Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Viileä-kaappi ulkokierron viileästä - järkeä?  (Luettu 4352 kertaa)

Poissa Hannes

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 138
  • Onkos tää isokin ongelma?
Eipä oikein ollut sopivaa aluetta tälle ....

Tulee metästyshommia harrastettua ja varsinkin alkukaudesta on pihalla lämpötilat sen verran korkealla että ns. riistan riiputus ei oikein pihalla onnistu. Myös autotalli on vain niin viileä kuin ulkoilma yöllä on. Periaatteessa riiputuslämpötila pitäisi saada vähintään siihen 8 - 10 asteeseen. Mitään viileäkaappia en todellakaan haluaisi ostaa, kun pitäisi se arkkupakastinkin hommata.

Maalämmön ulkokierron putkethan ovat semmoiset 4 -6 asteiset myö kesäaikaan. Mitä jos virittäisi putkien ympärille, pumpun kylkeen pienen lastulevyboksin jonka eristäisi styroxilla? Katselin että siinä olisi yhteensä n. 1,5 metriä siniraitaa + erilaista messinkiliitintä ja sulkua välissä. Riittäisiköhän nuo pitämään minkäkokoisen tilavuuden tuossa 8 asteessa? Jatkuva kierto varmaan pitäisi laittaa elo- / syyskuussa päälle, mutta se ei paljoa maksaisi.

Perhana kun olisi tätäkin ymmärtänyt miettiä asennusvaiheessa, niin olisi laittanut vaikka ylimääräisen kiepien siniraitaa  tmv. ennen pumppua ja rakentanut siihen viileäkaapin samantien.

... vai onko ideassa mitään järkeä?

Poissa Xargo

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1 330
  • Danfoss DHP-H 8kW + 100m - Digit SE2 mlv/vkl
Re: Viileä-kaappi ulkokierron viileästä - järkeä?
« Vastaus #1 : 26.04.12 - klo:09:52 »
Lainaus
Mitä jos virittäisi putkien ympärille, pumpun kylkeen pienen lastulevyboksin jonka eristäisi styroxilla? Katselin että siinä olisi yhteensä n. 1,5 metriä siniraitaa + erilaista messinkiliitintä ja sulkua välissä. Riittäisiköhän nuo pitämään minkäkokoisen tilavuuden tuossa 8 asteessa? Jatkuva kierto varmaan pitäisi laittaa elo- / syyskuussa päälle, mutta se ei paljoa maksaisi.

Mulla on vähän samat mietinnät, joskin käyttötarkoitus olisi verstaan virvokkeiden viileänä pito. Verstas on tulossa siis teknisen tilan seinän taakse. Luulisin, että siniraitaputkea saisi olla aikalailla, että luovuttavaa pinta-alaa olisi riittävästi (vrt. kaivossa/maapiirissä oleva putkimäärä). Itse ajattelin toteuttaa tuon niin, että keruuputkessa on teknisessä tilassa levylämmönvaihdin, johon kytken viileäkaapin. Eli siis viileäkaapille tulee oma kiertonsa, joka "varastaa kylmyyttä" keruupiiristä. Viileäkaapin kierto kulkee sitten kaapin puolella jonkinlaisen jäähdytinrivaston läpi viilentäen kaapissa olevaa ilmaa. En silti usko, että tuolla tavallakaan päästään kovinkaan lähelle keruun lämpötilaa. Ajattelin siis lisäksi laittaa vielä viileäkierron ja jäähdytinrivaston väliin Peltier-elementin tai pari. Eli siis Peltier viilentää jäähdytinrivastoa ja lämmittää viilennyspiirin kiertoa. Lämminnyt viilennyskierto sitten luovuttaa lämmön levylämmönvaihtimen yli keruupiiriin (juuri ennen MLP:ta). Mulla on sitten vielä toinen levari MLP:n jälkeen, johon tulee autotallin LTO samalla logiikalla (tosin ei Peltieriä siihen).

Tuon viileäkaapin lämpötilaa voi sitten kontrolloida pätkimällä Peltierin ja/tai kiertovesipumpun (joku heikkotehoinen riittää kun viileäkierto on lyhyt) sähkönsyöttöä. Ohjausta olen kaavaillut tietokoneella.

Tuo nyt on mulla sarjassamme sellainen projekti, että ennen sitä on vielä melkoinen määrä muuta nikkaroitavaa, mutta mietinnässä nyt kuitenkin ja nuo levarit on jo paikoillaan. Voisin niistä kyllä kuvat laittaa näytille niin selviää ehkä tuo ajatus paremmin.

