Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Pexepin toimilaite  (Luettu 5061 kertaa)

Poissa mlverkko23

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 72
  • Thermia Calibra 2020, 200m, 250m2, 700m3
Pexepin toimilaite
« : 24.10.07 - klo:23:21 »
Osaako joku sanoa, miksi toimilaitteet lakkaavat toimimasta. Vai onko vika termostaateissa, jotka niitä ohjaavat? Mulla on Pexepin toimilaitteet (ostettu 1998). Vika ilmenee siten, että sulake, jonka kautta toimilaitteiden ja termostaattien virta tulee, menee pois päältä.

Kahden termostaatin toimilaitteet piti ottaa pois ja nyt vastaavien piirien virtaukset ovat täysillä. Pitäisi vaihtaa käsisäätönupit takaisin, mutta niissä on erilainen kanta ja homma taitaa edellyttää putkimiestä.

Lyhytikäisiä moiset kun vasta 8 vuotta olleet käytössä.

t: Pertti

Poissa mlverkko23

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 72
  • Thermia Calibra 2020, 200m, 250m2, 700m3
Re: Pexepin toimilaite
« Vastaus #1 : 29.10.07 - klo:21:21 »
Kävin omakotimessuilla Myyrmäkihallissa kysymässä Uponorin edustajilta sain vastaukseksi, että toimilaitteet menevät rikki sen takia kun ne saavat kosteutta siitä kun se jalusta joskus vuotaa. Jalustan vuotaminen voi kuulemma johtua siitä kun pitää lämmönjaon kierrossa kesätauon, jolloin ne säätö"karat" pääsevät jumittumaan. Meilläkin oli yhdessä sellainen vihertävä vuotojälki.

Ehdottivat vaihtamaan ensin sen jalustan/karan tai mikä se nyt onkaan ja vasta sitten itse toimilaitteen.

Minä otin toimilaitteet pois ja laitoin tilalle käsisäädön ja tasapainotin lattiapiirien virtaukset samalla.

Lopputuloksena lämmönjako tuntuisi toimivan tasaisemmin. Täytyy seurata nyt kun lämpötilat ensin jäähtyvät.

Toivottavasti uudemmissa järjestelmissä on automatiikkaa, jolla tuollaiset kesätauot hoituvat niin, että vettä kierrätetään kerran viikossa vähän aikaa. Meidän talossa järjestelmät tuppaavat olemaan sitä ikäluokkaa, että kaikki asiat pitää ohjeiden/automatiikan puuttuessa kantapään kautta oppia ja jälkiparantaa.