Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Tee se itse tulistin  (Luettu 8286 kertaa)

Poissa Malibra

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 269
  • IVT / C9 / 2x300m vaaka / 2003 / 260m2 / 800m3
Tee se itse tulistin
« : 04.01.12 - klo:21:13 »
Ei kai se nyt voi niin hankalaa olla tehdä itse  ;)

Tarkoituksena on siis rakentaa itse tulistuksen poisto IVT pumppuun, kun nämähän ei tunnetusti kärsi pätkäkäynnistä niin tulistusta olisi tarjolla todella paljon.

Päivityksiä tulossa tähän kun osia asennettu paikoilleen...

Janne


Poissa sam68

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2 225
Re: Tee se itse tulistin
« Vastaus #1 : 04.01.12 - klo:21:32 »
Lattialämmitystalo? Jos on niin tulistusenergiaa ei kyllä hirveitä irtoa.
Tavoite?
Mihin "purat" tulistusenergian?
* Maalämpöjä Oulusta Kalajoelle * Uusiolämpö Oy Raahe *

Poissa Kimmo_L

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 594
  • Stiebel Eltron WPC 7
Re: Tee se itse tulistin
« Vastaus #2 : 04.01.12 - klo:21:34 »

Hmm... kyllä se tulistus poistuu jo nykyään siellä lauhduttimessa.

Mihin yrität sitä tulistuslämpöä saada siirrettyä?

215 m², 600 m³, 175 m kaivo, 7,5 kW Stiebel Eltron WPC 7, Nereus lattialämmitys betonilaatassa, vuodesta 2011

peki

  • Vieras
Re: Tee se itse tulistin
« Vastaus #3 : 04.01.12 - klo:22:18 »
Älkää nyt heti kättelyssä lytätkö ;D
Käyttövesi ajossa voisi jotain saada tiristettyy vielä.
« Viimeksi muokattu: 04.01.12 - klo:22:18 kirjoittanut peki »

Poissa Malibra

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 269
  • IVT / C9 / 2x300m vaaka / 2003 / 260m2 / 800m3
Re: Tee se itse tulistin
« Vastaus #4 : 04.01.12 - klo:22:30 »
Totta, poistuuhan se siinä lauhduttimessa, mutta nyt on tarkoitus ohjata se korkeampi lämpö sinne KV varaajaan.

Janne
« Viimeksi muokattu: 04.01.12 - klo:22:31 kirjoittanut Malibra »

Poissa Xargo

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1 330
  • Danfoss DHP-H 8kW + 100m - Digit SE2 mlv/vkl
Re: Tee se itse tulistin
« Vastaus #5 : 04.01.12 - klo:22:53 »
Äkkiseltään tulee mieleen jos lähdet tätä toteuttamaan niin kannattaa varmaan säätää paisuntaventtiili kovemmalle tulistukselle. Vaihtoventtiilikoneessahan tulistus halutaan pitää mahdollisimman pienenä, jotta kompuran painetaso olisi mahdollisimman alhainen. Jos taas nimenomaan haluat korkeita kuumakaasun lämpötiloja niin paisuntaventtiilin säädöllä se onnistuu jos on sopivan mallinen venttiili. Tässä luettavaa aiheesta:

http://www.danfoss.com/NR/rdonlyres/AE3F028B-EE1C-4968-83B6-B93254B24BAE/0/Termostaattisetpaisuntaventtiilit.pdf

Meinaatko ihan purkaa kylmäainepiirin, että pääset lisämään sinne lämmönvaihtimen vai millä tavalla olit ajatellut tulistuksen poistaa?

Poissa nortle

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 4
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Re: Tee se itse tulistin
« Vastaus #6 : 05.01.12 - klo:10:48 »
Tiedätkö Xargo mitä paisarin kiristäminen ja tulistuksen turha kasvatus tarkoittaa?
Voihan sen aiheuttaman lisäsähköntarpeen kuluttaa suoraan vaikka sähkövastusta käyttämällä, niin pääsee kompurakin helpommalla!

