Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Kompressorin toiminta?  (Luettu 4377 kertaa)

Poissa TimoL

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 1
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Kompressorin toiminta?
« : 21.02.12 - klo:22:59 »
Missä voi olla vika, kun maalämpöpumput (2 x 25 kw) eivät tänä talvena ole pystyneet nostamaan varaajan lämpötilaa kuin vain +40-41 C kun aikaisempina talvina varaaja on ollut +48-49 C?
Laitteet on tarkastettu, kaivosta tulevasta maaliuoksesta "leikataan" n 3 astetta ja lauhdutuinpuolelta varaajaan menee + 48 C vettä mutta varaaja pysyy lämpötilasta riippumatta +38-41 Celsius?
Paluu varaajalle n. +34-37 C ulkolämpötilasta riippuen.
Talossa ei aikaisempiin kahteen talveen ole tehty mitään muutoksia,  joten mielestäni vika kohdistuu maalämpöpumppujen tehon pudotukseen?
Asiantuntijat ovat käyneet tarkastamassa pumput, mutta mitään vikaa ei löydy?
Toisen pumpun kylmäaineet jouduttiin vuotojen takia vaihtamaan kahdesti.
Onko kylmäaineissa tehoeroja, entä kuinka paljon vaikuttaa tehoon jos kylmäainetta on yhtään liian vähän järjestelmässä?
(koneessa ns. lasisilmä josta näkee että kylmäaine on kirkasta eli pitäisi olla kunnossa?) Kylmäaineen määrä taitaa olla ainoa kohta mitä ei ole tarkastettu.
Millä tavalla maalämpöpumppu / kompressori säätelee lauhduttimille tulevan lämmitettävän veden määrää, sillä itse olen pähkäillyt että onko jommassa kummassa pumpussa lämmitettävän veden virtaus pienentynyt aikaisempiin talviin verrattuna, sillä se selittäisi sen miksi varaaja ei enää nouse +48 C kovemmilla pakkasilla.

Poissa Matias

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4 581
Re: Kompressorin toiminta?
« Vastaus #1 : 21.02.12 - klo:23:16 »
Lainaus
sillä itse olen pähkäillyt että onko jommassa kummassa pumpussa lämmitettävän veden virtaus pienentynyt aikaisempiin talviin verrattuna, sillä se selittäisi sen miksi varaaja ei enää nouse +48 C kovemmilla pakkasilla.

Onko putkien roskasihdit tarkistettu.
Pitäisi löytyä varaajan ja lämpöpumpun(lauhduttimen) välisestä putkesta.
Samoin lämpökaivosta lämpöpumpulle tulevassa putkessa pitäisi olla tuollainen sihti.Paljon käytetty nimitys noille on mutasihti.
Jos tuo sihti on osittain tukossa niin virtaus hidastuu ja teho laskee.

Jos nuo sihdit on puhtaat niin sitten kannattaa tarkistaa kiertopumppujen (varaajan+lämpökaivon) toiminta että virtaus on riittävä.
9kw Ekowell EPT400 vuodesta 1998
Jämä Kantikas 1250l Keruu 2X200m

Poissa ego

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 302
  • Lapin ammattiopisto - taitajien tekijä
Re: Kompressorin toiminta?
« Vastaus #2 : 02.03.12 - klo:21:57 »
Ilmaa lauhditin tai höyrystinpiirissä?

Usein ovat he inhoja ilmattavia.
VILPIN JA MLP TEKIJÄ