Poissa Hannes

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 138
  • Onkos tää isokin ongelma?
Re: Viileä-kaappi ulkokierron viileästä - järkeä?
« Vastaus #2 : 26.04.12 - klo:10:22 »
Lainaus
Lainaus
Mitä jos virittäisi putkien ympärille, pumpun kylkeen pienen lastulevyboksin jonka eristäisi styroxilla? Katselin että siinä olisi yhteensä n. 1,5 metriä siniraitaa + erilaista messinkiliitintä ja sulkua välissä. Riittäisiköhän nuo pitämään minkäkokoisen tilavuuden tuossa 8 asteessa? Jatkuva kierto varmaan pitäisi laittaa elo- / syyskuussa päälle, mutta se ei paljoa maksaisi.

Mulla on vähän samat mietinnät, joskin käyttötarkoitus olisi verstaan virvokkeiden viileänä pito. Verstas on tulossa siis teknisen tilan seinän taakse. Luulisin, että siniraitaputkea saisi olla aikalailla, että luovuttavaa pinta-alaa olisi riittävästi (vrt. kaivossa/maapiirissä oleva putkimäärä). Itse ajattelin toteuttaa tuon niin, että keruuputkessa on teknisessä tilassa levylämmönvaihdin, johon kytken viileäkaapin. Eli siis viileäkaapille tulee oma kiertonsa, joka "varastaa kylmyyttä" keruupiiristä. Viileäkaapin kierto kulkee sitten kaapin puolella jonkinlaisen jäähdytinrivaston läpi viilentäen kaapissa olevaa ilmaa. En silti usko, että tuolla tavallakaan päästään kovinkaan lähelle keruun lämpötilaa. Ajattelin siis lisäksi laittaa vielä viileäkierron ja jäähdytinrivaston väliin Peltier-elementin tai pari. Eli siis Peltier viilentää jäähdytinrivastoa ja lämmittää viilennyspiirin kiertoa. Lämminnyt viilennyskierto sitten luovuttaa lämmön levylämmönvaihtimen yli keruupiiriin (juuri ennen MLP:ta). Mulla on sitten vielä toinen levari MLP:n jälkeen, johon tulee autotallin LTO samalla logiikalla (tosin ei Peltieriä siihen).

Tuon viileäkaapin lämpötilaa voi sitten kontrolloida pätkimällä Peltierin ja/tai kiertovesipumpun (joku heikkotehoinen riittää kun viileäkierto on lyhyt) sähkönsyöttöä. Ohjausta olen kaavaillut tietokoneella.

Tuo nyt on mulla sarjassamme sellainen projekti, että ennen sitä on vielä melkoinen määrä muuta nikkaroitavaa, mutta mietinnässä nyt kuitenkin ja nuo levarit on jo paikoillaan. Voisin niistä kyllä kuvat laittaa näytille niin selviää ehkä tuo ajatus paremmin.

Voi tosiaan olla että ei siniraitojen ja parin messinkiliittimen viileäntuotto vielä riiä, mutta ajattalin kuitenkin jotenkin protoilla asiaa.

Jos ensin vaan styroksista väsäisi ja eristäisi boksin putkien ymprärille ja katsoisi missä lämpötilassa se pysyy. Eipä ainakaan maksaisi aikaa eikä vaivaa kovin paljoa.

Periaatteessa semmonen 70x40x50 laatikko riittäisi, kun ei noi saaliit mitään kovin valtavia ole :) Voihan sitä joutua muutamalla kylmäkalllella avustamaan, mutta parempi sekin olisi kuin ei mitään.
« Viimeksi muokattu: 26.04.12 - klo:10:25 kirjoittanut Hannu_Koivula »

Poissa Xargo

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1 330
  • Danfoss DHP-H 8kW + 100m - Digit SE2 mlv/vkl
Re: Viileä-kaappi ulkokierron viileästä - järkeä?
« Vastaus #3 : 26.04.12 - klo:20:31 »
Lainaus
...parempi sekin olisi kuin ei mitään.


Kannattaa myös muistaa, että kaikki viilennys, mitä otat maapiiristä, parantaa MLP:n lämpökerrointa (koska keruu on lämpimämpi kuin ilman viilennyskäyttöä). Eli todellakin on fiksu idea, mutta tosiaan viilennysteho voi jäädä ilman lämmönvaihtimia aika pieneksi. Saksanmaalta saa levylämmönvaihtimia muutamalla kympillä.

Poissa saimaanranta

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 272
  • Thermia 8kw, 155m kaivo,145 neliötä lattialämmitys
Re: Viileä-kaappi ulkokierron viileästä - järkeä?
« Vastaus #4 : 26.04.12 - klo:21:57 »
Samaa kaappi ideaa itsekin miettinyt.. . Vanha jääkaappi, jota avustaisi keruun viilenneellä litkulla kennon läpi. Lisäksi 12v tuuletin avuksi.. Taitaa mennä kylähullun toimiin  ;D