksista RCU:n pois päältä ohjausvalikosta. Lokia pukkasi  ihan samalla tavalla  riippumatta oliko RCU päällä tai pois päältä!?