Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Käyttövesilämmityksen ottoteho  (Luettu 23692 kertaa)

Poissa sam68

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2 225
Re: Käyttövesilämmityksen ottoteho
« Vastaus #40 : 09.07.12 - klo:17:52 »
Tuo paluu-rajoitus ei toimi kuten tuossa ylempänä vanhassa viestissä epäilin. Paineeseen se sen lämmityksen kuitenkin katkaisee ja minulla se katkaisu tulee lämpötilassa ~52.
Säädössä tärkeämpi olisi hakea tuo alaraja niin alas kuin mahdollista riittävyyden kustannuksella. Silloin kun lämmittää on se sama lämmittää kunnolla..
* Maalämpöjä Oulusta Kalajoelle * Uusiolämpö Oy Raahe *

Poissa juippi

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 953
  • Danfoss DHP-H8+UKV100, 170m, 139+35m2
    • lämpötilamittauksia
Re: Käyttövesilämmityksen ottoteho
« Vastaus #41 : 09.07.12 - klo:18:02 »
Ok, nyt aukesi tyhmemmällekin.

Testasin kanssa äsken että max. paluuveden lämpötila ei tosiaankaan vaikuta käyttöveden lämmityksen aikana. Aika outoa kuitenkin että max. lämpötila kuitenkin näkyy sulkeissa kv-tuotannonkin aikana vaikka sillä ei ole merkitystä.

Ja sekin tuli myös selväksi että käyttöpressostaatti 28,5bar avaa mulla 62-63 asteen menovesilämmössä koskettimensa ja sammuttaa kompuran. Tuohon olisi helppo kytkeä termostaatti sarjaan samoihin johtoihin presson kanssa. Anturi vaikka menoputkeen ja asetteluarvoksi jotain 55-60¤C. Löytyisi vaan sopiva termari jostakin.

Poissa juippi

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 953
  • Danfoss DHP-H8+UKV100, 170m, 139+35m2
    • lämpötilamittauksia
Re: Käyttövesilämmityksen ottoteho
« Vastaus #42 : 09.07.12 - klo:18:25 »
Tämä sopisi paremmin merkkikohtaiseen osioon, mutta sopinee tähän jatkoksi:
Onko teille selvinnyt mikä on tuo huoltovalikon kv-osuuden KV-ANTURIN VAIK. Manuaalin selityskään ei paljon valaise asiaa, ainakaan mulle.

Poissa Xargo

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1 330
  • Danfoss DHP-H 8kW + 100m - Digit SE2 mlv/vkl
Re: Käyttövesilämmityksen ottoteho
« Vastaus #43 : 09.07.12 - klo:18:44 »
Lainaus
Tämä sopisi paremmin merkkikohtaiseen osioon, mutta sopinee tähän jatkoksi:
Onko teille selvinnyt mikä on tuo huoltovalikon kv-osuuden KV-ANTURIN VAIK. Manuaalin selityskään ei paljon valaise asiaa, ainakaan mulle.

Käyttöveden startti lasketaan painotettuna kahden lämpötila-anturin arvoista. Tuolla KV-ANTURIN VAIK. arvolla voi tuota painokerrointa muuttaa. Unohdan aina kummin päin se meni. Mutta kuitenkin niin, että toisessa päässä käynnistää alaosan ohjaamana ja toisessa yläpään.

Poissa Xargo

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1 330
  • Danfoss DHP-H 8kW + 100m - Digit SE2 mlv/vkl
Re: Käyttövesilämmityksen ottoteho
« Vastaus #44 : 09.07.12 - klo:19:08 »
Lainaus
Tuo paluu-rajoitus ei toimi kuten tuossa ylempänä vanhassa viestissä epäilin. Paineeseen se sen lämmityksen kuitenkin katkaisee ja minulla se katkaisu tulee lämpötilassa ~52.
Säädössä tärkeämpi olisi hakea tuo alaraja niin alas kuin mahdollista riittävyyden kustannuksella. Silloin kun lämmittää on se sama lämmittää kunnolla..

Oon kyllä aikalailla samoilla linjoilla. Kokonaisuuden kannalta se loppurykäsy on kyllä naurettavan pieni osuus. Kun ei ainakaan meillä suihkussa käydä niin, että odotettaisiin ihan käyntijakson loppuun ja oltaisiin sitten suihkussa just sopivalla virtaamalla niin, että paluulämpö ei tipu liian hyville vesille ja kuitenkin niin, että ei saavuteta katkaisupainetta.

Ei voi puhua, että käyttövesi tehtäisiin huonolla hyötysuhteella vaikka se lopuksi ajettaisiinkin suht lämpimäksi, kunhan se kulutuspiikki eli vaikka se suihkussa käynti tai ammeen täyttö ei ajoitu sopivasti juuri siihen loppuun (pitkittäen sitä).

Jos nyt ajatellaan, että laittaisin katkaisun vaikka 45C menoveden mukaan niin nykyään tuon jälkeen jakso kestää vielä n. 12min. Tuon 12min aikana lämpökerroin tippuu n. 17% (siis keskiarvo tuolle ajalle). Tuossa on mukana myös jakson lopussa viileämmän keruun vaikutus. Eli onhan se nyt jonkinlainen luku, mutta toisaalta lepojaksot pitenee ja taitaapa tuollainen 58C vesi olla jo legioonalaisellekin myrkkyä. Itse olen säätänyt varsinaisen legioonalaistapon kerran kuukauteen.