Poissa Xargo

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1 330
  • Danfoss DHP-H 8kW + 100m - Digit SE2 mlv/vkl
Re: Tee se itse tulistin
« Vastaus #7 : 05.01.12 - klo:11:00 »
Lainaus
Tiedätkö Xargo mitä paisarin kiristäminen ja tulistuksen turha kasvatus tarkoittaa?
Voihan sen aiheuttaman lisäsähköntarpeen kuluttaa suoraan vaikka sähkövastusta käyttämällä, niin pääsee kompurakin helpommalla!

Tokihan se lisää sähkönkulutusta ja rasittaa kompuraa enemmän, mutta jos tavoitellaan korkeita kuumakaasun lämpötiloja tulistusvaihtimelle niin näinhän se homma hoituu? Eikös se ihan oikeissakin tulistinpumpuissa paisuntaventtiilillä säädetä? Ainakin kun katsoo suomipumppujen logeja niin kuumakaasun lämpötilat ovat samalla lauhtumislämpötilalla paljon suurempia. En oikein nää miten se olisi mahdollista muuten kuin erilaisella paisuntaventtiilin säädöllä/ohjauksella?

Itse unohtaisin tulistuksen ja jos paisariin koskisin niin tavoittelisin mahdollisimman pientä tulistusta ilman huojuntaa. Se nyt ei kuitenkaan ollut viestiketjun aihe.

Poissa ego

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 302
  • Lapin ammattiopisto - taitajien tekijä
Re: Tee se itse tulistin
« Vastaus #8 : 05.01.12 - klo:22:12 »
Teretulemas propellipäiden joukkoon.

Kylmäaine pitää saada koneesta poies, tarvii vähän perustietoja tai koulututun kylmäkallen.
Tulistin on sinänsä helppo juttu. Omaan käyttöön sellaisen voi rakentaa käyttövesivaraanista, jonka vastuksen viereen tai tilalle sullotaan muutama metri esim. 1/2" kylmäkuparia ja säädetään tämä hirviö lämpimän veden priimaajaksi.
Putkituksissa ptää ottaa huomioon kompuran tärähtely eritisesti käynnistyksessä ja pysäytyksessä.
Kaupalliseen käyttöön reoni ei saa olla vain yhden seinämän takana käyttövedestä!
Perussäädöillä kuumakassuenergian määrä on pienehkö, mutta sitä voi halutessaan lisätä lämmönsiirtimellä nestelinjasta imukaasuun.
Juotokset foskulla ja hopialla ja mielellään suojakaasua käyttäen.
Huomattava määrä oksidia öljyn seassa huonontaa laitetta monin tavoin.
Pari asennusjuotosta ei vaikuta mitään, jos muut liitokset saa puhtaana/puhdistettuna paikoilleen. ::)
« Viimeksi muokattu: 05.01.12 - klo:22:14 kirjoittanut ekopentti »
VILPIN JA MLP TEKIJÄ

Poissa Malibra

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 269
  • IVT / C9 / 2x300m vaaka / 2003 / 260m2 / 800m3
Re: Tee se itse tulistin
« Vastaus #9 : 09.01.12 - klo:12:07 »
Joku ammattilainen voisi tarkistaa olenko aivan metsässä ?

Tässä kuvajainen miten pumppu toimii nyt.

<Harrastelijan mutua>

Tuosta kait olisi pääteltävissä, että tulistusta olisi tarjolla 70 -> n. 38 asteeseen. Ja energiaa siitä olisi saatavissa 460 - 425 eli 35 kJ/kg

Jos tuo tulistus + lauhdutus = 460 - 245 = 215 kJ/kg

Jos tämä energiamäärä on minun tapauksessa 9kW

niin eikös tulistusteho ole 35/215*9kW eli noin 1,5 kW

Ja tätä olisi käytettävissä meillä aika hyvin, kun pumppu käy 100% kun ulkona on  -15 astetta.
</Harrastelijan mutua>

-Janne-
« Viimeksi muokattu: 09.01.12 - klo:12:08 kirjoittanut Malibra »