mimmoinen on kompuran "hyötysuhde" siis paljonko sähköstä menee oikeaan paikkaan=veteen putkessa vs. ilmaan kompuran ympärillä.
Kyllä se suht tarkkaan kaikki menee vedenlämmitykseen.
Kompressorin moottorissa on imukaasujäähdytys joten käämeissä ja raudoissa magneettikentän häviöistä muodostuva hukkalämpö siirtyy suoraan kylmäainehöyryyn.
Myöskin akselilta saatava hyötyteho siirtyy lämmityskäyttöön koska tuolla hyötyteholla nostetaan kylmäainehöyryn painetta että kylmäaineen lauhtumislämpötila nousee käyttökelpoisiin lukemiin.
Tosin tuon mekaanisen akselitehon osuus hyötysuhteesta menee yli ymmäryksen,ehkä se on sama kuin verkosta otettava sähköteho eikä varsinaisesti paranna hyötysuhdetta mutta on tarpeen kylmäaineen kierron ja lämpötilamuutoksien aikaansaamiseksi.
Vanhassa Copelandin mäntäkompressorissa on litran-parin öljytila alimpa ja sitä lämmittää joko jatkuvasti tai kompressorin seistessa 20-40watin sähkövastus.
Taukojakson aikana kompressorin ulkopinta tuntuu aika lämpimältä tuon öljynlämmityksen takia.
Uskoisin että käyntijakson aikana eniten kompressorin ulkovaippaa lämmittää kuumakaasukanavista johtumalla siirtyvä lämpö.
Nämä havainnot siis mäntäkompressorista,scrolleista ei ole tietoa