Poissa Renoo

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 565
  • Lämpö-Ässä v9 (2010), 150/160m kaivo, 185 neliötä
Re: Käyttövesilämmityksen ottoteho
« Vastaus #45 : 09.07.12 - klo:19:39 »
Lainaus
Lainaus
Tuo paluu-rajoitus ei toimi kuten tuossa ylempänä vanhassa viestissä epäilin. Paineeseen se sen lämmityksen kuitenkin katkaisee ja minulla se katkaisu tulee lämpötilassa ~52.
Säädössä tärkeämpi olisi hakea tuo alaraja niin alas kuin mahdollista riittävyyden kustannuksella. Silloin kun lämmittää on se sama lämmittää kunnolla..

Oon kyllä aikalailla samoilla linjoilla. Kokonaisuuden kannalta se loppurykäsy on kyllä naurettavan pieni osuus. Kun ei ainakaan meillä suihkussa käydä niin, että odotettaisiin ihan käyntijakson loppuun ja oltaisiin sitten suihkussa just sopivalla virtaamalla niin, että paluulämpö ei tipu liian hyville vesille ja kuitenkin niin, että ei saavuteta katkaisupainetta.

Ei voi puhua, että käyttövesi tehtäisiin huonolla hyötysuhteella vaikka se lopuksi ajettaisiinkin suht lämpimäksi, kunhan se kulutuspiikki eli vaikka se suihkussa käynti tai ammeen täyttö ei ajoitu sopivasti juuri siihen loppuun (pitkittäen sitä).

Jos nyt ajatellaan, että laittaisin katkaisun vaikka 45C menoveden mukaan niin nykyään tuon jälkeen jakso kestää vielä n. 12min. Tuon 12min aikana lämpökerroin tippuu n. 17% (siis keskiarvo tuolle ajalle). Tuossa on mukana myös jakson lopussa viileämmän keruun vaikutus. Eli onhan se nyt jonkinlainen luku, mutta toisaalta lepojaksot pitenee ja taitaapa tuollainen 58C vesi olla jo legioonalaisellekin myrkkyä. Itse olen säätänyt varsinaisen legioonalaistapon kerran kuukauteen.

Tässä on nyt kuitenkin pieni ristiriita, jengi yrittää lämmityskäytössä tiristää lattioihin menevän veden mahdollisimman alhaiseksi, mutta on kuitenkin ok lämmittää pannu hehkuvan kuumaksi käyttöveden suhteen :).

No okei, käyttöveteen menevä energia on kuitenkin yleensä aika marginaalinen lämmitykseen käytettävään energiaan verrattuna, mutta tapanahan on foorumilla, että säästetään kaikessa missä vaan voidaan :).

Tämä on hieno foorumi kun aina selviää asioita :).l
http://www.sarvi.fi/ouman/trend.jpg
http://www.sarvi.fi/ouman/trend.html
Lämpö-Ässä v9 (2010), 150/160m kaivo, 185 neliötä, A-luokan talo vesikiertoisella lattialämmityksellä.

Poissa Xargo

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1 330
  • Danfoss DHP-H 8kW + 100m - Digit SE2 mlv/vkl
Re: Käyttövesilämmityksen ottoteho
« Vastaus #46 : 09.07.12 - klo:22:35 »
Lainaus
Tässä on nyt kuitenkin pieni ristiriita, jengi yrittää lämmityskäytössä tiristää lattioihin menevän veden mahdollisimman alhaiseksi, mutta on kuitenkin ok lämmittää pannu hehkuvan kuumaksi käyttöveden suhteen :).

No okei, käyttöveteen menevä energia on kuitenkin yleensä aika marginaalinen lämmitykseen käytettävään energiaan verrattuna, mutta tapanahan on foorumilla, että säästetään kaikessa missä vaan voidaan :).

Tottahan tuo, että ei sovi imagoon moinen tuhlailu ja siksipä meinaankin joku kaunis päivä viritellä sen ThermIQ:n ohjaamaan tuota katkasua.  :P

Tossa lämmityspuolen optimoinnissa on se, että esim. virtaamien optimointi ei oikein tehtynä mitenkään huononna lämmitysjärjestelmän toimintaa. Käyttöveden puolella taas kuumempi vesi on parempi, koska se tarkoittaa suurempaa reserviä äkilliselle kulutukselle tai pidempää lepojaksoa maltillisella kulutuksella. Legioonalainenkin pysyy aisoissa.

Eli jos järkiperäisin syin näitä säätäisi niin en pitäisi tuota Thermian ohjausta mitenkään ongelmallisena, koska se "ylimääräinen" lämmitys ei paljoa maksa. Sitten taas jos vaikka koko lämmityskausi paahdettaisiin tuolla 17% huonommalla lämpökertoimella lämmitysvettä niin se varmaan jo tuntuisi lompakossakin. Niin ja tuo ~17% kestää tosiaan vaan vähän aikaa koko käyntijaksosta. Kun on kulutusta niin lämpökerroin on sama riippumatta katkaisulämpötilasta. Käynnistyslämpö kyllä siihen vaikuttaa.

Tuo "ylilämmittäminen" maksaa mun käyttövesiläträyksillä muuten vajaa 10 senttiä/vrk. jos oletetaan, että kaikki "ylilämmitetty" energia menee hukkaan.